Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Instap Model (10 Meter) Bekende vraag?

#1 Gebruiker is offline   AirgunFR Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 12-oktober 17

Gepost 13 oktober 2017 - 08:51

Hallo allemaal,!

Wellicht een welbekende vraag, en ik heb hier ook al het een en ander gelezen omtrent specifieke modellen, en starters buksen en pistolen. De vraag is natuurlijk altijd een persoonlijk iets (in mijn mening) aangezien niet ieders situatie gelijk is!

Dus toch de stoute schoenen aangetrokken, onschuldig kijken en vragen: welk "wapen" is voor mijn situatie het meest geschikt? Daarbij lettend op: Kracht, Nauwkeurigheid, Duurzaamheid, Gebruiksvriendelijkheid.

Ik ben aan het speuren naar een instap model om dus in de tuin beginnen te schieten, de tuin is een simpele rechthoek van zo'n +/- 15 meter diep. In verband met het Hokje wat er staat en de meubels etc is de maximale schiet afstand ongeveer tussen de 10-12 meter.

Aangezien ik nog niet 100% zeker weet of de hobby iets voor mij is zal ik (wanneer ik de tijd even kan vinden) eens een kijkje nemen bij de door Roel (bedankt daarvoor) aangegeven vereniging.
Natuurlijk kriebelt het al en wil je met, het liefst een goedkoop instappertje, zelf al wat beginnen te "plinken" in de tuin. Waarom ik bovenstaande punten heb benoemd waar ik op let heeft de volgende redenen. kracht Dit hoeft niet zo krachtig, aangezien het in de tuin blijft en het qua geluid en *afketsers het liefst minimaal houdt.

nauwkeurigheid wellicht op deze afstand niet zo belangrijk, maar wil graag een instap model waar goed mee te oefenen is
Duurzaamheid & gebruiksvriendelijkheid dit omdat wanneer ik, wat ik vermoed, het leuker ga vinden dan mijn portomonee :), toch wel een modelletje zou willen wat een paar jaartjes meegaat!
(p.s. ik zou op den duur misschien wel willen dat er een scope opgezet kan worden :))

De modellen waar ik zelf momenteel mijn oog op het laten vallen, en graag jullie mening over hoor (rekening houdend met het bovenstaande) zijn de volgende;

Perfecta 32 Luchtgeweer 4.50mm - Erg Goedkoop, maar wel met houten afwerking. Echter ben ik niet zeker voor deze prijs wat je ervoor krijgt?

Ruger EXPLORER - Zag er leuk uit, leuk model(uiterlijk) maar wederom de vraag, prijs kwaliteit verhouding?

GAMO delta fox - Leuk modern uiterlijk, ben vooral benieuwd naar mensen hun ervaringen hiermee!

Jullie informatie en ervaringen zouden me enorm helpen! eventueel andere suggesties zouden ook welkom zijn! Daarnaast zou een luchtdruk pistool ipv geweer ook prima in het rijtje passen, gelet op de prijsklasse, en het verzoek om eventuele *mods later toe te kunnen passen!

Alvast bedankt, en hopelijk kan ik hiermee mijn eerste aanschaf bepalen !

Groet,
Jan

#2 Gebruiker is offline   AirgunFR Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 oktober 2017 - 09:39

p.s. had ook dit model nog gezien, Hatsan Mod 25 alleen verschillende meningen over gelezen! ;)

#3 Gebruiker is offline   Hermanusb Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 14-september 17

Gepost 13 oktober 2017 - 09:40

Voor in de tuin lijkt me dat je met deze buksen wel wat kunt raken.
Gezien het vermogen en de aangegeven meters per second houd het daar wel mee op.

Maar voor in de tuin...
Geen probleem.

Over kwaliteit kan ik sowieso niks zeggen.

Edit.

Als er pistool bij moet komen zou ik meer uitgeven voor een beter geweer en dat pistool laten varen.

Deze post is bewerkt door Hermanusb: 13 oktober 2017 - 09:41

#4 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 13 oktober 2017 - 09:41

Op deze afstand is alles zuiver (genoeg) maar wat ik mis is het volgende:

- budget
- gewenste schiethouding (staand, knielend, zittend)

Denk ook aan een goede en stille kogelvanger, bijvoorbeeld een doos vol met papier of een oude spijkerbroek/handdoeken enz. op z'n kant. Met ducktape errond kun je dan je (A4) doelen erop plakken. Dit is de goedkope oplossing, bij DB Schietsport is ook een duurdere stille kogelvanger te koop, werkt met rubbergranulaat. Zelf geen ervaring mee maar de recensies zijn goed.

Om met de hobby te beginnen, zou je ook kunnen kijken naar een tweedehands buks.

Succes en veel plezier!
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#5 Gebruiker is offline   AirgunFR Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 oktober 2017 - 09:47

Bedankt voor de (zeer snelle) reacties!

@Mus - Het budget waar ik eerst aan zat te denkenl ligt rond de €100 euro met een max rond de €120/130, is ook puur bedoeld om feeling ermee te krijgen. Wellicht dat ik later dan de hogere prijsklasses in duik wanneer ik wat ervaring heb!
-Gewenste schiethouding - dit wordt toch voornamelijk zittend met tafel, daarnaast zal af en toe staand eens proberen, maar de bedoeling is zittend met tafel !

@Hermanusb - het pistool hoeft er niet bij! meer of/of inplaats van en/of ;) haha !
Bedankt voor je hulp, ben ook nog wel benieuwd naar een ervaring met een van de wapens van mensen :)

#6 Gebruiker is offline   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 13 oktober 2017 - 11:10

Ik weet zo even niet wat ze precies kosten, maar voor een paar tientjes meer heb je met een Diana 21 of Weihrauch HW30 echt wel meer kwaliteit=schietgenot.

Deze post is bewerkt door Joost_B: 13 oktober 2017 - 12:48

Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl
Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be
DFTA - VSK - KNSA | 10mtr ISSF - FT - HFT
Diana 75U T01, Diana 75, Diana 54, Diana 50 (4 versies), Diana 300R, Diana 280, Diana 28, Diana 26D Diana 24 Top, Diana 20, Daystate X2 Merlyn, Steyr LG110 FT, Anschütz 9015 ONE

#7 Gebruiker is offline   Standvast Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 03-november 16

Gepost 13 oktober 2017 - 11:55

Ook iets om over na te denken is , wil je een knikloop of een co2 buks.
En: ga je keep/korrel schieten of wil je een kijkertje of ander richtmiddel (ivm rail op het wapen)

Ikzelf ben begonnen met een crosman 2240 en 2260 , beide co2
Beide accuraat op die afstanden en leuk op allerlei manieren te modificeren of meer eigen te maken met aanpassingen.

Deze post is bewerkt door Standvast: 13 oktober 2017 - 11:58

#8 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 13 oktober 2017 - 12:01

Op zich zou ik voordat je de allereerste aanschaf gaat doen,
eerst even een uurtje in de Tike bij Noarderloft kijken.
Ik denk dat je dan een beter beeld krijgt wat je zou willen.
En wat er bij je past.
Het zou zonde zijn als je bijvoorbeeld een Deltafox hebt gekocht en de week erna graag een Weihrauch had gehad van net iets meer euro's.
Dan had je die stap beter direkt kunnen nemen.
Een nette gebruikte HW35 kost bijvoorbeeld ongeveer 175 euro,en een kijker van 50 erop.
Zou je eerst een nieuwe deltafox kopen,en die weer kwijt willen ben je vaak duurder uit.
Je moet net eerst even het gevoel pakken....

groeten jeroen
Daystate Grey Shadow limited edition .22
Daystate Wolverine 303
Daystate Pulsar .25 Forester green laminated
Daystate Wolverine B .22
Edgun Leshiy .22 / .30
TX200HC Walnut .177 / Weihrauch HW90 2017 .25 / Weihrauch HW97K .177 / Slavia 630 "pinkiewinkie"
Falcon 5.5 x 25 x 50 M16L
Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
Falcon 5.5-25x56 EMD M25EMD
Falcon 4-18x44 B20
Falcon M5 1.5-5x30 LP20
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#9 Gebruiker is offline   AirgunFR Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 oktober 2017 - 12:32

Bedankt voor de tips! Ik zal zeker even langs de Tike gaan, had ik ook absoluut voornemend omdat even te gaan doen!
De Crosman pistolen trekken mij inderdaad wel @Standvast, alleen ik had een gezien met een pompsysteem, op een of andere manier trok me die iets meer dan CO2, de 1377 als ik het goed zeg! Zag dat daar ook wel vrij veel mods voor op de markt zijn zoals een kolf, loop, kijkers/dots en dergelijke.

De reden waarom ik het eerst goedkoop wil houden is omdat ik simpelweg momenteel eerst heel graag wil zien of ik het schieten op *langere termijn* plezierig blijf vinden. Wanneer ik dan een goedkopere plinker aanschaf, zou ik liever later dan de stap omhoog nemen naar bijvoorbeeld een CO2 wapen o.i.d.
Wellicht klinkt het wat koppig, en zullen jullie met de nodige ervaring het misschien anders zien, maar gevoelsmatig voelt het beter, misschien een foutje, maar ach! Een "buksje" extra voor inde tuin is nooit weg?????

Vind het wel fijn dat er zo veel en divers wordt gereageerd, fijn om verschillende meningen te horen !!!

#10 Gebruiker is offline   x-boxter2003 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 07-juli 07

Gepost 13 oktober 2017 - 12:39

Ik gebruik naar alle tevredenheid een Diana 240 Classic in .177 met T05 trekker voor in de wintermaanden binnen wat schietplezier te hebben.
- Weihrauch HW97K .177 - AGS Sapphire 3-9x40 mil dots
- HW80 .22 met GINB kolf - Bushnell Trophy 6-18x40
- Diana 240 Classic .177
- Browning Buck Mark Contour SS .22lr - Doctor Sight III
- Uberti Silverboy 1873 .22lr
- Sig Sauer P226 LDC Stainless 9mm.

#11 Gebruiker is offline   Jouke353 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 26-september 17

Gepost 13 oktober 2017 - 12:55

Hallo,
Als je zin en tijd hebt, ik ga morgenmiddag naar de tike om te schieten,
ik kom langs leeuwarden, wil je eventueel wel oppikken!
ik heb toevallig ook nog een zo goed als nieuwe gamo hunter se te koop
die wil ik wel meenemen, kun je daar even mee plinken!
Gr. Jouke

#12 Gebruiker is offline   Hermanusb Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 14-september 17

Gepost 13 oktober 2017 - 13:07

Ivm de prijsklasse waar TS zoekt adviseerde ik geen Weirauch.

De HW's zijn niet te vergelijken met de 3 genoemde wapens.

#13 Gebruiker is offline   AirgunFR Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 oktober 2017 - 13:12

@Jouke353, klinkt goed! Ik ga even checken, maar ga graag op je aanbod in! P.B. je nog even daarover.
Als de Gamo Hunter, DE gamo hunter is die ik denk dat je bedoeld, dan ligt dat (gezien de nieuwprijs) denk ik toch net eventjes een stukje boven mijn huidige budget-beeld van eerste aanschaf Haha! Maar zou er zeer graag eens mee plinken ;)

Gr.Jan

#14 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 13 oktober 2017 - 14:14

Dan zou ik inderdaad ook het budget ietsje naar boven bijstellen en een gebruikte Weihrauch HW30S, HW50S of HW35 kopen in 4,5 mm. Van Diana komt de Panther 21 in aanmerking, 135,- bij Sportwaffen Schneider (zeer betrouwbare zaak) ex verzenden.

Of gewoon naar DB-Schietsport rijden (of Dick's Dumpstore in Friesland, is wel wat duurder maar veel dichterbij) om een paar buksen vast te houden.

Mocht de hobby niet bevallen, dan kun je een van deze buksen hoogstwaarschijnlijk met geen of heel weinig verlies weer verkopen.

Een Gamo Deltafox of ander B-merk is veel moeilijker te verkopen.

Maar ga eerst maar eens een middagje naar De Tike om de sfeer (en Tikandellen uit de vetvijver) te proeven ;)

Veel plezier!
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#15 Gebruiker is offline   Sjonny Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-maart 10

Gepost 13 oktober 2017 - 19:01

Stoppen met denken.

Dit is juist het mooiste moment van je nieuwe hobby.

Oriënteren is geen keuze maken.

Schietvereniging bezoeken. Lekker introductie avondje meedraaien. Top gereedschap toegeschoven krijgen. Kijken wat je er mee kan.

Schietdagje bezoeken beetje sfeer proeven. Beetje socializen en nog meer top gereedschap uitproberen.

Lekker veel vragen.

Dat geeft zoveel meer dan de webshop info die je nu hebt.

De gezelligheid van hier niet vergeten en voor goed advies.

Mijn mening. Zeker geen pompbuks nemen. Zere klauwen per schot bederft de pret. Zonde van je mooie 1eX
AirArms Pro-Target 16J

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers