Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

.25 Of Big Bore Voor- en nadelen van beide

#1 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 17 juni 2017 - 11:51

Naast een 16J HFT PCP buks ben ik als aanvulling op mijn veerbuksen op zoek naar een groot kaliber PCP. Puur voor sloopwerk en incidenteel mee op 100m te kunnen schieten.

Hoewel ik al allerlei kalibers PCP heb geschoten, trekt .25 mij nog wel het meeste. Het lijkt mij een veelzijdig kaliber en je kan ook gewoon pellets blijven schieten. Toch heeft .30 of .35 ook wel z'n charme lijkt mij. Misschien is .45 of .50 ook wel wat, maar dan zou je mij echt moeten overtuigen Geposte afbeelding

Gezien ik echt totaal blanco ben in de wereld van PCP's, zeker in deze kalibers, ben ik wel benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

De merken PCP's waar ik aan zit te denken zijn Evanix, FX of eventueel Hatsan. Ik neig het meest naar Evanix. Ik heb wel eens met een .25 AR6 geschoten, wat een precisie en fijne buks is dat !

Maar ik zou zeggen, barst los, lijkt mij een mooie discussie te wordenGeposte afbeelding

#2 Gebruiker is offline   Pavoreal101 Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 13-juni 17

Gepost 17 juni 2017 - 12:20

hey,

zelf heb ik Hatsan Elite .25, deze schiet perfect voor z'n prijs , ik heb vervolgens getwijfeld tussen een FX Boss & een Evanix sniper ( ook voor de looks ) , ik heb met beiden proef geschoten en de FX steekt er met kop en nek bovenuit kwestie precisie. Uiteindelijk heb ik een Benjamin Armada besteld, ivm de looks & het gunstiger prijskaartje.
Voor wedstrijden is de FX de uitblinker.

Evanix staat nog op het verlanglijste voor een .30 .

grtz

Frank.

#3 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 17 juni 2017 - 12:34

Jsb heeft ook .35 pellets hoor!

#4 Gebruiker is offline   scherpschutter169 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-mei 15

Gepost 17 juni 2017 - 14:09

voor puur sloop werk is evinex prima de condor texan .45 krachtig en schiet volgens mij ook goed op afstand kan ik ook fout hebben maar dat hoor je snel zat van andere condor fanatiekelingen veel plezier

#5 Gebruiker is online   R!(@RD0 Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-maart 17

Gepost 17 juni 2017 - 14:13

Benjamin Bulldog.

Je moet er van houden. Maar ik vind hem geweldig.

Grt.

#6 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 17 juni 2017 - 15:03

Ik heb de Gunpower Texan, kwam er vandaag achter dat het startpunt van 110 bar wat aan de krappe kant is :D iig voor 430 grain. Klep bleef openstaan en de boel liep leeg :(
Ik heb diverse doppen gewichten geprobeerd echter nog geen winnaar qua accuratesse, meeste succes met de rondballen en dit zijn ongetrommelde, dan strak en dan los zittende .45 ballen op 50 meter een groepje van 4/5 cm en soms 3/4 stuk's binnen 20 cent.

Maar ik ben net nieuw in dit gebeuren, en op ontdekkingsreis!

Een loslopende steelpan is reeds succesvol doorzeefd! Het kind in mij heeft genoten vandaag :D

Deze post is bewerkt door alexenilona: 17 juni 2017 - 15:06

Edgun Leshiy.......Yeah baby!!
Chainsaw Ripley+ optisan Mamba
Daystate huntsman classic+ Bushnell AR223
Weihrauch HW 98
SPA 12 pour le tin.
Diana 280
Gunpower Texan .45
SPA pp700 pistool, van Dylan.
DFTA .
The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#7 Gebruiker is offline   jillis Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-september 12

Gepost 17 juni 2017 - 17:01

Ik zou sowieso boven de .257 nemen ivm het kunnen deelnemen aan de GKG wedstrijden.
Zonder doel zou het voor mij toch snel kunnen gaan vervelen.
Uit het lood

#8 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 17 juni 2017 - 17:06

Maar hoe schieten jullie GKG ? Constant aan de fles of continue bijvullen ? Dat zou voor mij wel een dingetje zijn namelijk. Niet zozeer om de sweetspot zo lang mogelijk te hebben, maar als ik dan toch PCP ga schieten, dan het liefst met zoveel mogelijk schoten uit een vulling. Tenzij je 8 of 9 krachtige schoten kan doen in .45, dat is ook wel weer zowat Geposte afbeelding

#9 Gebruiker is offline   scherpschutter169 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 17 juni 2017 - 17:25

kijk nu hoor ik iets anders wedstrijden iets heel anders dan slopen
ga dan messchien voor een fx boss cal 7.62 .30 kan je hele leuke groepjes mee maken
met een goede kijker maar ook leuk slopen
nu ook leuk te koop in tweede hands modellen b.v. walnoot of gelamineerd pepper model
heb er 1 gehad erg leuk :D :D :D

#10 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 17 juni 2017 - 17:28

Bekijk Post Ruud<, op 17 June 2017 - 12:51, zei:

Naast een 16J HFT PCP buks ben ik als aanvulling op mijn veerbuksen op zoek naar een groot kaliber PCP. Puur voor sloopwerk en incidenteel mee op 100m te kunnen schieten.

Hoewel ik al allerlei kalibers PCP heb geschoten, trekt .25 mij nog wel het meeste. Het lijkt mij een veelzijdig kaliber en je kan ook gewoon pellets blijven schieten. Toch heeft .30 of .35 ook wel z'n charme lijkt mij. Misschien is .45 of .50 ook wel wat, maar dan zou je mij echt moeten overtuigen Geposte afbeelding

Gezien ik echt totaal blanco ben in de wereld van PCP's, zeker in deze kalibers, ben ik wel benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

De merken PCP's waar ik aan zit te denken zijn Evanix, FX of eventueel Hatsan. Ik neig het meest naar Evanix. Ik heb wel eens met een .25 AR6 geschoten, wat een precisie en fijne buks is dat !

Maar ik zou zeggen, barst los, lijkt mij een mooie discussie te wordenGeposte afbeelding

Mocht er een joule max worden ingesteld ga je nat met alle bigbores.... de evanix komt meen ik niet aan de 200 joule.
De texan die qua prijs er niet ver van af zit doet 750 joule, voor mij rede geweest om lekker hiermee als zwartkruit vervanger te gaan schieten ( staand) geeft mij hetzelfde gevoel qua terugslag met 450 grain koppen, echter niet meer het schoonmaken :D

Denk wel dat sizen van de koppen meer van belang is, maar ik ga met baby stapjes de dingen uitvinden, gelukkig dat de vereniging waar ik zit er wel de "humor" van inziet, zijn wel gecharmeerd wat er hedentendagen met lucht mogelijk is

En wie weet gaan we eens een competitie staand bigbore organiseren ...... buks vullen 5 schoten op een kaart, vullen 5 schoten op een volgende kaart, en dan nog eens of twee keer, als daar interesse voor zou zijn in omgeving Utrecht.

Groetjes,

Alex
Edgun Leshiy.......Yeah baby!!
Chainsaw Ripley+ optisan Mamba
Daystate huntsman classic+ Bushnell AR223
Weihrauch HW 98
SPA 12 pour le tin.
Diana 280
Gunpower Texan .45
SPA pp700 pistool, van Dylan.
DFTA .
The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#11 Gebruiker is offline   scherpschutter169 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 17 juni 2017 - 17:28

o ja deze zijn gereguleerd en je kan er een behoorlijk aantal schoten mee doen vergat ik effe :blink:

#12 Gebruiker is offline   joachim Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-september 07

Gepost 17 juni 2017 - 17:41

Mijn subjectieve mening;
In 6.35 mm is tegenwoordig best een ruime pelletkeuze waardoor dit kaliber ballistisch niet voor grotere kalibers hoeft onder te doen.

Een AR6 heeft MI als voordeel dat het magazijn relatief lange pellets aankan.
Nadeel lijkt me de relatief lage werkdruk van 200 bar, waardoor het aantal schoten op één vulling beperkt is indien je niet aan de fles schiet.

Hatsan Galatian in 6.35 mm vond ik ook een fijne, robuuste buks (beter afgewerkt dan BT-65), maar langer dan King heavy past niet in het magazijn.
Eu_jin 36 gr. nog net wel, maar die pellets zijn kwalitatief nogal wisselend.

FX Wildcat in 6.35 mm vind ik lekker compact & licht en heeft door regulator hogere werkdruk, maar is MI ook kwetsbaarder; meer onderhoud etc.

Cricket kun je dacht ik ook wel tot 80 J laten afregelen met 34 gr. King heavy.

Als enkelschots ook voldoet, zou je ook eens naar de evanix Rex kunnen kijken. Kunnen volgens mij ook lange, zware pellets in.

Ongetwijfeld is er nog meer interessants.

Laat je ons nog eens weten wat het uiteindelijk geworden is?
uncertainty happens!

#13 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 17 juni 2017 - 18:44

Bekijk Post scherpschutter169, op 17 juni 2017 - 18:25, zei:

kijk nu hoor ik iets anders wedstrijden iets heel anders dan slopen
ga dan messchien voor een fx boss cal 7.62 .30 kan je hele leuke groepjes mee maken
met een goede kijker maar ook leuk slopen
nu ook leuk te koop in tweede hands modellen b.v. walnoot of gelamineerd pepper model
heb er 1 gehad erg leuk :D :D :D

De FX Boss (zeker in walnoot), in 7.62, is zeker een kanshebber... Hoewel hij eigenlijk wel boven het bedrag zit dat ik er voor wens uit te geven. Maar het lijkt mij een hele breed inzetbare buks. Dus slopen, maar zeker ook groepjes schieten. Dat is wat ik zoek Geposte afbeelding

Bekijk Post alexenilona, op 17 juni 2017 - 18:28, zei:

Mocht er een joule max worden ingesteld ga je nat met alle bigbores.... de evanix komt meen ik niet aan de 200 joule.
De texan die qua prijs er niet ver van af zit doet 750 joule, voor mij rede geweest om lekker hiermee als zwartkruit vervanger te gaan schieten ( staand) geeft mij hetzelfde gevoel qua terugslag met 450 grain koppen, echter niet meer het schoonmaken :D

Denk wel dat sizen van de koppen meer van belang is, maar ik ga met baby stapjes de dingen uitvinden, gelukkig dat de vereniging waar ik zit er wel de "humor" van inziet, zijn wel gecharmeerd wat er hedentendagen met lucht mogelijk is

En wie weet gaan we eens een competitie staand bigbore organiseren ...... buks vullen 5 schoten op een kaart, vullen 5 schoten op een volgende kaart, en dan nog eens of twee keer, als daar interesse voor zou zijn in omgeving Utrecht.

Groetjes,

Alex

De beruchte Joule limiet speelt zeker in mijn achterhoofd mee, vandaar dat ik met de gedachte van 6.35mm speel. Daar kan je onder de 80J zeker nog mee wegkomen voor wat betreft mijn initiele doelstellingen. Een buks die 750J doet is me ook weer net iets teveel hahaha, wel uitdagend om mee te schieten !
Persoonlijk zou ik het overigens niet zo'n punt vinden om een Big Bore naderhand op een evt verlof te plaatsen. Maar goed, laten we die discussie hier zeker niet gaan voeren. Voor mij is het in ieder geval geen showstopper Geposte afbeelding

Bekijk Post joachim, op 17 juni 2017 - 18:41, zei:

Mijn subjectieve mening;
In 6.35 mm is tegenwoordig best een ruime pelletkeuze waardoor dit kaliber ballistisch niet voor grotere kalibers hoeft onder te doen.

Een AR6 heeft MI als voordeel dat het magazijn relatief lange pellets aankan.
Nadeel lijkt me de relatief lage werkdruk van 200 bar, waardoor het aantal schoten op één vulling beperkt is indien je niet aan de fles schiet.

Hatsan Galatian in 6.35 mm vond ik ook een fijne, robuuste buks (beter afgewerkt dan BT-65), maar langer dan King heavy past niet in het magazijn.
Eu_jin 36 gr. nog net wel, maar die pellets zijn kwalitatief nogal wisselend.

FX Wildcat in 6.35 mm vind ik lekker compact & licht en heeft door regulator hogere werkdruk, maar is MI ook kwetsbaarder; meer onderhoud etc.

Cricket kun je dacht ik ook wel tot 80 J laten afregelen met 34 gr. King heavy.

Als enkelschots ook voldoet, zou je ook eens naar de evanix Rex kunnen kijken. Kunnen volgens mij ook lange, zware pellets in.

Ongetwijfeld is er nog meer interessants.

Laat je ons nog eens weten wat het uiteindelijk geworden is?

Subjectieve meningen is precies wat ik hier zoek... Dan heb je wat af te wegen... Zelf denk ik ook aan de FX Wildcat in 6.35mm of een FX Boss in 7.62mm. Een Cricket lijkt mij net iets te compact.

Een magazijn is een "nice to have", de Evanix Rex is ook een serieuze kanshebber. Betaalbaar, compact, ik lees er veel positieve feedback over terug en je zit inderdaad niet aan de maximale lengte van een pellet vast... Maar... en hier kan ik weinig over terugvinden, is het aantal schoten dat je een beetje redelijk met zo'n Rex kan doen... De persluchtcylinder lijkt mij redelijk aan de kleine kant wat betreft de inhoud.

De uitkomst zal zeker uit dit topic gaan komen, dus blijf het volgen Geposte afbeelding

#14 Gebruiker is offline   Yohdi Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-oktober 16

Gepost 17 juni 2017 - 20:37

Bekijk Post Ruud<, op 17 juni 2017 - 19:44, zei:

... een Cricket lijkt mij net iets te compact.

Ook in minder compacte vorm te krijgen
Bijgesloten Plaatje
Het maakt niet uit hoe je schiet...
als je 't maar elke keer op dezelfde manier doet.

#15 Gebruiker is offline   marksmen Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 29-januari 06

Gepost 17 juni 2017 - 22:03

Hier ligt een fx boss
Kunstof kolf
.30
1150
Nieuw maar niet van mij zat bij een opkoping
Ze zweet ligtjes 200 bar is volgende week 130 bar