Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

.25 Of Big Bore Voor- en nadelen van beide

#16 Gebruiker is offline   Zeeuwsewitrik Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 10-oktober 13

Gepost 18 juni 2017 - 08:57

Mijn bescheiden mening is dat je zelf al aangeeft diverse dingen met 1 buks wil gaan doen.
Dus moet de buks, en de pellet keuze ook divers zijn.
In 6.35 pellets is er nog een redelijke ruime keuze en diversiteit, daar boven wordt de spoeling al behoorlijk dunner.
Wat je ermee wil doen is heel belangrijk, echter ook zeker waar je dat wilt doen.
Wanneer je namelijk ook buiten op redelijke afstanden wil schieten is onze bevinding dat je toch al boven de 70 joule in 6.35 moet gaan zitten, en vallen bv fx e.d. al wat sneller af.
In de buurt hier zwerven intussen een stuk of 4 Evanix Blizzards .25 in de rondte, doen het heel goed, de trekkers ervan zijn wat minder. Toch zijn ze ook zonder regulator al behoorlijk goed te voorspellen, en 85 joule.
Zelf heb ik de kalibrgun carabine.25, dat is een heerlijk buksje, gereguleerd en eventueel met hameradjuster te voorzien, king op de kortere, kh mII op de langere baan of met veel wind.(en75joule!)
Sinds vorige week heb ik ook een daystate huntsmen HP (6.35, 90 joule)daarvan heb ik wegens tijdgebrek nog geen echte mening, maar was de eerste keer al wel onder de indruk...
Wat ook zeer zeker mee gaat spelen...6.35 is nog redelijk te dempen, daarboven wordt het al wat moeilijker....

Mvg Ron

Grt Ron
Brand Industries model'61'4.5
Gamo shadow sport 4.5
Weihrauch HW35 ratrifle 4.5
Air Arms s410 ambi 5.5
BSA Scorpion 5.5
Daystate MK3 5.5
Daystate MK4 5.5
Kalibrgun cricket carbine 6.35
KNSA lid

Durven missen is ook een vaardigheid....

#17 Gebruiker is offline   rs72 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 07-januari 10

Gepost 18 juni 2017 - 11:41

Een fx wildcat .25 kan ik zeker aanraden ik ben er zeer tevreden over ,qua ergonomie en accuratesse met de jsb kings of evt een
Fx royale .25 ;)
Wil je zwaardere projectielen in .25 gaan verschieten heb je veel meer power nodig. Bijv mijn raw is daar goed geschikt voor wellicht met sollids in de toekomst maar raw is qua prijs een andere klasse.

Deze post is bewerkt door rs72: 18 juni 2017 - 11:42

#18 Gebruiker is offline   jackske Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-december 12

Gepost 18 juni 2017 - 12:01

Er kwam ter sprake dat het magazijntje van de Evanix het voordeel heeft om iets langer te zijn dan standaard
Daar kan je dus ook solids mee wegblazen

Voor mij een groot nadeel aan de Evanix is het volgende
- De pellets worden bij het laden NIET in de loop geduwd maar blijven in het magazijntje zitten.
Ze worden dus rechtstreeks van in het magazijn weggeblazen, wat mij toch niet ideaal lijkt voor de accuratesse op iets langer afstand.

Bij b.v. een andeer buks met ongeveer hetzelfde trommel magazijn zoals een samyang sumatra worden de pellets of solids wel degelijk IN de loop geschoven bij het doorladen
Weet wat je zegt, als je zegt wat je weet.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

#19 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 18 juni 2017 - 19:01

Bekijk Post Zeeuwsewitrik, op 18 juni 2017 - 09:57, zei:

Mijn bescheiden mening is dat je zelf al aangeeft diverse dingen met 1 buks wil gaan doen.
Dus moet de buks, en de pellet keuze ook divers zijn.
In 6.35 pellets is er nog een redelijke ruime keuze en diversiteit, daar boven wordt de spoeling al behoorlijk dunner.
Wat je ermee wil doen is heel belangrijk, echter ook zeker waar je dat wilt doen.
Wanneer je namelijk ook buiten op redelijke afstanden wil schieten is onze bevinding dat je toch al boven de 70 joule in 6.35 moet gaan zitten, en vallen bv fx e.d. al wat sneller af.
In de buurt hier zwerven intussen een stuk of 4 Evanix Blizzards .25 in de rondte, doen het heel goed, de trekkers ervan zijn wat minder. Toch zijn ze ook zonder regulator al behoorlijk goed te voorspellen, en 85 joule.
Zelf heb ik de kalibrgun carabine.25, dat is een heerlijk buksje, gereguleerd en eventueel met hameradjuster te voorzien, king op de kortere, kh mII op de langere baan of met veel wind.(en75joule!)
Sinds vorige week heb ik ook een daystate huntsmen HP (6.35, 90 joule)daarvan heb ik wegens tijdgebrek nog geen echte mening, maar was de eerste keer al wel onder de indruk...
Wat ook zeer zeker mee gaat spelen...6.35 is nog redelijk te dempen, daarboven wordt het al wat moeilijker....

Mvg Ron

Grt Ron

Pellet keuze is inderdaad wel een dingetje... Uiteindelijk zie ik mezelf geen koppen gieten oid... Hoewel de collectie solids bij Krale wel zeer uitgebreid is zag ik !

Dat dempen had ik nog niet meegenomen. Dat is een goede... De Evanix Rex is bijvoorbeeld zeer luid, die zal je misschien op sommige banen verplicht moeten dempen.

Een iets mindere trekker lig ik niet heel erg wakker van, hoewel ik een breed inzetbare buks zoek, zal het geen pure match buks zijn ;)

Helder ! Het lijkt dus meer richting 6.35mm in >80J te gaan...

Bekijk Post jackske, op 18 juni 2017 - 13:01, zei:

Er kwam ter sprake dat het magazijntje van de Evanix het voordeel heeft om iets langer te zijn dan standaard
Daar kan je dus ook solids mee wegblazen

Voor mij een groot nadeel aan de Evanix is het volgende
- De pellets worden bij het laden NIET in de loop geduwd maar blijven in het magazijntje zitten.
Ze worden dus rechtstreeks van in het magazijn weggeblazen, wat mij toch niet ideaal lijkt voor de accuratesse op iets langer afstand.

Bij b.v. een andeer buks met ongeveer hetzelfde trommel magazijn zoals een samyang sumatra worden de pellets of solids wel degelijk IN de loop geschoven bij het doorladen

Solids in 6.35mm lijkt mij leuk schieten... Wat betreft de accuratesse... Als de pellet of solid eenmaal in de loop zit, dan lijkt het mij niet zoveel uitmaken of deze nu uit een magazijn geblazen is of dat je de pellet/solid zelf hebt geplaatst. Het projectiel zal gestuurd gaan worden door de loop. Of zie ik iets over het hoofd ?

Heb je het nu overigens over de AR6 of hebben alle Evanix buksen een langer magazijn ?

#20 Gebruiker is offline   jackske Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-december 12

Gepost 18 juni 2017 - 19:39

Bekijk Post Ruud<, op 18 juni 2017 - 20:01, zei:

Solids in 6.35mm lijkt mij leuk schieten... Wat betreft de accuratesse... Als de pellet of solid eenmaal in de loop zit, dan lijkt het mij niet zoveel uitmaken of deze nu uit een magazijn geblazen is of dat je de pellet/solid zelf hebt geplaatst. Het projectiel zal gestuurd gaan worden door de loop. Of zie ik iets over het hoofd ?

Heb je het nu overigens over de AR6 of hebben alle Evanix buksen een langer magazijn ?

Ik had het idd over de ar6 (met trommelmagazijn)
Normaal zit de pellet in de loop en word daar lucht achtergeblazen

Bij de AR6 blijft de pellet in het magazijn zitten bij het doorladen en word de pellet dus vanuit het magazijn in de loop geblazen
De opening van de loop en de uitgang van het magazijn dienen dus uiterst precies op elkaar afgestemd te zijn
Weet wat je zegt, als je zegt wat je weet.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers