Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Het Alles Wat Je Over Solids Wil Weten Topic vragen, delen van kennis en ter lering over alle kaliberssolids

#1 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 17 juli 2017 - 19:16

Nu er toch wel hier en daar wat vragen komen over solids en wat wel en wat niet te doen bij het schieten van solids.

Dus mensen stel hier je vragen of deel je kennis m.b.t. het schieten van solids, koppen in alle kalibers.

Zelf ben ik nu dus aan het expirimenteren met solids voor een .22 Airforce Condor en ben nog een leek op dit gebied.
Wie kan mij helpen aan bv. een sizer in .216 of .217 en verder alle info die ik maar kan geruiben m.b.t. dit .22 solid schieten.
Welke snelheid schieten ze het beste en welk gewicht? Welke lengte, spoed ed. kan je loop het beste hebben?
Geweren:
Daystate Huntsman Classic .25 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF
Bam B50 .30 met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF Alias "Muggoos"
Airforce Condor .22 met Hawke Airmax 4-12x44AO A.K.A. "twenty Cents"
Weihrauch HW98 .22 met 4x32 Hunter Eco
Wembley Patriot .22 met pilad P8x56 jacht kijkertje(Russisch)
BSA Stealth Tactical 6-24x44SF

#2 Gebruiker is offline   Robbe Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-januari 16

Gepost 18 juli 2017 - 13:27

Bekijk Post Triek, op 17 juli 2017 - 20:16, zei:

Nu er toch wel hier en daar wat vragen komen over solids en wat wel en wat niet te doen bij het schieten van solids.

Dus mensen stel hier je vragen of deel je kennis m.b.t. het schieten van solids, koppen in alle kalibers.

Zelf ben ik nu dus aan het expirimenteren met solids voor een .22 Airforce Condor en ben nog een leek op dit gebied.
Wie kan mij helpen aan bv. een sizer in .216 of .217 en verder alle info die ik maar kan geruiben m.b.t. dit .22 solid schieten.
Welke snelheid schieten ze het beste en welk gewicht? Welke lengte, spoed ed. kan je loop het beste hebben?

Goedemiddag,
Vanwaar de interesse om met Solids te schieten in kaliber .22, nu JSB er uitgebracht heeft in 25grain in dit kaliber?

Groeten,

Robbe
Wanneer ik niet ben gaan schieten, ben ik weg gaan vissen.

#3 Gebruiker is online   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 18 juli 2017 - 15:09

Bekijk Post Robbe, op 18 juli 2017 - 14:27, zei:

Goedemiddag,
Vanwaar de interesse om met Solids te schieten in kaliber .22, nu JSB er uitgebracht heeft in 25grain in dit kaliber?

Groeten,

Robbe

Als je een beetje een potent buksje hebt zijn pellets al snel te licht en moet je solids gaan gebruiken.
G®oeten, Rik

"All animals are equal. But some animals are more equal than others."

#4 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 18 juli 2017 - 15:21

Idd. Mijn Condor doet met jsb Monster op de hoogste stand 445 m/sec. Met jsb beast doet hij nog 400m/sec........
Geweren:

#5 Gebruiker is offline   Bruno 66 Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 13-juli 15

Gepost 18 juli 2017 - 15:36

hoi ik heb hier een sizer besteld snelle levering en betaalbaar http://www.airriflet...-pellet-sizers/ isschien heb je er wat aan.

Groeten Bruno66.

#6 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 18 juli 2017 - 17:33

Hoi ziet er goed uit. Alleen vraag ik mij af of daar een beetje makkelijk solids door te drukken zijn.

Wie kan daar antwoord op geven?
Geweren:

#7 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 18 juli 2017 - 17:45

Bekijk Post Triek, op 18 juli 2017 - 18:33, zei:

Hoi ziet er goed uit. Alleen vraag ik mij af of daar een beetje makkelijk solids door te drukken zijn.

Wie kan daar antwoord op geven?

Neu
Gaat m niet worden.
Gewoon een persje kopen.
Als je een simpel LEE persje met een Die op de kop tikt ben je de man.

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#8 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 18 juli 2017 - 18:19

Ik heb al een RCBS pers. Alleen kan ik geen die van RCBS vinden in .216 helaas. Passen de deis van Lee daar ook in?

Bedankt voor het antwoord.
Geweren:

#9 Gebruiker is offline   ParallaX Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 24-augustus 14

Gepost 18 juli 2017 - 20:16

Loop met of zonder choke?

#10 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 18 juli 2017 - 21:16

Bekijk Post Robbe, op 18 juli 2017 - 14:27, zei:

In mijn geval de veel hogere ballistische coëfficiënt, de redesigned monster pellet zal rond de 0.04 liggen terwijl de RWS 223 solid ergens rond de 0.18 zal zijn. De 0.04 is best hoog voor een pellet maar verbleekt bij een solid, simpelweg omdat een diabolo drag stabilised is dus as designed een slechte luchtweerstand heeft om zich tijdens de vlucht te stabiliseren (in combinatie met trekken en velden).

Op 100 meter bij een lichte windvlaag van 5kmh waait bij 260m/s de pellet 10.7cm uit koers en de solid maar 2.3cm, dan ben ik met een 9cm steel target nog ruim on target. Op 200 meter worden de cijfers 46cm vs 9cm, de laatste zou dan op de 25cm gong te houden moeten zijn bij het inschieten om de wind down range in te schatten.

Constante wind is redelijk makkelijk in te schatten maar dat is het zelden hier id polder, heb de windmeter nog nooit een constante waarde zien aangeven :blink: Meestal een constante push van ca 5kmh met continue vlagen van nog eens 0-5kmh, omdat ik de eerste 50 meter tussen gebouwen schiet met een andere wind (funnel naar me toe of van me af) mis ik totaal die fluctuaties op ca 90 graden verderop in het weiland en daar zijn we een beetje klaar mee :D

Als ik een goede dag heb hou ik de .30 Impact op 200 meter op een 10 cm doel, maar zoals gezegd is klein zuchtje wind genoeg om de pellet een halve meter zijwaarts te doen landen :gek: :gek:
Cheers,
Jan

#11 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro

Gepost 19 juli 2017 - 06:27

Maar wat is nu je verhaal met t afzwaaien ?
Dat heeft meer met de massa te maken dan met je stabilisatie en BC.

Al eens een BC van een maxiball bekeken?
Dat Is een solid.
Rotatie gestabiliseerd doch een BC beroerder dan die van een pellet.
En je raad t al.
Met wind is de maxiball naukeuriger.

Dat is t tegengestelde van jou verhaal.
Keuze voor een solid is een power verhaal.
Of, gewoon omdat een pellet niet meer werkt binnen je toepassing ( buiten bv of je hebt impact nodig).

Verder moet je wel even bezien f er een choke in je loop zit.
Met choke kan t wel eens drama worden met een solid.

Groet

Deze post is bewerkt door Nicesurprice: 19 juli 2017 - 06:28

#12 Gebruiker is offline   Alexander! Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 03-juni 16

Gepost 19 juli 2017 - 20:11

Hallo allemaal,

De eerste post vond ik interessant. Ook ik ben aan het proberen "the holy Grale" te vinden voor wat betreft het 100m. BUITEN schieten met 5.5 mm projectielen.Geposte afbeelding

Zo gebruik ik een RAW HM1000X als basis platform voor al mijn testen.
Geleverde energie is ongeveer. 80 Joule. Er zit een 6-24x56 kijker op en het geheel is afgemonteerd met een S7 bipod.
Zou moeten werken, toch?

Het idee is een projectiel/loop combinatie te vinden die op 100 meter, ook met wind, binnen 3 a 4 cm. blijft. LET WEL: VOOR MAX. 5.5mm PROJECTIELEN.
Zoals gezegd is 80 Joule het uitgangspunt en ongeveer. 275m/s de snelheid waarop het projectiel de loop zou moeten verlaten.
Je komt dan uit bij projectielen van tussen de 30 en 36 grain. ( 1.94gr. en 2.3 gr.)

Ben begonnen met de Lothar Walther polygoon loop van 66cm. en een spoed van 1:450 mm (sizing 5.61)

Echt van alles geprobeerd er door heen te duwen maar bedroevende resultaten. (ja, de lichte JSB Heavies op max. 270m/s dat lukt wel natuurlijk)
De loop alsmaar met stukjes ingekort om te kijken of "de looptrilling" misschien de boosdoener was voor de slechte resultaten. Nee dus.
Alleen de snelheid van het projectiel werd met elke inkorting lager. De precisie bleef nagenoeg gelijk!!
Ook bij elke lengte diverse snelheden geprobeerd, geen succes!
Opvallend detail met deze loop: Bij een aanvangsdruk van 165 bar of meer lijkt het er sterk op dat het projectiel door de loop geduwd wordt ZONDER daarbij de draaiing van de loop te volgen.
Boven de 165 bar aanvangsdruk was een A4 op 25 meter met geen enkel zwaar projectiel (> 21 grain) goed te raken!Geposte afbeelding

Toen overgestapt op een 66 cm lange .22lr loop van Lothar Walther met een spoed van 1:410mm (sizing 5.46 veld/5.62 trek)
Van alles door deze pijp geduwd met leuke resultaten maar bij 60 a 70 meter is het op met de precisie.
Wel waren de resultaten beduidend beter dan met de polygoon loop.

Opvallend bij deze loop is dat de RWS solids, in tegenstelling tot de resultaten die met Sinners e/d behaald worden, mij niet konden overtuigen.
Ik hou het er op dat ik die RWS projectielen met 80 Joule niet snel genoeg krijg. Bovendien, die zijn zo kneiterhard qua lood dat ik ze bijna niet normaal in de loop krijg.
De JSB Beast 's gaven de beste resultaten over-all maar hier zag ik dat sommigen "spiraliserend" de loop verlieten.
In eerste instantie dacht ik dat de kroon van de loop niet zuiver was maar dat bleek niet zo te zijn.
Het lijkt er sterk op dat deze Beast's simpelweg "te dun"zijn voor de sizing van een .22lr loop. Op zich logisch natuurlijk.

Het lijkt er in mijn visie op dat "de Holy grale" voor het schieten met 5.5 mm (buiten, en gegeven de grens van ongeveer. 80 joule) ergens te vinden is bij een "zachte" sollid van om en nabij de 31 grain (2 gram)
Ik kwam op dit forum onderstaande foto tegen die mijn gedachten-beeld van het ideaal heel erg kort benaderd!

Geposte afbeelding
Iemand enig idee OF en WAAR dit te verkrijgen is??

Als ik dit projectiel aanschouw dan kunnen de 2 brede "geleide ringen" mij wel bekoren.
Ook de vorm aan de achterkant (licht conisch teruglopend, doet denken aan boattail) vind ik een pluspunt.
Als zoiets in een gewicht tussen 31 en 35 grain bestaat hou ik mij graag aanbevolen om te horen waar dit te verkrijgen is!!!!!

Maar goed, lang verhaal kort: De sizing van de loop in relatie tot de sizing van het projectiel is erg belangrijk wil je het projectiel snel en goed draaiend de loop uit krijgen. Eigenlijk een "no-brainer".
In relatie tot mijn testen : ook ik ben door schade en schande wijs geworden.
Ik had me iets minder moeten blindstaren om "het zwaarste projectiel" maar snel genoeg te krijgen".

Het komt op een samenspel aan val ALLE factoren aan.

M.a.w.
  • Het gewicht in relatie tot de snelheid (zowel V0 als rotatie snelheid) van het projectiel moet kloppen,
  • De loop diameter (intern en extern) moet kloppen in relatie tot de afmetingen van het projectiel,
  • de loop lengte en dikte moet kloppen,
  • de specifieke vorm en fysieke eigenschappen van het projectiel moeten kloppen.

M.b.t. dit laatste punt. Ik heb zo het idee dat een projectiel in de vorm van een diabolo het bij dezelfde omstandigheden, buiten, (wind, snelheid enz. ) altijd slechter zal doen dan een specifieke "sollid".

EN DUS???

Ik ga een RVS Benchmark 5.5 loop van 66cm laten komen (spoed 1:420mm) en ben zeer benieuwd of ik hiermee de tot nog toe beste resultaten kan gaan behalen.

To be continued . . .

Groet,

Alexander!

PS.De vraag waarom perse 5.5 en ongeveer. 80 joule?
In mijn beleving zijn daarvoor nog genoeg plekken te vinden waar je "safe" en met demper leuk buiten kunt schieten zonder dat de buurt uitloopt of je bang moet zijn dat er een weiland verderop een koe of geit opeens omvalt . . . . .
Hoe zou het weer in Limburg zijn om te gaan schieten? >> [url="http://www.webcam-sibbe.nl"]webcam[/url]

#13 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 19 juli 2017 - 20:49

Bekijk Post Alexander!, op 19 juli 2017 - 21:11, zei:

Dat zijn de nog uit te komen Huben 33 grain kopjes voor de K1, zal met een paar maanden wel te krijgen zijn.

Met een BC van 0.19 bij 310m/s idd ook hoog op mijn lijstje voor naked long range .22 buks :)

Maandag bij Joost btw ook de .25 kopjes in handen voor de RAW met polygoon loop, qua gewicht vergelijkbaar volgens mij met de Huben solid maar dan een stuk korter qua design en waarschijnlijk ook minder efficient qua BC. Zal eens kijken of ik daar vd week een fotootje van mag maken.

Deze post is bewerkt door Bushwacker: 19 juli 2017 - 21:04

Cheers,
Jan

#14 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro

Gepost 19 juli 2017 - 21:04

Bekijk Post Bushwacker, op 19 juli 2017 - 21:49, zei:

Dat zijn de nog uit te komen Huben 33 grain kopjes voor de K1, zal met een paar maanden wel te krijgen zijn.

Met een BC van 0.19 bij 310m/s idd ook hoog op mijn lijstje voor naked long range .22 buks :)

Maandag bij Joost btw ook de .25 kopjes in handen voor de RAW met polygoon loop, qua gewicht vergelijkbaar volgens mij met de Huben solid maar dan een stuk korter qua design en waarschijnlijk ook minder efficient qua BC.

Dat laatste kan nog wel eens mee vallen.
Mits we t over dezelfde kopjes in .25 hebben

#15 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro

Gepost 19 juli 2017 - 21:07

Bekijk Post Alexander!, op 19 juli 2017 - 21:11, zei:

Hallo allemaal,

De eerste post vond ik interessant. Ook ik ben aan het proberen "the holy Grale" te vinden voor wat betreft het 100m. BUITEN schieten met 5.5 mm projectielen.Geposte afbeelding

Zo gebruik ik een RAW HM1000X als basis platform voor al mijn testen.
Geleverde energie is ongeveer. 80 Joule. Er zit een 6-24x56 kijker op en het geheel is afgemonteerd met een S7 bipod.
Zou moeten werken, toch?

Het idee is een projectiel/loop combinatie te vinden die op 100 meter, ook met wind, binnen 3 a 4 cm. blijft. LET WEL: VOOR MAX. 5.5mm PROJECTIELEN.
Zoals gezegd is 80 Joule het uitgangspunt en ongeveer. 275m/s de snelheid waarop het projectiel de loop zou moeten verlaten.
Je komt dan uit bij projectielen van tussen de 30 en 36 grain. ( 1.94gr. en 2.3 gr.)

Ben begonnen met de Lothar Walther polygoon loop van 66cm. en een spoed van 1:450 mm (sizing 5.61)

Echt van alles geprobeerd er door heen te duwen maar bedroevende resultaten. (ja, de lichte JSB Heavies op max. 270m/s dat lukt wel natuurlijk)
De loop alsmaar met stukjes ingekort om te kijken of "de looptrilling" misschien de boosdoener was voor de slechte resultaten. Nee dus.
Alleen de snelheid van het projectiel werd met elke inkorting lager. De precisie bleef nagenoeg gelijk!!
Ook bij elke lengte diverse snelheden geprobeerd, geen succes!
Opvallend detail met deze loop: Bij een aanvangsdruk van 165 bar of meer lijkt het er sterk op dat het projectiel door de loop geduwd wordt ZONDER daarbij de draaiing van de loop te volgen.
Boven de 165 bar aanvangsdruk was een A4 op 25 meter met geen enkel zwaar projectiel (> 21 grain) goed te raken!Geposte afbeelding

Toen overgestapt op een 66 cm lange .22lr loop van Lothar Walther met een spoed van 1:410mm (sizing 5.46 veld/5.62 trek)
Van alles door deze pijp geduwd met leuke resultaten maar bij 60 a 70 meter is het op met de precisie.
Wel waren de resultaten beduidend beter dan met de polygoon loop.

Opvallend bij deze loop is dat de RWS solids, in tegenstelling tot de resultaten die met Sinners e/d behaald worden, mij niet konden overtuigen.
Ik hou het er op dat ik die RWS projectielen met 80 Joule niet snel genoeg krijg. Bovendien, die zijn zo kneiterhard qua lood dat ik ze bijna niet normaal in de loop krijg.
De JSB Beast 's gaven de beste resultaten over-all maar hier zag ik dat sommigen "spiraliserend" de loop verlieten.
In eerste instantie dacht ik dat de kroon van de loop niet zuiver was maar dat bleek niet zo te zijn.
Het lijkt er sterk op dat deze Beast's simpelweg "te dun"zijn voor de sizing van een .22lr loop. Op zich logisch natuurlijk.

Het lijkt er in mijn visie op dat "de Holy grale" voor het schieten met 5.5 mm (buiten, en gegeven de grens van ongeveer. 80 joule) ergens te vinden is bij een "zachte" sollid van om en nabij de 31 grain (2 gram)
Ik kwam op dit forum onderstaande foto tegen die mijn gedachten-beeld van het ideaal heel erg kort benaderd!

Geposte afbeelding

Als ik dit projectiel aanschouw dan kunnen de 2 brede "geleide ringen" mij wel bekoren.
Ook de vorm aan de achterkant (licht conisch teruglopend, doet denken aan boattail) vind ik een pluspunt.
Als zoiets in een gewicht tussen 31 en 35 grain bestaat hou ik mij graag aanbevolen om te horen waar dit te verkrijgen is!!!!!

Maar goed, lang verhaal kort: De sizing van de loop in relatie tot de sizing van het projectiel is erg belangrijk wil je het projectiel snel en goed draaiend de loop uit krijgen. Eigenlijk een "no-brainer".
In relatie tot mijn testen : ook ik ben door schade en schande wijs geworden.
Ik had me iets minder moeten blindstaren om "het zwaarste projectiel" maar snel genoeg te krijgen".

Het komt op een samenspel aan val ALLE factoren aan.

M.a.w.
  • Het gewicht in relatie tot de snelheid (zowel V0 als rotatie snelheid) van het projectiel moet kloppen,
  • De loop diameter (intern en extern) moet kloppen in relatie tot de afmetingen van het projectiel,
  • de loop lengte en dikte moet kloppen,
  • de specifieke vorm en fysieke eigenschappen van het projectiel moeten kloppen.

M.b.t. dit laatste punt. Ik heb zo het idee dat een projectiel in de vorm van een diabolo het bij dezelfde omstandigheden, buiten, (wind, snelheid enz. ) altijd slechter zal doen dan een specifieke "sollid".

EN DUS???

Ik ga een RVS Benchmark 5.5 loop van 66cm laten komen (spoed 1:420mm) en ben zeer benieuwd of ik hiermee de tot nog toe beste resultaten kan gaan behalen.

To be continued . . .

Groet,

Alexander!

PS.De vraag waarom perse 5.5 en ongeveer. 80 joule?
In mijn beleving zijn daarvoor nog genoeg plekken te vinden waar je "safe" en met demper leuk buiten kunt schieten zonder dat de buurt uitloopt of je bang moet zijn dat er een weiland verderop een koe of geit opeens omvalt . . . . .

Maare wat voor loopje heb je nu precies?
Je noemt je spoed maar ik hoop dat je geen choke hebt.
En ff met alle respect met probeer er eens wat meer vrolijkheid in te krijgen.
Ik verschoot destijds die gein hoog subsoon.
Dat ging goed.
Zodra ik onder die 300 m/s kwam werd t een drama.
Sinners in 223 probeert men ook hoog subsoon te krijgen.
Dus waarom wil jij nu persee blijven hangen in die 80 joule?

Deze post is bewerkt door Nicesurprice: 19 juli 2017 - 21:08

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers