Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Tuning-Kit Review: Tinbum Pro Kit HW97KT

#1 Gebruiker is offline   wessel123g Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 07-juli 09

Gepost 12 augustus 2017 - 23:10

Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een Tinbum Tuning Pro Kit in mijn HW97KT (20 joule versie, 4.5mm) gezet en deel bij deze mijn ervaring met het inbouwen en het schietgedrag van de buks voor en na de tune.

De buks voor de tuning-kit:

Mondingsenergie
Zo uit de doos had de nieuwe buks een gemiddelde mondingsenergie van 18,8 joule (gemeten met de Combro MK4).
Een kogelsnelheid van ca. 237 meter per seconde met JSB Exact Heavy Diabolo's.

Schietgedrag
De eerste 100 (+/-) schoten waren vrij van twang. Echter begon de buks na een half blikje kogels langzaam te twangen, en dat werd steeds erger. Een aantal blikjes later was er bij elk schot een lekkere "doingggg" te horen. Ook maakte de buks een flinke zijwaartse beweging naar linksonder bij elk schot. Niet relaxt dus.

Het inbouwen

Als je het setje uit de doos haalt denk je "is dit het?"... Een paar plastic (delrin) onderdelen met wat vet, een schuurpapiertje en een handleiding.
Het kost immers ook maar 55 euro, maar voor €55 zijn dat best een paar dure stukjes plastic.

Tuning-kit:
  • Short-stroke extensie voor de zuiger
  • Veergeleider
  • Tophat
  • Een draairing voor boven de tophat
  • Wat ringetjes voor meer voorspanning (nog meer? )
  • Bumslide vet
  • Regulier vet
  • Schuurpapier
  • Handleiding

Afijn, buks uit elkaar. Beginnend met de kolf, die je er met drie schroeven vanaf schroeft. Vervolgens het trekker-blok, veiligheidspin en de anti-beartrap gedemonteerd zodat het achterste massieve blok eraf gedraaid kon worden. Met een paar klappen kwam het blok los. Ondanks dat ik bij het losdraaien flink wat tegendruk gaf sprong de veer er met aardig wat kracht uit toen hij eenmaal helemaal losgedraaid was. Zat meer kracht achter dan ik had verwacht. De veer steekt ongeveer 10cm uit de metalen body van de buks nadat het achterste blok eraf is gedraaid.

Toen het zuigerhuis met zuiger, veer en veergeleider eruit gehaald. Vervolgens alles ontdaan van vet met een schone doek zodat de ingewanden van de Weihrauch klaar waren voor wat nieuwe onderdelen.

Als eerst besloot ik de extensie te plaatsen tussen de zuiger seal en de zuiger. Met een platkopse schroevendraaier wip je de seal er zo af. Vervolgens komt de extensie op de zuiger te zitten. Dit ging niet echt gemakkelijk, maar met een paar klappen van de hamer klikte hij over de rand van de zuiger, waar de seal eerst had gezeten.
De extensie zat er in het begin mooi strak op. Wel voel je dat de randen niet helemaal aansluiten op de zuiger. Vandaar het schuurpapier dat erbij zit...even schuren dus totdat deze mooi vlak met de buitenkant van de zuiger was (dat was wel even 30 minuten voorzichtig schuren). De extensie zat wat schuurwerk later een klein beetje los. Ik kon hem vrij gemakkelijk draaien en zelfs een heeeel klein beetje wiebelen, geen idee of dit wat uitmaakt.

Vervolgens komt de seal op de extensie te zitten. De seal plopten er zo op maar zat te strak op de extensie, waardoor de seal wat naar buiten stond. Bij het passen van de zuiger in het zuigerhuis kwam de zuiger hierdoor zo vast de zitten dat ik hem er met gereedschap uit moest halen. Kortom, de nok van de extensie moest ook rondom geschuurd worden om de seal wat meer te laten aansluiten op de zuiger. 30 minuten later was het voor elkaar. Het mee geleverde schuurpapier is trouwens ruk, ik heb kleine vijltjes gebruikt.

Toen stap 2. Het invetten en monteren van de nieuwe veergeleider, tophat en de ring die voor de tophat moet. De hoeveelheid vet heb ik gebaseerd op de youtube video's die er online staan van Tinbum. De veergeleider en tophat zaten lekker strak. De veergeleider leek veel beter te passen dan de originele veergeleider van Weihrauch. Toen de rest voorzien van een minimaal laagje vet waarna ik het hele zooitje weer in elkaar schoof.

Het terug monteren van het achterste massieve blok waar de trekker zich normaal in bevindt was nogal een probleem. Doordat de extensie nu op de zuiger zat was er nog meer voorspanning (2cm extra) waardoor ik het blok met de hand niet eens in de buurt van het schroefdraad kreeg om deze er terug op te draaien. Uiteindelijk kwam mijn vader met een on-the-fly compressie mechanisme om de boel veilig bij elkaar te drukken, zodat het voorzichtig aangedraaid kon worden zonder het schroefdraad te beschadigen.

Uiteindelijk lukte dat...dus buks in elkaar en testen maar!

Buks na de tuning-kit

Mondingsenergie
Na het plaatsen van de tuning-kit had de buks een gemiddelde mondingsenergie 17,0 joule. Een kogelsnelheid van ca. 225 meter per seconde met JSB Exact Heavy Diabolo's. Iets minder power dus. Dit is waarschijnlijk te danken aan de short-stroke extensie...waardoor er gewoon minder volume aan lucht de breach in wordt gepompt. Maar, dat vind ik geen probleem. Ik doe het niet voor de power .

Schietgedrag
Na een beetje knallen in de achtertuin kan ik er het volgende over zeggen: Wat een verschil!!! De twang is volkomen weg. Je hoort alleen nog een doffe "Tjok". De terugslag is slechts nog een kleine korte tik naar achter. Ook is de zijwaartse beweging naar linksonder weg. Het voelt als een nieuwe buks, gek genoeg.

Dus die tuning-kit is wat mij betreft z'n geld wel waard. Had ook een V-Mach kit kunnen kopen voor meer dan het dubbele waarvan je je dan afvraagt hoeveel beter dat geweest was... Ik ben benieuwd of het schietgedrag/power nog veranderd als alles lekker is ingelopen. Ik hou jullie op de hoogte.

Deze post is bewerkt door wessel123g: 12 augustus 2017 - 23:21

:)

#2 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 13 augustus 2017 - 07:25

Laat die extensie eens achterwege.
Benieuwt wat hjj dan doet qua joules
Crosman: Mark 1
Haenel: 49A
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#3 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 13 augustus 2017 - 08:01

Leuke beschrijving!
Wat ik nog wel eens zou willen weten is hoe de spread is.
Hoe lang is de extensie eigenlijk?
G®oeten, Rik

"All animals are equal. But some animals are more equal than others."

#4 Gebruiker is offline   wessel123g Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 augustus 2017 - 10:16

Bekijk Post keesbo, op 13 August 2017 - 08:25, zei:

Laat die extensie eens achterwege.
Benieuwt wat hjj dan doet qua joules

Ik was van plan om hem voorlopig even niet uit elkaar te schroeven :P
Maar ik zou denken dat t niet veel zal schelen.

#5 Gebruiker is offline   wessel123g Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 augustus 2017 - 10:24

Bekijk Post Rik, op 13 August 2017 - 09:01, zei:

Leuke beschrijving!
Wat ik nog wel eens zou willen weten is hoe de spread is.
Hoe lang is de extensie eigenlijk?

Heb de extensie niet opgemeten, maar op t oog zou ik zeggen 1,5cm.
Op 10 schoten had ik een gemiddelde afwijking ca. 2,5 m/ps. Heb dat niet echt over meerdere schoten gemeten helaas :P

#6 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 13 augustus 2017 - 10:29

Bekijk Post wessel123g, op 13 augustus 2017 - 11:24, zei:

Heb de extensie niet opgemeten, maar op t oog zou ik zeggen 1,5cm.
Op 10 schoten had ik een gemiddelde afwijking ca. 2,5 m/ps. Heb dat niet echt over meerdere schoten gemeten helaas :P

Dat is helemaal niet slecht hoor!
G®oeten, Rik

"All animals are equal. But some animals are more equal than others."

#7 Gebruiker is offline   x-boxter2003 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 07-juli 07

Gepost 13 augustus 2017 - 18:29

Ik heb de kit ook gekocht, maar zonder de short-stroke. Ik kan je wel zeggen dat ik serieus wat vloeken afgetrokken heb. Het trekkerblok er terug inschroeven als de veer er met veel spanning 10cm uit steekt....dan weet je het wel. Heb uiteindelijk de veerkompressor moeten gebruiken die ik uitgeleend had. De mijne doet nu 19,2 joule met een spreiding van tussen 1,5 en 2m/sec.

Wie geen veercompressor heeft moet verdomd goed weten wat hij doet en zeer veel kracht zetten, met het gevaar dat er brokken van komen. Daarom dat de v-mach op dat gebied veel gemakkelijker is. Kan je eigenlijk met de hand toeschroeven.

Maar voor het geld vind ik het zeker en vast een geweldige verbetering.
- Weihrauch HW97K .177 - AGS Sapphire 3-9x40 mil dots
- HW80 .22 met GINB kolf - Bushnell Trophy 6-18x40
- Diana 240 Classic .177
- Browning Buck Mark Contour SS .22lr - Doctor Sight III
- Uberti Silverboy 1873 .22lr
- Sig Sauer P226 LDC Stainless 9mm.

#8 Gebruiker is offline   wessel123g Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 augustus 2017 - 19:04

Bekijk Post x-boxter2003, op 13 August 2017 - 19:29, zei:

Ik heb de kit ook gekocht, maar zonder de short-stroke. Ik kan je wel zeggen dat ik serieus wat vloeken afgetrokken heb. Het trekkerblok er terug inschroeven als de veer er met veel spanning 10cm uit steekt....dan weet je het wel. Heb uiteindelijk de veerkompressor moeten gebruiken die ik uitgeleend had. De mijne doet nu 19,2 joule met een spreiding van tussen 1,5 en 2m/sec.

Wie geen veercompressor heeft moet verdomd goed weten wat hij doet en zeer veel kracht zetten, met het gevaar dat er brokken van komen. Daarom dat de v-mach op dat gebied veel gemakkelijker is. Kan je eigenlijk met de hand toeschroeven.

Maar voor het geld vind ik het zeker en vast een geweldige verbetering.

Ik denk dat ongeveer voor dezelfde situatie hebben gestaan Geposte afbeelding
Dat trekkerblok terugschroeven is eigenlijk niet te doen zonder veercompressor inderdaad! Zouden ze voor gebruikers met een krachtigere buks erbij moeten vermelden.

#9 Gebruiker is offline   Zolderschutter Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-februari 13

Gepost 13 augustus 2017 - 20:10

Bekijk Post wessel123g, op 13 augustus 2017 - 19:04, zei:

Dat trekkerblok terugschroeven is eigenlijk niet te doen zonder veercompressor inderdaad! Zouden ze voor gebruikers met een krachtigere buks erbij moeten vermelden.

Het werkt beter om de actie op het trekkerblok te schroeven, ipv het trekkerblok op de actie te schroeven. Het trekkerblok zet je hierbij op de grond en duw je met je lichaams gewicht de actie om het trekkerblok heen.. Op deze manier doe ik het in ieder geval. Veilig, gecontroleerd en zonder compressor..

Paul

Deze post is bewerkt door Zolderschutter: 13 augustus 2017 - 20:10

HW90 .22
HW97KT .177
HW97KT .22
HW100TK .177
HW100TK .22
FWB 300s .177

Lid SV Noarderloft

#10 Gebruiker is offline   Fender Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 13-januari 04

Gepost 13 augustus 2017 - 20:28

Bekijk Post Zolderschutter, op 13 augustus 2017 - 20:10, zei:

Het werkt beter om de actie op het trekkerblok te schroeven, ipv het trekkerblok op de actie te schroeven. Het trekkerblok zet je hierbij op de grond en duw je met je lichaams gewicht de actie om het trekkerblok heen.. Op deze manier doe ik het in ieder geval. Veilig, gecontroleerd en zonder compressor..

Paul

Dat is zo gek nog niet, goede tip.
Wat vet is roest niet.

#11 Gebruiker is offline   wessel123g Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 augustus 2017 - 20:58

Bekijk Post Zolderschutter, op 13 August 2017 - 21:10, zei:

Paul

Dat probeerde ik, maar dit lukte niet. Schroefdraad wou niet pakken omdat ik hem niet helemaal recht uitgelijnd kreeg boven het trekkerblok. Geposte afbeelding

#12 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro

Gepost 13 augustus 2017 - 21:14

Bekijk Post Zolderschutter, op 13 augustus 2017 - 20:10, zei:

Paul

Zo doe ik het ook altijd. Leg ik er een kunstofsnijplankje onder tegen de beschadiginen. Een ijzeren strip in de geul waar het trekker mechanisme in zit. Deze kan je dan met de voet stil houden.
Een doek op het einde van de loop en spanhandel, drukken en draaien maar.

#13 Gebruiker is offline   x-boxter2003 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 07-juli 07

Gepost 13 augustus 2017 - 21:28

Bekijk Post wessel123g, op 13 August 2017 - 21:58, zei:

Dat probeerde ik, maar dit lukte niet. Schroefdraad wou niet pakken omdat ik hem niet helemaal recht uitgelijnd kreeg boven het trekkerblok. Geposte afbeelding

Ik heb het ook zo geprobeerd...tesamen met een 2 kollega's waarvan de ene 110kg weegt. No succes....de veer waggelt van hier naar daar, en dan nog zien dat de schroefdraad mooi grijpt. Wie het trekkerblok in de actie weet te schroeven met de actie op de grond en trekkerblok in de hand is een houdini met de Tinbum kit. Het trekkerblok op de grond en de actie erin schroeven is een paar keer op een haar na gelukt. Dus buiten een veercompressor is dat de beste manier.

Deze post is bewerkt door x-boxter2003: 13 augustus 2017 - 21:29

- Weihrauch HW97K .177 - AGS Sapphire 3-9x40 mil dots
- HW80 .22 met GINB kolf - Bushnell Trophy 6-18x40
- Diana 240 Classic .177
- Browning Buck Mark Contour SS .22lr - Doctor Sight III
- Uberti Silverboy 1873 .22lr
- Sig Sauer P226 LDC Stainless 9mm.

#14 Gebruiker is offline   wessel123g Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 19 augustus 2017 - 20:51

Nou... Aardig wat loodjes verder begin ik na het inbouwen van mijn Tinbum setje toch weer wat "twang" waar te nemen. Je hoort het niet echt, maar je voelt het wel! Als ik met gehoorbeschermers tegen de kolf aan leun en een schot los: doinggggg....weliswaar korter dan voorheen, maar de twang is er weer.

Geposte afbeelding

#15 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro

Gepost 19 augustus 2017 - 21:05

Heb er al jaren een AGW setje in zitten en duizenden schoten verder.
Nog steeds top.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers