Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

H&n Piledrivers -> Ervaringen 1? hoe vliegt dit stuk lood?

#1 Gebruiker is offline   Alexander! Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 03-juni 16

Gepost 12 juni 2017 - 21:01

Hallo allemaal,

Het is een tijdje stil geweest maar ik ben weer bezig met mijn zoektocht naar de ideale PCP en de daarbij horende pellet.
De laatste paar weken veel zitten surfen naar tech-info over 5.5mm pellets.
In mijn zoektocht naar een tot 100m stabiel en goed vliegend stukje lood, dat MINDER last van de wind heeft dan de bekende JSB heavy van bijna 16 gr. trok de H&N PILEDRIVER mijn aandacht.

Meteen een blik besteld en ermee de wei in.

Wat denk je? Op 50 METER nog geen A4 mee te raken !!

Mmmmmm . . . .

Na wat verschillende instellingen voor de druk en dientengevolge verschillende snelheden (tussen 245m/s en 290m/s) is mijn conclusie:

H&N PILEDRIVERS van 30 grain (in 5.5.mm) vliegen nog net niet de bocht om!Geposte afbeelding

Mijn vraag: BEN IK TE VOORBARIG MET MIJN CONCLUSIE OF IS DIT STUKje LOOD OP AFSTANDEN VAN 50 METER EN MEER ECHT NIET TE GEBRUIKEN?

Ik ben zeer benieuwd naar wat de ervaringen zijn van anderen!!

Zou wel willen weten of er acceptabele resultaten (ongeveer. 5 a 10cm groep op 100m) bekend zijn met dit kogeltje.

Groet,

Alexander.

Hoe zou het weer in Limburg zijn om te gaan schieten? >> [url="http://www.webcam-sibbe.nl"]webcam[/url]

#2 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 12 juni 2017 - 21:46

Hoi,

rommel, brol en meuk. Ik had twee blikken, een kwart blikje opgemaakt tegen beter weten in. Ik heb beide blikjes in de loodpot gegooid. Zelfs op de hele korte afstand raakte ik er niets mee.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

Hurdsje!

FRYSK en GRUTSK

Leaver dea as slaef!!!
It libben is in hel, atst it mar sjen wolst!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

#3 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 05-augustus 11

Gepost 13 juni 2017 - 06:22

Ik denk dat dit specifieke probleem komt omdat we kogels door een pelletloop verschieten.
Als je over het stabiliseren van kogels hebt kom je op heel andere spoedmaten van je rifeling uit dan het stabiliseren van pellets.
Hier zijn tabellen van te vinden op internet.
En omdat we in beginsel met een luchtwapen starten zal er ook een luchtloop op zitten met een spoed bedoeld voor pellets.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

#4 Gebruiker is offline   horst Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: .Members
  • Lid geworden: 12-mei 12

Gepost 13 juni 2017 - 08:09

Wij hebben ze getest in een bsa ultra en het was echt ruk je kunt beter bij jsb blijven

Groeten uit Apeldoorn

Deze deden het redelijk in mijn hw98
J

H en n sniper magnum

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

HW97k .22 Hawke 4x12x50
HW98 .177 Hawke 4x12x40
HW50s .177 Hawke 3x9x40
HW30s .177
BSA Meteor .22
BSA Ultra .22 Tasco 6x24x44
Artemis pp700 cal .177 reddott

#5 Gebruiker is offline   Shannon 22 Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-september 16

Gepost 13 juni 2017 - 08:20

geprobeerd met diverse snelheden, van 270 tm 330 mtr/sec , bij de hogere snelheden werd het een beetje beter, een heel klein beetje, deze dingen stabaliseren niet
door het afwezige rokje, (vandaar de goede BC waarde) maar moeten stabaliseren door rotatie, en daar zijn luchtlopen niet op gemaakt, andere spoed, en hoge snelheid zouden dit ding wel goed kunnen laten groepen..

#6 Gebruiker is offline   Hans M Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 18-juni 08

Gepost 13 juni 2017 - 08:23

Ik heb ze gebruikt in een FX tyfoon, BAM51 en een BSA, ook in diverse veerbuksen en in alle gevallen waren ze ruk.
Ik deel hierin de mening van Roel nml: omsmelten die dingen ( ik heb er vislood van gemaakt :P )
Kraait de haan niet bij het morgenrood? Dan regent het, of.......de haan is dood.

#7 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 13 juni 2017 - 08:34

Hoop dat de nieuwe FX STX met een snellere spoed ze kunnen stabiliseren, if so dan worden dingen pas echt interessant voor de long range pellet schutter.
Cheers,
Jan

#8 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 13 juni 2017 - 08:53

Bekijk Post Bushwacker, op 13 juni 2017 - 09:34, zei:

Hoop dat de nieuwe FX STX met een snellere spoed ze kunnen stabiliseren, if so dan worden dingen pas echt interessant voor de long range pellet schutter.

Lol
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#9 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 juni 2017 - 10:14

Bekijk Post Nicesurprice, op 13 juni 2017 - 09:53, zei:

Lol

Dank je wel voor deze ongelofelijke constructieve toevoeging aan dit topic.
Cheers,
Jan

#10 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro

Gepost 13 juni 2017 - 11:01

Bekijk Post Bushwacker, op 13 juni 2017 - 11:14, zei:

Dank je wel voor deze ongelofelijke constructieve toevoeging aan dit topic.

Die dingen kun je enkel als hagel gebruiken.
En jij heb long range aspiraties met die dingen.

Kan ik enkel maar om lachen.

Deze post is bewerkt door Nicesurprice: 13 juni 2017 - 11:02

#11 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 juni 2017 - 12:25

Met de orginele piledrivers kan op 16J gewoon op dopjes geschoten worden:
https://www.youtube....SWqJxQ3Y&t=332s

Er zijn mensen die er blijkbaar wel iets mee kunnen raken...
Cheers,
Jan

#12 Gebruiker is offline   Alexander! Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 03-juni 16

Gepost 13 juni 2017 - 20:51

Hallo allemaal,

Ik lees een aantal interessante dingen tussen de reacties. Dank daarvoor!Geposte afbeelding

Ik wil op een aantal zaken wel even ingaan.

De vorm van de piledriver v.s. de loop waaruit deze verschoten wordt.

Inderdaad ben ik er van op de hoogte dat een pellet met "rokje" anders gestabiliseerd wordt dan een "pellet" die qua vorm en afmetingen meer op een kogel lijkt.
Bij de pellet zorgt de "rok" voor drag (weerstand in Nederlands) waardoor deze stabiliseert.
Bij een kogel vormige pellet moet de rotatiesnelheid om z'n eigen as zorgen voor de stabilisatie.
Voor deze rotatie snelheid zijn er in relatie tot de vorm, lengte en massa van de kogel bepaalde zeer specifieke wetmatigheden die uiteindelijk de spoed (twist-rate, drall) van de loop bepalen.

Zo is mij inderdaad ook bekend dat de spoed van luchtlopen over het algemeen langzamer is dan de spoed van lopen voor kogelvormige projectielen. DE SPOED VAN NAGENOEG ALLE LUCHTLOPEN VAN WALTER IS 1 OMWENTELING IN 450 MM.
Voor b.v. een kleinkaliber(.22LR) loop is de spoed vrijwel altijd SNELLER en dat komt neer op 1 omwenteling in ongeveer. 400 mm. MAAR DAT IS NIET HET ENIGE VERSCHIL.Geposte afbeelding

Ook is de diameter van de trekken van deze lopen anders t.o.v. de velden. Zo hebben ze beiden een veld diameter van 5.62 mm maar is bij de luchtloop de trekken diameter 5.46 mm. en bij de .22LR (vuur-loop) de trekken diameter 5.49 mm.

Ja, en dus?

Je zou zeggen dat de luchtloop "smaller" is en dat een pellet verschoten in een .22LR loop er "losjes doorheen rammelt". In mijn ervaring blijkt dat echter heel erg mee te vallen. Het gaat "MAAR"om een verschil van 0.03 mm. . . .

Waarom dit hele verhaal?

Ik heb bij mijn testen met de piledriver gebruik gemaakt van een .22lr loop met een (snelle) spoed van 1:416mm. Dit is een loop waarmee de langere (en zwaardere) solids perfect verschoten en gestabiliseerd worden.
M.a.w. Ik was mij terdege bewust van het verschil in stabilisatie en het effect dat een luchtloop of een kleinkaliber (vuur) loop hierop heeft.

Helaas heb ik moeten constateren dat de piledriver uit beide type lopen niet erg stabiel tevoorschijn kwam. In plat Nederlands : de resultaten waren RUK!

In mijn zoektocht naar informatie over de vorm van de piledriver kwam ik o.a. uit bij de wetenschappelijke verklaring van de groefjes aan de zijkant van de piledriver.
Ik snap echter niet dat er op de Brenneke slugs na bijna geen kogel projectielen te vinden zijn met evenwijdige ribbels op het projectiel . . . . Zal wel aan mij liggen . . . .

Hoe nu verder?

Mijn interesse is volledig verschoven naar de JSB "beast".
Deze semi-pellet lijkt een beetje van beide werelden iets te hebben: Hij is lang en zwaar maar heeft toch nog iets van een rokje.
En zie daar: dit ding vliegt tot ongeveer. 60 meter een heel stuk beter. (ongeveer 1.5 a 2 cm groepen)
Echter, na een meter of 65 a 70 lijkt het erop dat ook deze pellet-kogel gaat zwabberen.

Ik ben nu bezig om in stappen de snelheid op te voeren en te kijken wat er gebeurt. (beginnende bij 250m/s uit de 22.LR loop met 1 op 416mm spoed)
Het heeft er alle schijn van dat hoe sneller hij de loop verlaat hoe beter hij stabiliseert. Ben benieuwd waar dit gaat uitkomen.
Logisch is het vanuit de theoretische benadering in elk geval wel. (hoe sneller het projectiel hoe hoger de rotatie snelheid hoe beter de stabilisatie.)

Trouwens: een zeer interessante site met veel goede informatie in deze is de site van Lutz Möller ->ballistiek

Lang verhaal kort, mijn 2e vraag: zijn er mensen die ervaringen hebben met de JSB beast?

Wat zijn de haalbare afstanden, wat de snelheden, wat de gebruikte loop?

ALLE input is welkom!!

Groet,

Alexander.

Oja, voor ik het vergeet. Waarom zijn er toch geen luchtlopen met een spoed van 1:390 mm te krijgen? Met de huidig aantallen en varianten "monster pellets" in 5.5mm lijkt me dat een zeer interessant gebied om te verkennen voor 5.5mm lucht v.s. 100m buiten .

Deze post is bewerkt door Alexander!: 13 juni 2017 - 20:59

Hoe zou het weer in Limburg zijn om te gaan schieten? >> [url="http://www.webcam-sibbe.nl"]webcam[/url]

#13 Gebruiker is offline   Miech Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-mei 07

Gepost 13 juni 2017 - 23:10

Nou is dus de hele grap dat Huben me afgelopen IWA adviseerde Piledrivers uit de K1 te verschieten. Op de hogere power settings zouden ze daarmee goed moeten groeperen.

#14 Gebruiker is offline   bert2 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 29-maart 14

Gepost 13 juni 2017 - 23:32

Bekijk Post Alexander!, op 14 juni 2017 - 02:51, zei:

Hallo allemaal,

Ik lees een aantal interessante dingen tussen de reacties. Dank daarvoor!Geposte afbeelding

Inderdaad ben ik er van op de hoogte dat een pellet met "rokje" anders gestabiliseerd wordt dan een "pellet" die qua vorm en afmetingen meer op een kogel lijkt.
Bij de pellet zorgt de "rok" voor drag (weerstand in Nederlands) waardoor deze stabiliseert.
Bij een kogel vormige pellet moet de rotatiesnelheid om z'n eigen as zorgen voor de stabilisatie.
Voor deze rotatie snelheid zijn er in relatie tot de vorm, lengte en massa van de kogel bepaalde zeer specifieke wetmatigheden die uiteindelijk de spoed (twist-rate, drall) van de loop bepalen.

Zo is mij inderdaad ook bekend dat de spoed van luchtlopen over het algemeen langzamer is dan de spoed van lopen voor kogelvormige projectielen. DE SPOED VAN NAGENOEG ALLE LUCHTLOPEN VAN WALTER IS 1 OMWENTELING IN 450 MM.
Voor b.v. een kleinkaliber(.22LR) loop is de spoed vrijwel altijd SNELLER en dat komt neer op 1 omwenteling in ongeveer. 400 mm. MAAR DAT IS NIET HET ENIGE VERSCHIL.Geposte afbeelding

Ook is de diameter van de trekken van deze lopen anders t.o.v. de velden. Zo hebben ze beiden een veld diameter van 5.62 mm maar is bij de luchtloop de trekken diameter 5.46 mm. en bij de .22LR (vuur-loop) de trekken diameter 5.49 mm.

Ja, en dus?

Je zou zeggen dat de luchtloop "smaller" is en dat een pellet verschoten in een .22LR loop er "losjes doorheen rammelt". In mijn ervaring blijkt dat echter heel erg mee te vallen. Het gaat "MAAR"om een verschil van 0.03 mm. . . .

Waarom dit hele verhaal?

Ik heb bij mijn testen met de piledriver gebruik gemaakt van een .22lr loop met een (snelle) spoed van 1:416mm. Dit is een loop waarmee de langere (en zwaardere) solids perfect verschoten en gestabiliseerd worden.
M.a.w. Ik was mij terdege bewust van het verschil in stabilisatie en het effect dat een luchtloop of een kleinkaliber (vuur) loop hierop heeft.

Helaas heb ik moeten constateren dat de piledriver uit beide type lopen niet erg stabiel tevoorschijn kwam. In plat Nederlands : de resultaten waren RUK!

In mijn zoektocht naar informatie over de vorm van de piledriver kwam ik o.a. uit bij de wetenschappelijke verklaring van de groefjes aan de zijkant van de piledriver.
Ik snap echter niet dat er op de Brenneke slugs na bijna geen kogel projectielen te vinden zijn met evenwijdige ribbels op het projectiel . . . . Zal wel aan mij liggen . . . .

Hoe nu verder?

Deze semi-pellet lijkt een beetje van beide werelden iets te hebben: Hij is lang en zwaar maar heeft toch nog iets van een rokje.
En zie daar: dit ding vliegt tot ongeveer. 60 meter een heel stuk beter. (ongeveer 1.5 a 2 cm groepen)
Echter, na een meter of 65 a 70 lijkt het erop dat ook deze pellet-kogel gaat zwabberen.

Ik ben nu bezig om in stappen de snelheid op te voeren en te kijken wat er gebeurt. (beginnende bij 250m/s uit de 22.LR loop met 1 op 416mm spoed)
Het heeft er alle schijn van dat hoe sneller hij de loop verlaat hoe beter hij stabiliseert. Ben benieuwd waar dit gaat uitkomen.
Logisch is het vanuit de theoretische benadering in elk geval wel. (hoe sneller het projectiel hoe hoger de rotatie snelheid hoe beter de stabilisatie.)

Trouwens: een zeer interessante site met veel goede informatie in deze is de site van Lutz Möller ->ballistiek

Lang verhaal kort, mijn 2e vraag: zijn er mensen die ervaringen hebben met de JSB beast?

ALLE input is welkom!!

Groet,

Alexander.

Oja, voor ik het vergeet. Waarom zijn er toch geen luchtlopen met een spoed van 1:390 mm te krijgen? Met de huidig aantallen en varianten "monster pellets" in 5.5mm lijkt me dat een zeer interessant gebied om te verkennen voor 5.5mm lucht v.s. 100m buiten .

Steengoed verhaal alexander. Ik denk ook dat je juist zit met opvoeren van de power/snelheid . Ze zijn een stuk zwaarder. Misschien is snelheid op afstand meten een extra idee( misschien met geluidsmeting extra) bij de verschillende pellets. Maar je zou zeggen dat het grootste rokje meer zou moeten remmen. Aanvangstsnelheid is weer meer .effin groet

Deze post is bewerkt door bert2: 13 juni 2017 - 23:48

#15 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro

Gepost 14 juni 2017 - 12:58

Bekijk Post Alexander!, op 13 juni 2017 - 21:51, zei:

Hallo allemaal,

Ja, en dus?

Waarom dit hele verhaal?

Hoe nu verder?

Trouwens: een zeer interessante site met veel goede informatie in deze is de site van Lutz Mller ->ballistiek

ALLE input is welkom!!

Groet,

Alexander.

Dit gelezen hebbende
Waarom hebben lopen van pellet buksen trekken en velden ?
Of hebben ze msn gewoon een botte boor gebruikt?

Grts

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers