Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Nieuwe Hw50S net binnen van de post

#1 Gebruiker is offline   Maartenblues Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 29-juli 10

Gepost 29 juli 2010 - 22:52

Hallo beste forummers,

Ten eerste zal ik me even voorstellen. Ik ben Maarten Admiraal, net nieuw op het forum en ook net in het bezit van een buks.
Na eerst wat rondgesnuffeld te hebben hier voordat ik lid werd, is mijn keuze voor een buks gevallen op de Weihrauch HW50-S.
Aangezien het mijn eerste buks is wilde ik nog niet teveel geld in een keer uitgeven. Het mag dan misschien niet veel geld
zijn in vergelijking met sommige andere wapens maar toch stond er wel een hele grote glimlach op mijn gezicht toen ik het pakje
van de post openmaakte! Ik had de buks bij Hes van Zweeden besteld (via internet) en de service was voor een internetwinkel
helemaal in orde. Nu even terug naar de buks want ik stond echt versteld van de kwaliteit! Na wat kwijlen nog even snel wat pellets geschoten, de
JSB exact 4.51 mm pellets.

Daar zit gelijk al een vraagje; zijn deze pellets goed voor de buks of zal ik de volgende keer de 4.52 mm nemen. De
4.51 zitten naar mijn mening toch wel een beetje los in de loop, zijn er mensen die dit herkennen?

Helaas moest ik na zo'n 70 pellets stoppen omdat de buurman ongerust werd. Zo'n luchtbuks is toch niet niks voor de meeste mensen, en
hij dacht daarbij ook nog dat het illegaal was. Het beste is dan om even te stoppen lijkt mij. Ik denk dat ik toch even met de buurman
moet overleggen hoe dit verder moet.

De groepjes begonnen ondertussen net een beetje te komen :( Hopelijk binnenkort nog even de keep en korrel goed afstellen en verder
schieten als het kan.

Er was ook nog een vriend van me langs en die is gelijk ook aangestoken met het virus :P Nog tips voor een goede beginnersbuks? Hij
wil liever niet dezelfde als ik.

Hierbij laat ik het. Aangenaam en tot de volgende post,
Maarten
0

#2 Gebruiker is online   Tommy.da Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 25-februari 06

Gepost 30 juli 2010 - 09:19

Maarten,

Welkom op het forum en proficiat met aankoop van een prachtige buks ;)
4.51 is prima, 4.52 kan ook goed groeperen - het verschilt per exemplair buks, sommige schieten best met 4.50 andere met 4.52. Sowieso is JSB een prima keuze van lood.

Aan je vriend vraag je best welk budget hij heeft en welke voorkeuren kwa afstanden en doelen(plinken, kaartjes)

Groeten
tommy
0

#3 Gebruiker is offline   William White Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 10-juli 10

Gepost 30 juli 2010 - 09:58

Welkom op het forum!

Jammer van de buurman... maar ik neem aan dat na overleg het wel meevalt.

Wat jezelf natuurlijk net zo goed weet als ik :) Let altijd op waar je richt, ook met een ongeladen wapen.

Als je bv je kijkertje even richt op een huis in de buurt om de vergroting te zien.......praat heb je zo :P

Het helpt ook om je kogelvanger zodanig te maken dat de inslag niet zo luid klinkt. Er zijn volgens mij door de forumgenoten al tonnen

oude kledingstukken verdwenen in de diverse vangers.

Er zijn ook dempers, maar daarmee kom ik op onbekend terrein aangezien ik geen idee heb of die ook op jou wapen zouden kunnen.

En als het geluid minder wordt valt het automatisch minder op als je schiet :)

Veel plezier met je hobby.

En voor je vriend....kijk eens op dit forum. Hier staat veel moois te koop (en nee, ik heb zelf niks te koop :) )

En bij de meeste kun je eerst proefschieten als je dat vraagt

gr Willie
gr. Willie

Diana 35 08-81

En voor de fun:
Remington Airmaster 77
Crosman 1377C
0

#4 Gebruiker is offline   Lievenvda Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-september 09

Gepost 30 juli 2010 - 10:48

Zeker praten met je buurman, anders komen er vodden van.
Veel succes gewenst met je HW50S.
Groetjes
Lieven
0

#5 Gebruiker is offline   Maartenblues Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 01 augustus 2010 - 10:13

Hey iedereen,

Tommy bedankt voor de opheldering. Ik zal de pellets eens met elkaar vergelijken.
De buurman zal ik morgen eens gaan benaderen, nu eerst werken. Ik heb in de
tussentijd ook al wat verder gezocht naar backstop tips en kleren en andere stoffen
troep schijnt inderdaad goed te werken, dus daar ga ik maar eens naar kijken.

Maarten
0

#6 Gebruiker is offline   Robinho& Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 04-augustus 09

Gepost 07 augustus 2010 - 18:26

Mag ik jou vragen hoe de HW 50S bevalt. Ik wil deze namelijk ook aanschaffen in de aankomende weken. Net als jou wil ik ook niet teveel uitgeven voor een buks omdat het mijn eerste wordt.

Robin :D
0

#7 Gebruiker is offline   Maartenblues Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 09 augustus 2010 - 11:32

Hey Robin,

Ik heb de HW50 idd een tijdje nu, maar ik kan er nog niet een oordeel over vellen.
Misschien dat je een ander topic van mij gezien over een akkefietje met de buren?
Daardoor ben ik niet echt in staat geweest veel te schieten (jammer!), dus over de
nauwkeurigheid kan ik je niets zeggen :( Helaas kan ik je ook weinig vertellen over
de duurzaamheid/betrouwbaarheid want ik heb hem net. Wel kan ik je vertellen dat de hele buks
ontzettend mooi is afgewerkt en dat hij niet veel lawaai maakt. Ook de Rekord-trekker is
geweldig, het is echt een +1 om je trekker te kunnen afstellen.

Om je beter te helpen: start gewoon een nieuw topic of gebruik de zoek functie eens,
daar heb ik ook heel veel gebruik van gemaakt bij de zoektocht naar een leuke buks.

Veel succes,
Maarten
0

#8 Gebruiker is offline   Maartenblues Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 10 augustus 2010 - 14:11

Hey iedereen,
Nu ik alweer een aantal schoten verder ben, kan ik denk ik ook iets gaan zeggen over wat nadelen
die me opvallen. Het grootste hiervan vind ik is de fiber-optic keep en korrel. Het schieten
ermee vind ik goed gaan, alleen de afstelling is niets. Om de roos te raken op 10m. moet ik de
keep echt een flink stuk naar links draaien. Dit is misschien niet meer dan een optisch ongemak maar
toch vind ik het een beetje slordig er uit zien.

Dan het tweede puntje, ik wildde de korrel van de
buks halen ivm. met een richtkijker maar de korrel zat flink vast. Dus goed duwen en toen viel mij op
dat er enige speling in de bevestiging zit van het metalen gedeelte (loop+kamer+alles) en de houten kolf.
Zijn er meer HW50 bezitters die dit herkennen?

Voor de rest beginnen de groepjes al kleiner te worden :) en begin ik ook mijn linker oog beter onder
controle te houden :D, want dat leek eerst nog een beetje alsof ik spastisch was.

Mvg,
Maarten

PS: ik zou graag een foto'tje bijvoegen van mijn Hw'tje maar de foto is te groot, weet iemand een
oplossing hiervoor? Ik ben gewoon geen computer wizzkid :P
0

#9 Gebruiker is offline   iRenaat Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 03-maart 09

Gepost 10 augustus 2010 - 14:16

Bekijk Post Maartenblues, op 10 August 2010 - 15:11, zei:

buks halen ivm. met een richtkijker maar de korrel zat flink vast. Dus goed duwen en toen viel mij op
dat er enige speling in de bevestiging zit van het metalen gedeelte (loop+kamer+alles) en de houten kolf.

Je moet waarschijnlijk de schroeven waarmee je actie (alles behalve de kolf) vastzit in de kolf eens opnieuw aanspannen. Die worden door arbeider X beter aangespannen dan door arbeider Y... :D Dus gewoon, met de gepaste schroevendraaier de vijzen opnieuw aanspannen. Eentje linksvoor, eentje rechtsvoor, en de voorste vijs van je trekkerbeugel. De achterste zit normaalgezien gewoon in het hout, de eerste gaat door het hout naar de actie. En regelmatig eens checken als ze nog vastzitten, want een losse actie is niet goed om deftig te groeperen. Behalve bij de Diana Airking, maar das een ander verhaal :les: :)

Deze post is bewerkt door iRenaat: 10 augustus 2010 - 14:18

Diana 25D .177 (1966) + Bushnell Banner 4X18
Diana 36 .177 (1999) + Ukraine Zavod Arsenal 3-9X47

RO71 .177
FB Record .177

On my list:
Diana 52 Superior .177
0

#10 Gebruiker is offline   chevalking Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 14-juni 10

Gepost 10 augustus 2010 - 14:54

Bekijk Post Maartenblues, op 10 augustus 2010 - 14:11, zei:

Hoi Maarten,

Mijn HW50S had ook schroeven die om de 40 schoten aangedraaid moesten. 'k Had er een passend schroevendraaiertje voor gekocht en me erbij neergelegd dat dit een typisch veerbuks probleem zou zijn (had ooit eerder een knikloop die dit ook deed). Na een volledige tune door Koos (TTC Bladel) is dit probleem echter niet meer teruggekomen. Blijkbaar is de originele veer de hoofdoorzaak van lostrillende schroeven. Verder kan ik je ervaring alleen maar beamen: de HW50S is echt een goede buks waar al ik vrij vlot redelijke groepjes mee begin te schieten (ook vrij staand)!

Succes en veel plezier met je HW50S!

Jan Willem
Weihrauch HW50S & Gamo 4x32 Kijker
Weihrauch HW25 & Gamo 2.5x20 Kijker
0

#11 Gebruiker is offline   Maartenblues Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 10 augustus 2010 - 16:15

Haha, inderdaad, de schroeven zaten opvallend los! Bedankt voor de info.

Mvg,
Maarten
0

#12 Gebruiker is offline   xantiafan Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Forum verbeteraars
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 10 augustus 2010 - 23:14

Voor alle zekerheid: het achterste (kleine) boutje van de trekkerbeugel niet te vast aandraaien!
:les:

Dat zit nl. in een klein moertje aan de onderkant van de Rekord-trekker en als je 't te hard aandraait, verbuigt het metaal daar.

(Google of gebruik anders de zoekfunctie even voor de bouw van de buks/Rekord-trekker.)

Overigens, wat je punt van de fibre optics betreft: ik heb sinds kort een HW30S die hiermee is uitgerust en het werkt best goed, als het maar in daglicht is. Maar een volgende keer zou ik toch weer de 'ouderwetse' keep/korrel bestellen, ik vind de FO vrij grof... Maar oefening baart kunst! :D

Dat je de keep zo ver moest verdraaien is nu misschien afgelopen, nu de kolfbouten zijn aangedraaid?
In ieder geval heel veel plezier ermee!

Deze post is bewerkt door xantiafan: 10 augustus 2010 - 23:16

Groet,

John
0

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers