Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Kijker Afstellen Bij Veerbuksen Inslagpunt verschuift tussen opgelegd en staand schieten...

#1 Gebruiker is offline   Schermvlieger Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 27-januari 07

Gepost 25 november 2010 - 09:12

Wat ik mij altijd heb afgevraagd is hoe je bij staand schieten de scope op een veerbuks écht goed afsteld.
Het inslagpunt opgelegd verschuift namelijk ten opzichte van het inslagpunt bij staand schieten.
Ik steun mijn buks bijvoorbeeld bij staand schieten heel dicht bij de trekkerbeugel, om een voor mij prettige gewichtsverdeling te verkrijgen.
Het is mij nooit gelukt om mijn buks op een vergelijkbare manier op te leggen zodat het inslagpunt overeenkomt.

Nou is mijn buksje nog relatief hold-insensitive dus het lijkt me bij de krachtiger veerbuksen die qua gewicht niet zo zwaar zijn helemaal een probleem.

Hoe doen de experts dat nou?

#2 Gebruiker is offline   Mithra Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-september 08

Gepost 25 november 2010 - 09:42

Hallo Schermvlieger wat ook voornaam is dat is om alles eens te controleren of alles goed vast zit zelfs de schroeven waarmee de kolf vast zit aan het ijzerwerk en bij de trekkerbeugel maar zit ook je kijker goed vast .
Zit er toch hier of daar iets los dan kun je blijven schieten om hem zuiver te krijgen .
Nou en zit alles goed vast dan is het toch niet echt moeilijk maar wel met de zelfde pellets schieten dit is ook voornaam , en ik zou hem toch proberen opgelegd zuiver te krijgen en lukt dit dan ook nou dan moet hij ook uit de hand ook zuiver staan althans dat lijkt mij dood normaal .
Dus Schermvlieger aan de slag en het eind resultaat horen we nog wel oke . mvg JUWEEL.
HW 97k 177 met hawk airmax 3x9x40 map 6
HW80 k bouwjaar 2011 cal 177 met org schroefdemper en Hawke Airmax 3x9x40 map 6
HW77 lange loop cal 177 met hawk airmax 3x9x40 map 6
HW 35 bouwjaar 70 cal 177 met fitco 4x32
HW 35 bouwjaar 65 cal 177 met hunter eco 3x9x40
HW 50 bouwjaar 70 cal 177 met norconia 4x 32
Gamo Hunter 890 4,5mm Bushnell Banner3x9x40
Diana 35 177 bouwjaar 1978 met bushnell 4x32
BSF bouwjaar 1968 cal 177 met dieler 4x20 kijker

#3 Gebruiker is offline   ACC P Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 25 november 2010 - 09:53

Hi
Laat ik allereerst stellen dat ik geen expert ben.

Wat Juweel al zegt alles moet vast staan.
En vergeet ook niet dat vooral in het begin alles zich moet zetten.

Dus b.v. een kijker zal zich eerst lekker op de buks verschuiven voor alles blijft staan.
Nu zal het verschuiven (lees zetten) minimaal en onzichtbaar zijn maar je POI verandert wel.
Hoewel ik zelf geen veerbuks heb schieten we ze wel eens is binnen de schietgroep.

Verder heb ik hier al eens gelezen dat een veerbuks en opleg geen goede combi hoeft te zijn.

Je kunt evt. deze houding gebruiken.

http://www.hopland.n...ndpost&p=312080

Heb je wat meer steun en geen of minder nadeel van de veer .

SK6 Ronald
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#4 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 25 november 2010 - 12:52

Tis heel normaal dat je POI verschilt bij andere houding (bij veerbuks).Slaat ander op, per houding. Wil je dat níet, moet je pcp of co2 gaan schieten. Inschieten dus in de houding die je meest schiet. Óf grofweg inschieten opgelegd(wat al niet met alle veerbuksen goed gaat) en bijstellen in je houding.

Deze post is bewerkt door yana: 25 november 2010 - 12:54

Gisteren is verleden tijd. Vergeet het.
Morgen komt nooit, dus wees niet bang.
Als het morgen ís, is het alweer vandaag.
Je hebt alleen vandaag, dus leef nú.

#5 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 25 november 2010 - 17:09

Bekijk Post Schermvlieger, op 25 november 2010 - 09:12, zei:

Wat ik mij altijd heb afgevraagd is hoe je bij staand schieten de scope op een veerbuks écht goed afsteld.
Het inslagpunt opgelegd verschuift namelijk ten opzichte van het inslagpunt bij staand schieten.

Dat het POI verandert bij opgelegd schieten t.o.v. staand schieten is helemaal niet abnormaal bij een veerbuks.
Ik begrijp je probleem wel, want je wilt voor staand schieten je scope precies afstellen, terwijl bij staand schieten ("uit de vrije hand") de buks lastig stil te houden is.

Wat je zou kunnen proberen is slechts de elleboog van de arm waarmee je de buks ondersteunt (je "voorste arm" dus) te ondersteunen op een vast punt. Vermoedelijk geeft dit bij jou nauwelijks een verschuiving in POI t.o.v. geheel vrijstaand schieten. Gewoon uitproberen.

groet,
Christ

#6 Gebruiker is offline   Jan N Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-april 07

Gepost 25 november 2010 - 18:58

Het is inderdaad doodnormaal dat je een andere POI krijgt als je de (veer)buks anders ondersteunt / vasthoudt / in de schouder duwt.

Dus: je hand op een kussentje, buks op je hand zoals je hem vast zou houden bij het staand schieten en schieten maar. Ook erop letten dat je hem even hard/zacht tegen de schouder trekt dan bij het staand schieten. Bij het staand schieten niet in de kolf knijpen met de ondersteunende had en je zal merken dat hem goed ingeschoten krijgt voor het staand schieten.

Mvg,

Jan N

#7 Gebruiker is offline   JanJan Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-augustus 08

Gepost 25 november 2010 - 19:33

Bekijk Post Schermvlieger, op 25 November 2010 - 09:12, zei:

Ik steun mijn buks bijvoorbeeld bij staand schieten heel dicht bij de trekkerbeugel, om een voor mij prettige gewichtsverdeling te verkrijgen.
Het is mij nooit gelukt om mijn buks op een vergelijkbare manier op te leggen zodat het inslagpunt overeenkomt.

Nou is mijn buksje nog relatief hold-insensitive dus het lijkt me bij de krachtiger veerbuksen die qua gewicht niet zo zwaar zijn helemaal een probleem.

Hoe doen de experts dat nou?

POI bij veerbuks verschilt per houding (zie voorgaande antwoorden). Daar hoef je dus niet moeilijk over te doen.
Kijker goed afstellen bij staand schieten vergt iets meer geduld. De variatie tussen de schoten is groter dan bij opgelegd schieten. Ik zou dus niet al na enkele schoten aan de kijker gaan draaien. Wat bij veerbuksen ook heel belangrijk is, is dat je ze telkens precies (!!) hetzelfde vasthoudt. De ene buks is daar wel wat gevoeliger voor dan de andere. Maar als je je kijker hebt versteld en daarna de buks net anders vasthoudt (bijvoorbeeld steviger), dan blijft je POI varieren en blijf je bezig. Mijn eigen ervaring is ook dat je na een uur staand schieten je beste tijd wel gehad hebt om een kijker te verstellen voor staand schieten.
Succes !

#8 Gebruiker is offline   Brokkepiloot BE Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 03-oktober 10

Gepost 26 november 2010 - 01:34

Veerbuks nooit opgelegt schieten.
Zoals JanJan zegt, belangrijkste bij veerbuks en het moeilijkste is deze weer steeds even stevig of zacht vast te houden.
Minste dat dit verandert verandert je poi.
Een veerbuks verdient ook niet echt op ogelegt te schieten in mijn ogen.
Als je dan toch long range wil schieten: gebruik ik er maar 3

Enkel staant.
Zoals boven vermeld op de elleboog. Die ik enorm vaak toepas wanneer ik gedurende lange tijd schiet met een zwaardere veerbuks
Of gezellig op de knieen.

Ik ben helemaal geen uitmuntend schutter,
dit is enkel wat ik voor mezelf uit ervaring heb geleerd bij knikloop.

#9 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 26 november 2010 - 11:17

Bekijk Post Brokkepiloot BE, op 26 november 2010 - 01:34, zei:

Nooit opgelegd (in)schieten gaat wat te ver.

Als je van plan bent om altijd opgelegd te schieten is dat uiteraard wél aan te raden. Wel is het zaak om op de goede manier op te leggen, dus bv niet domweg met het voorhout of de loop direct op een stoelleuning. Maar daarover is al genoeg geschreven.

groet,
Christ

Deze post is bewerkt door christ: 26 november 2010 - 11:18

#10 Gebruiker is offline   krisje Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-februari 07

Gepost 26 november 2010 - 11:24

Ik had tot voor een maand of 4 NOOIT opgelegd (in)geschoten, altijd vanuit de hand, meestal zittend, soms staand.
Ik moet zeggen dat sinds ik de kijker vanaf een zandzak inschiet, dit stukken makkelijker én nauwkeuriger is. Ik merk haast ook geen verschil in poi zittend of staand. Gewoon opleggen (en achteraf vastnemen)tegen de trekkerbeugel aan (mm of 3 er vanaf) en klaar.
HW97k 4,5mm & Gamo 4-12x44 MD
HW80(k)5,5mm & Nikko Gold Crown Airking 2-7x32 Mil-Dot

It is unhelpful to suggest that people shooting responsibly in the privacy of their own gardens should lose their right to this quiet enjoyment of their property because of the irresponsible few who perpetrate their crimes in the streets.

#11 Gebruiker is offline   Mithra Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-september 08

Gepost 26 november 2010 - 11:59

Bekijk Post Brokkepiloot BE, op 26 november 2010 - 01:34, zei:

Zoals JanJan zegt, belangrijkste bij veerbuks en het moeilijkste is deze weer steeds even stevig of zacht vast te houden.
Minste dat dit verandert verandert je poi.
Een veerbuks verdient ook niet echt op ogelegt te schieten in mijn ogen.
Als je dan toch long range wil schieten: gebruik ik er maar 3

Enkel staant.
Zoals boven vermeld op de elleboog. Die ik enorm vaak toepas wanneer ik gedurende lange tijd schiet met een zwaardere veerbuks
Of gezellig op de knieen.

Ik ben helemaal geen uitmuntend schutter,
dit is enkel wat ik voor mezelf uit ervaring heb geleerd bij knikloop.

He die brokkepiloot wat ik vindt over dat opgelegd schieten dat is ieder voor zich toch hij of zij beslist dit toch zelf maar waarop men schiet dat is wel een ander verhaal waar we het nu niet over gaan hebben maar nogmaals wat is er verkeerd aan om opgelegd of uit de hand te schieten met een veerbuks . mvg JUWEEL .
HW 97k 177 met hawk airmax 3x9x40 map 6
HW80 k bouwjaar 2011 cal 177 met org schroefdemper en Hawke Airmax 3x9x40 map 6
HW77 lange loop cal 177 met hawk airmax 3x9x40 map 6
HW 35 bouwjaar 70 cal 177 met fitco 4x32
HW 35 bouwjaar 65 cal 177 met hunter eco 3x9x40
HW 50 bouwjaar 70 cal 177 met norconia 4x 32
Gamo Hunter 890 4,5mm Bushnell Banner3x9x40
Diana 35 177 bouwjaar 1978 met bushnell 4x32
BSF bouwjaar 1968 cal 177 met dieler 4x20 kijker

#12 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 26 november 2010 - 18:18

Is niks verkeerds aan hoor. :blink: Een veerbuks houd gewoon niet van harde ondergrond bij opgelegd. Dan spring hij ongecontroleerd alle kanten op. Ook op zacht is het lastig omdat je vaak de buks amper vasthoud bij opgelegd.
Staand is geen punt, geen alleen ander poi omdat je de buks nu wél aardig vasthoud.

Deze post is bewerkt door yana: 26 november 2010 - 18:19

Gisteren is verleden tijd. Vergeet het.
Morgen komt nooit, dus wees niet bang.
Als het morgen ís, is het alweer vandaag.
Je hebt alleen vandaag, dus leef nú.

#13 Gebruiker is offline   biker Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 02-november 08

Gepost 26 november 2010 - 19:40

opgelecht met een veerbuks ,is geen enkel probleem (mits een goede bench)
hw97k,diana airking,theoben crusader,theoben evolution,hw90,tussen de wapens hier geschreven ,was er geen 1 die het niet kon ;)

en als ik dan met die zelvde buksen 25 meter ging schieten,dan was ook poi anders (recht stande)

en groepjes van 1a3cm (opgelecht)50 meter

gingen rechtstaand naar 4a8 cm bij25meter

dus geef mij maar het benchrest schieten :D

#14 Gebruiker is offline   michael97K Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-juni 10

Gepost 26 november 2010 - 19:41

Vanaf gisteren ben ik "echt" lid geworde van de SV.
En ik kon eindelijk eens met mijn hw97K schieten, wel direct op 50m.
Ik schoot ook opgelegt, met mijn hand onder de voorarm.
Ik dacht eerst dat ik niks ging raken omdat ik zovaak hoorde dat het wel moeilijk is op 50m.

De eerste 4 schoten, zaten zo een 30cm van de centre (2cm tussen de gaten ong.).
2 keer aan de turret gedraait, en hij zat mooi in het midden (horizontaal).
Dan 3a7 keer bijgesteld naar beneden, en hij schoot gat door gat, dat had ik dus echt niet verwacht.
Ik heb een stuk of 10 schoten gelost op een stukje rood tape want de kaart is in het midden zwart en als ik daar op richt kijk ik scheel :gek: .

Die 10schoten maakte een mooi gat te grootte van een 4,5 loodje :wow: .
En dat voor de eerste keer was wel heel leuk.

Michael.

#15 Gebruiker is offline   biker Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 02-november 08

Gepost 26 november 2010 - 19:49

kijk eens aan op 50 meter ,een 10 schots groepje schieten ,en dan het resultaat 4.5 mm met een hw97k

ik kan nog heeeel veel bij leren denk ;)

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers