Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (14 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Het Grote 10 Mtr Topic! Alles over 10mtr ISSF, schiettechniek, materiaal, tips & trucs

#1 Gebruiker is online   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 13 december 2015 - 16:43

Sommige disciplines hebben op het forum hun eigen algemene topic. De 10 mtr olympische discipline had dat nog niet. Terwijl toch heel veel schutters daar ooit begonnen zijn of de discipline nog steeds actief beoefenen. Samen met Edcar wat gebrainstormd, en na met Roel overlegd te hebben dan dit topic!

Dit topic is bedoeld voor iedereen die de 10 meter olympische discipline beoefend. Voor de serieuze wedstrijdschutter, absolute beginners en doorgewinterde gevorderden, maar zeer zeker ook zoals Edcar het zo mooi uitdrukt, voor 'de wannabe huis-tuin-en-keuken amateurschutter' :D

:ssh: Stiekem is hier op het forum heel wat ervaring aanwezig. Laten we hier ervaringen delen. Discussiëren over schiettechniek, matchwapens, diopters, reglementen etc. etc.

Op de KNSA website wordt deze tak van sport als volgt omschreven:

Luchtdruk

Het schieten met luchtdrukwapens, zowel luchtgeweer als luchtpistool, is een relatief goedkope tak van de schietsport. Mede daardoor wordt het “luchtdrukschieten” met name door junioren beoefend, maar uiteraard ook door volwassenen. Sportschieten met luchtgeweer of luchtpistool vindt plaats op een schietschijf over een afstand van 10 meter.

Bij het merendeel van de KNSA-schietsportverenigingen kan er met ‘lucht’ geschoten worden.

Wapens: luchtgeweer of luchtpistool
Gewicht: luchtgeweer maximaal 5,5 kg
luchtpistool maximaal 1,5 kg
Luchtdruk CO2- of persluchtcilinders en zijspanner
Munitie: diabolo 4,5 mm = kaliber .177
Afstand: 10 meter
Houdingen: •Luchtgeweer: staand, liggend en knielend.
In een wedstrijd is het ook mogelijk een combinatie van deze drie houdingen toe te passen.
•(lucht)pistoolschutter schieten altijd in staande houding.

Olympisch

Wedstrijdprogramma voor luchtgeweer en luchtpistool geldt hetzelfde wedstrijdprogramma
•60 schoten (staand) in 1 uur en 45 minuten (heren)
•40 schoten (staand) in 1 uur en 15 minuten (dames)

:cool5:
Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be ~ DFTA
Diana 75U T01, 54, 50 (4 versies), 300R, 280, 4x28, 26D, 24 Top, 2x20, 3.
Daystate X2 Merlyn, Daystate Huntsman Regal, Daystate MK3.
Anschütz 9015 ONE, Anschütz 9015 ONE FT.

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#2 Gebruiker is online   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 december 2015 - 16:51

De officiële targets:

Schietschijf voor 10 meter luchtgeweer:
Bijgesloten Plaatje
Het puntje van 0,5mm in het midden van de kaart is de 10.

Schietschijf voor 10 meter luchtpistool:
Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Joost_B: 13 december 2015 - 17:16

Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be ~ DFTA

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#3 Gebruiker is online   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 december 2015 - 17:28

Ikzelf schiet dus vrijstaand 10 meter luchtgeweer bij de SV In Bergeijk sinds September 2015.
Ik heb onlangs een gebruikte Anschutz 2002 CA met alu schaft aangeschaft.
Bijgesloten Plaatje

De hele goede schutters schieten 40 of 60 tienen achter elkaar. Bij onze vereniging is een interne competitie waarbij telkens de score over 40 schoten (max 400 punten) wordt bijgehouden. Toen ik begon schoot ik dan 284. Ik leer telkens wat bij en mijn hoogste score tot nu toe is 325.

#4 Gebruiker is offline   Edcar Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-april 15

Gepost 13 december 2015 - 18:18

Goed werk Joost! :)

Ik ben ook sinds een maandje of drie fanatiek bezig om de 10m luchtgeweer discipline eigen te maken. Staand en niet opgelegd vind ik een echte uitdaging ondanks de relatief kleine afstand. Er komt zoveel bij kijken en als echte beginner en autodidact heb ik inmiddels veel info hier op het forum en op internet gevonden. In de praktijk brengen is een tweede.
Elke keer als je weer nieuwe info of tips hebt gevonden/gekregen gelijk uitproberen en kijken wat het effect is op je schoten. Ik moet zeggen dat ik bijna altijd weer een verbetering zie in mijn groepjes/puntenscores.

Hopelijk dat de echte ervaren 10m cracks mij/ons (he, Joost? ;) ) van waardige info kunnen voorzien om ook onze skills naar hogere levels te tillen.

Mijn 10m werktuig is een Steyr Mannlicher LG1 ssp met diopter. Kaliber uiteraard 4,5mm.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Tot nu toe mijn beste score op de 10m (niet op de officiele kaart, maar een 12 rings kaart): 5 schoten 59 punten.
Bijgesloten Plaatje

Gemiddeld zit ik nu op 56-57 punten per kaart.
Binnenkort maar eens de officiele kaarten aanschaffen.
Ik ben een hele slechte schutter, maar 0,1% van mijn schoten bewijst het tegendeel....
York Rifle 4,5mm (ruim 40 jr oude familiebuks)
Webley Tempest .177 wood grip
Hämmerli cr20s .177 / diopter (7,5J CO2 matchgeweer)
Baikal MP60 .177 / 3-9x44 Walther scope

#5 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 13 december 2015 - 18:21

Ik schiet het ook af en toe, 10m LG. Evenals maandelijks in de engelse 6 yrd postcompetitie en met KKG :)
Ik geef er ook training in btw als KNSA gecertificeerd trainer :)
Maar het is in nl niet echt populair. Word vnl als een jeugd-iets gezien (oa door de nl regels voor 18minners).
Onze SV heeft niet 1 10m LG schutter :blink: Nu is dat een vuur SV maar ook KKG word niet meer beoefend.
Er is een enorme kentering geweest van KKG naar handvuur en militair geweer, en in lucht van 7.5J spul naar hoe-krachtiger-hoe-beter. :sad:
Vind zelf KKG staand 1 vd mooiste disciplines die er is. :)
Maar we zijn helaas een uitstervend ras. Als ik ISSF discipline info wil, ga ik naar targettalk.org. Grootste target forum dat er is vlg mij. Op lb.net vind je die info vaak gewoon niet
Al is er met de nieuwe vuurregels wel opnieuw een KKG hype gekomen, maar dat is niet echt vrijwillig vd meeste, maar een verplichte tijdelijke drempel/vertraging naar het 'echte'spul.

Je zou dit topic evt voor alle echte KNSA/ISSF disciplines kunnen maken. Dus ook voor LP. Word het misschien wat drukker.

Deze post is bewerkt door yana: 13 december 2015 - 18:28

#6 Gebruiker is offline   Edcar Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 december 2015 - 18:26

Bekijk Post yana, op 13 december 2015 - 18:21, zei:

Ik schiet het soms ook wel eens, 10m LG. Evenals maandelijks in de engelse 6 yrd postcompetitie en met KKG :)
Ik geef er ook training in btw :)
Maar het is in nl niet echt populair. Word vnl als een jeugd-iets gezien (oa door de nl regels voor 18minners).
Onze SV heeft niet 1 10m LG schutter :blink: Nu is dat een vuur SV maar ook KKG word niet meer beoefend.
Er is een enorme kentering geweest van KKG naar handvuur en militair geweer, en in lucht van 7.5J spul naar hoe-krachtiger-hoe-beter. :sad:
Vind zelf KKG staand 1 vd mooiste disciplines die er is. :)
Maar we zijn helaas een uitstervend ras.
Al is er met de nieuwe vuurregels wel opnieuw een KKG hype gekomen, maar dat is niet echt vrijwillig vd meeste, maar een verplichte tijdelijke drempel/vertraging naar het 'echte'spul.

Je zou dit topic evt voor alle echte KNSA/ISSF disciplines kunnen maken. Dus ook voor LP. Word het misschien wat drukker.

Training? Aha! Dus we kunnen je wel ff raadplegen als er wat stagnatie is in de ontwikkeling?

Deze post is bewerkt door Edcar: 13 december 2015 - 18:26

Ik ben een hele slechte schutter, maar 0,1% van mijn schoten bewijst het tegendeel....

#7 Gebruiker is online   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 december 2015 - 18:26

Ik denk dat door veel vuurschutters lucht minder serieus genomen wordt. Onze vereniging is enkel voor lucht. Verreweg de meeste leden zijn volwassenen. Van de +/-20 zijn er 3 junioren.

#8 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 13 december 2015 - 18:27

Dat kan altijd. Gratis en vrijblijvend. :)

#9 Gebruiker is offline   Th. Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-december 13

Gepost 13 december 2015 - 18:32

Ik schiet hoofdzakelijk kkg maar regelmatig pak ik ipv mijn anschutz de fwb 601 mee om mee te trainen en af en toe een wedstrijd mee te schieten. Altijd erg leuk om te doen. Onze vereniging is de verhouding klein kaliber en lucht ongeveer 50/50. Wij hebben op de vereniging 2 B-trainers die iedereen die er om vraagt met raad en daad terzijde staan.
Anschutz 1913 L in mec mark 1 kolf .22 lr Diopter of Sightron 36x42-AO Target dot
Feinwerkbau 603 links 4,5 mm Diopter
Colt AR-15 .223 rem Nikkon Fieldmaster 6-18x40 NP
Remington 700 vssf in mcmillan A2 kolf .308 win Leupold Vari-X III 6,5-20x50 LRT
Husqvarna Rolling block 12,7 x 44R
Diana 54 4,5 mm Nikko Stirling Targetmaster 10-50x60
Feinwerkbau 103 met rinkgreep links 4,5 mm
CZ sport III .22 lr
S&W 629 .44 rem mag
Lern schiessen - treff freunde.

#10 Gebruiker is offline   peer73 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 14-februari 08

Gepost 13 december 2015 - 19:01

Ik ben z'n 3.5 jaar geleden begonnen met LG maar na een maand of 6 overgestapt naar LP.
Een half jaar geleden is mijn vriendin besmet geraakt en na 2 maanden ook gekozen voor LP.

Onze SV telt ongeveer 25 leden waarvan 3/4 junioren en zelfs een paar ouderen.
Greetzzz Peer73...

Hammerli Hunter Force 750
Feinwerkbau 300S uni
Baikal IZH61
QB78, tuned
Feinwerkbau 65
Crosman 2240, tuned, 10.1" loop
Hammerli Master
Ruger Black Hawk
Haenel 310
Stella 515
Baikal IZH46M

Lid SV Woensel '77

Water is pas een feest, als het bij de brouwerij is geweest...

#11 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 13 december 2015 - 20:50

Hoi,

we gaan het als forum serieus aanpakken. We hebben intern overlegd en er zal een subforum voor de 10 meter komen. Het is tenslotte één van de pijlers van de schietsport en daar kunnen we best wat meer gerichte aandacht aan besteden.

Let wel, het gaat dan over de 10 meter discipline. Geen gedoe van allerlei avonturen van iemand die met een ouwe Gamo 400 Hunter op 10 meter staat te hannesen. Resultaten, banen, reviews van matchwapens, schietbrillen en sokken en noem maar op.

Namens forumbeheer.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.©®

Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan ierde!
It Fryske lân fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn âlde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#12 Gebruiker is online   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 december 2015 - 22:01

:respect: thnx Roel!

#13 Gebruiker is offline   FWB 601 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-februari 14

Gepost 13 december 2015 - 22:25

Hier nog een fanatieke 10 meter lucht pistool schutter :cool5:

Ik ben nu bezig met het schieten van kwalificatie wedstrijden en met een beetje geluk mag ik aankomende zomer meeschieten op het NK.

Eerder heb ik ook 10m luchtgeweer geschoten, maar ben overgegaan op het pistool.
Luchtpistool sprak mij meer aan omdat de enorme kleding uitrusting en de verkleedpartij die bij LG horen mij niet aanspreken. Zonder het pak kan je natuurlijk ook schieten, maar wil je meekomen met de betere schutters dan ontkom je er niet aan.

Ik train nu vooral in bussum bij een vereniging die eigenlijk geen luchtschutters kent. Als er iemand is die een leuk adres weet waar alleen lucht wordt geschoten zou ik graag een keer komen kijken.

Deze post is bewerkt door FWB 601: 13 december 2015 - 22:26

Buksen: Die ene die recht schiet.

#14 Gebruiker is offline   Sjonny Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 14-maart 10

Gepost 13 december 2015 - 22:58

Sinds mijn hele voorgeschiedenis aan rommel zoals qb-6 ,Gamo Recon en erger nog een hatsan mod 20 set..... Jaah als je jong bent vermaak je je daar super mee maar uiteindelijk tsja... lol gaat er af.

Van alleen kaartjes schieten ook op een zoldertje.

Uiteindelijk weer gaan kriebelen en voor de grote uitdaging gegaan... en een Tau-7 gehaald om weer eens pistool te gaan schieten.

Nu heb ik niet de geweldigste eigenschappen om goede pistoolschutter te worden en dat frustreerd best wel een beetje. Dus voor voorlopig omgebouwd tot ''raakt alles waar je mikt'' plink speelgoed.

Ook miste ik een geweer. Daar kwam de Feinwerkbau 600 kijken.

Erg veel plezier aan beleefd en kan ik mee afwisselen.

Maar... Of je hebt als persoon de goede eigenschappen om waanzinnig getalenteerd schutter te zijn.... Of het wordt net als met iedere andere sport... heel veel trainen en dingen op gaan geven voor de sport.

En voor mij is het nostalgie,avontuur en kan ik lachen om mijn fouten. En ben te jong,te vrij en vermaak me eigenlijk veel te goed om dingen op te geven voor de sport.

Buiten dat vind ik het heerlijk ''zen'' om iets te restaureren en leuk om met duits kwaliteitsspeelgoed te spelen... Dus kan hier in ieder geval mijn ei kwijt :) .
Steyr LG110 HFT Hunting 16J 24K gouden loop.
Steyr LG110 HFT Hunting 16J Kristel
Walther LP400 Carbon

#15 Gebruiker is offline   Edcar Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 14 december 2015 - 06:44

Bekijk Post roel, op 13 december 2015 - 20:50, zei:

Hoi,

we gaan het als forum serieus aanpakken. We hebben intern overlegd en er zal een subforum voor de 10 meter komen. Het is tenslotte één van de pijlers van de schietsport en daar kunnen we best wat meer gerichte aandacht aan besteden.

Let wel, het gaat dan over de 10 meter discipline. Geen gedoe van allerlei avonturen van iemand die met een ouwe Gamo 400 Hunter op 10 meter staat te hannesen. Resultaten, banen, reviews van matchwapens, schietbrillen en sokken en noem maar op.

Namens forumbeheer.

Groet, Roel :cool5:

Mooi!
Inderdaad alleen voor 10m match (geweer en pistool) discipline in alle facetten. Je mag dus wel als amateur huisschutter, die niet aan competities deelneemt of in clubverband, particperen in dit topic. Natuurlijk heb je al aangegeven dat voor een beetje aanmodderen op 10m dit subforum niet bedoeld is.

• (14 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers