Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Verrekijkers

#1 Gebruiker is offline   zend0r Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 04-december 11

Gepost 28 april 2016 - 09:37

Beste,

Wellicht niet 100% in lijn met de verwachting maar toch een onderwerp waar sommige wellicht iets zinnigs over kunnen zeggen.

Ik ben voor mijn vader opzoek naar een verrekijker, hij gaat komend jaar een aantal weken naar africa en zou daar graag het locale "wildlife" bewonderen. Om hem een stukje op weg te helpen zou ik hem graag een verrekijker cadeau doen.

Er zijn 2 eisen:
- Compact
- Niet duurder als 100 euro

Je moet je bedenken dat mijn pa deze verrekijker waarschijnlijk uitsluitend gedurende deze reis gebruikt, en daarna nooit meer aanraakt, het is dus sonde om er bakken geld tegen aan te gooien.

Is hier iemand met verstand van zaken / suggesties?

Gr, Zend0r
Beter scheef erop, dan recht ernaast.

#2 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 05-augustus 11

Gepost 28 april 2016 - 11:12

ZendOr,

Als ik ervan uitga dat jij meer dan 20 bent en je vader dan waarschijnlijk ouder is dan 40 jaar heeft hij aan een uittredepupil van ongeveer 4 of 5 mm genoeg.
Tijdens die reis zullen alle objecten cq dieren op verschillende afstanden zijn dus veelvuldig scherpstellen is niet handig.
Wat ik jou adviseer.
Koop een BUSHNELL permafocus 8x32 of 10x42 .

8 of 10 x vergroting (meer dan genoeg)
Lensopening van 32 of 42 mm (lekker compacte kijker)
Uittredepupil van 4.2 mm (zal in de meeste situaties ruim voldoende zijn)
Permafocus (geen scherpstellen nodig is bijzonder handig)
En de prijs op internet gevonden 8x32 voor 80 euro en 10x42 voor 100 euro (dat is puur toeval)
En ook nog in camo uitvoering

Meer vragen , ga je gang

Groet Snipper
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

#3 Gebruiker is offline   zend0r Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip

Gepost 28 april 2016 - 11:46

Hey Snipper,

Dat zijn antwoorden waar ik iets mee ken :) In princiepen is een kleine uitgangspupil natuurlijk niet zo een issue, ik ga er van uit dat er meer dan genoeg licht in afrika is om weg te komen met een kleineren pupil :) Daarnaast is Bushnell een merk wat ook door mij tried & proven is, iets dat ik met een gerust hart kan kopen :)

Overigens zouden modellen met een variabele zoom ook welkom zijn ;)

Bedankt voor deze top tip.

Meer suggesties zijn nog altijd welkom :)

Gr, Zend0r

Deze post is bewerkt door zend0r: 28 april 2016 - 11:58

#4 Gebruiker is offline   zend0r Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip

Gepost 28 april 2016 - 11:54

Weet jij overigens hoe dat focus free princiepe werkt?

#5 Gebruiker is offline   ric Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 21-december 07

Gepost 28 april 2016 - 11:55

Hoy ik weet niet of je de zoekfunktie al geprobeerd hebt,daar vind je oa dit topic;
http://www.luchtbuks...rs&fromsearch=1

PB anders Gijs/Weatherby ff,hij is zowat de man hier op het forum als het optiek betreft,volgens mij althans :) .

Grtn Ric

Deze post is bewerkt door ric: 28 april 2016 - 11:56

Luchtbuks.com schutter
Proleet
100m Airgun,Lid club van 300
"aim small, miss small"

#6 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 05-augustus 11

Gepost 28 april 2016 - 12:11

ZendOr,
Ik weet niet hoe het werkt , maar dat het goed werkt weet ik wel.
Heb 15 jaar handboogwedstrijden geschoten en al die tijd zo'n kijker gehad HEERLIJK !!
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

#7 Gebruiker is offline   zend0r Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip

Gepost 29 april 2016 - 09:07

Ik lees dat fixed focussed verrekijkers eenmalig op je eigen ogen dienen afgestemd te worden, dit betekend dat mij pa deze verrekijker dus niet met moeder zou kunnen delen....

Iemand nog andere suggesties?

#8 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 29 april 2016 - 09:16

Een goede kopen voor een paar honderd euro, gebruiken tijdens de trip en met ~€100 afschrijving verkopen naderhand.

Denk niet dat je er anders gaat komen met max €100.

Of je zou er een bij een van je kennissen kunnen lenen als die er een heeft?
"You miss 100% of the shots you don’t take"

Element Optics Pro Staff Team
@longrange_airgunning op Instagram

#9 Gebruiker is offline   AK60 Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 03-maart 14

Gepost 29 april 2016 - 21:20

Kijk eens bij de verrekijkers van knives and tools, hun huismerk, Eden, schijnt wel goed te zijn.

http://nl.knivesandtools.com

Mvg

Nol
SV Ons Genoegen
SV Prins Maurits
FT Schalkhaar
NFN

#10 Gebruiker is offline   weatherby Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-september 08

Gepost 29 april 2016 - 22:03

Bekijk Post ric, op 28 april 2016 - 12:55, zei:

Hoy ik weet niet of je de zoekfunktie al geprobeerd hebt,daar vind je oa dit topic;
http://www.luchtbuks...rs&fromsearch=1

PB anders Gijs/Weatherby ff,hij is zowat de man hier op het forum als het optiek betreft,volgens mij althans :) .

Grtn Ric

Oe Ric, da's teveel eer kerel :D Maar inderdaad, ik ben aardig verslingerd aan een stukje degelijke optiek :)

Zendor, als ik jou een goede raad mag geven, heb het er met je Pa over, en leg samen wat geld uit met zijn 2-en (of meer) en koop wat fatsoenlijks.

Met alle respect, maar voor 100€ koop je echt geen fatsoenlijke verrekijker.
Been there, done that, weggegooid geld als je het mij vraagt.

Als het wat compacts moet zijn (handig bij een safar) kan ik de nikon monarch7 8x30 aanbevelen. Die heb ik zelf als autoverrekijker, en gebruik m regelmatig als ik onderweg wat leuks tegenkom (roofvogels, vliegtuigen, een mooie maan etc.)
Voor dat geld (250€) vind ik het de beste compacte kijker die je kunt kopen.
Hij weegt maar een 450 gram, dat is echt weinig.
Je steekt hem zo in een binnenzak als je wilt, dus je hebt m atijd bij je als je wilt :) En de beste verrekijker is degene die je in je hand hebt als je wat moois ziet ;)

Bijgesloten Plaatje

#11 Gebruiker is offline   Miech Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 02-mei 07

Gepost 29 april 2016 - 22:55

Een focus free verrekijker gebruikt het natuurlijke accomodatievermogen van het oog om scherp te stellen. Om dit goed te laten werken gebruikt men wat optische trucjes om objecten op verschillende afstanden bijna in het zelfde focusvlak te laten vallen, zonder een kleine apertuur te gebruiken.

De Fujinon 7x50 zoals het amerikaanse leger gebruikt is een van de meest verkochte modellen met deze technologie, en Steiner heeft er ook een paar redelijk succesvolle modellen mee. Het werkt goed in het leger omdat de meeste soldaten jonge ogen hebben. Naar mate de gebruiker ouder wordt neemt het accomodatievermogen van het oog af, en werkt een dergelijk systeem minder prettig.

Ik zou het in de richting van een 8x42 zoeken, of een 8x56 als er veel 's avonds gekeken gaat worden. Ik vind zelf 10x vergroting net wat te veel uit de losse hand, en met 6x mis je waarschijnlijk net een stukje bereik.
In mijn ervaring zijn kijkers met een <42mm objectiefdiameter vaak net wat te veel op budget ontworpen, en lijdt de scherpte en helderheid daaronder. Aan de andere kant is een 56 of 62mm objectief duurder om te maken, en zie je daar vaker optische abberaties.

Voor een toch al niet goedkope reis naar Afrika vind ik de suggestie van Broekzwans overigens zo gek nog niet. Koop dan wel een merk waar je weer makkelijk vanaf komt, zoals de bekende merken uit de jachtwereld (Zeiss, Minox, Swarovski, Bushnell, Steiner etc).

#12 Gebruiker is offline   Mardigan Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Groep: In Memoriam
  • Lid geworden: 06-februari 14

Gepost 29 april 2016 - 23:09

Of kijk bij de Vogelbescherming naar een mooie kijker; de prijs-kwaliteitsverhouding is daar erg goed.Ik heb een Stern 10x40 en die voldoet uitstekend. :)
"If in the future, the wolf will live in peace with the lamb,
I do not suggest that we will be the lamb...."

#13 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 29 april 2016 - 23:44

Ik heb zelf een delta optical titanium forest II in 8x42. Het is niet te vergelijken met een Swarovski ( genot om daar door te kijken, zo ontzettend helder) maar vind het een ideale verrekijker. Mooi helder, geen vale randen etc en niet duur (€130 bij colenbrander). Wat je wel een beetje merkt als je er goed op let is dat sommige objecten die heel diep zijn (grote bomen, lange schuren etc) een beetje 2D gaan lijken, het is verder niet storend en ik weet niet of ik het helemaal duidelijk omschrijf (misschien dat iemand die iets vergelijkbaars ziet het beter kan beschrijven..). Maar zoals ook met richtkijkers, op zulk vlak onderscheiden de dure zich vaak van de goedkope, en het is de vraag of je je daar aan stoort.

Heb er jagers die normaal Zeiss/steiner/swarovksi en van die merken hebben door laten kijken (overdag), niets mis mee vonden ze. Alleen merk je wel dat als de schemering inzet dat het beeld wat gelig wordt, vanaf dan zijn de duurdere merken echt in het voordeel maar meestal gebruik ik op die tijdstippen geen verrekijker meer :P

Of zoals mardigan zegt, de vogelbescherming. Die schijnen hele nette verrekijkers te leveren voor een mooi bedrag.

Vergeet trouwens in de goede merken verrekijkers Meopta niet, zeer mooi beeld voor relatief een laag bedrag. Al zullen de dure kijkers misschien buiten je budget liggen...

Hoop dat je er wat mee kunt ;)

Deze post is bewerkt door broekzwans: 30 april 2016 - 00:00

"You miss 100% of the shots you don’t take"

Element Optics Pro Staff Team
@longrange_airgunning op Instagram

#14 Gebruiker is offline   zend0r Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip

Gepost 03 mei 2016 - 12:59

Hey mannen,

Veel dank voor alle zinvolle antwoorden.

Laat ik beginnen met zeggen dat ik ook snap dat 100 euro geen topbudget is. Echter hoe je de kwaliteit van een product ervaart hangt ook af van je eigen verwachting en ervaring met dergelijk producten. Laten we eerlijk zijn, een beginnende schuter merkt het verschil tussen een HW en GAMO mischien wel maar zal niet direct beter resultaat boeken.

Daarnaast gebruikt mijn pa een dergelijke kijker waarschijnlijk enkel gedurende die safari en vervolgens nooit meer, verkopen zal hij echter nooit doen, want hij heeft het van zijn kids gekregen. Met dat in het achterhoofd is het gewoon sonde om er veel geld aan uit te geven.

Gr. Zend0r

#15 Gebruiker is offline   B.A. Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 23-juni 05

Gepost 03 mei 2016 - 17:37

ZendOr, die €100,- is de max voor jou, prima jouw keuze, geef je vader wel de goede raad mee om niet langdurig door de kijker te kijken, je moet niet uitsluiten dat de goede man hoofdpijn kan krijgen als hij dat wel doet.
Maar ik zeg er wel meteen bij, voor telkens eventjes kijken kan het wel ;).
Mvg, Bert.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers