Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Volautomatische Pcp Vulpompen, Nee Geen Compressors

#1 Gebruiker is offline   Harold999 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-augustus 16

Gepost 25 oktober 2016 - 12:27

Velen zullen vast de zelf in elkaar geknutselde enkelvoudige vulpomp installatie's gezien hebben, maar sommigen gaan weer een stapje verder.

Check this out, je weet niet wat je ziet:

https://youtu.be/uzf02W-Di-M

Hier nog eentje:
https://youtu.be/6Xw5YM0VnRM

Deze post is bewerkt door Harold999: 25 oktober 2016 - 12:36

#2 Gebruiker is offline   bert_dus Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 13

Gepost 25 oktober 2016 - 12:52

Ooit al simpelere versies van gezien op youtube, deze dubbele setups zullen heel wat sneller werken.
Vraag me wel af hoe lang zulk een pomp het vol houdt, zeker als je ze zo snel laat pompen...

#3 Gebruiker is offline   geetee Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 16-maart 13

Gepost 25 oktober 2016 - 16:26

En dan nog het vochtprobleem bij die pompen, krijg je dan toch in jouw buks uiteindelijk.

#4 Gebruiker is offline   Harold999 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 25 oktober 2016 - 17:01

Bekijk Post geetee, op 25 oktober 2016 - 17:26, zei:

En dan nog het vochtprobleem bij die pompen, krijg je dan toch in jouw buks uiteindelijk.

Pompen met een vochtafscheider gebruiken (bijv. Hill).

Als je met een compressor denkt 100% vochtvrije lucht te krijgen, forget it, tenzij je werkt met zeer kostbare koelers die de inkomende lucht ontvochtigen.

Deze post is bewerkt door Harold999: 25 oktober 2016 - 17:06

#5 Gebruiker is online   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 25 oktober 2016 - 17:41

Hoi,

leuk geknutsel maar nauwelijks serieus te nemen toch?

Voor wat betreft 100% droge lucht het volgende. Je mag wel beweren dat de lucht uit een compressor niet 100% droog is. In de 12 jaar dat ik met een pcp schiet ben ik nooit tegen enig probleem aangelopen veroorzaakt door droge lucht die niet helemaal droog was. Als de lucht dus niet 100% droog is dan levert dan dus geen problemen op....

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#6 Gebruiker is offline   Harold999 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 25 oktober 2016 - 18:48

Bekijk Post roel, op 25 oktober 2016 - 18:41, zei:

Hoi,

leuk geknutsel maar nauwelijks serieus te nemen toch?

Ligt een beetje aan de kosten van zo'n project. Als je kunt lassen en je hebt reeds een pomp in huis dan kun je - schat ik - voor een €200-300 aan materialen wel iets in elkaar flanzen wat goed werkt.

Deze post is bewerkt door Harold999: 25 oktober 2016 - 18:48

#7 Gebruiker is offline   Albert_F Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 16-oktober 15

Gepost 25 oktober 2016 - 19:50

Ik heb zo een staketsel gemaakt, eerste uitdaging is om een 220 volt motorreductor te vinden met een dusdanige vertraging dat ie ongeveer 20 omw/min doet, dat is wel een mooie kadans voor zo een setje.
Op marktplaats ben je daar een tijdje mee zoet want een nieuwe SEW combinatie of iets soortgelijks kost net zoveel als een compressor. dan zijn er nog wel goedkopere combi's met die losse blauwe reductortjes maar zoiets kost bij elkaar toch ook al gauw 400 Euro nieuw.
Deze combi's zijn dus schaars en moest een list verzinnen. Heb een hijsliertje op marktplaats gekocht en die doet 54 omw/min, dan moet je dus nog weer twee rechte tandwielen en een ketting en een paar asjes en een paar lagers kopen. Je hebt namelijk een behoorlijk koppel nodig want zo een fx pomp deed bij mij op de weegschaal toch al gauw 60 kg en dat op 20cm hefboom tikt aardig aan. Als je maar genoeg vertraagd is het wel te doen want als je met 54 omw/min gaat pompen dan zijn je ringetjes zo uit de pomp gedraaid en is hij aan de basis al niet meer vast te houden zo heet wordt ie dan.
Dan nog wat profielijzer een paar stangkoplagertjes en dan heb je het wel zo een beetje.
Ik heb uit schraperige overwegingen een 500 watt motor, eerlijkheid gebied me te zeggen dat deze te licht is want de thermische beveiliging spreekt na 7 min aan, dit komt omdat deze motoren er niet op gemaakt zijn om lang te draaien. denk wel als ik eerdaags tegen een 1000 watt variantje aanloop ik dit probleempje het hoofd kan bieden. Nu nog geen noodzaak want ik kan de Hatsan buis in 1 keer van 120 naar 200 Bar pompen.

Wij schieten maar af en toe en met een AT44 op 16 Joule en dan doe ik makkelijk 80 schoten en daarna een kleine 10 minuten pompen.
Wel een vooruitgang want pompen en schieten is een heel ongelukkige combinatie als je niet dagelijks in de sportschool komt.
Nadeel is wel dat het apparaat 20 KG weegt en dus verre van ambulant is, je zou er een in etappen een klein flesje mee op druk kunnen houden.
Voor grootverbruikers is het een slecht idee maar voor wat recreatief schieten is het prima te doen en je bent qua kluswerk weer even van de straat.
Je hebt wel een schuurtje met draaibank, freesbank, kolomboor, zaagbank en lasapparaat nodig en volgens sommigen mogen die dan ook niet eens van HBM zijn haha...(bij ons wel)

Ik overwoog eerst een chinees compressortje maar omdat je daar de tevreden gebruikers met een vergrootglas moet zoeken hebben we besloten deze variant te maken en tot nu toe gaat het prima.
De Fx pomp heeft 18 rubber ringetjes en 1 apart ringetje en bij elkaar kost een revisiebeurtje dan minder dan 5 euro en op een regenachtige avond is het pompje zo gedaan.

Vocht problemen heb ik (nog) niet, er zitten wat korreltjes in de fx pomp en een kamertje wat de condens opvangt en weer uitblaast bij het ontluchten.
Heb de buis al een paar keer weer los gehad en kan nog geen spoor van roestvorming vinden ook hier weer ben pas een paar maanden bezig dus dat kan nog komen, ik hou het wel in de gaten.

Wij hebben het gebouwd omdat we het kunnen en er lol in hebben maar aan het eind van de rit is een fles vele malen handiger en goedkoper.
Al met al een hoop gedoe maar als je er van houdt wel leuk gedoe, de combi is gemaakt voor mijn vader die vanwege afnemende krachten geen veerbuks meer kan spannen en hij kan zo toch lekker pcp schieten en lekker zelfvoorzienend vullen.

HG Albert_F
Walther LGU
Hatsan AT44
FX royale 400 black pepper

Vooraan beginnen en doorploegen.

#8 Gebruiker is offline   Harold999 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 25 oktober 2016 - 22:06

Bekijk Post Albert_F, op 25 oktober 2016 - 20:50, zei:

eerste uitdaging is om een 220 volt motorreductor te vinden met een dusdanige vertraging dat ie ongeveer 20 omw/min doet, dat is wel een mooie kadans voor zo een setje.
Op marktplaats ben je daar een tijdje mee zoet want een nieuwe SEW combinatie of iets soortgelijks kost net zoveel als een compressor.

Een 0,75Kw frequentieregelaar en 0,75Kw electromotor zie ik voor €129,- respectievelijk €102,- op internet staan. Tezamen €231,- voor de krachtbron met regelbaar toerental. Kunnen we hier wat mee of is dit niks?

Motor:
http://www.electromo...-0-75kw-b3.html

Frequentieregelaar:
http://www.indumex.n...rive-e2-201-h1f

En by the way, is een 12 volt motor eventueel geen optie?

Deze post is bewerkt door Harold999: 25 oktober 2016 - 22:11

#9 Gebruiker is offline   bobrosco Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 20-december 14

Gepost 25 oktober 2016 - 22:18

een 12 volt motor is over het algemeen nogal wat duurder als je er een beetje vermogen uit wil hebben. Dus ik zou niet weten waar jij een goedkope 12v motor weg wil halen?

#10 Gebruiker is offline   Albert_F Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip

Gepost 25 oktober 2016 - 22:40

Harold,

Zonder reductor gaat het niks worden, je kijkt naar een motor met 2800 toeren/min 3 fase met je freq regelaar moet je dan een factor 100 vertragen, als het al kan blijft er van je koppel niks over. dan zit je nog op 3 fasen als je dat al hebt, als je van een 3 fase motor een 1 fase motor maakt met een freq regelaar (dat kan) blijft er van je koppel nog minder over.
12 volt heb ik ook naar gekeken en voordat je dan voldoende koppel hebt moet je al naar minimaal 500 watt of meer en dan heb je al een voeding nodig van 40 A en die zijn ook wel te koop uit oude computer servers maar man wat een gedoe en als alternatief heb je dan een grote accu nodig om hem 10 minuten te laten pompen of op je auto aansluiten nou dat is ook gedoe, ook bij 12 volt heb je een reductor nodig van een paar honderd euro.
De filmpjes op internet van de 12volt versies gillen het uit en ik vraag me af of ze laten zien hoe het gaat als je rond de 200 bar aan het pompen bent er zijn varianten te zien die lijken te werken maar ik denk dat het een categorie hemelvaart is.

ik heb er heel wat uurtjes op marktplaats inzitten en als je mazzel hebt tik je een 220 volt 750 Watt motor op de kop en dan moet ie voor het mooie ook nog 1500 tpm zijn en dan nog heb je een reductor nodig die het koppel op de arm kan leveren.

Leuker kunnen we het niet maken...
Walther LGU
Hatsan AT44

#11 Gebruiker is offline   Harold999 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 oktober 2016 - 14:49

In een aantal filmpjes zie ik dat men een wormwielkast als reductor gebruikt.

Als ik dan ga winkelen kom ik op het volgende boodschappenlijstje uit:

Wormwielkast á €80,-:
https://elektromotor...80/10000010/196

Motor (1,1Kw eenfase met hoog aanloopkoppel en 1500rpm, beter iets te groot dan te klein) á €109,-:
https://elektromotor...id=1350&lang=nl

Is dit een goed uitgangspunt?

Deze post is bewerkt door Harold999: 26 oktober 2016 - 14:51

#12 Gebruiker is offline   Albert_F Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip

Gepost 26 oktober 2016 - 15:35

Harold,

Ik wil je adviseren eerst de sommen te maken aangaande het benodigde koppel en dan de productspecificaties goed te lezen en advies in te winnen.
De wormwielkast waar je nu naar kijkt kan op je gewenste toerental (i=80) maximaal 11 N/M leveren, terwijl je, afhankelijk van je pomp minmaal een wormwielkast ik doe maar een gooi maar zeker 160 N/m nodig hebt.
Je loopt volgens mij nog het risico dat in de lichtste bouwmaat een nylon wormwiel zit, ik denk wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de combinatie waar je nu naar kijkt je wormwielkast na een paar omwentelingen aan vellen is.
Toen ik hier mee bezg was keek ik met een schuin oog naar bouwmaat type 75. en die kost al 190 Euro ex btw.

De motor is 109 ex btw ex 20 euro verzendkosten
reductor 190 ex btw
Je zit dan op 380 Euronen incl de btw en verzendkosten
En dan moeten de asmaten maar net passen en je kiest een motor zonder flens om de reductor op aan te sluiten die is ook niet gratis.
kan ook nog zijn dat ze je een zwaardere reductor adviseren en dan wordt de som weer anders.

Wat ik je voorreken doe ik met lange halen snel thuis dus dit is geen advies, mijn advies is doe de sommen eerst.

Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Albert_F: 26 oktober 2016 - 15:36

Walther LGU
Hatsan AT44

#13 Gebruiker is offline   Harold999 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 oktober 2016 - 16:52

De man van het tweede filmpje uit de openingspost heeft ook een enkelvoudige pomp gebouwd, en daar heeft hij een 30:1 gearbox voor gebruikt icm een 0,75Kw motor. Hij meldt 200 Engelse ponden kwijt geweest te zijn aan de motor + gearbox.

Dit is zijn filmpje van de enkelvoudige pomp, lijkt mij de meest simpele om te construeren: https://youtu.be/ZpJVs6L-zYY

Deze post is bewerkt door Harold999: 26 oktober 2016 - 16:53

#14 Gebruiker is offline   F3Cees Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 14-oktober 15

Gepost 26 oktober 2016 - 17:20

Hallo Pompers,
ik heb ook zo,n compressor gebouwd met een Gehmann handpomp en zelfs een kortere slag genomen ,omdat mijn motor maar 400 Watt was, een buks pompen ging wel , maar de binnenste cilinders worden niet gekoeld, dus seals snel kapot, toen de hele onderkant in een bak met water gezet, maar ja de binnen cilinder wordt nog steeds niet gekoeld,
dus toen maar aan een compressor begonnen met waterkoeling en er zit maar 150 cc water in voor de koeling en deze kan ik flessen mee vullen. zie mijn foto,s bij tips/home made
en je hebt geen wormwielkast nodig die bijna de helft van het vermogen opslurpt,
maar tis leuk dingen te maken , is leerzaam en houd je van de straat/ tv
sucees
gr Cees

#15 Gebruiker is offline   regi Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-juni 12

Gepost 28 oktober 2016 - 09:43

wat de slijtage van de dichtingen betreft: er bestaan toch dichtingen die bestand zijn tegen hogere temperaturen zonder afbreuk te doen aan de mechanische waarden? bv Viton
Komt natuurlijk enkel ter sprake als men de dichtingen eens moet vervangen.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers