Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (8 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Ovale Buizen gesplitst van opgelicht door TTC/AGW

#31 Gebruiker is offline   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 25 oktober 2016 - 20:33

Bekijk Post Leo Bokkum, op 25 oktober 2016 - 19:16, zei:

Als het erg genoeg is zal de zuiger van een full power gaan slammen (dwz dat de zuiger het uiteinde van de compressiebuis hard gaat raken).
Dat geeft een rotklap naar voren plus vanzelfsprekend de bijbehorende herrie & trilling.

Klinkt logisch. Hij deed ook maar iets van 17 joules, veel minder dan hij af fabriek had moeten doen. Omdat de trekker ook aanvoelde als de versnellingsbak van een derdehands trabant zonder olie heb ik het idee van het ding laten tunen maar laten varen, werd me veel te duur.
Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be ~ DFTA
Diana 75U T01, 54, 50 (4 versies), 300R, 280, 4x28, 26D, 24 Top, 2x20, 3.
Daystate X2 Merlyn, Daystate Huntsman Regal, Daystate MK3.
Anschütz 9015 ONE, Anschütz 9015 ONE FT.

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#32 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 26 oktober 2016 - 01:13

Bekijk Post R.D., op 25 oktober 2016 - 20:29, zei:

Wat zou je in het schotbeeld kunnen gaan zien van zo'n ovale buis? Zou dit rare afzwaaiers kunnen veroorzaken?

Nou moet je natuurlijk niet meteen alle ellende van de buksenschutterij op zo'n onregelmatig buisje gaan leggen. :D

Maar zoals gezegd heb ik in het verleden proeven gedaan met slechte zelfbouw compressiebuizen. En daaruit kwam dat ze flink onregelmatig energie afgaven. Procent of 15 a 20 was geen uitzondering.
Nou zie ik in je handtekening dat je 100 meter schiet met een 97. Kan je op een briefje geven dat je dan zowieso een groot hoogteverschil in poi krijgt.

Maar er is meer.
We kennen allemaal wel dat filmpje van die zwabberende HW90 loop. Een onregelmatige energieafgifte heeft als bijkomstigheid dat de pellet niet altijd na hetzelfde aantal milliseconden de loop verlaat. Dan kun je zelf wel bedenken dat die zwabberende loop niet altijd in dezelfde richting wijst op het moment dat de pellet de kroon passeert.

Ben je er nog niet, want niet alleen terugslag, maar ook slam en stuiteren geven beweging aan de buks voordat de pellet het luchtruim kiest. Als die beweging steeds anders is, kun je tijdens een avondje 25 meter schieten al een best zooitje WTF-momentjes verzamelen.

Kortom, het antwoord op je vraag is JA.
Maar gelukkig zijn de meeste HW97/77 zodanig oud dat ze nog een fatsoenlijke compressiebuis hebben. Om ook maar eens met een optimistische opmerking te eindigen... :sad:

Mvg, Leo.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 26 oktober 2016 - 01:19

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#33 Gebruiker is offline   regi Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 28-juni 12

Gepost 26 oktober 2016 - 13:25

Vraag aan de metaalbewerkers om even mee te mijmeren:
hoe zijn die compressiebuizen gemaakt? Van welk halffabrikaat?

Ik vermoed volstaaf uit gewalst materiaal of continu gegoten staal.
correctie: waarschijnlijk naadloze buis met opgelast eindstuk.

Denken jullie ook dat het fout is gegaan bij het uitdraaien , met spanningopbouw in het materiaal en foute opspanning?

OK, DE fout is dat men na het honen dit had moeten zien en die buizen nooit had mogen monteren.

Deze post is bewerkt door regi: 26 oktober 2016 - 13:28

#34 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 26 oktober 2016 - 13:53

Naadloos getrokken buis met ingeschroefde einddop.
Het beste voor dit soort toepassingen is naadloos getrokken precisiebuis welke een zeer kleine tolerantie in de maatvoering heeft, vastgelegd in internationale normering.
Maar jah, da's wat duurder per lengte dan gewone buis.

Lijkt me stug dat dit door opspannen komt. Dan moeten ze daar wel verdomd vreemdvormige, kromme en versleten bekken gebruiken.
Ik denk meer richting goedkopere buis daar de maatvoering tussen twee gehoonde gedeeltes nog steeds 26,0mm is.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 26 oktober 2016 - 14:07

#35 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 04-november 03

Gepost 26 oktober 2016 - 13:55

Beste Leo,

Dank en lof voor jouw deskundige en geduldige werk.
Ik zie hier echter ook een paar totaal onbegrijpelijk opmerkingen voorbij komen die ofwel op totaal cynisme ofwel op kopersdéfaitisme kunnen duiden.
En als ik iets mag toevoegen: als de consument niets van zich laat horen dan zal er bij de fabrikant niets veranderen, dwz verbeteren. Tenzij de concurrent daar iets aan doet. En die reageert ook op een marktvraag en die wordt mede gestuurd door kopersreacties.
Hoeveel druk van buiten af is er nodig geweest om bijvoorbeeld tot verbeteringen en innovaties in de automobiel- en motoren industrie te komen ? Dit afgezien van milieu-eisen wel te verstaan; zie de voor-Japanse periode.
De problemen zijn vooral die van (1) een "bewuste" en meer-eisende goep consumenten van voldoende kritische omvang die zich slechts langzaam ontwikkelt, (2) de voldoende massa van een bepaalde "kwaliteitsbewuste" kopersmarkt (de NL markt is dan gauw onbeduidend om op de totaalomzet van fabrikanten veel uit te maken = dus weinig incentive om dingen kwalitatief te verbeteren, c.q. niet te laten slippen) en (3) de zogenaamde "vak" pers, zelfs in de grotere markten. Die pers helpt ook in grote markten als Duitsland, de UK of de USA niet om de consument bewuster te maken omdat ze nu eenmaal een applausbeleid hanteren. Daar komt nog bij dat het bij de luchtwapenmarkt globaal vaak om een jonger, meer "onbevangen" publiek gaat. En (4) bovendien zijn we in een periode waar de persluchtwapens steeds meer terrein winnen op het marktsegment van de verengroep, waarvoor fabrikanten dus relatief (steeds) minder aandacht hebben. Het segment veerwapens wordt wellicht ook steeds meer een instap-gebeuren naar pcp, althans in de perceptie van fabrikanten.

Als HW zich niet reeds aanpast aan wat bijvoorbeeld Walther nu biedt (al ben ik verre van zeker dat daar dergelijke problemen zich niet of veel minder voordoen) en wat AA al veel langer biedt, dan mag en zal die verenreeks van HW sowieso al verdwijnen. Het is onbegrijpelijk dat ze het nog steeds halen met wat cosmetische face lifts en hoelang zal dat volgehouden worden ?
Willen we als koper HW nog "redden" (tegen zichzelf beschermen ?) dan moet er gewoon een hoop lawaai komen, ook vanuit de handel.
Anders laten die op den duur gewoon alles tegen de gewenste marktprijs in verre landen maken en blijft de kwaliteit as is of blijft alleen de HW 100-plus serie over.

Het kwaliteitsprobleem (ongelijkmatige kwaliteit) bij HW bestaat al zeker zo'n 7 jaar trouwens.
En niet alleen bij HW, trouwens.
Venom Arms, de voorloper van V-Mach, informeerde mij lang geleden al over uitlijningsproblemen in de AA TX 200 Mark 2 vergeleken bij de Mark 1, en over soortgelijke problemen bij nieuwere HW's vergeleken bij hun voorgangers, ook de HW 80. De originele serie HW 77 was stukken beter qua maatvoering dan de 77 en de 97 modellen na de update gedurende de negentiger jaren, volgens de Pope' mannen.
Ietwat kritische reviews van mijn handje op bijv. het Duitse CO2 forum ook al waren die lang, bleven erg weinig gelezen.
Is het u overigens al eens opgevallen hoe bijzonder "nuttig" reviews (ook buiten het land van de fabrikant) bevonden worden wanneer ze het produkt maar positief behandelen ?
Het veer - schieten is ook met hoge kwaliteitsprodukten al lastiger dan het PCP - schieten en dat leidt bij mij soms tot vage gevoelens van bijna-masochisme. Het lijkt erop dat met bovenstaande problemen er een niew maso-element bijkomt, met veel troebelen na aankoop !

MVG
Hendrick

Deze post is bewerkt door hendrickotto: 26 oktober 2016 - 14:39

#36 Gebruiker is offline   Daniello Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-augustus 08

Gepost 27 oktober 2016 - 13:36

Net begonnen aan de HW97KT van een vriend van me. Hier komt een FP kitje in van WelshWilly.

Gelijk even de compressiebuis nagekeken en gelukkig ziet deze er niet zo beroerd uit. Er zit maar 1 klein plekje waar het materiaal iets dieper ligt en de hoon het materiaal niet geraakt heeft.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje
-Caliber 0.Nada-

#37 Gebruiker is offline   Reticulatus Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-juli 15

Gepost 27 oktober 2016 - 13:50

Van welk jaar is die?
Druk maken moet je aan een buks over laten.

#38 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 27 oktober 2016 - 14:08

Als deze buks nooit een andere compressiebuis heeft gekregen, dan maakten ze begin 2010 ook al van dit soort uitglijders.
Echter, als de tegenovergestelde kant gewoon gehoond is, kan dit plekje nooit erg diep zijn en zal waarschijnlijk binnen de toleranties vallen.

Tot nu toe ben ik 3 échte brokken ellende tegengekomen tussen serienummer 2094*** en 2208***. Dat zijn buksen die de afgelopen maanden zijn uitgeleverd.
Dat waren dan ook meteen de enige drie recente buksen, dus een foute score van 100%.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 27 oktober 2016 - 14:28

#39 Gebruiker is offline   air man Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-september 08

Gepost 27 oktober 2016 - 15:29

Bekijk Post hendrickotto, op 26 oktober 2016 - 14:55, zei:

Beste Leo,

Dank en lof voor jouw deskundige en geduldige werk.
Ik zie hier echter ook een paar totaal onbegrijpelijk opmerkingen voorbij komen die ofwel op totaal cynisme ofwel op kopersdéfaitisme kunnen duiden.
En als ik iets mag toevoegen: als de consument niets van zich laat horen dan zal er bij de fabrikant niets veranderen, dwz verbeteren. Tenzij de concurrent daar iets aan doet. En die reageert ook op een marktvraag en die wordt mede gestuurd door kopersreacties.
Hoeveel druk van buiten af is er nodig geweest om bijvoorbeeld tot verbeteringen en innovaties in de automobiel- en motoren industrie te komen ? Dit afgezien van milieu-eisen wel te verstaan; zie de voor-Japanse periode.
De problemen zijn vooral die van (1) een "bewuste" en meer-eisende goep consumenten van voldoende kritische omvang die zich slechts langzaam ontwikkelt, (2) de voldoende massa van een bepaalde "kwaliteitsbewuste" kopersmarkt (de NL markt is dan gauw onbeduidend om op de totaalomzet van fabrikanten veel uit te maken = dus weinig incentive om dingen kwalitatief te verbeteren, c.q. niet te laten slippen) en (3) de zogenaamde "vak" pers, zelfs in de grotere markten. Die pers helpt ook in grote markten als Duitsland, de UK of de USA niet om de consument bewuster te maken omdat ze nu eenmaal een applausbeleid hanteren. Daar komt nog bij dat het bij de luchtwapenmarkt globaal vaak om een jonger, meer "onbevangen" publiek gaat. En (4) bovendien zijn we in een periode waar de persluchtwapens steeds meer terrein winnen op het marktsegment van de verengroep, waarvoor fabrikanten dus relatief (steeds) minder aandacht hebben. Het segment veerwapens wordt wellicht ook steeds meer een instap-gebeuren naar pcp, althans in de perceptie van fabrikanten.

Als HW zich niet reeds aanpast aan wat bijvoorbeeld Walther nu biedt (al ben ik verre van zeker dat daar dergelijke problemen zich niet of veel minder voordoen) en wat AA al veel langer biedt, dan mag en zal die verenreeks van HW sowieso al verdwijnen. Het is onbegrijpelijk dat ze het nog steeds halen met wat cosmetische face lifts en hoelang zal dat volgehouden worden ?
Willen we als koper HW nog "redden" (tegen zichzelf beschermen ?) dan moet er gewoon een hoop lawaai komen, ook vanuit de handel.
Anders laten die op den duur gewoon alles tegen de gewenste marktprijs in verre landen maken en blijft de kwaliteit as is of blijft alleen de HW 100-plus serie over.

Het kwaliteitsprobleem (ongelijkmatige kwaliteit) bij HW bestaat al zeker zo'n 7 jaar trouwens.
En niet alleen bij HW, trouwens.
Venom Arms, de voorloper van V-Mach, informeerde mij lang geleden al over uitlijningsproblemen in de AA TX 200 Mark 2 vergeleken bij de Mark 1, en over soortgelijke problemen bij nieuwere HW's vergeleken bij hun voorgangers, ook de HW 80. De originele serie HW 77 was stukken beter qua maatvoering dan de 77 en de 97 modellen na de update gedurende de negentiger jaren, volgens de Pope' mannen.
Ietwat kritische reviews van mijn handje op bijv. het Duitse CO2 forum ook al waren die lang, bleven erg weinig gelezen.
Is het u overigens al eens opgevallen hoe bijzonder "nuttig" reviews (ook buiten het land van de fabrikant) bevonden worden wanneer ze het produkt maar positief behandelen ?
Het veer - schieten is ook met hoge kwaliteitsprodukten al lastiger dan het PCP - schieten en dat leidt bij mij soms tot vage gevoelens van bijna-masochisme. Het lijkt erop dat met bovenstaande problemen er een niew maso-element bijkomt, met veel troebelen na aankoop !

MVG
Hendrick

Misschien moeten een paar forums samen ( Weihrauch forum, luchtbuks net,enz..) hun klachten samen bundelen, en alles doorsturen naar de fabrikant.
Het minste dat ze kunnen doen is hun goede naam waarmaken door naar hun klanten te luisteren, en een oplossing te zoeken voor de problemen.
Want blijkbaar wordt er nog maar alleen aan de eurootjes gedacht, en geen rekening meer gehouden met de kwaliteit.

#40 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 27 oktober 2016 - 15:44

Bekijk Post air man, op 27 oktober 2016 - 16:29, zei:

Misschien moeten een paar forums samen ( Weihrauch forum, luchtbuks net,enz..) hun klachten samen bundelen, en alles doorsturen naar de fabrikant.
Het minste dat ze kunnen doen is hun goede naam waarmaken door naar hun klanten te luisteren, en een oplossing te zoeken voor de problemen.
Want blijkbaar wordt er nog maar alleen aan de eurootjes gedacht, en geen rekening meer gehouden met de kwaliteit.

Of je ergert je niet langer en koopt gewoon wat anders waarvan je wel blij wordt.
Al koopt heel NL nooit meer HW dan hebben we het over een doosje of wat minder, de VS koopt waarschijnlijk containers.

Groeten,
HJM

Deze post is bewerkt door hjm: 27 oktober 2016 - 15:51

Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat
DFTA lid
NFTI lid

#41 Gebruiker is online   geetee Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 16-maart 13

Gepost 27 oktober 2016 - 21:27

En als die HW's in de States de naam crap krijgen dan gaan er ook geen containers meer daar naar toe, zijn die ammies snel mee klaar dan word het gewoon een container met wat anders.
Nu ga ik er niet vanuit dat het een VW schandaal word echter is de naam om zeep en iemand in de States blijft met een paar containers HW zitten dan is het opeens wel een schandaal.
En dan word het dokken voor HW en weg HW.

#42 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 28 oktober 2016 - 06:41

Bekijk Post geetee, op 27 oktober 2016 - 22:27, zei:

En als die HW's in de States de naam crap krijgen dan gaan er ook geen containers meer daar naar toe, zijn die ammies snel mee klaar dan word het gewoon een container met wat anders.
Nu ga ik er niet vanuit dat het een VW schandaal word echter is de naam om zeep en iemand in de States blijft met een paar containers HW zitten dan is het opeens wel een schandaal.
En dan word het dokken voor HW en weg HW.

Op zich heb je gelijk maar of ze aan de overkant dezelfde leercurve hebben als hierGeposte afbeelding zou het zomaar kunnen dat er niets gebeurt.
Verder zal er dan ook nog een Leo moeten rondlopen die ook als het over HW gaat gewoon meldt waarop het staat en dat is hier al een "dingetje" en als laatste zie ik tests en reviews over Gamo's en Hatsan en Umarex plastic dingen waarmee ze weg lopen dus zal HW zich denk ik gewoon sch**t hebben aan wat er hier te zeuren isGeposte afbeelding .
Groeten,
HJM
Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat
DFTA lid
NFTI lid

#43 Gebruiker is offline   Dodolo Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 13-februari 16

Gepost 28 oktober 2016 - 07:45

We gaan t zien, 😑 Ik mag binnenkort ook met een drukbuis terug naar Krale..
HW 98 .177 16J
HW 97 K .177 16J
HW 80 K .22 16J
HW 50 K .22 16J
Air Arms Pro Elite .177 23J
Air Arms TX200 mkII .177 16J
Air Arms TX200 mkII .22 16J

Sightron - Meopta - IOR - Hawke

*LSV Noarderloft* *HFT2*

#44 Gebruiker is offline   R.D. Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-december 15

Gepost 28 oktober 2016 - 07:57

Bekijk Post Leo Bokkum, op 26 oktober 2016 - 01:13, zei:

Nou moet je natuurlijk niet meteen alle ellende van de buksenschutterij op zo'n onregelmatig buisje gaan leggen. :D

Maar zoals gezegd heb ik in het verleden proeven gedaan met slechte zelfbouw compressiebuizen. En daaruit kwam dat ze flink onregelmatig energie afgaven. Procent of 15 a 20 was geen uitzondering.
Nou zie ik in je handtekening dat je 100 meter schiet met een 97. Kan je op een briefje geven dat je dan zowieso een groot hoogteverschil in poi krijgt.

Maar er is meer.
We kennen allemaal wel dat filmpje van die zwabberende HW90 loop. Een onregelmatige energieafgifte heeft als bijkomstigheid dat de pellet niet altijd na hetzelfde aantal milliseconden de loop verlaat. Dan kun je zelf wel bedenken dat die zwabberende loop niet altijd in dezelfde richting wijst op het moment dat de pellet de kroon passeert.

Ben je er nog niet, want niet alleen terugslag, maar ook slam en stuiteren geven beweging aan de buks voordat de pellet het luchtruim kiest. Als die beweging steeds anders is, kun je tijdens een avondje 25 meter schieten al een best zooitje WTF-momentjes verzamelen.

Kortom, het antwoord op je vraag is JA.
Maar gelukkig zijn de meeste HW97/77 zodanig oud dat ze nog een fatsoenlijke compressiebuis hebben. Om ook maar eens met een optimistische opmerking te eindigen... :sad:

Mvg, Leo.

Ik denk inderdaad dat ik zelf het grootste probleem ben :D maar dat van die WTF momentjes is heel erg herkenbaar (en frustrerend), zelfs op 25 meter met deze buks. Hij is een half jaar oud en kwam nagenoeg direct van de fabriek (moest zelfs een paar weken wachten voordat hij binnen was).

Als ik de gelegenheid heb zal ik eens vragen of wat handigere mensen een blik in de compressiebuis van deze 5.5 willen werpen om uit te sluiten dat daar iets raars mee aan de hand is (en dat het probleem dus ergens anders ligt).

Dank voor de info!
HW97K .177 (16J) - Hawke Airmax 2x7x32 AO AMX (HFT)
HW100S .177 (16.3J) - Hawke Airmax 4x12x40 AO AMX (HFT)
FX Royale 400 .22 (48J) - Optisan 6-24x50 EVX F1 MH24 (all-round + 100 meter)

#45 Gebruiker is offline   regi Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 28-juni 12

Gepost 28 oktober 2016 - 09:01

Een tijd geleden zag ik die website van een Indische fabrikant van tuning kits.
Is hier ook besproken dacht ik.

https://targettune.w...-a-closer-look/

165 $ is een hoop geld. Ik ken wel een beetje de prijzen "made in India" en schat de lokale prijs op +- 15 €.

Dus waar Weichrauch steken laat vallen, creëert dat mogelijkheden voor anderen.

• (8 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers