Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (8 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Ovale Buizen gesplitst van opgelicht door TTC/AGW

#1 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 22 september 2016 - 04:24

Bekijk Post roel, op 21 september 2016 - 23:50, zei:

De verschillen zitten `m een eind achter de komma en die verschillen zijn logisch omdat ze binnen de gestelde toleranties vallen. Dat de buizen van de actie niet allemaal perfect rond meer zijn is nooit anders geweest, dat heeft mede te maken met de bewerkingen die de buizen hebben ondergaan.

Leo heeft hier eens iets geroepen over ovale buizen en opeens roept iedereen dat na. "Naahhh, `t is helemaal niet zoveel soeps, de buizen die ze bij Weihrauch gebruiken zijn geneens rond." Leo`s tune is er eentje die veel verder gaat dan alleen een veertje, geleidertje en eventueel een tophatje. Komt nog bij dat Leo een mierenneuker is (in de positieve zin van het woord) en die zou wel eens kunnen vallen over een buis die elliptisch is.

Bestaat toeval?
Zaterdag dan toevallig de meest slechte HW97 compressiebuis tot nu toe gezien.
Een buis met zulke enorme ongelijkheden aan de binnenkant dat de hoon bij HW het niet eens meer kon behapstukken.
Best wel lullig voor de eigenaar van deze paar weken oude buks, want de man reed die dag 350km zónder dat we die buks konden aftunen. Want aan dit soort vuilnis moet je niet eens beginnen.
Waarschijnlijk stuurt leverancier Krale wel een minder beroerde vervanger op, maar daarmee heeft de eigenaar een extra rit richting Noorden niet terug.

Eerst maar de (niet zo duidelijke) foto's:

Eerste foto laat de grootste ongehoonde plek zien. Deze plek is ligt bijna 0,1mm dieper dan het gehoonde gedeelte. Vermits je van gedeelte kan spreken, want de hele buis zit vol met dit soort plekken.

Bijgesloten Plaatje

Op de volgende foto zie je kleurverschillen. Dat zijn dus allemaal gehoonde/ongehoonde plekken. Kreeg het helaas niet duidelijker op de foto, maar dit is dus gewoon rotzooi waar een chrony spontaan gaat huilen.
Door die plekken is de hoon ook gaan happen waardoor er een super sealvreter is ontstaan.

Bijgesloten Plaatje

Nou jah, kan gebeuren natuurlijk. Een verkeerd stukkie pisbakkenpijp tussen een levering kan de beste overkomen?
Alleen... Liet Jonas mij zondag een HW buis zien van ca een half jaar oud. En ook die had een ongehoonde plek. Weliswaar was het niet zo erg als op de foto's en zat hij aan het einde alwaar geen seal komt, maar tóch...
Kan dan ook niet anders concluderen dat HW met zijn compressiebuizen te veel naar Chinezen heeft gekeken: Oftewel gebruik gerust inferieur materiaal, want die klootzakken van schutters hebben er toch de ballen verstand niet van en ze blijven ze tóch wel kopen.

HW = Duitse kwaliteit? My ass...
Zelfs in een Trabant kwam je dit niet tegen. ;)
Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#2 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 22 september 2016 - 20:25

Bekijk Post Leo Bokkum, op 22 september 2016 - 00:57, zei:

Een wetenswaardigheidje Hielke: Opvulringen (of spacers in slecht Nederlands) veranderen het karakter van de veer. Je kunt er bv zodanig mee spelen dat de zuiger nét niet stuitert en de buks toch het gewenste vermogen geeft. Wanneer we het over meer dan 10% overschrijding hebben zoals in dit topic, dan gaat de karakterverandering van de veer vanwege de door jou gewenste hoeveelheid opvulringen wel degelijk een woordje meespreken.
Ga maar eens rommelen met een veercalculator klik .

Vertel eens wat meer over dat stuiteren van de zuiger (zuigerseal tegen transferport) Leo. Waarom wil je dat voorkomen? Slijtage seal en/of veer? Of geeft het extra beweging aan de buks voordat de pellet de loop verlaat?

Ik neem aan dat het tunen net 'tegen' het moment van stuiteren slechts met één bepaalde pellet gedaan kan worden. Ik schiet in mijn 4,5 HW97k graag met twee verschillende pellets. Een Crosman van 7,4 grain en de welbekende JSB Heaby van 10,34 grain. Met die wisseling van pellets lijkt het me dat de methode niet meer opgaat.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#3 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 22 september 2016 - 20:37

Leo wil een perfect schot.
En dan bedoel ik mechanisch.
Stuiteren past daar niet bij.
Daarom word alles gewoon tot de perfectie uitgevoerd.
Zie ook t honen.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#4 Gebruiker is offline   hispoorleadership Icoon

• Skerp-skuttah !
  • Lid geworden: 26-augustus 06

Gepost 23 september 2016 - 11:56

Over compressie buizen van de 97 is al jaren bekend dat ze ovaal kunnen zijn.
In dat geval ben je de sjaak, kun je een nieuwe kopen = duah.

Het beste is altijd eerst even een nieuwe buks over de chrony te halen voor je hem koopt, voel en hoor je direct je evt. nieuwe aanwinst.
Een standaard 97 moet tussen de 263 en 270 zitten met exact, zit hij eronder dan gewoon een andere pakken.
Bij Colenbrander is er een 30m testbaan met chrony aanwezig, naast dat het een fijne zaak is nog een reden om daar heen te gaan dus...

@HJM: moet ik je even herinneren dat ik je mee heb geholpen je Walther onder de 16joule te krijgen voordat we naar de UK gingen? ;)

Deze post is bewerkt door hispoorleadership: 23 september 2016 - 11:57

GrtN,

poor

#5 Gebruiker is offline   Erics Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 11-juli 05

Gepost 23 september 2016 - 15:04

Bekijk Post air man, op 23 september 2016 - 15:46, zei:

Het wordt blijkbaar steeds moeilijker om een goed product te kopen, zonder dat men nadien moet wakker liggen omdat men bedrogen is. :(
Ik heb onlangs nog de vraag gekregen van een collega; Hw97K of AA TX200 Mk3.. welke raad moet ik geven zonder iemand slapeloze nachten te bezorgen???
Beiden worden toch voorgesteld als topbuksen, maar als ik dan de foto van de HW compressiebuis zie wordt ik droevig :cry:
Duitse grundlichkeit of Engelse...... vul maar in.

Aan de andere kant.. heb al veel hw's open gehad en nog nooit dergelijke dingen gezien. Geen kilo's vet, geen vierkante compressie buizen, geen hoon sporen (sterker nog die zie ik alleen in de oude HW's).
Dus het zal wel meevallen hoor. Die vage zaken komen, zo lijkt het, alleen maar bij bepaalde andere mensen voor.
Koop gerust een HW, Walther of Air Arms. Koop je deze nieuw heb je ook nog eens gewoon garantie.
2e hand moet je goed opletten dat niemand zijn, niet zo heel erg, technische vaardigeden heeft losgelaten op nietsvermoedende geweertjes.

#6 Gebruiker is offline   Big is Beautiful  Icoon

• 300 meter schutter
  • Lid geworden: 28-september 08

Gepost 23 september 2016 - 15:29

Bekijk Post Lytse Hielke , op 22 september 2016 - 21:25, zei:

Vertel eens wat meer over dat stuiteren van de zuiger (zuigerseal tegen transferport) Leo. Waarom wil je dat voorkomen? Slijtage seal en/of veer? Of geeft het extra beweging aan de buks voordat de pellet de loop verlaat?

Ik neem aan dat het tunen net 'tegen' het moment van stuiteren slechts met één bepaalde pellet gedaan kan worden. Ik schiet in mijn 4,5 HW97k graag met twee verschillende pellets. Een Crosman van 7,4 grain en de welbekende JSB Heaby van 10,34 grain. Met die wisseling van pellets lijkt het me dat de methode niet meer opgaat.

Ik heet dan geen Leo, maar het lijkt mij niet handig als de druk die opgebouwd wordt voor de zuiger door het stuiteren weer afneemt.

Het zal geen vacuüm trekken, maar als de zuiger weer naar achteren "stuitert" en de pellet zit nog in de loop, zal dit zeker verlies van snelheid geven.

Groeten, Martijn

It's only when you see a mosquito landing on your testicles that you realise that there is always a way to solve problems without using violence.

Chi pecora si fa, il lupo mangia.

Zolang je met feiten discussieert, heb je altijd gelijk.

Cetero censeo birrum bibendum esse.

#7 Gebruiker is offline   Barik Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 24-oktober 15

Gepost 24 september 2016 - 09:26

Bekijk Post Leo Bokkum, op 22 september 2016 - 05:24, zei:

Bestaat toeval?
Zaterdag dan toevallig de meest slechte HW97 compressiebuis tot nu toe gezien.
Een buis met zulke enorme ongelijkheden aan de binnenkant dat de hoon bij HW het niet eens meer kon behapstukken.
Best wel lullig voor de eigenaar van deze paar weken oude buks, want de man reed die dag 350km zónder dat we die buks konden aftunen. Want aan dit soort vuilnis moet je niet eens beginnen.
Waarschijnlijk stuurt leverancier Krale wel een minder beroerde vervanger op, maar daarmee heeft de eigenaar een extra rit richting Noorden niet terug.

Eerst maar de (niet zo duidelijke) foto's:

Eerste foto laat de grootste ongehoonde plek zien. Deze plek is ligt bijna 0,1mm dieper dan het gehoonde gedeelte. Vermits je van gedeelte kan spreken, want de hele buis zit vol met dit soort plekken.

Bijlage DSC00137 (538 x 600).jpg

Op de volgende foto zie je kleurverschillen. Dat zijn dus allemaal gehoonde/ongehoonde plekken. Kreeg het helaas niet duidelijker op de foto, maar dit is dus gewoon rotzooi waar een chrony spontaan gaat huilen.
Door die plekken is de hoon ook gaan happen waardoor er een super sealvreter is ontstaan.

Bijlage DSC00140 (600 x 534).jpg

Nou jah, kan gebeuren natuurlijk. Een verkeerd stukkie pisbakkenpijp tussen een levering kan de beste overkomen?
Alleen... Liet Jonas mij zondag een HW buis zien van ca een half jaar oud. En ook die had een ongehoonde plek. Weliswaar was het niet zo erg als op de foto's en zat hij aan het einde alwaar geen seal komt, maar tóch...
Kan dan ook niet anders concluderen dat HW met zijn compressiebuizen te veel naar Chinezen heeft gekeken: Oftewel gebruik gerust inferieur materiaal, want die klootzakken van schutters hebben er toch de ballen verstand niet van en ze blijven ze tóch wel kopen.

HW = Duitse kwaliteit? My ass...
Zelfs in een Trabant kwam je dit niet tegen. ;)

Ben pas net terug van Kamp met gr 8 dus kon niet eerder reageren.
Het betrof mijn compressiebuis en die was zoals op de foto's te zien echt schandalig slecht.
Ik heb Krale op zondag de 18e gemaild en de foto's laten zien. Maandagmiddag de 19e kreeg ik antwoord.
Ze hebben contact opgenomen met hun leverancier/importeur en die heeft een nieuwe compressiebuis en zuigerdichting naan Krale toegestuurd.
Ik zou alles deze week nog binnen krijgen en moest de oude compressiebuis retour sturen. De leverancier/importeur wil de oude compressiebuis aan Weihrauch laten zien.
Gisteren kwam de postbode met het pakketje!
In het pakketje een nieuwe compressiebuis, zuigerdichting en retourlabels! Ik ben dus ook geen geld kwijt aan het retour sturen van de oude buis!
Als je het verschil tussen de buizen ziet dan schrik je van het verschil.

Vandaag de buizen op de post doen zodat Leo verder kan :D

Krale heeft netjes en super snel gehandeld en betreft geen blaam voor het probleem maar louter complimenten voor het afhandelen!

Gr Barik
Weirauch HW 30-s LB Tune
Weirauch HW 97K Blauw Gelamineerd LB Tune
Crosman 1077 Wood

#8 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 24 oktober 2016 - 10:03

Met interesse volg ik dit topic,

is net nu echt een probleem dat de buis ovaal is?
In welke mate is hij ovaal? en dicht een goede seal dit niet gewoon af door zijn flexibiliteit?
In welke mate kun je verwachten dat een buis glad is,en zijn werk doet,en hij op de duizendste rond moet zijn??

Is het echt een probleem waar Weihrauch iets aan zou moeten doen voor garantie?

en dan mijn andere vraag, hebben andere merken dit niet?

groeten jb

Quote Recticulatus:
Ik nodig iedereen die recent een HW77 of 97 heeft gekocht dan ook uit om die van hem/haar eens uit elkaar te halen en de compressiebuis te bekijken. Ik ben er vrij zeker van dat tenminste de buksen uit dezelfde serie als de mijne het probleem ook hebben.
[/quote]

Deze post is bewerkt door jba: 24 oktober 2016 - 10:04

Daystate Grey Shadow limited edition .22 Falcon 4-18x44 B20
Daystate Wolverine B .22 Falcon 5.5 x 25 x 50 ML16
Edgun Leshiy .22 / .30 Falcon 5.5-25x56 B20 en de Falcon M5 1.5-5x30LP20
TX200HC Walnut .177 Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
Sheridan F .20 -- Slavia 630 "pinkiewinkie" --buks gezocht voor de :Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#9 Gebruiker is offline   air man Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-september 08

Gepost 24 oktober 2016 - 10:21

Is het nu echt zo moeilijk om een goed produkt af te leveren voor een bedrijf als Weihrauch, dat ze een paar eurootjes meer vragen
en dat ze een Hw97k op de markt brengen waarmee je recht uit de doos je ding kan doen zonder dat je eerst nog de nodige centjes op
tafel moet leggen voor een tune, ik denk dat de meeste onder ons dat extra wel willen betalen om van al die bijkomende last vanaf
te zijn.
Ik wacht op een : HW97K HFT .177 15,8 joule uitvoering zonder twang, er mag ook nog een verstelbare kolf bij zijn :D
Ik denk dat dit toch niet teveel gevraagt is in deze moderne tijd dat iedereen het heeft over reizen naar Mars.

Deze post is bewerkt door air man: 24 oktober 2016 - 10:24

#10 Gebruiker is online   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 24 oktober 2016 - 10:27

Er zal op een goed moment een kritisch punt in maatvoering zijn waarbij 2 zijden van de seal overmatig slijten en de 2 andere zijden ternauwernood afdichten. Ook kan ik me voorstellen dat de wrijving erg hoog wordt en het rendement dus omlaag duikelt.
Hoe ronder hoe beter lijkt me.
Ik ga mijn HW77 onder handen nemen,op termijn, ik zal de boel eens opmeten (als me dat lukt). Volgens mij heb ik nog wel ergens een passer liggen, echt goed meetgereedschap heb ik verder niet.
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#11 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 24 oktober 2016 - 11:53

Bekijk Post jba, op 24 oktober 2016 - 11:03, zei:

Met interesse volg ik dit topic,

In welke mate is hij ovaal? en dicht een goede seal dit niet gewoon af door zijn flexibiliteit?
In welke mate kun je verwachten dat een buis glad is,en zijn werk doet,en hij op de duizendste rond moet zijn??

Ligt er aan op welke wijze hij ovaal is en wat de gebruiker met de buks wil doen.
In welke mate is hij ovaal?
Deze is 0,15mm ovaal over de gehele lengte. Echter zit deze ongelijkheid spiraalsgewijs over de lengte verdeeld.
en dicht een goede seal dit niet gewoon af door zijn flexibiliteit?
Nope, bij een spiraal niet. In de paar duizendste seconden dat de seal door de buis raast kan hij de overgangen niet aan. Bij testen die ik in het verleden met zelfmaak-buizen heb uitgevoerd, blijkt dat de energieafgifte daardoor erg ongelijkmatig wordt.
Een compressiebuis mag best ovaal zijn, maar dan moet de ovaalheid recht van onder naar boven lopen zodat de seal onderweg zijn vorm niet hoeft aan te passen.
De goede 97/77 buizen van HW hebben (of wordt het zo langzamerhand "hadden"?) een tolerantie van <0,04mm. Deze zijn dan over de gehele binnenoppervlakte gehoond. Daar ik nog geen forse prijsverlaging van HW heb opgemerkt, mag je verwachten dat ze dezelfde kwaliteit leveren als voorheen.

Ligt eraan of ze hun predikaat van "Duitse topkwaliteit buksen" willen behouden.
Ik voor mijzelf zou momenteel geen HW97/77 meer aanschaffen totdat ze dit gebroddel hebben verholpen. Als ik een inconsistente plinkbuks wil die seals vreet, koop ik wel een chinees voor 1/3 van de HW prijs.

Geen idee en kan me ook niet zo boeien eigenlijk. Het gaat er hier om dat de kwaliteit van de HW97/77 compressiebuizen zwaar achteruit lijken te gaan en dat ze daar als de donder verandering in moeten brengen willen ze hun goede naam behouden.
Zoals bovenstaande compressiebuis is, valt er voor mij weinig te tunen. Heb geen zin om gezanik te krijgen door de troep van een fabrikant.
Een goede naam komt straallazerus kruipend, maar vertrekt broodnuchter met een F1.

Mvg, Leo.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 24 oktober 2016 - 12:15

#12 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 24 oktober 2016 - 12:20

Leo,dank voor je uitleg,
Een spiraal/ wokkel figuur geeft idd een andere kijk erop,
Ik dacht alleen aan een rechte lange ovaal.

Ben benieuwd wat Weihrauch er aan gaat doen in de toekomst,

Groeten jb
Daystate Grey Shadow limited edition .22 Falcon 4-18x44 B20
Daystate Wolverine B .22 Falcon 5.5 x 25 x 50 ML16
Edgun Leshiy .22 / .30 Falcon 5.5-25x56 B20 en de Falcon M5 1.5-5x30LP20
TX200HC Walnut .177 Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
Sheridan F .20 -- Slavia 630 "pinkiewinkie" --buks gezocht voor de :Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#13 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 24 oktober 2016 - 12:23

Leo,

Lijkt dit euvel voorbehouden aan de HW97/77 of heb je dit euvel ook bij andere HW's vastgesteld?

Groet,
Christ

#14 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 24 oktober 2016 - 12:40

Bekijk Post Reticulatus, op 24 oktober 2016 - 08:19, zei:

Mijn visie na een nacht slapen: Weihrauch... van buiten mooi, zuiver maar van binnen ronduit slecht afgewerkt waaraan meestal wel in een dagje knutselen een hoop te verbeteren is - MITS je fuckung compressiebuis niet zo krom al een hoepel is en je maar moet hopen dat de winkel het voor je gaat regelen. Ik nodig iedereen die recent een HW77 of 97 heeft gekocht dan ook uit om die van hem/haar eens uit elkaar te halen en de compressiebuis te bekijken. Ik ben er vrij zeker van dat tenminste de buksen uit dezelfde serie als de mijne het probleem ook hebben.

No offense at all..., maar dit probeer ik (en nog een paar andere mensen) hier op het forum al een tijdje duidelijk te krijgen. Een Weihrauch is prima buks en ook niet meer dan dat.

Ja, ik bezit overigens ook een HW97k, die is een klein jaartje oud en nagenoeg twangvrij en het schietgedrag is werkelijk voorbeeldig. Toch gaat er een wereld voor je open als je ook wel eens een Diana of Walther zo uit de doos hebt geschoten....

Dus verklein je blik niet tot één merk, er is zeker meer als je ook méér zoekt...

Deze post is bewerkt door Ruud<: 24 oktober 2016 - 12:40

#15 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 24 oktober 2016 - 12:43

Voorlopig zie ik alleen bij de 97/77 dit enorme kwaliteitsverschil Christ. En wel om de simpele reden dat die gehoonde losse compressiebuizen hebben. Dat honen doen ze om de binnendia gelijk te krijgen. Alleen gebruiken ze nu blijkbaar zo'n beroerde kwaliteit buis dat de hoon de verschillen niet meer kan overbruggen.

Wat me de laatste tijd wel ook bij andere types HW opvalt is dat de 26mm seals niet meer strak op de zuiger passen. Ze hebben ruimte in alle richtingen. Dit is niet alleen funest voor de geleiding van bovenkant zuiger, maar door vervorming van de seal gaat hij ook onder de parachute dragen. En dat zorgt dan weer voor onnodige extra weerstand.

Kniklopen waaraan gelast is zijn zowieso nooit perfect rond. Maar dat is altijd al zo geweest en daar is ook weinig aan te doen.

Maar als dit zo doorgaat kan er misschien beter een apart topic van worden gemaakt. :cool5:

• (8 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers