Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (13 Pagina's )
  • +
  • « Eerste
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

"jagen" Met Lucht Wet natuurbescherming

#121 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 03 augustus 2017 - 22:45

Hoi,

het echte ongedierte is de mens, verspreid meer ziektes dan welk ander dier dan ook. Verneukt het natuurlijk overwicht en tracht het te herstellen door wild te oogsten. Zo nu an dan. :blink:

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#122 Gebruiker is offline   regi Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-juni 12

Gepost 05 augustus 2017 - 11:02

Ik blijf toch huiverachtig bij het idee dat men een luchtbuks zou gebruiken voor ongediertebestrijding - wat dit ook zijn mag - gewoon in de wijk door mensen die niet gewend zijn aan jagen of ongediertebestrijding.
Zelfs voor ervaren schutters is het een ander gegeven dan een mooi afgelijnde schietbaan, kogelvanger, stilstaand doel enz.

#123 Gebruiker is offline   Dave1975 Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-juni 10

Gepost 05 augustus 2017 - 11:17

Als kind van +-10 jaar kreeg ik een Diana knikloop 4,5mm in mijn handen geduwd door de broer van oma, nonk Hein en werd me opgedragen de vogels uit de kersenboom te schieten. Later liep ik vaker met een Luchtbuks over straat naar mijn bestemming, geen kip die er na kraaide.

Nu wordt er zo moeilijk over gedaan terwijl tot 2006 hier in Belgi je vrij vuurwapens kon kopen, ik vind het een beetje aanstellerij. Zoals eerder aangegeven in dit topic, uit ervaring weet ik dat ongedierte bestrijding en vogels of konijnen geen probleem is. Maar dit topic is jagen. Jagen is mijn inziens toch even wat anders dan ongedierte schieten en dan is een luchtbuks en ook een pcp niet geschikt. De kans om een dier te verwonden is groter dan het te doden en dat hoort niet.

#124 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 05 augustus 2017 - 11:41

Bekijk Post Big is Beautiful , op 30 juli 2017 - 22:32, zei:

Dit topic zal geen lang leven beschoren zijn als er meningen worden gegeven over het schieten op dieren in het algemeen. Geposte afbeelding
Na het zien van het onderstaande filmpje ben ik eens in de "nieuwe" Wet Natuurbescherming gedoken en het is wettelijk toegestaan om ongedierte te bestrijden met een luchtbuks.

Er heerst binnen de luchtschutterswereld een behoorlijk taboe op het schieten van levende have. Ook op dit forum wordt alles wat met jacht te maken heeft meteen de kop ingedrukt.
Toch zijn er bij het ingaan van de Wet Natuurbescherming mogelijkheden tot het bestrijden van ongedierte met een luchtbuks. Let wel, jacht is nog steeds verboden.

Hier nog een link die bevestiging geeft: NOJG

Nu niet meteen met z'n allen overal op gaan schieten, er is nog steeds een geldig jachtakte noodzakelijk....

Groeten, Martijn

.30 voor een rat, hoeven we iig niet te discussiëren of het humaan is of niet ;-)

Deze post is bewerkt door Frans: 05 augustus 2017 - 11:41

Beter tien kogels in de lucht, dan n in je hand

#125 Gebruiker is offline   Robert002 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-juni 17

Gepost 05 augustus 2017 - 11:52

Bekijk Post Dave1975, op 05 augustus 2017 - 11:17, zei:

Als kind van +-10 jaar kreeg ik een Diana knikloop 4,5mm in mijn handen geduwd door de broer van oma, nonk Hein en werd me opgedragen de vogels uit de kersenboom te schieten. Later liep ik vaker met een Luchtbuks over straat naar mijn bestemming, geen kip die er na kraaide.

PS, kippen kraaien niet, dat doen hanen :les:

Bekijk Post Dave1975, op 05 augustus 2017 - 11:17, zei:

Nu wordt er zo moeilijk over gedaan terwijl tot 2006 hier in België je vrij vuurwapens kon kopen, ik vind het een beetje aanstellerij. Zoals eerder aangegeven in dit topic, uit ervaring weet ik dat ongedierte bestrijding en vogels of konijnen geen probleem is. Maar dit topic is jagen. Jagen is mijn inziens toch even wat anders dan ongedierte schieten en dan is een luchtbuks en ook een pcp niet geschikt. De kans om een dier te verwonden is groter dan het te doden en dat hoort niet.

Vorige week hadden we 3 buksen (.177/.22/.30) die alle drie ~300m/s (+ of - 10m/s) over de chrony gaven.
Op een afstand van ~30 meter gaf het een vreemd beeld wat betreft inschot.
De .177 ging dwars door het hout, de .22 ook (alleen een groter gaatje en meer schade aan de achterkant) en de .30 zat telkens in het hout.(ook wel puntbelasting genoemd)
Jagen met een >.30 lijkt dan wel het meest voor de hand liggend, maar je zal eerder aanschieten dan dood schieten lijkt mij zomaar.
Schiet je met de .177 of .22 dan schiet je dwars (op redelijk korte afstand) door de kop van DE RAT om maar wat te noemen.
Bij de .30 en groter zal RAT wel een doos aspirine nodig hebben, maar of hij dood is ????

Edit: konijn vervangen door rat.

Deze post is bewerkt door Robert002: 05 augustus 2017 - 11:58

#126 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 05 augustus 2017 - 13:06

Bekijk Post Robert002, op 05 August 2017 - 12:52, zei:

Vorige week hadden we 3 buksen (.177/.22/.30) die alle drie ~300m/s (+ of - 10m/s) over de chrony gaven.
De .177 ging dwars door het hout, de .22 ook (alleen een groter gaatje en meer schade aan de achterkant) en de .30 zat telkens in het hout.(ook wel puntbelasting genoemd)
Jagen met een >.30 lijkt dan wel het meest voor de hand liggend, maar je zal eerder aanschieten dan dood schieten lijkt mij zomaar.
Schiet je met de .177 of .22 dan schiet je dwars (op redelijk korte afstand) door de kop van DE RAT om maar wat te noemen.
Bij de .30 en groter zal RAT wel een doos aspirine nodig hebben, maar of hij dood is ????

Hoeveel kinetische energie heeft een .30 t.o.v een .177 met dezelfde snelheid?

Ik bedoel, en zie me dit vooral mijmeren met een glimlach en met wederzijds respect ook al ben ik een beetje een idioot ;) als een .30 pellet welk zomaar het gewicht heeft van 4 .177 pellets de kop van de rat/konijn raakt met dezelfde snelheid..........kijkt deze denk ik door zijn poepert naar buiten :D

Groetjes,

Deze post is bewerkt door alexenilona: 05 augustus 2017 - 13:07

Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#127 Gebruiker is offline   Robert002 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 05 augustus 2017 - 13:50

De kinetische energie wordt verdeelt over het oppervlak van de inslag.
Een grotere pellet wil niet zeggen dat de penetratie dieper is, in tegendeel.....die is zelfs minder.
Ik wil je een honkbal met 100m/s door het schuttinghout zien gooien, een 4,5mm pellet gaat bij die snelheid wel door het schuttinghout of dringt er in ieder geval in wat de honkbal ook niet doet.
Ik adviseer je dan ook om een 5,5mm pellet van n gram niet terug te koppen zoals je bij een veel grotere en zwaardere voetbal het wel met een gerust hart kan doen.

#128 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 05 augustus 2017 - 14:15

Je moet twee dingen niet door elkaar halen,

Penetratie of slagkracht, bij een plaatverlijmd hout zal iets wat dun is wellicht door mindere "puntbelasting" er door gaan.......

Echter mens en dier moet je vergelijken als een zak water met botten ( docu over forensische schotwond reconstructie's)

De caviteit die ontstaat door een .30 is een factor heel veel meer als een .177 en dan heb je ook nog de dreun die deze meegeeft.

De honkbal waar jij aan refereert, geworpen door een geoefend persoon heb ik wel eens een vogel zien laten exploderen "tijdens een honkbal wedstrijd op de tv."
Terwijl als je deze verkeerd aanschiet met een .177 er welliswaar doorschot is, echter zo weinig trauma dat de vogel hier aan dood hoeft te gaan.

Daarom kan het nooit wezen dat een .30 met dezelfde snelheid als een .177 minder geschikt is voor bestrijding.

Deze post is bewerkt door alexenilona: 05 augustus 2017 - 14:16

Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#129 Gebruiker is offline   Robert002 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 05 augustus 2017 - 14:30

Ik weet niet meer wie deze link gaf, maar kijk eens naar dat lijstje wat op die link staat en naar de kalibers waarmee op wat geschoten wordt.
Alleen op groot wild wordt met groot kaliber geschoten, maar op een duif is .22 - 5,5mm of hagel niet groter dan 3,5mm het advies......dat heeft een rede, nl penetratie.
Op een hert of zwijn met .22 schieten is inderdaad aanschieten ondanks dat de penetratie hoog kan zijn.
Maar om met .50 op een rat schieten ??????? vrij onzinnige bezigheid.

#130 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 05 augustus 2017 - 15:07

Bekijk Post Robert002, op 05 augustus 2017 - 16:22, zei:

Bij een .30 kogel die aankomt met 300 meter per seconde hoeft die rat echt niet meer om aspirine.
Vraag me ook af hoe ie dat gaat doen, zonder kop.
(Uiteraard ervan uitgaande dat een volledig gezonde en fitte rat in staat zou zijn om bij de apotheker of drogist een bestelling te plaatsen).
Beter tien kogels in de lucht, dan n in je hand

#131 Gebruiker is offline   Robert002 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 05 augustus 2017 - 15:15

Die rat heeft een herhalingsrecept gekregen door al die "groot kaliber schutters" die op hem schieten :gek:

De chrony meet een mondingssnelheid van 300m/s en NIET de snelheid na 300 meter.....effe blijven opletten hoor.

Zo ziet een chrony eruit als er vanaf 300 meter op geschoten wordt.

Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door Robert002: 05 augustus 2017 - 15:17

#132 Gebruiker is offline   knift Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 17-juni 11

Gepost 05 augustus 2017 - 16:18

Bekijk Post Robert002, op 05 augustus 2017 - 14:30, zei:

Ik weet niet meer wie deze link gaf, maar kijk eens naar dat lijstje wat op die link staat en naar de kalibers waarmee op wat geschoten wordt.
Alleen op groot wild wordt met groot kaliber geschoten, maar op een duif is .22 - 5,5mm of hagel niet groter dan 3,5mm het advies......dat heeft een rede, nl penetratie.
Op een hert of zwijn met .22 schieten is inderdaad aanschieten ondanks dat de penetratie hoog kan zijn.
Maar om met .50 op een rat schieten ??????? vrij onzinnige bezigheid.

Nou het lijkt mij niet zo verstandig om met een .177 of .22 op een zwijn te schieten de kans is groot dat ie twee keer met z'n kop schud en je vervolgens omver te beuken.
Om te jagen moet je vooral wat van de natuur/dieren weten tevens pas je daar je gereedschap op aan en daarbij ook wetende wat je aanricht.
Energie is veel belangrijker dan penetratie en dat je niet met een .50 op een rat schiet is omdat het niet nodig is en in die zin onzinnig ja.
Ook al zou de .22 door het zwijn heen joepperen dan nog is de kans veel te groot dat het beestje alleen maar zinloos pijn lijd.
Er komt dus veel meer bij jagen kijken dan alleen domweg schieten, daarom is het wel goed dat de wet daar regels voor heeft want anders denkt iedere cowboy met een luchtbuks dat een jager is met als gevolg dat de ruit bij de buren sneuvelt, een toevallig langs rijdende wielrenner in z'n reet geschoten word en zo kan ik nog wel 100 voorbeelden opnoemen met OEPS momentjes.

Deze post is bewerkt door knift: 05 augustus 2017 - 16:19

Goede mensen doen goede dingen, slechte mensen doen slechte dingen.
Maar er moet godsdienst aan te pas komen om goede mensen slechte dingen te laten doen.

#133 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 05 augustus 2017 - 16:29

T gaat dan ook om energie afgifte op t doel.
Ook wel de eindbalestiek.
Niet om de max mondings energie van t wapen of de kenetische energie van de kogel.
Zijn totaal verschillende dingen.

Maar goed dr zitten hier experts genoeg he.

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#134 Gebruiker is offline   Fazer Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-juni 12

Gepost 05 augustus 2017 - 18:22

Of het zo is geen idee maar dit zou een FX .30 kunnen. Wel een kopschot.

https://www.youtube....h?v=mFFTkmU6Ekk

Vanaf 4 min.

Hier nog een met .25 op 2.30 min https://www.youtube....h?v=nGjabSx501Q

Gr,

Ger

Deze post is bewerkt door Fazer: 05 augustus 2017 - 18:33

#135 Gebruiker is offline   pief paf Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 04-maart 15

Gepost 05 augustus 2017 - 23:49