Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Analoge Of Digitale Meting Grrag jullie mening

#1 Gebruiker is offline   ReneL Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 24-juni 16

Gepost 12 november 2017 - 21:54

Tegenwoordig is het op een redelijk simpele manier mogelijk een roos juist te beoordelen.
We hebben dit topic ook reeds eerder op een ander forum geplaatst, daarom de vraag hier op het grootste forum.

Tijdens wedstrijden wordt het schotmaatje gebruikt, een middel dat, bij juiste toepassing, een juiste beoordeling geeft.
Echter merk ik de laatste twee wedstrijden dat de interpretatie van de uitslag erg mensgevoelig is.

Toegevoegd zijn drie rozen van twee wedstrijden.
Naar aanleiding van de toekenning van de punten blijkt dat simpel digitaliseren een schutter 3 punten kost.
Drie punten die uiteindelijk een plek in de einduitslag kosten.

Ik wil graag de forumleden vragen om een mening.

Gr,

Rene

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

#2 Gebruiker is offline   jkp Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 17-november 07

Gepost 12 november 2017 - 22:05

Met 30 schutters en 30 schoten zijn er 900 gaatjes te beoordelen, Ik heb ook wel eens een kaart meegekregen waarvan ik dacht
dat er ook wel 1 a 2 puntjes meer in zaten, dan er geteld waren.

Maar ik ga er dan maar vanuit dat dit bij iedereen weleens voorkomt, en dat ik de volgende keer maar niet teveel meer op de rand moet schieten maar gewoon er midden in.

Vervelend, maar gewoon net iets beter schieten de volgende keer. Das de beste remedie tegen deze ellende. Jou solids slingeren trouwens ook stevig, wellicht als je daar wat aan doet, dat je score vanzelf oploopt. Kan me niet voorstellen dat het geslinger de nauwkeurigheid ten goede komt.

Groeten en sorry voor deze reactie waar je geen reet aan hebt. ;)

Deze post is bewerkt door jkp: 12 november 2017 - 22:13

#3 Gebruiker is offline   Porschelover Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 19-oktober 13

Gepost 12 november 2017 - 22:05

Schot 1 en 3 zijn overduidelijk een 11.Daar is geen schotmaatje bij nodig. Schot 2 laat na digitale meting in het ongunstigste geval twijfel. Bij twijfel voordeel schutter en dus een 9. René ik vind het jammer dat je hierdoor de derde plaats overall misloopt. De meting is zelfs in je nadeel gedaan. Overigens bestaan er meerdere digitale meetprogramma's

Bert

Deze post is bewerkt door Porschelover: 12 november 2017 - 22:08

Big Bore lucht
Secretaris S.V. Trefpunt

#4 Gebruiker is offline   F3Cees Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-oktober 15

Gepost 12 november 2017 - 22:06

Hoi Rene
Ik zou alleen het zwarte gat tellen, dan vallen ze er in, maar weet niet of dit goed is.
En als je de indeuking ook mee telt , dan zijn ze vlg mij er ook nog in,
Maar ik ben geen teller, misschien wordt er naar andere dingen gekeken.
Ik zie wel dat de solids er niet recht ingaan, anders zou de indeuking rondom gelijk zijn
Maar Rene je hebt het dit jaar fantasties gedaan.
Je gaat nu nog harder trainen.
Gr Cees

#5 Gebruiker is offline   Porschelover Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 19-oktober 13

Gepost 12 november 2017 - 22:15

Je hebt gelijk Cees. Het zwarte gat móet je tellen. Als dat niet digitaal gebeurt dan moet de kaart horizontaal gehouden worden en loodrecht het schotmaatje erin geduwd worden. Fouten maakt iedereen maar als de schutter zich beklaagt dan moet je er wel effe goed naar kijken en de moed hebben om zaken te aan te passen.

Bert
Big Bore lucht
Secretaris S.V. Trefpunt

#6 Gebruiker is offline   marksmen Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 29-januari 06

Gepost 12 november 2017 - 22:48

De ongeschreven regel is bij iedereen wel bekend
En als je schotmaatje er niet uit komt
Dan vind ik en denk ik iefereen wel

Bij twijfel....voordeel schutter
Al is het je grootste vijand of allerbeste vriend.

Sander.
bij vlagen ben ik geniaal

alleen is het op dit moment windstil

#7 Gebruiker is offline   AteSt Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 13-juni 11

Gepost 13 november 2017 - 07:34

En hoeveel punten heb je al gewonnen door deze telling?

Daar hoor ik je niet over.

Wat minder huilie huilie, en je gewoon opgeven om ook bij de organisatie vrijwilligerswerk te gaan doen. Gratis en voor niks. Zodat een ander ook een leuke hobby kan hebben.

Met vriendelijke groet,
André te Stroet

#8 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 13 november 2017 - 08:42

Bekijk Post AteSt, op 13 november 2017 - 07:34, zei:

En hoeveel punten heb je al gewonnen door deze telling?

Daar hoor ik je niet over.

Wat minder huilie huilie, en je gewoon opgeven om ook bij de organisatie vrijwilligerswerk te gaan doen. Gratis en voor niks. Zodat een ander ook een leuke hobby kan hebben.

Met vriendelijke groet,
André te Stroet

Ooit zijn agenda bekeken? Rene heeft in de afgelopen tijd genoeg geregeld om onze hobby uit te kunnen voeren en aantrekkelijk te maken bij ons in de buurt maar daar hoor je m ook niet over...

Ik tel ook al mijn kaarten na (niet omdat ik de organisatie niet vertrouw maar gewoon om te kijken of ik zelf goed zat met tellen) en ik heb eigenlijk nog nooit een telfout gehad op mijn kaart. De ene keer dat ik het had werden twee pellets verkeerd beoordeelt, een te hoog en een te laag, dat streept mooi weg :) In andere gevallen moet je gewoon krijgen waar je recht op hebt, ook al zou het geen invloed hebben.
Fouten maken is menselijk maar ze rechtzetten ook ;)

Het digitaal beoordelen vind ik een mooie methode voor twijfel gevallen, het is alleen absoluut niet werkbaar voor complete kaarten. Zeker niet op onze (om en nabij) A0 formaat kaarten.
"You miss 100% of the shots you don’t take"

100 Meter Airgun Team Linne

#9 Gebruiker is offline   Fazer Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-juni 12

Gepost 13 november 2017 - 08:55

In mijn ogen zou het ook een 11 mogen wezen en zou het zwarte gat tellend zijn, qua het voordeel van de schutter zoals Sander aangeeft zou het ook een mooie 9 zijn. Het zijn mooie ronde zwarte gaten waar je een center in kan meten.

Dit is mijn mening.

Groetjes,

Ger

#10 Gebruiker is offline   ReneL Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 november 2017 - 09:14

Huile huile.
Dat is een erg professionele en zeer goede opmerking.
Draagt ook veel toe hier.

Schijnbaar iemand die van afstand durft te reageren.
Als je niks positiefs hebt te melden, hou dan gewoon je snuit.
Je weet volgens mij niks zinnigs te zeggen.

Klok horen luiden maar de rest de weg kwijt zijn.....

#11 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 13 november 2017 - 11:16

In dit tijdperk zou j idd digitaal kunnen beoordelen.
Ik ga verder uit van de eerlijkheid van de tel commissie.

Dit soort zaken is altijd lastig bespreken via een forum.
Msn een puntje voor volgend jaar.
Twijfel gevallen houd je altijd.

Zullen we weer gaan schieten ?
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#12 Gebruiker is offline   flintstone Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 22-maart 04

Gepost 13 november 2017 - 12:44

Bekijk Post ReneL, op 12 November 2017 - 22:54, zei:

Tegenwoordig is het op een redelijk simpele manier mogelijk een roos juist te beoordelen.
We hebben dit topic ook reeds eerder op een ander forum geplaatst, daarom de vraag hier op het grootste forum.

Tijdens wedstrijden wordt het schotmaatje gebruikt, een middel dat, bij juiste toepassing, een juiste beoordeling geeft.
Echter merk ik de laatste twee wedstrijden dat de interpretatie van de uitslag erg mensgevoelig is.

Toegevoegd zijn drie rozen van twee wedstrijden.
Naar aanleiding van de toekenning van de punten blijkt dat simpel digitaliseren een schutter 3 punten kost.
Drie punten die uiteindelijk een plek in de einduitslag kosten.

Ik wil graag de forumleden vragen om een mening.

Gr,

Rene

Nou, dat digitaliseringsappje kan beter gelijk de prullebak in. Hou je weer wat ruimte op je card over voor bruikbaar spul.
Iedereen ziet met het blote oogje dat de app er heeeel ver naast zit....

Er wordt gemeten volgens het regelemnet met het schotmaatje als er twijfel bestaat !
En voor zover ik weet telt het gat waar de kogel door heen is gegaan en niet de afdruk van de slingering....

Dusss, zie ik hier maar een enkel twijfelgevalletje, waar ik de schotmaat bij zou halen. En dat is een door Leo indertijd vervaardigd heel speciaal schotmaatje. Dat heel specifiek gemaakt is voor deze GKG schietkaart.

Weinig reden voor twijfel dus.

Toch?

Fred
Lucht valt gewoonlijk nauwelijks op.... totdat je het samenperst tot 350 bar !

#13 Gebruiker is offline   ReneL Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 november 2017 - 14:25

Hallo Fred,

Bedankt voor deze constructieve opmerking.
We hebben nl een paar weken geleden in een Limbocup topic dezelfde discussie gehad en toen werd me verteld dat de loodrand meegeteld moest worden.
Je bevestigd hierbij mijn mening, het gat is maatgevend.

Deze app is trouwens gratis te krijgen en we hebben een handige schutter in ons midden die zich hiermee uit kent.
Ik heb de leeftijd ook niet meer om me dit soort "high tech"zaken eigen te maken.
Hij had deze soort van app uit de BR wedstrijden vertelde hij me.
Het schijnt bij BR wedstrijden te worden toegepast.

Ik ken alleen de schotmaatjes die worden gebruikt bij vuurwapens, maar die tellen weer met randtelling.
Is die door Leo ontwikkeld anders?
Miss een foto mogelijk voor de beeldvorming?

Gr,

Rene

#14 Gebruiker is offline   Wilfried Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 04-oktober 13

Gepost 13 november 2017 - 14:36

Laat ik nou meer dan 30 jaar ervaring hebben in de fotografie. Ga een lang verhaal kort maken maar toch een kleine uitleg en vraagstelling.

Foto's moeten dus op zo hoogst mogelijke resolutie genomen worden met dezelfde belichting en invalshoek op de kaart. Dat vergt dus wel enige kennis en materiaal en kruipt een hoop werk in.
Eerste vraag die ik mij hierbij stel is wie dat de twijfelgevallen gaat bepalen ? We kunnen natuurlijk ook een foto nemen van elke roos per kaart met dezelfde belichting en invalshoek.
30 rozen per kaart x 40 deelnemers zijn dus 1200 foto's. Dan zijn we al maandag. Dan gaan we alles digitaal gaan beoordelen. Dan zijn we dinsdag. Laten de dan afspreken dat alle deelnemers de woensdag terug samen komen voor de uitslag.

De digitale meting die ik hier boven zie klopt voor geen meter trouwens.

Nog steeds voorstander van digitale meting ? Geen probleem. Ik beschik over het nodige materiaal en belichting om deze klus te klaren. Moet je minimum met 2 voor zijn omdat de kaart telkens moet verhangen worden om dezelfde invalshoek te bewaren.
Vermits we nu professioneel gaan werken kan dit uiteraard ook niet gratis. Je bent al snel met 2 man een uurtje of 10 zoet. Uurloon 50€ per persoon kom je op ongeveer 1000€ die dan zal verdeeld worden en mogen betaald worden door de voorstanders van dit systeem. Oh ja de wedstrijden zijn op zondag dan werken aan 150% per uur. :D
Raw .30 Delta Optical Titanium 4.5-30x50 sf mcz ii
FX Royale .25 Bushnell 6500 elite 4.5-30x50
Air Arms HFT 500 Hawke Sidewinder Tactical SF 4,5-14x42 10x Half MD

https://www.gkgezelschap.nl

#15 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 13 november 2017 - 16:13

Er bestaat een digitaal systeem.
Oa in Katwijk wordt daarop geschoten.
Kost alleen een paar centen zodat de toegangsprijs verhoogd zou moeten worden tot een euro of honderd. Tevens is het niet bepaald mobiel, dus opbouwen duurt een paar dagen. Komt er nog een honderdje of wat per persoon bij. Per wedstrijd wel te verstaan.

En dan ligt het nog aan de kundigheid van de bediener hoe het ding wordt ingesteld. Zo dachten tijdens de laatste Crewwedstrijd in Katwijk veel schutters een topprestatie te hebben neergezet. Da's natuurlijk lekker voor hun ego, maar achteraf bleek randtelling te zijn toegepast ipv centertelling.
Ook niet echt handig bij het tellen van de overall-uitslag trouwens...

Kortom, we zullen het met papier moeten blijven doen. Dat heeft zo zijn nadelen voor mensen die heilig in de onfeilbaarheid van elektronica geloven, maar houdt onze hobby wel betaalbaar en toegangkelijk.

Het GKG schotmaatje.
Dat moest ontwikkeld worden omdat het voor deze onorthodoxe kaartverdeling & centertelling nog niet bestond.
Werkt vrij simpel en toch nauwkeurig, uitgaande van een stel normaal functionerende ogen en redelijke verlichting.
Je plaatst de middenkegel in het gat en vervolgens zakt de buitenmantel door zijn eigen gewicht langzaam op de kaart. Hierdoor wordt altijd een gelijke druk op de middenkegel gegeven. Vervolgens is het aan de zijkant heel goed te zien of het center van het gat de ring heeft doorbroken onder het brabantse motto: "Zie je wit, dan zit ie nit". Oftewel als er wit te zien is tussen de zijkant van het apparaat en de zwarte cirkel dan telt hij niet. En dat is écht heel goed te zien.

Wat doet het apparaat bij scheef inkomende projectielen zoals bv bij Rene het geval is?
Afhankelijk van de stevigheid van het papier zal hij een paar honderdste millimeter richting zijscheuring verschuiven. Daar ontkom je niet aan.
Echter, over het gehele jaar bekeken is dit effect te verwaarlozen. Die kogels komen namelijk over 360 graden verspreid scheef in de kaart (áls je het verschil tussen die paar honderdste millimeter al kunt zien). Dus de ene keer krijg je misschien een punt teveel wanneer de inslag richting moes staat, de andere keer 1 te weinig wanneer de inslag richting buitenkant staat.
Zelfde geldt voor projectielen die in een nette boog het papier raken. Ga je over een heel seizoen kijken dan zullen het aantal inslagen boven en onder de moes elkaar niet veel ontlopen, waardoor je hetzelfde nul-effect krijgt.
Kun je gaan zeuren over die individuele punt te weinig, maar wees dan eerlijk en protesteer óók tegen de punt teveel. En vooral op dat laatste laten de meeste mensen het liggen...

Wanneer iemand een betere en WERKBARE oplossing weet mag hij het zeggen. Ik sta altijd open voor verbeteringen en zal het met genoegen produceren op m'n rammelende machines.
Ik sta echter niet open voor onwerkbare hersenspinsels die het telproces zodanig vertragen dat het onwerkbaar wordt. We zitten niet op de Olympische spelen waar miljarden omgaan en bobo's dik worden betaald. Het GKG blijft een stel onbetaalde vrijwilligers die al in de auto zitten wanneer de meeste deelnemers zich nog eens omdraaien en die zich uit de naad werken terwijl de schutters gezellig aan de bar zitten.
(ik heb zelf geen foto meer van het schotmaatje).

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers