Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Blaaspijpen Een heleboel vragen

#1 Gebruiker is online   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 29 november 2017 - 13:51

Omdat het toch ook iets is met luchtdruk te maken heeft durf ik de vraag hier wel te stellen. Wie heeft er ervaring met een blaaspijp, wat zijn de goede merken,lengtes, welk kaliber en welke afstanden kan je er zuiver meer schieten.

Bedankt voor de eventuele info.

de Dorpsgek.
I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#2 Gebruiker is offline   Rene george Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 09-december 07

Gepost 29 november 2017 - 14:20

De beste BB blaaspijp allertijden “Coldsteel “
Wordt in USA mee gejaagd !! Maar op ballonnen is ook weg leuk en leuke afstanden mee te halen !

Gr RG

https://m.youtube.co...eature=youtu.be
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen.

Keep calm and hit the target !

NFTI
Proleet
SV De 100 Meter Crew bestuurslid
Contact Oud Mariniers Schietsportvereniging Rotterdam
SV Schouwen-Duiveland
Basistrainer KNSA pistool en geweer
EPIC team member
Eigenaar "kloot"
Ex Team Holland member
Ex NABV
Ex DFTA

#3 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 29 november 2017 - 15:55

heb er ook nog ergens een in 2 delen werd bij de politie gebuikt om dieren te verdoven
is echt wel een kunst om zo een zware verdoving pijl weg te blazen,
bamboe prikkers met een soort van plastiek paraplu blaast veel beter ,
het is moeilijk te zegen hoe hard kan je blazen en het hangt van de techniek af,
verdoving pijlen vallen onder de wapen wet, en terecht vind ik,
de buurman slaapt wel op een rare plaats in de tuin :D en nee dat was ik NIET met de blaaspijp
Niet geschoten is altijd mis

#4 Gebruiker is offline   Jan N Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 23-april 07

Gepost 01 december 2017 - 00:29

Als kind namen wij plastieken buis van een goeie meter lang, het soort waar elektrische kabel in geplaatst wordt.
Met een reepje papier, wat spuug en een kopspeld maakten we pijltjes waarmee je zo diep in een houten plank schoot, dat je de speld er niet meer uit kreeg.
(Pijltje half dicht rollen, kopspeld in de punt voor je dichttrok, puntje rollen onder je duimnagel met wat spuug en kort afknippen. Dan tweede pijltje rollen en dit met de neus in het afgeknipte stukje met speld duwen. Zo had je meer massa vooraan en kon de speld bij impact niet achteruit)
De afstand waarop het zuiver schoot, weet ik niet meer, maar moet rond de tien meter geweest zijn.
Als je in een boog schoot, raakte je een half voetbalveld over.

Mvg,

Jan N

#5 Gebruiker is offline   bert_dus Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 13

Gepost 05 december 2017 - 12:47

Ha ja, die gele buizen, Socarex geloof ik :) .
Je kon ook wat kaarsvet in je papieren pijltje laten druppelen na het plaatsen van de naald, dan zat ze ook stevig.

#6 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Pro
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 05 december 2017 - 13:10

Tja wie is er niet groot mee geworden me de pvc blaaspijp .... om te zwijgen de tig modificaties die je er op los kon laten.
Op ‘t platte land was een blaaspijp en kattepult een vereiste, net zo als een crossfiets en later de cross brommer.

Toen waren de reklame folder nog welkom omdat je daar de beste pijltjes mee kon maken hihi
www.theoben.nl is niet meer.

Onthufter Uzelf

#7 Gebruiker is online   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 05 december 2017 - 15:18

Probleem is dat ik die pijltjes zo los kan bestellen en niet echt een Cold Steel pijp nodig heb maar ik kan ook geen gangbare buis vinden met een binnenmaat van kaliber .626

De Dorpsgek

#8 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 05 december 2017 - 16:44

even mijn blaas pijp op gezocht binnen maat is 10 mm lengte 1meter 40 centimeter de buis
is van dikwandig naad vrij aluminium de pijp is in 2 delen , makkelijk voor vervoer de buiten kant zit in de zwarte verf , het mondstuk wil ik nog een keer wat aan passen voor een beter gebruik.
met een echte blaas pijp werken is vrij onbekend in Nederland, politie of dierenarts zie ik het
zo niet meer gebruiken,

Deze post is bewerkt door AGB: 05 december 2017 - 16:54

Niet geschoten is altijd mis

#9 Gebruiker is online   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 05 december 2017 - 19:24

Heb ondertussen via een metaalhandel een naadloze alu pijp gevonden van 20x2. Dat is 16 mm aan de binnenkant dus .625 inch. Darts besteld en moet nog alleen een mondstuk fabriceren. Misschien iets van een handvat van een fiets. Buitenkant komt krimpfolie op want dat heb ik ook nog.

#10 Gebruiker is offline   Rene george Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 09-december 07

Gepost 05 december 2017 - 19:54

Let op met het mondstuk dat er een ribbel in zit ! Zodat je de dart niet in ademd ! Bij coldsteel mooi gemaakt !
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen.

Keep calm and hit the target !

NFTI
Proleet
SV De 100 Meter Crew bestuurslid
Contact Oud Mariniers Schietsportvereniging Rotterdam
SV Schouwen-Duiveland
Basistrainer KNSA pistool en geweer
EPIC team member
Eigenaar "kloot"
Ex Team Holland member
Ex NABV
Ex DFTA

#11 Gebruiker is online   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 09 december 2017 - 20:02

De blaaspijpen zijn klaar. Heb er 2. Een van 150 cm en een van 120 cm. Wat opvalt is dat bij de langere pijp je verder schiet met lichte pijltjes en bij de kortere met zwaardere pijltjes. Iemand hier een verklaring voor?

#12 Gebruiker is offline   Fender Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 13-januari 04

Gepost 09 december 2017 - 23:44

Als jonge jongen van 12/13 jaar ben ik met mijn ouders meegereisd (vakantie) naar Bali.
Daar op straat in Kuta beach werd ik aangesproken door een Indonesier die graag mijn t-shirt wilde hebben in ruil voor een pracht van een blauwe blaaspijp versierd met goud kleurige draken en een cigaardoos vol met pijlen en een cigaar. De Deal was vlug rond dus ik mijn shirt aan de beste man gegeven en ik was de trotse bezitter van een schitterende blaaspijp die alles maar raakte waar ik naar keek. Dat ik daar met mijn blanke huid, zonder shirt die dag zowat een zonnesteek opliep mocht de pret niet drukken. Mijn trotse bezit werd helaas afgepakt zodra we weer op het vliegveld aankwamen...jammer.

Jaren later heb ik in een winkel in Sluis (Zeeland) een eenvoudige blaaspijp gekocht, ook dat ding was erg zuiver, waar je naar kijkt (binnen redelijke afstand) raak je gewoon, niks geen richtmiddelen.

Nu zie ik net iets voorbij komen van Cold steel, die maken goede bruikbare spullen...hmm, interesant :D
Wat vet is roest niet.

#13 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 10 december 2017 - 15:44

Bekijk Post de Dorpsgek, op 05 december 2017 - 23:54, zei:

Heb ondertussen via een metaalhandel een naadloze alu pijp gevonden van 20x2. Dat is 16 mm aan de binnenkant dus .625 inch. Darts besteld en moet nog alleen een mondstuk fabriceren. Misschien iets van een handvat van een fiets. Buitenkant komt krimpfolie op want dat heb ik ook nog.

Staan ook gewoon bij de Praxis en Gamma hoor, alu naadloos 20mm. Vaak genoeg mee geknutseld (16 mm binnenwerks, mooi als shroud) ;-)

Gr. Frans
Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

#14 Gebruiker is offline   petrusk Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-april 08

Gepost 11 december 2017 - 09:05

Bekijk Post de Dorpsgek, op 09 December 2017 - 21:02, zei:

De blaaspijpen zijn klaar. Heb er 2. Een van 150 cm en een van 120 cm. Wat opvalt is dat bij de langere pijp je verder schiet met lichte pijltjes en bij de kortere met zwaardere pijltjes. Iemand hier een verklaring voor?

Hoi, Dat komt omdat de diameter eigenlijk te groot is voor je longinhoud / piekstroom
Je kan kleine longen hebben met een hoge piekstroom, dan werkt een kleine diameter korte buis beter.
Grote longen - grote piekstroom, grote diameter, medium lengte,
Grote longen - lage piekstroom, kleinere diameter, lange lengte

Net als bij een luchtbuks is het de verhouding diameter, lengte, druk, en volume, dus bij een zwaarder projectiel is de druk om te vertrekken groter dan bij een licht projectiel en heb je meer volume bij een grotere druk nodig om dat ding eruit te krijgen.

Die amerikanen zijn gek van grote kalibers maar praktisch gezien is het net wat handiger en krachtiger een iets kleinere diameter te kiezen.

14mm binnendiameter met een lengte van 150-160cm is een heel goed bruikbare combi.

Pijlen zelf maken:

De vierkante sate prikkers van ca 150mm , vlaggetje in de lengte eraf snijden.
Puntje bijslijpen /schuren en verharden door de punt wat secondenlijm op te laten zuigen.
Van dik gekleurd hobbypapier A4 /120grm > uit een vel drie stroken in de breedte snijden van 10 cm
Hiervan op de ouderwetse methode een kort pijltje draaien en de laatste wikkelingen met wat houtlijm vastplakken
Als je sateprikker droog is een strookje dun papier ( van bv een foldertje) ca 1 cm / 10 cm op het uiteinde van de prikker rollen en vastlijmen.
Je neemt nu het papieren pijltje, knipt het puntje af zodat de prikker er net van achter door kan.
Het rolletje op de prikker aan de achterkant zorgt er voor dat de prikker mooi in het midden van het pijltje blijft.
Druppeltje houtlijm in het midden.
Daarna pijl op de buis zetten, aftekenen en afknippen. klaar.

Deze post is bewerkt door petrusk: 11 december 2017 - 09:19

HW50S .177
Gamo Hunter 440 .177
Gamo Shadow CFX .177
Shanghay 61 .177
Hatsan 135 .25
Hatsan 125 TH SAS .22
Diana 52 .25
Diana 470TH .177
Hatsan Super charger .22 tactical buttstock

#15 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 11 december 2017 - 09:20

Bekijk Post petrusk, op 11 december 2017 - 09:05, zei:

Hoi, Dat komt omdat de diameter eigenlijk te groot is voor je longinhoud / piekstroom
Je kan kleine longen hebben met een hoge piekstroom, dan werkt een kleine diameter korte buis beter.
Grote longen - grote piekstroom, grote diameter, medium lengte,
Grote longen - lage piekstroom, kleinere diameter, lange lengte

Net als bij een luchtbuks is het de verhouding diameter, lengte, druk, en volume, dus bij een zwaarde projectiel is de druk om te vertrekken groter dan bij een licht projectiel en heb je meer volume bij een grotere druk nodig om dat ding eruit te krijgen.

Die amerikanen zijn gek van grote kalibers maar praktisch gezien is het net wat handiger en krachtiger een iets kleinere diameter te kiezen.

14mm binnendiameter met een lengte van 150-160cm is een heel goed bruikbare combi.

Pijlen zelf maken:

De vierkante sate prikkers van ca 150mm , vlaggetje in de lengte eraf snijden.
Puntje bijslijpen /schuren en verharden door de punt wat secondenlijm op te laten zuigen.
Van dik gekleurd hobbypapier A4 /120grm > uit een vel drie stroken in de breedte snijden van 10 cm
Hiervan op de ouderwetse methode een kort pijltje draaien en de laatste wikkelingen met wat houtlijm vastplakken
Als je sateprikker droog is een strookje dun papier ( van bv een foldertje) ca 1 cm / 10 cm op het uiteinde van de prikker rollen en vastlijmen.
Je neemt nu het papieren pijltje, knipt het puntje af zodat de prikker er net van achter door kan.
Het rolletje op de prikker aan de achterkant zorgt er voor dat de prikker mooi in het midden van het pijltje blijft.
Druppeltje houtlijm in het midden.
Daarna pijl op de buis zetten, aftekenen en afknippen. klaar.

Wij rolde gewoon een spijker in t pijltje :D

Deze post is bewerkt door Nicesurprice: 11 december 2017 - 09:22

Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers