Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Shanghai Model 55 eerherstel voor de Chinese Buksjes.

#1 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 07 januari 2018 - 23:26

Hoi,

het begon met deze post: https://www.luchtbuk...post__p__935166

"Posted 30 December 2017 - 16:40
Ha Roel

Ik heb hier een luchtbuks model 55 Shanghai liggen op zolder is dat iets voor jullie op de club het is wel een opknappertje.

.45"

Ik heb even gewacht met reageren. Maar uiteindelijk gezegd dat Hennie de buks wel op mocht sturen. Ik wist en weet niet of Noarderloft een goede plek voor een buks is om zijn (of is het 'haar' leven door te brengen. Noarderloft is in principe een 'hostile environment' voor een buks. Koud en vochtig of warm en vochtig. Afgelopen zaterdag was ik weer in de 'hostile environment' genaamd Noarderloft. Dat een buks onvriendelijke omgeving goed te trotseren is moge blijken uit het feit dat ik mijn 'nieuwe' FX Typhoon meenam, mijn Paljas, de UZGOOB n de Air Arms TX200HC met Mannenkolf. Even afdrogen en een vette lap en buksen hebben het eeuwige leven.

Toen ik thuis kwam stond er een pakket op me te wachten. Buks nummer drie van deze week. Eerst de Diana van Alexander Munt, vervolgens de Typhoon van Hendrik Jan en nu dus de Shanghai model 55 van Hennie .45. Vergezeld trouwens van een paar blikken .20 pellets. Kwamen goed van pas omdat er sinds een anderhalve week ook weer een Sheridan in da house is. Hennie, bedankt h.

In de tijd waarin we zitten geilt iedereen op een hi end buks, het kost allemaal minimaal twee ruggen en het schiet de sterren van de hemel. De Shanghai model 55 is geen hi end buks. In tegendeel, het is een low end buks. En stiekem hou ik daar wel van. Net als muziek. Lo Fi is te gek. Al die gepolijste rotzooi, al die muzikale swill, ik mot er niks van hebben. Muziek mag bokken, buksen mogen bokken en ik mag zelf ook wel een bokken als ik daar zin in heb. Toch?

Geposte afbeelding

Toen ik het pakket van Hennie opensneed kreeg ik acuut flash backs. Een jong en onschuldige Roel, wonende in de binnenstad van Dokkum in een enorm huis met een enorme zolder. Mijn broer had twee buksen. Volgens mij een B1 en een B2. De B2 was hetzelfde als de Shanghai model 55. Met de trekker die je kon verstellen via een bout door de trekkerbeugel. Nadeel van die buks was dat mijn broer de loop had afgezaagd. Zag er veel stoerder uit. Nadeel was dat je geen flikker raakte. IJzerhandel Straatsma in Dokkum was de enige plek waar je pellets kon halen. Mikx pellets. Op de enorme zolder van het huis waar we woonden werd gesport bij het leven. Je kon er voetballen, schieten, tafeltennissen -dat toen nog gewoon pingpongen heette- darten en boksen. Al was dat boksen vaak nadat ik gewonnen had. Mijn broers schroomden niet om me een paar petsen te verkopen als ik eens won. In de nieuwbouw wijk waar we eerder woonden was al een luchtdrukpistool aanwezig. Van een andere broer van me. In een 5 meter competitie schoot hij me een pluimpje in mijn vinger omdat ik aan de winnende hand was. Het 'meedoen is leuker dan winnen'-dogma heeft geen wortel geschoten in het gezin waar ik deel van uitmaakte.

Geposte afbeelding

De Shanghai 55 die ik binnen kreeg schiet niet. Ik denk dat de seal z`n beste tijd heeft gehad. Ik heb het buksje wel even op de foto gezet. Dat doe ik wel vaker, ik heb daar wel aardigheid aan.

Geen butpad. Gewoon een stukje houtnijverheid. Duidelijk geprofileerd, zo`n buks moet tenslotte niet van je schouder glibberen.
Geposte afbeelding

Voor een buks van deze leeftijd ziet ie er nog netjes uit. Hier en daar een litteken in de lak. Daar hebben we allemaal wel last van als we deze leeftijd hebben toch?
Geposte afbeelding

..............................
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#2 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 07 januari 2018 - 23:54

................

Het laddervizier van de Shanghai is bijna iconisch. Ik heb door de jaren heen verschillende B2`s gehad. Allemaal voorzien van dit viziertje. Latere exemplaren met plastic onderdelen. Nat als Diana en Walther heeft de Shanghai Airgun Factory niet geschroomd plastic te gebruiken voor bepaalde onderdelen.
Geposte afbeelding

Een andere iconische feature is de barrel latch aan de linkerkant van het wapen.
Geposte afbeelding

Zie je de streepjes op de rollen die aangeven op welke afstand je vizier staat? Over details gesproken.
Geposte afbeelding

En op de korrel hetzelfde. Markeringen om aan te geven hoever je je korrel in de zwaluwstaart hebt versteld.
Geposte afbeelding

De Shanghai model 55.
Geposte afbeelding

.................

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#3 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 08 januari 2018 - 00:10

...............

Hier de barrel latch in volle glorie.
Geposte afbeelding

Bij een Chinees zie je de bijna spreekwoordelijke kordonbeugels aan de rechterzijde van de kolf.
Geposte afbeelding

En de voorste dekt de kolfbout gewoon af.
Geposte afbeelding

Oog voor detail h!
Geposte afbeelding

De trekker is ook een wonder van innovatie.
Geposte afbeelding

Niet alleen is ie verstelbaar met de bout aan de voorkant van de trekkerbeugel, er is zelfs een second stage voorziening aangebracht door de trekker te laten scharnieren in de midden.
Geposte afbeelding

Stage one.
Geposte afbeelding

Stage two.
Geposte afbeelding

Lekker simpel allemaal.
Geposte afbeelding

Een topic over nederigheid. Ik zal mijn best doen om de Shanghai 55 weer aan de gang te krijgen.

Wordt vervolgd.

Groet, Roel :cool5:

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#4 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 08 januari 2018 - 01:27

toch een erg leuk buksje,die keep ook lekker simpel en goed degelijk gemaakt,
dat ouwe spul blijft me toch altijd trekken!
Daystate Grey Shadow limited edition .22
Daystate Wolverine 303 .30
Daystate Wolverine B .22
Edgun Leshiy .22 / .30
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
TX200HC Walnut .177
Sheridan F .20
Slavia 630 "pinkiewinkie"
Falcon 5.5 x 25 x 50 M16L
Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Falcon 5.5-25x56 B20
Falcon 4-18x44 B20
Falcon M5 1.5-5x30 LP20
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#5 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 08 januari 2018 - 08:23

Een ding is ook zeker: als je naar de boutjes kijkt, is-ie f origineel (nooit open geweest) f onderhouden door iemand met heel goed passend gereedschap. Maar ik gok dat eerste.

Mooi project en een leuke aanwinst voor jullie club! :)
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#6 Gebruiker is online   mdk3975 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-augustus 08

Gepost 08 januari 2018 - 08:52

Mooi verhaal Roel. Toen ik hem als ventje nieuw uit de doos mocht halen was het alsof ik de heilige graal in handen had.

Jaren van (mis)bruik heeft dat ding moeten verduren. Alles dat in de loop paste werd verschoten. 5 pellets tegelijk, satéprikkers en zelfs break-lights. Die laatste explodeerde een keer in mijn vader's gezicht en zijn gezicht zweefde over de kampeerplaats als een wandelende vuurvlieg.

Ik heb mooie herinneringen aan dat ding overgehouden én een hier wel bekend virus..

Dat is trouwens niet de enige keer dat ik ergens iets aan over heb gehouden maar het is wél de enige die sinds de besmetting nog welkom is in mijn huis. :D

Deze post is bewerkt door mdk3975: 08 januari 2018 - 08:53

CZ 200 green .177

Diana 21/26/27/36/38 .177
Diana 35 .22 'commemorative' carbine

Walther LGV master pro .177
HW 95 luxus .177
FWB 65 .177

Crosman 1322/2240
Cometa 50
Norconia B2

#7 Gebruiker is offline   AirgunFR Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-oktober 17

Gepost 08 januari 2018 - 09:55

Leuk! op een of andere manier als je rond speurt op internet komt vaak een Chinese B2 naar boven, lekker goedkoop en plinken maar!
Als ik dit soort posts zie denk ik toch altijd, moet er n in de kast bij komen te staan voor de fun? :ha:

Ik vind ze in ieder geval op een of andere manier een bepaalde aantrekkingskracht hebben! Ben heel benieuwd hoe die erbij komt te staan wanneer je hem onder handen hebt gehad Roel! Leuk project! :)

Succes!
My gear;
Gamo compact 4.5mm
Weihrauch HW77 4.5mm
Mondial Oklahoma
Gamo Big Cat 1000-E 4.5mm
Baikal MP-61 4.5mm
Crosman 1377C

~LSV Noarderloft~

#8 Gebruiker is offline   Daniello Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 01-augustus 08

Gepost 08 januari 2018 - 10:21

Exact hetzelfde als de Tiger B2 van mijn opa welke ik een paar jaar geleden opgeknapt heb, leuk.

Linkje Klik

(foto's doen het niet meer :( )
-Caliber 0.Nada-

#9 Gebruiker is offline   B15-B1 Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 30-augustus 09

Gepost 08 januari 2018 - 12:50

Ik heb er ook onog zo eentje liggen (mijn nic heeft daar echter niets mee te maken :-)). Die heb ik to-taal lamgeschoten in mijn jeugd, tot zover dat de trekker afging bij het dichtklappen van de loop... Ik heb dat toendertijd een paar keer verholpen met behulp van een vijl maar op 't einde moest ik het schot laten afgaan door de trekker (die ik met mijn duim tegenhield) te lossen :-)! Dan maar genvesteerd in een Diana 35.
Ik ga deze restauratie met aandacht volgen, maar ik denk dat mijn exemplaar wat te ver heen is. De loop wijst 5 omhoog tov de actie... van het dichtklappen?

#10 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 08 januari 2018 - 12:52

Hoi,

dat de loop omhoog wijst hoeft geen probleem te zijn. Een loop is prima te richten. De bracket in de bankschroef, een eind pijp om de loop heen en trekken maar. Rijlat er bij om te kijken of de boel weer in lijn staat.

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#11 Gebruiker is offline   B15-B1 Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 30-augustus 09

Gepost 08 januari 2018 - 15:35

Bekijk Post roel, op 08 January 2018 - 12:52, zei:

Hoi,

dat de loop omhoog wijst hoeft geen probleem te zijn. Een loop is prima te richten. De bracket in de bankschroef, een eind pijp om de loop heen en trekken maar. Rijlat er bij om te kijken of de boel weer in lijn staat.

Ik heb net eens gecheckt en de afwijking naar boven begint al in de breech (en wordt erger vanaf het begin van de loop), ik zal de "methode Roel" eens proberen indien ik ooit die trekker zou (proberen te) repareren. Die trekker is alvast een andere dan die de jouwe (glad en in n stuk zonder 2nd stage). Meer kapot maken kan ik dat ding toch niet meer...

#12 Gebruiker is offline   .45 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-november 14

Gepost 08 januari 2018 - 16:53

Nou Roel een ding is zeker dit soort buksen horen gewoon bij jou de passie die jij er in steekt vind ik gewoon leuk om te lezen en te zien,
een betere plek kan een buks niet krijgen.

Ik denk dat je hem wel aan de praat kan krijgen dat zal voor jou geen probleem zijn.

Gr Hennie

#13 Gebruiker is offline   rs72 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 07-januari 10

Gepost 08 januari 2018 - 23:15

Jeugd sentiment. :D was 30 jaar geleden mijn eerste buks , schoot er bulldog 5,5 mm kogeltjes mee want iets ander hadden ze niet op het dorp :cry:
Maar bij mij was op een gegevenmoment de nok ( veer belast) waar de loop mee sluit kapot , gewoon rond afgesleten , veel te zwak metaal natuurlijk ( heb jij daar ook een fotootje van )
Dus de op het laatst alleen nog te schieten als ik de loop zelf in gesloten stand vast hield :gek:
4,5 mm pluimpjes , spijkers stalen kogeltjes uit lagers hij had ze allemaal door de loop gehad :hamer2:

Ramon

#14 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 08 januari 2018 - 23:25

Deze heb ik in de 70s ook gehad. Toendertijd gekocht bij de Makro. :)

#15 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 09 januari 2018 - 00:11

Hoi,

ik heb nog maar even snel wat foto`s gemaakt RS.
Hier de beweegbare sluitnok. Je kunt zien dat deze nok flink last heeft gehad van acn.
Geposte afbeelding

De vaste nok in twee portretten
Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers