Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hťt forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (5 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

4,5Mm Replica Luchtdruk Pistolen Met Minder Dan 3,5Joule Legaal of niet ?

#1 Gebruiker is offline   Adriaan77 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 24-september 17

Gepost 11 februari 2018 - 11:07

Beste allemaal...

Ik zit al een tijdje met de volgende vraag, "is een 4,5mm Co2 diabolo replica legaal in NL of niet?".
Voordat de vraag komt... wat wil je ermee, 6mm bb is toch goed genoeg ?
Nee, voor sommige niet... een mooie 4,5mm diabolo replica is prachtig om op zolder of in de tuin (of nog liever op een schietbaan) mee te kaartschieten of te plinken.

Ik heb hierover ook reeds een discussie gevoerd op het airsoft forum waar veel interessante informatie uit gekomen is.
https://forum.airsof...8b8b3a5#p141171

Ik heb er al veel over gelezen en er zelfs contact met justis en de lokale politie over gehad.
Ik heb de dienst Justis uitgebreid gevraagd naar de legaliteit van deze wapens en ik heb ze per email zelfs een foto van een 3,5J 4,5mm replica (Colt en Beretta) uit BelgiŽ meegestuurd. De dienst Justis antwoord mij dat als je lid van de NABV bent je deze apparaten mag aanschaffen en bezitten.

Ik kom dan ook tot de volgende conclusie.
De NABV (airsoft vereniging) wordt veeel te hoog opgehemeld en lijkt tegenwoordig als enige op dit gebied de wet en het recht te bepalen.
Echter... volgens de wetgeving is het bezit van een Co2 4,5mm replica pistool dat met loden diabolo's schiet gewoon legaal.... mits je lid bent van de NABV en het apparaat niet meer kracht heeft dan 3,5 Joule.

Ik lees overal reacties over de regels en eisen die de NABV stelt voor de airsoft sport, maar dat is niet de wet !
Dat zijn slechts de regels die gelden voor de airsoft sport in NABV verband.
Voor de wet geld alles wat op gas, veer of luchtdruk werkt met een schotkracht van 3,5 Joule of minder onder de airsoft wetgeving (ongeacht waar het mee schiet, lood, staal of plastic).

Dit betekend dus dat je er niet mee bij de NABV mag spelen, maar je het wel degelijk in bezit mag hebben om thuis mee te schieten op een zoldertje. Ook al valt het niet onder de regels van de NABV, je houd je wel aan de wet als je lid bent van de NABV.

---------------------------------------------------------------------------------

Hieronder een paar stukjes van enkele veel gehoorde reacties met daarop mijn antwoorden.

Volgens de wet is jou 4,5mm schietende replica legaal, maar doordat hij niet in de beschrijving van de NABV past is er op dit moment geen mogelijkheid om een vrijstelling voor deze replica te krijgen...
Hier ben ik het dus niet mee eens, want de NABV staat niet boven de wet. Bij de NABV is het gebruik hiervan dus niet toegestaan, maar buiten de NABV wel !

Aangezien de NABV de enigste vereniging is, en die wel restricties op kaliber hebben, kun je dus niet aan alle bepalingen voldoen voor de wetgeving...
Wel dus, want de NABV bepaalt niet de wet. De wet eist dat je lid moet zijn van de NABV en dat de schotkracht onder de 3,5J moet liggen.

Je krijgt via het NABV lidmaatschap dus vrijstelling om je 6mm Airsoft-apparaat in huis te mogen opslaan en onderhouden. Elk ander kaliber is op basis van dit lidmaatschap niet toegestaan, en daardoor in overtreding met de WWM.
Niet waar.... Elk ander kaliber is op basis van dit lidmaatschap niet toegestaan te gebruiken binnen NABV verband, maar volgens de wetgeving wel buiten de NABV (mits je lid bent van de NABV).

Kortom... erg krom dus allemaal....
Maar dat de NABV bepaalde eisen stelt binnen hun vereniging, houd niet in dat al het andere verboden is.
Zolang we ons houden aan de eisen die in de WWM staan, is dus ook een 4,5mm Co2 replica in Nederland toegestaan.
Dit is mij ook verteld door de dienst Justis en door de lokale politie.

Wat je wel doet, en dat is iets om rekening mee te houden... Je overtreedt de regels van de NABV. Daarmee heeft de NABV de mogelijkheid om je een waarschuwing te geven en als je niet luistert dan kun je technisch gezien geroyeerd worden.
Dat vraag ik me af.
Als ik keurig netjes toegestane airsoft apparaten bezit voor de airsoft sport/hobby, en ik ben daarvoor lid bij de NABV, dan is dat geheel volgens de regels. Als ik vervolgens daarnaast een 4,5mm luchtdruk pistool zou hebben liggen, dan doe ik volgens mij ook niets fout.
Voor de airsoft sport/hobby mag ik enkel de 6mm bb airsoft spullen gebruiken.
Als ik daarnaast een 4,5m in huis heb, dan heeft de NABV daar in principe niets mee te maken zolang ik die niet voor de airsoft gebruik. Ik houd me wel aan de wet en regels, want ik ben lid van de NABV en mag dus een 4,5mm Co2 pistool bezitten als deze minder dan 3,5Joule kracht heeft.

De NABV heeft volgens mij geen enkel recht om iemand te royeren omdat hij/zij een ander wapen in huis heeft.
Dat zou betekenen dat de NABV buiten de airsoft om je hele leven zou kunnen bepalen met regels.
De NABV kan enkel in zijn reglement bepalen wat zij toelaten op hun evenementen, skirms, enz...
Als je thuis vervolgens een vlindermes hebt liggen, heeft de NABV natuurlijk totaal het recht niet om je daarvoor als actief airsoft lid te royeren. Beetje hele grote onzin dus.
Dus wettelijk gezien blijft het een feit dat.... mits je voldoet aan de door de wet gestelde eisen, je een 4,5mm <3,5Joule luchtdrukpistool welke op echt gelijkt mag bezitten.

Dan nog een simpel voorbeeld...
De wet stelt: Onder airsoft apparaten vallen alle replicas tot 3,5 joule op gas, veer of lucht druk.
En die mag je volgens de wet in bezit hebben als je lid bent van een airsoftvereniging.
Laten we zeggen dat je voor de wet legaal pistool 1,2,3,4 en 5 mag bezitten met een lidmaatschap.
Vervolgens stelt de airsoft vereniging.... wij willen enkel de nummers 3,4 en 5 toelaten voor gebruik binnen onze sport en onze vereniging.
Prima, dat mag de airsoft vereniging stellen, maar dat maakt niet dat vervolgens automatisch nummer 1 en 2 verboden zijn bij de wet, die zijn nog steeds legaal, alleen niet bij die vereniging.

Daarom zeg ik.... volgens mij word de NABV als monopolie nogal overdreven veel macht en zeggenschap gegeven.

- Ik zou bijna zeggen koop lekker een mooie windbuks , ga naar een vereniging , ga kaartjes schieten enz. een replica revolver of pistool met stalen kogeltjes en of diabolo is vragen om problemen , we willen allemaal graag dat airsoft niet onder vuur komt liggen
- Persoonlijk zie ik het punt ook niet, 4.5 mm is bedoeld voor kaart schieten en daar kun je beter een 10 J crossman voor gebruiken dan een 3.5J realistisch uitziend ding. Dus waarom zou je het willen?

Nou....
Om de zelfde reden als dat de echte airsofters ook een goed bruikbare replica willen en geen crossman balletjes pistool op een skirm.
Er zit namelijk een wereld van verschil tussen kaartschieten met balletjes, of met een match pellet.
Ook zit er een enorm verschil tussen een lichtgewicht niet realistisch pistooltje met een veer die je elk schot moet spannen en een zware replica die er echt uitziet, een realistisch gewicht heeft, magazijn voor 8 kogeltjes en op Co2 werkt. Bovendien is dit voor kaartschieten veel nauwkeuriger en geeft het duidelijk afleesbare ronde gaten in de kaart.

Los van het wettelijke verhaal zou ik zeggen niet doen , geen replica's en mocht je toch door een deur willen schieten koop dan wat ik eerder aangaf een luchtbuks en word lid van een schietvereniging.
Weet je... dat bedoel ik dus.
Het lijkt wel of een ander niets gegund word.
Airsoft is toch ook alleen leuk omdat het echt lijkt en met replicas werkt.
Hoe zou airsoft er uit zien als alles op kinderspeelgoed moet lijken en een rode loop moet hebben, of als je alleen met zwakke langloop luchtbuksjes met max 300fps mag schieten ? dat zou nergens meer op slaan toch....
Waarom moet dat dan bij andere schutters wel zo zijn (dat die maar een buks moeten kopen) terwijl de wet hier ook ruimte bied voor fatsoenlijke lucht pistolen ?

Het is legaal om in Nederland een 200 Joule - 9mm BigBore luchtbuks te hebben met een kaliber waar je een olifant mee dood kan schieten.... Er word u zelfs al gesproken over prototypes in .58 met 1400 joule ! Dit is twee keer zo zwaar als een politie vuurwapen en kan moeiteloos op 100mtr afstand een op de millimeter nauwkeurig dodelijk schot schieten .
Het is ook legaal om een replica van 0,08 joule te hebben, in Duitsland 0,5 joule.
Het is legaal om een airsoft wapen te hebben als je NABV lid bent,
en zo is het ook legaal om een tot 3,5 Joule replica te hebben in 4,5mm als je NABV lid bent.

Ik vraag me af of het een maas in de wet is, of dat het in de wet misschien juist expres zo gedaan is.
In vrijwel heel europa zijn deze luchtdruk pistolen immers gewoon legaal toegestaan, behalve in Nederland.
Dat is op den duur natuurlijk ook onhoudbaar, en door deze wetgeving maakt de Nederlandse overheid het wel mogelijk om nu een zeer licht luchtdruk pistool (replica tot 3,5 Joule) in Nederland te bezitten, maar wel met de ingebouwde veiligheid dat er nog een vorm van registratie is en er een VOG gecontroleerd word.
Opzich is dit wel een redelijk goede manier om dit soort luchtdruk wapens op een redelijk veilige manier legaal te maken.

Nederland kan het natuurlijk ook niet volhouden dat heel europa het toestaat en Nederland niet.
Je ziet dat ook met vuurwerk... die regels worden ook steeds meer gelijkgetrokken (buitenland word minder zwaar en Nederland wordt zwaarder).

En.... waar gaat het over....
Het is immers gewoon een zeer lichte luchtbuks. Luchtbuksen zijn zonder controle en zonder registratie/lidmaatschap veel zwaarder en gevaarlijker te krijgen. En als het om het replica gedeelte gaat.... replica's zijn als kinderspeelgoed tot 0,08Joule wel gewoon toegestaan ??? Dus het gaat eigenlijk helemaal nergens over.
Daarom denk ik ook dat het hier niet gaat om een maas in de wet, maar juist om een doordachte wet die het bezit net als in de rest van europa mogelijk maakt, maar wel met een slag (VOG) om de arm.

Het zou dus mooi zijn als deze wet zoals ik denk opzettelijk zo in elkaar gezet is dat we hier net als in de rest van europa met een fatsoenlijk luchtdruk pistool naar een schietbaan kunnen om op 10mtr te schieten.

Wat betreft het replica gedeelte heb ik al uitgelegd dat dat geen reden meer is voor een verbod daar kinderspeelgoed wel replica mag zijn.
Wat betreft het kaliber en de schotkracht is het ook geen probleem, want zware buksen mogen ook.

Nogmaals...
Ik vind airsoft super, en daar moeten we ook zuinig op zijn.

Volgens de wet en volgens de medewerkers van de dienst Justis valt een replica <3,5 joule luchtdrukpistool dus onder de airsoft wetgeving (< 3,5 Joules & Gas, Veer of Lucht druk).
Dus Legaal, maar niet toegestaan bij NABV gebruik.

Ik zie dus wel degelijk toekomst voor deze prachtige hobby om met fatsoenlijke (ongevaarlijke <3,5joule) luchtdrukpistolen op kaarten en bij schietverenigingen te kunnen schieten.
Ik hoop dan ook dat dit snel van de grond komt.

Hoe een wet ooit ergens in de prehistorie bedoeld of geÔnterpreteerd is doet er mijns inziens niet toe.
Dat kan een leek/burger immers niet weten.
Bovendien hadden ze het dan maar duidelijker in de wet moeten omschrijven.
Een burger dient zich aan de wet te houden, en dat is simpelweg zoals de wet dat in het wetboek omschrijft.
Wat er vroeger ooit gezegd of bedoeld is kan de burger immers niet weten. Wet=wet.

Alleen omdat alles nog zo grijs is kan je er misschien wel problemen mee krijgen.
Hoewel ik me afvraag of de rechter dit wel hard kan maken als zelfs Justis zwart op wit schrijft dat het volgens de wet is toegestaan.

#2 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 11 februari 2018 - 11:13

Ik heb niet je hele betoog gelezen maar zoals ik de wet interpreteer moet een airsoftwapen altijd een replica zijn met minder dan 3,5J. Over de "munitie" wordt niet gesproken.
Gģoeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#3 Gebruiker is offline   Adriaan77 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 februari 2018 - 13:00

Wat dus zou betekenen dat we in Nederland mogen schieten met onderstaande 3,5joule Co2 pellet pistolen. (mits lid van de NABV).

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Adriaan77: 11 februari 2018 - 13:04

#4 Gebruiker is offline   Sebas84 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-mei 05

Gepost 11 februari 2018 - 14:18

Airsoft en luchtdrukwapens zijn verschillende categorieën volgens de wet wapens en munitie.
Daarom zijn deze niet met elkaar te vergelijken. (Cat 1.7 vs Cat 4.4)
http://wetten.overhe...9-01#Paragraaf1
Als je replica's wilt moet je aan de airsoft, wil je beetje zuiver schieten op kaartjes enz, luchtbuks.
Vrij simpel.

Deze post is bewerkt door Sebas84: 11 februari 2018 - 14:20

Ok... Cut the crap, and just have fun.
To spring or not to Spring, thats the question

#5 Gebruiker is offline   Adriaan77 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 februari 2018 - 16:04

Bekijk Post Sebas84, op 11 februari 2018 - 14:18, zei:

Airsoft en luchtdrukwapens zijn verschillende categorieŽn volgens de wet wapens en munitie.
Daarom zijn deze niet met elkaar te vergelijken. (Cat 1.7 vs Cat 4.4)
http://wetten.overhe...9-01#Paragraaf1
Als je replica's wilt moet je aan de airsoft, wil je beetje zuiver schieten op kaartjes enz, luchtbuks.
Vrij simpel.

Dat is dus maar de vraag.
Zolang ze gelijk aan of minder dan 3,5 joule zijn, en je lid wordt van de NABV, voldoe je aan alle eisen van de wet om deze wapens te mogen bezitten.
Is mij ook zo verteld door politie en door de dienst Justis.
Voor de wet vallen deze 4,5mm <3,5joule onder de airsoft wetgeving (ook al word er geen airsoft mee gespeeld).

#6 Gebruiker is offline   Big is Beautiful  Icoon

• 300 meter schutter
  • Lid geworden: 28-september 08

Gepost 11 februari 2018 - 16:48

De Wet is net een bijbel. Mensen lezen alleen wat ze willen lezen en dan past alles in het straatje....Geposte afbeelding

Groeten, Martijn

Toch de hele openingspost maar gelezen.......
Je hebt geen redelijk belang. Jammer, gaat niks worden.

Nogmaals groeten, Martijn

Deze post is bewerkt door Big is Beautiful : 11 februari 2018 - 16:59

It's only when you see a mosquito landing on your testicles that you realise that there is always a way to solve problems without using violence.

Chi pecora si fa, il lupo mangia.

Zolang je met feiten discussieert, heb je altijd gelijk.

Cetero censeo birrum bibendum esse.

#7 Gebruiker is offline   Brutuz Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 22-december 08

Gepost 11 februari 2018 - 16:50

Stel je vraag ook eens aan Hes of Krale etc.
Buksen Youtube: http://youtube.com/Brutuz62 Chinees Duits enz

Bami Buksen hiero: http://chineseairgunportal.brutuz.com

#8 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 11 februari 2018 - 16:58

Als je zelf denkt dat het mag,zou ik er gewoon eentje kopen,en lekker ermee op de zolder schieten.
Met vage spullen zet ik mijn leuke hobby niet op het spel...
Daystate Grey Shadow limited edition .22 Falcon 4-18x44 B20
Daystate Wolverine B .22 Falcon 5.5 x 25 x 50 ML16
Edgun Leshiy .22 / .30 Falcon 5.5-25x56 B20 en de Falcon M5 1.5-5x30LP20
TX200HC Walnut .177 Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
Sheridan F .20 -- Slavia 630 "pinkiewinkie" --buks gezocht voor de :Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#9 Gebruiker is offline   Sebas84 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 15-mei 05

Gepost 11 februari 2018 - 17:02

Liggen ze bij de reguliere handel in de vitrine?
Nee = waarschijnlijk illegaal, deze mannen willen hun licentie ook niet verliezen.
Ja = ja prima ga je gang.

Ik snap dat je hem graag wilt hebben, en dat je grijze gebieden opzoekt, maar als toevallig meneer Agent voorbij komt, die HEEL ERG zwart/wit is, heb je illegaal wapen bezit aan je broek. Wordt je niet blij van.
En meestal betekend het dat je (bijna) alles mag inleveren, en geen eventueel verlof meer kan krijgen met alle narigheid erbij.
Groet
Sebas
Ok... Cut the crap, and just have fun.
To spring or not to Spring, thats the question

#10 Gebruiker is offline   Adriaan77 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 februari 2018 - 17:08

Nou, ik houd het lekker bij airsoft voorlopig.
Heb geen zin in gezeur.
Maar ik hoop dus gewoon dat er snel ruimte en mogelijkheden komen voor deze 4,5mm replica's.
En ik had een klein beetje hoop dat dat er door deze wetgeving inmiddels al was.
En met mij vele andere denk ik.

Deze post is bewerkt door Adriaan77: 11 februari 2018 - 17:09

#11 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 11 februari 2018 - 17:17

Hopen doe ik ook al jaren, maar de wetgeving laat zich niet zo snel sturen....

Ook een airsoftpasje om iets voor thuis te mogen bezitten ging me op zich te ver...

als het ooit wettelijk duidelijk is toegestaan,zonder pasjes zooi enz.
Dan staan er nogal wat replicas oo mijn verlanglijstje, de speciale gold look modellen zeker....
Daystate Grey Shadow limited edition .22 Falcon 4-18x44 B20
Daystate Wolverine B .22 Falcon 5.5 x 25 x 50 ML16
Edgun Leshiy .22 / .30 Falcon 5.5-25x56 B20 en de Falcon M5 1.5-5x30LP20
TX200HC Walnut .177 Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
Sheridan F .20 -- Slavia 630 "pinkiewinkie" --buks gezocht voor de :Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#12 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 11 februari 2018 - 18:42

Hoi,

we zijn een forum voor luchtdrukwapens en niet voor airsoftapparaten.

Namens forumbeheer.
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.©ģ

Flean op! Wy sjonge it bÍste l‚n fan ierde!
It Fryske l‚n fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn ‚lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#13 Gebruiker is offline   Adriaan77 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 februari 2018 - 22:02

Beste forumbeheer,
Dit gaat toch ook over luchtdrukwapens.
4,5mm diabolo luchtdruk pistolen.

#14 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 11 februari 2018 - 22:11

Bekijk Post Adriaan77, op 11 februari 2018 - 22:02, zei:

Beste forumbeheer,
Dit gaat toch ook over luchtdrukwapens.
4,5mm diabolo luchtdruk pistolen.

Die zijn zoiezo verboden,dat wat onder cat4 valt.
T ging er ff om meen ik vallen die onder 3.5 joule onder airsoft
Dit vanwege de energie.
Want over t te verschieten projectiel word weinig vermeld.
Plastic bal of diablo.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#15 Gebruiker is offline   Adriaan77 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 februari 2018 - 22:22

Dat is dus wat ik hier duidelijk probeer te maken.

Volgens de huidige wetgeving (lees maar na), en volgens de politie, en volgens de dienst Justis... vallen de 4,5mm pellet/diabolo schietende replica pistolen met een kracht van 3,5Joule of minder onder de vrijstelling van de airsoft wet. Daarmee zijn ze dus niet verboden, maar legaal bij een lidmaatschap van een erkende airsoftvereniging.
Deze luchtdruk pistolen zijn dus tot een beperkte kracht toegestaan.

Alleen niemand wil of durft dit te geloven of hier iets mee te doen ?

• (5 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers