Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Fx Dreamline een verkennend topic

#31 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 20 januari 2019 - 22:38

Bekijk Post munt, op 20 januari 2019 - 21:56, zei:

Ik had best moeite echt zuiver te schieten met de DL. Door het ontbreken van een (verstelbaar) wangstuk had ik snel last van parallaxfouten. Ik bleef dan in dezelfde positie mijn groepje afmaken, vandaar wat POI shifts.

Had je de parallax er niet uit gedraaid dan? Klinkt meer als een wisselende houding dan een parallax probleem namelijk ;)

Als wangstuk kun je gewoon wat harder schuim in de vorm van een U snijden en deze er overheen doen, zo beschadig je de geleende buks niet en krijg je toch een goede passing. Zodra je er zelf een hebt kun je eventueel spons of schuim en tape gebruiken om een passend wangstuk te maken.

Ik denk dat ze deze versies van de dreamline bewust minder krachtig houden om zo toch nog redelijk wat schoten uit de drukbuis te kunnen halen. Een wat krachtigere veer er in en de hamer wat verzwaren en je trekt er zo wat meer uit. Met de TP aanpassen kun je dan ook nog wel wat winnen als je dat goed doet.
"You miss 100% of the shots you don’t take"

100 Meter Airgun Team Linne

#32 Gebruiker is offline   Airblower Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-februari 06

Gepost 21 januari 2019 - 00:45

Mooi verwoord Munt!!
Ben zeer benieuwd naar je vervolg
Hier hebben we wat aan
in jou uitvoering moet dus nog een wangverhoging standaard in verwerkt worden,
misschien in de uiteindelijke uitvoering van de tactical dat hun dat lukt???
Groet Gijs

Deze post is bewerkt door Airblower: 21 januari 2019 - 00:55

geen KNSA/NFTI lid ,maar 18cm lid wel!!

bescheiden zijn .....heeft het grootste bereik!

waterpistool!
klappertjes pistool
proppeschieter
alarmpistool

#33 Gebruiker is offline   Gibbel Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 26-februari 18

Gepost 21 januari 2019 - 00:49

Munt heel erg fijne review,,, maar ik concludeer dat ik het toch maar bij mijn SL ga houden dan...
Als ik eht zo lees dat is er eigenlijk niet zo erg veel verschil, ook de instellingen interesseren mij eigenlijk niet,,, eens een goede instelling dan blijft die er bij mij toch opstaan dus heb je dat in feite niet echt nodig in mijn geval. Verder zit er dan niet zoveel verschil met de SL lees ik zo. En ik ben meer dan super tevreden van mijn SL (tot nu toe toch)...
maar het is wel fijn om deze info allemaal te kunnen lezen hier, anders dan blijf je toch twijfelen, ga je een SL verkopen om deze DL te kopen en dan heb je re later weer spijt van...
THANKS Munt....
FX Streamline .22 (power: 40j - Velocity; call .22 280m/s) en scoop <<Falcon 5.5-25x56 mil/mil FFP>>
Gamo Black Maxim .177 (IGT Mach 1) (Power: 24J - Velocity: call.177 395 m/s)Scoop <<Bijia 6-24X50 AOEG>>
Gamo Coyote .22 (Power: 40J - Velocity: call.22 368m/s) en scoop <<6 - 24 x 50 side focus>>
scoop <<Hawke 3-9X50>>>

#34 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 21 januari 2019 - 08:31

Je zou nog kunnen proberen om de reg druk te verstellen met een andere manometer, die van FX kunnen zo maar 20 bar te weinig aangeven.

#35 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 21 januari 2019 - 08:31

Dank mensen,

@ Broekzwans ja inderdaad, parallax had ik natuurlijk uitgedraaid, ik bedoelde ook dat mijn houdingen niet constant waren tussen de groepjes :) Moeilijk om met de lite versie steeds echt goed aan te leggen tussen het vullen van het magazijn door

@ Airblower ja, zoals het nu is is er op geen enkel model een wangverhoging, dus daar zit zeker nog winst. Sowieso ga ik nog 100m binnen schieten ermee (als ik hem nog even mag houden) en dan ga ik wat aan die kolf doen tijdelijk. Voor in het veld top maar als BR dus net ff niet.

@ Gibbel ja goed plan. De DL en SL verschillen in full power niets in de classic uitvoering (tenzij je een 5,5mm 60 cm loop plaatst) qua zuiverheid, misschien dat het gemiddeld 1/2 tot 1 cm scheelt op de 100 meter binnen maar dat betwijfel ik / ligt meer aan de schutter dan aan de buks schat ik in. SL is een hele goede keuze

Meer verzoekjes om info zijn welkom hoor.
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-(soon)Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#36 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 21 januari 2019 - 19:45

Een mooie optie voor de Dream Base zou bv de AERON FT Stock kunnen zijn die FX vorig jaar ook op de IWA toonde:
http://www.aeron.cz/...mline-ft-stock/

Volledig verstelbare kolf, bipod kan lekker ver naar voren geplaatst worden, de gewichthouder bij de schouder kan mooi in een zandzak gelegd worden en de weaver rail heeft 20MOA ingebouwd wat perfect is voor de 100 meter. De hamster is niet mijn ding maar zou vrij makkelijk te verwijderen moeten zijn.

Leuke review btw Munt!!

#37 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 22 januari 2019 - 20:42

Even kleine update. Uitgebreid met Krale aan de lijn gezeten over de power. Simpel gezegd/citaat: "de streamline, net als bijvoorbeeld de Crown, Wildcat en Impact worden gebouwd voor met 5,5 ongeveer 40 joule, 6.35 ongeveer 60 joule en 7.62 ongeveer 110 joule. De streamline is gebouwd op die snelheden, dus echt richting 50 (5,5) of 70 (6.35) joule wordt hem waarschijnlijk niet, en raden wij ook niet aan. Je kunt met tunen etc wel wat andere waarden bereiken maar dat is niet echt goed voor het systeem".

Nou ja, daar is op zich iets voor te zeggen. De dreamline krijg ik op 276 m/s met de jumbo 15.9 (max) en dat is in mijn ervaring ideaal met de ST loop, en kun je op 100 m sub-moa mee schieten. Op meer dan 280 schoot mijn Streamline ook minder zuiver. Wil je buiten meer kracht of verder schieten, neem je een groter kaliber, en dan heb je met de jsb 25,4 op ongeveer 275 m/s ook een prima keuze (of de 7.62 natuurlijk). Persoonlijk vind ik de jsb heavy op ong 275-280 m/s heel fijn schieten, maar eerlijk is eerlijk, een echt verschil in accuratesse heb ik niet direct gevonden, zeker niet binnen.

Het spelen met de Manometer nog een tip: altijd een kwart slag met de inbus, en dan een schot. Ik had de buks anders vast, en stelde per ongeluk naar beneden ipv naar boven. Doe je dit met meer dan 1 slag en dan geen schot ertussen, kun je problemen krijgen met de reg. Dus better safe than sorry :). Overigens, de enige reden om met de reg te spelen zie ik voor wanneer je van kaliber wisselt. Echt veel effect geeft een drukverschil in snelheid niet wanneer je op ong 40 joule zit, nadat je ongeveer 115 bar hebt bereikt. Dan wordt hij enkel inefficienter. . Heeft waarschijnlijk te maken met de transferpoort te maken; de 5,5 loop-opening laat gewoon maar zoveel lucht door. (wil je meer, moet je uitboren?). Als je de .25 kaliber wissel doet heb je een hogere regdruk nodig, maar dat is ook 1x afstellen tot max snelheid en klaar schat ik in. Oftewel, koop hem in je gewenste kaliber en lekker schieten, fabrieks af is hij optimaal afgesteld. Wil je kalibers wisselen heb je een chrony nodig natuurlijk.

Verder nog even over de DL. Hij is errug licht, en goed afgewerkt. Mijn AA S500 vind ik robuuster, loopt ook echt heerlijk maar spant wel zwaarder. Al met al heb je een hele zuivere zuinige buks in .22 of .25, met een superloop.

Ben wel benieuwd wat de mensen met een Crown of Impact in 5,5mm voor joules in de praktijk behalen, iemand info?
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#38 Gebruiker is offline   Airblower Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-februari 06

Gepost 22 januari 2019 - 21:07

Zijn er ook prijzen bekend van zon aeron ft kolf?
geen KNSA/NFTI lid ,maar 18cm lid wel!!

bescheiden zijn .....heeft het grootste bereik!

waterpistool!
klappertjes pistool
proppeschieter
alarmpistool

#39 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 22 januari 2019 - 21:20

Volgens mijn zo'n 600-700 euro. Ook geschikt voor de SL overigens. In uk is de SL synth. grofweg 750 pond, en de SL met aeron kolf 1200 pond. Reken je 175] pond voor de Synth. kolf,...
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#40 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 22 januari 2019 - 21:25

Gewoon zelf maken airblower, kun je best en veel leuker :cool5:
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#41 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 22 januari 2019 - 21:41

Bekijk Post Airblower, op 22 januari 2019 - 21:07, zei:

Zijn er ook prijzen bekend van zon aeron ft kolf?

Prijzen staan in de e-shop vernoemd, de FT stock voor de Streamline is €490:
http://aczshop.cz/pazby-aeron/

#42 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 22 januari 2019 - 21:55

Hmmm, dan heb je dus een DL actie met zo'n mooie aeron stock voor zeg 1100, en in 40 of 60 joule echt wel een van de zuiverste buksen OOTB, dat is dan toch wel heel aantrekkelijk he.

Zat ook al aan zoiets te denken qua looks:
https://www.airrifle...-STEYR-LG110-HP

Of een mooie notenhouten klassieke custom, moet zeggen dat multi-aanpasbare prikkelt toch wel redelijk.
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#43 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 22 januari 2019 - 22:24

Sja, persoonlijk vindt ik een houten kolf zoals m'n RAW LRT ongelofelijk mooi om naar te kijken maar totaal onpraktisch in het veld of tijdens dynamische oefeningen.

Vanaf de bench of mat is hout goed te doen maar pak altijd een tacticool buks als de Edgun Leshiy als ik buiten een beetje wil plinken rondom de boerderij, kun je nog eens aanleggen op een hek of schuurdeur zonder iets te beschadigen :)

#44 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 10 februari 2019 - 18:21

Vandaag was de test op de 100 m binnenbaan. Best wel benieuwd naar uitgekeken, wat zou het worden vandaag? Even wat context als eerste. Natuurlijk is best wat info subjectief en zeker geen absolute waarheid, dank voor je begrip voor deze recreatieve schutter!
Alles vandaag schoot ik voor en achter ondersteund. Een schot of 20-30 kan ik met dezelfde regelmaat schieten als ik ingeschoten ben, maar niet zoveel als ik nu heb getest en het ging mij om wat de buks kan vandaag.

Ik schoot eerst met de custom BSA 5,5mm met 60 cm lonestar loop als referentiekader om de externe omstandigheden mee te nemen in de vergelijking. Dit is mijn benchrest buks, schiet op een goede dag 80 % sub moa binnen op 100 meter als alles klopt. Dus mijn eigen vorm, juiste pelletbatch, temperatuur etc etc. De kolf is ergonomisch helemaal goed voor mij, bsa lnestar 60cm loop, flink getuned en de trekker staat op ongeveer 100 gram afgesteld. Ik ken de buks goed.
Bijgesloten Plaatje
De binnenbaan is onder de grond, het was ik schat 5 graden celcius, en een hoge luchtvochtigheid het regende buiten de hele dag. Meestal heeft dit effect op de groepjes. Inderdaad, de snelheid was wat gedaald (had expres chrony meegenomen), en ik heb een aantal groepjes geschoten en afgesteld met de hamerveer, uiteindelijk werd zoals mijn ervaring is 282 m/s met de jsb heavy’s de ideale afstelling. Sommige schutters geven aan dat je met een externe regulator moet proberen totdat de buks goed groepeert, ikzelf heb de ervaring dat het gaat om een ideale mondingssnelheid van de loop, welke je zowel met druk (regulator) als met hamerveer kunt afstemmen.
De kaart:
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Ik had af en toe een flyer, dit wijt ik aan het ongesorteerd uit het doosje schieten. Ik check wel of de rokjes beschadigd zijn, maar bij metingen van de jsb 18.1 grain heavy vallen de waarden tussen de 17.6 en 18.4 grain, hetgeen je op 100 meter wel gaat merken. Zelfde variatie overigens bij de jumbo 15,9; tussen 15.2 en 16,3. Voor beiden geldt wel dat ik denk 80-90 % binnen een marge van 0,3 grain eronder of boven zit. En zo kom je dus snel aan 1-2 flyers per 10 schoten (natuurlijk nooit menselijke fouten ). Ook heb ik nog een leerproces te gaan in constant achter de kijker zitten, dus mijn poi verschoof wel eens, ligt aan mij.
De groepjes:
Eerst inschieten en afstellen op 277 m/s (buks stond op kamertemperatuur afgesteld op 283 m/s)
Bijgesloten Plaatje
Daarna de hamerveer wat versteld, hmm 286 m/s is iets teveel
Bijgesloten Plaatje
En ja, op 282 m/s kwamen de groepjes door:
Bijgesloten Plaatje
Nog niet mijn beste ooit, maar zeker representatief en acceptabel. Leuk overigens, dan ben je op 100 m aan het schieten, je kijkt door de vergroting van 24 x en denkt pfff dat gaat slecht zeg. Dan ga je je kaart ophalen en hmmm, nog niet eens zo slecht eigenlijk. 5,5mm gaatjes zien er ook minder “bij elkaar” uit dan bv .30, maar als je ctc gaat meten komt de echte zuiverheid boven.
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#45 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 10 februari 2019 - 18:31

Ok, nu de FX Dreamline in 5,5mm. Mijn verwachting was best hoog moet ik zeggen, mede door mijn ervaringen met de Streamline. Netjes thuis even de loop schoongemaakt en ingeschoten, daar ligt het dan iig niet aan. Allereerst de snelheid meten. Poeh, kamertemperatuur 277 m/s met jsb 15,9, nu 268 m/s met dezelfde pellet, en 259 met de heavy’s. Dat scheelt wel veel zeg. Ik vind overigens groepjes van 10 iets zeggen, van 5 niet, daar zit altijd wel wat mazzel tussen. Wat heb ik getest:

-met HW, Hogan en Donny FL demper en alleen shroud (maakte niets uit)
-met bipod utg recon 360, en met goede zandzak ondersteund (zandzak meest stabiel, balanspunt met bipod in het midden gecombineerd met het lage gewicht werkte voor mij niet zo goed)
-jsb heavy’s en jumbo, op powerstand .25/.30 en .177/.22 (beste resultaten bij jumbo op stand .177/.22)

Zie de grote kaart: soms goede groepjes, soms eigenlijk gewoon slecht, zoals de middelste groepjes.

Bijgesloten Plaatje

Best wat invloed voor mij : ergonomie en het gemis van een kolf.
Puur subjectief kritisch mbt de “Lite”versie: Greep is voor mij (1.93 m) te klein, LOP is ong 4 cm te kort, wangstuk is voor mij moeilijk om constant in de zelfde positie door de kijker te kijken. Ik merk ook dat op full power de buks vrij beweeglijk is, zeker wanneer hij alleen op de bipod “in het midden” steunt. Voor in het veld oid lopen of in de tuin staand plinken etc best perfect, voor benchrest heb ik liever wat anders, maar da’s persoonlijk. Ik kan ook niet zo goed overweg met bullpups, ieder zijn smaak.

Positief: het magazijn doet het gewoon goed, de trekker is fijn, uit de doos afdruk op ong 400 gram, de actie loopt mooi en is goed afgewerkt, en de buks is zeer stil met demper. Vanwege alles steeds testen zonder kijker verstellen verschoof de poi ook wel, het ging vandaag om het groeperen. Wat redelijke groepjes:

Bijgesloten Plaatje

Uiteindelijk met de hamerveer op 3, poweradjuster op .177/.22 en de buks voor en achter op een zandzakje kwamen deze groepjes eruit:

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Nog even een totaaloverzicht van de groepjes waarvan ik vond dat ze redelijk representatief waren:

Bijgesloten Plaatje

Conclusie: de buks heeft in mijn ogen veel potentie. Ik heb er recht uit de doos mee geschoten, en ben er niet echt aan gewend. Buiten schoot ik er in droog weer met vrieskou best mooie groepjes mee. Met een goede kolf in wat warmer weer zodat de snelheid wat hoger is en gesorteerde pellets verwacht ik dat deze groepjes echt nog wel 1 tot 2 cm kleiner kunnen. Dan heb je een hele zuivere regelmatige buks!

Wil ik er een? Yep.
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4