Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Gamo Socom Extreme

#1 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 15 april 2018 - 10:57

Van de week een Gamo Socom Extreme .177 op de kop getikt in belgenland.
Wist niet of ik dit verhaal bij Reviews of Zeldzaam/Bijz moest zetten daar ze volgens mij nooit officieel in NL geleverd zijn.
Alleen TM heeft er een paar grijs gehad, ook in .177 jaren geleden.
Uiteraard zal het platform wel eender zijn aan de Hunter Extreme die wél gewoon in NL verkocht werd/wordt.
.177 heeft niet de voorkeur bij een hardhitter natuurlijk, maar ik zie het als een hebbeding. Toen bij TM ook lang naar staan kwijlen, uiteindelijk niet gekocht. Waren erg duur (E7-800?)
Té duur natuurlijk. Ook de Hunter SE vind ik veel te duur nieuw. Zeker gezien feit dat het 'slechts'veer is, en geen SAT trekker.
Deze kon ik echter voor minder dan de helft vd nieuwprijs op de kop tikken, incluus scope (en kapotte originele scope).
Ook incluus doos, geen boekje meer helaas.

Eerste dat opviel toen ik hem zag was hoe super hij geblauwd is :wow: Gewoon als een spiegel. Viel gewoon op. Ben ik niet gewend van niet-uk buksen. Verder is de loopvergrendeling superstrak en stevig. Nóg iets wat ik níet ken van Gamo :blink:
Normaal kun je Gamos met de vingers al open duwen. Deze dus níet. Deze heeft een tik op de neus nodig. Zoals het hoort dus eigelijk. En ook dicht moet met een vaartje. Er staat ook op, assembled in the USA :) . Misschien is er dan tóch verschil in waar wie, of misschien welk model in afwerking?
Geen SAT trekker dus maar trekker valt me mee. Heb erger gevoeld (Diana 21 pre T05vb). Wel lange trekkerweg.
Ook opvallend; de scoperail is rondom gelast. Volgens mij heeft de gewone Socom dat níet. Maar is wellicht wel verstandig :D
Origineel zit er een BSA scope bij, 3-9x50IR maar die is dus gesneuveld. Zit nu een 4-12 Diana AO bij. Montage die erbij zit is eendelig met 3 bouten. Geen idee of het dampa is. Ik vermoed van niet. Er zit origineel ook een buisje bij met 50st PBA pellets. (ook aanwezig).
Gewicht 5.4kg met scope, dus geen lichtgewicht. Buks is met PBAs gemeten op 380m/sec/1650fps (niet dat je die PBAs erin stopt maar goed), en is ook van grotemensenformaat. Dus geen kleutertuugje. :D :les:

Paar proefschoten gedaan binnen; spant idd stevig op. Vergelijkbaar met HW90s/Eliminator etc gok ik. Erg lange slag ook. En veel herrie. Van het schot dan. Echt een koppijnbezorgertje indoor. :D Wat opspangeluiden, dat wel.
Tzt gaat hij wellicht naar Metura voor wat perfectionering en/of tunetrekker. Of misschien komt er een .22/.25 ombouw. Ik neem aan dat de loopunits van deze eender zijn aan die vd Hunter Extreme. Even kijken.
Afijn, de fotos spreken voorlopig voor zich :)

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door yana: 15 april 2018 - 11:06

#2 Gebruiker is offline   krisje Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-februari 07

Gepost 15 april 2018 - 12:56

Ze zien er altijd wel vet uit die Gamo's, ze weten wel wat ze doen in Spanje :) Dampa mounts hebben vier schroeven trouwens, deze is gewoon een ééndelige mount.
HW80k 5,5mm & Hawke 6 x 40
HW90k 5,5mm & Nikko Gold Crown Airking 2-7x32 Mil-Dot

It is unhelpful to suggest that people shooting responsibly in the privacy of their own gardens should lose their right to this quiet enjoyment of their property because of the irresponsible few who perpetrate their crimes in the streets.

#3 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 15 april 2018 - 13:08

Cool :cool5:

Mijn lievelings Gamo :D

Maurice van Drummen heeft 'm ook in het assortiment gehad. Rond de €250 incl kijker geloof ik. Ik wilde 'm destijds ook kopen, tegen de tijd dat ik voor mijn werk eindelijk eens in de buurt was van Van Drummen was ie al weer uit het assortiment :muur:

Mocht je er ooit eens weer vanaf willen ;)

#4 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 15 april 2018 - 14:00

Denk dat dat een andere was. Geen enkele Extreme is of was goedkoper dan rond de E500-600 (helaas). De Hunter Extreme (hout) die wél geimporteerd wordt, zit rond die prijs. En toen bij TM kostte de grijze import Socom Extreme zelfs rond de 7-800 als ik me goed herinner.
Vd gewone Socoms zijn er zat gemaakt (de 1000 versie, de 1100, de Carbine, de Tactical, de Storm..). Heb er zelf 1 gehad, was een Socom Tactical geloof ik. Die waren idd 'normaal'kwa prijs (2-300). Maar ook normaal kwa kracht, gewicht , loopvergrendeling en afwerking.
Misschien doet Gamo wat meer zn best op de topline??

Vreesde al geen dampa. We zien wel hoelang het heel blijft. :D
Eerst maar eens een pellet vinden die normaal vliegt bij die snelheden :D

#5 Gebruiker is offline   Edcar Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-april 15

Gepost 15 april 2018 - 17:07

Mooie buks Yana.

Als Gamo fan moet ik zeggen dat ze best mooie modellen maken. Vette buks met ongetwijfeld vette klappen. Hopelijk ook nog een beetje accuraat.
Mocht er ooit weer een Gamo bij mij komen dan zou het ongetwijfeld weer een BlackBull IGT worden in 5,5mm.
Ik ben een hele goede schutter, alleen bewijst 99,9% van mijn schoten het tegendeel....
York Rifle 4,5mm (ruim 40 jr oude familiebuks)
Webley Tempest .177 wood grip
Steyr Mannlicher LG 1 .177 / diopter (7,5J SSP matchgeweer)
Hämmerli cr20s .177 / diopter (7,5J CO2 matchgeweer)
Baikal MP60 .177 / 3-9x44 Walther scope

#6 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 15 april 2018 - 17:49

Zie graag wat groepjes op 25m. :)

#7 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 15 april 2018 - 20:54

Bekijk Post yana, op 15 april 2018 - 15:00, zei:

Denk dat dat een andere was. Geen enkele Extreme is of was goedkoper dan rond de E500-600 (helaas). De Hunter Extreme (hout) die wél geimporteerd wordt, zit rond die prijs. En toen bij TM kostte de grijze import Socom Extreme zelfs rond de 7-800 als ik me goed herinner.
Vd gewone Socoms zijn er zat gemaakt (de 1000 versie, de 1100, de Carbine, de Tactical, de Storm..). Heb er zelf 1 gehad, was een Socom Tactical geloof ik. Die waren idd 'normaal'kwa prijs (2-300). Maar ook normaal kwa kracht, gewicht , loopvergrendeling en afwerking.
Misschien doet Gamo wat meer zn best op de topline??

Vreesde al geen dampa. We zien wel hoelang het heel blijft. :D
Eerst maar eens een pellet vinden die normaal vliegt bij die snelheden :D

Je hebt gelijk... Ik zie op jouw doos :D dat ie 1650fps doet ;)

Maar jeetje... Een Gamo die rond de 700€ doet :wow: aan de andere kant, die Hunter Extreme doet ook al een goede 500€ :wow:

Is jouw Gamo een Made in Spain of een Made in UK exemplaar ?

Klinkt mij als een buks die de Jumbo Heavies wel eens lekker kan gaan vinden...

Deze post is bewerkt door Ruud<: 15 april 2018 - 20:54

#8 Gebruiker is offline   Jonas Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-februari 06

Gepost 15 april 2018 - 21:17

Gamo Hunter Extreme SE .25... :D

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Air Arms, Gamo & Weihrauch

#9 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 16 april 2018 - 05:40

Mooi Jonas! Zit die Hunter Extreme nou ook beter in elkaar dan gemiddelde Gamo knikker met die strakke loopvergrendeling net als de Socom Extreme?
Ruud, de extra $$ voor de Socom Extreme boven de Hunter Extreme zal in de grijze import gelegen hebben. Het is een amerikaans model, dus extra verzendkosten, invoerrechten en BTW. Misschien ook wel export licence geen idee. (voor vuurwapen delen > $100 in elk geval wél).
Ik vind die Hunter Extreme SE ook prachtig maar de prijs stond me idd nooit aan. Veel te duur voor een Gamo zonder IGT en SAT. Ook 2ehands vragen ze vaak nog richting de E400. Deze was goedkoper. :)

Er staat op: assembled in the USA. Geen idee waar de onderdelen vandaan komen. Al is dat misschien ahv de leeftijd wel terug te redeneren.

Deze post is bewerkt door yana: 16 april 2018 - 05:42

#10 Gebruiker is offline   Jonas Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 16 april 2018 - 07:16

Bekijk Post yana, op 16 April 2018 - 05:40, zei:

Mooi Jonas! Zit die Hunter Extreme nou ook beter in elkaar dan gemiddelde Gamo knikker met die strakke loopvergrendeling net als de Socom Extreme?

Hoi Yana,

Ik ben geen grote Gamo kenner (dit is in feite mijn eerste) maar de Hunter Extreme is zeker heel mooi afgewerkt en zit goed in elkaar. Blauwig is (bijna) vergelijkbaar met Air Arms en de loop vergrendeling is heel stevig. Helaas het zelfde principe als bij BSA knikloopen, namelijk een grote pin in plaats van een schroef. Maar dat blijkt tot nu toe geen probleem te zijn.
Aleen de trekker is minder; hij heeft wel een duidelijke drukpunt, maar gaat veel te zwaar af. Het spannen geeft ook een wat bijgeluiden en bij het schot rammelt de veer ietsje.
Groepjes schieten op 25m is moeilijk door de zwaare trekker; 1,5 tot 2 cm zijn wel mogelijk met een beetje oefening. Aan de andere kant, staand uit de losse hand raak ik lege hagel patronen wel 8 van 10 keer op 25m.
Ik vind het een heel fijne buks en een waardige toevoeging aan mijn kleine verzameling.

MvG,
Jonas

#11 Gebruiker is offline   Jonas Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 16 april 2018 - 12:20

Een toevoeging; ik heb wel meteen een andere kijker erop gezet. Een onverwoestbare Nikko Sterling Diamond 6x44. Ik denk niet dat de Gamo kijker het lang volhoud op deze buks...

#12 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 16 april 2018 - 15:16

Ok lijkt er dus idd op dat de topline gamos, de Extremes 'anders' zijn dan. Kwa afwerking en vooral kwa loopscharnier.
Andere specificaties misschien? Mag van mij op de hele lijn toegepast worden dan :D ;)
Ja de jsb heavies staan idd op de lijst van mogelijkheden; weet alleen niet of ik ze heb liggen in 4.5

Deze post is bewerkt door yana: 16 april 2018 - 15:17

#13 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 16 april 2018 - 15:31

Bekijk Post yana, op 16 april 2018 - 16:16, zei:

Ok lijkt er dus idd op dat de topline gamos, de Extremes 'anders' zijn dan. Kwa afwerking en vooral kwa loopscharnier.
Andere specificaties misschien? Mag van mij op de hele lijn toegepast worden dan :D ;)
Ja de jsb heavies staan idd op de lijst van mogelijkheden; weet alleen niet of ik ze heb liggen in 4.5

Er zijn zelfs Gamo's made in UK geweest, zou best wel eens met die van Jonas kunnen zijn. Er is ook een Gamo Big Cat geweest die made in UK was. Klinkt mij dan al snel als BSA loop bijvoorbeeld, imho de beste lopen die er zijn, dus dat zou wel cool zijn :)

#14 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 19 april 2018 - 06:49

Zat net een review te kijken op youtube over deze Gamo Extreme. Hij zei dat deze een 'metalen'loopmantel had. Itt wat normaal bij Gamo is, nl kunststof.
Ben gaan kijken, verrek, is nog waar ook. Geen staal, ik vermoed alu maar idd geen kunststof. :blink:
Weer een belangrijk verschil met de andere Gamo ranges dus.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers