Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Reparatie Kijkers

#1 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 15 april 2018 - 11:08

Iemand ervaring met repareren losgegane lenzen van kijkers?
Neem tenminste aan dat dat het geval is wanneer draadkruis scheef staat?
Weet iemand ook waar deze lens zit bij een BSA 3-9x50 groen/rood IR scope? (kan exacte typecode opzoeken).
Kun je erbij via oculair kan of turrets?
En dan gewoon (weer) vastlijmen?

#2 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 15 april 2018 - 11:25

Ik heb dt ooit terug rechtgezet bij een chineesje van 35€. Ik kon toen gewoon het oculair los schroeven, draadkruis recht zetten, borging terug vastzetten en oculair er terug op. Let er wel op dat je kijker dan niet meer uitsluitend 'stikstof' gevuld is aangezien je hem zelf geopend hebt.

Deze post is bewerkt door Nils: 15 april 2018 - 12:22
Reden voor Bewerking onnodige quote verwijderd

-Wachtende op de levering van een een stevige luchtslurper :p
-Sam yang recluse .358
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Walther dominator 1250ft .22

#3 Gebruiker is offline   Hans M Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-juni 08

Gepost 16 april 2018 - 08:45

Zelf heb ik nooit een kijker gerepareerd maar een collega van mij doet dit wel.
Ik heb heb hem eens gevraagd hoe zit het dan met de stikstof vulling en hij gaf toen het volgende antwoord: als de kijker klaar is om weer gemonteerd te worden doe dit dan onder een warme lamp, op de eerste plaats heb je dan nooit last van vocht, op de tweede plaats is de lucht bij montage in de kijker heet en bij afkoeling heerst er een negatieve druk in de kijker ( wat goed schijnt te zijn ).

Ik heb bovenstaande ter kennisgeving aangenomen maar deel het toch even, mocht het kloppen dan helemaal top, zo niet....... jammer dan.

Grt Hans

Deze post is bewerkt door Hans M: 16 april 2018 - 08:48

Kraait de haan niet bij het morgenrood? Dan regent het, of.......de haan is dood.

#4 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 05-augustus 11

Gepost 16 april 2018 - 09:42

Bij de meeste kijkers valt het tegen.
Om de grote ringen die het glas vasthouden los te draaien heb je speciaal gereedschap nodig.
Kleine schroefjes die vanalles op zijn plaats houden zitten vaak verborgen achter rubber of etiketten.
Bij de duurdere kijkers zit bijna alles met locktite geborgd, en de binnekant van alles wat beweegt zit in het vet.
Als het openmaken al lukt is het stofvrij en vetvrij terug in elkaar zetten van het glas vaak lastig.

Ik heb het al vele malen gedaan maar blijf het moeilijk vinden.

Met de stikstofvulling hoe je bij goedkope kijkers geen rekening te houden want die zijn nooit dicht.
Ze lekken lang de schroefdraad van de tuttets.
Dus als een kijker niet regen of waterdicht is zal het gas er altijd door temperatuurwisselingen uit verdwijnen.

Maar goed,
Aan een kapotte kijker heb je ook niets dus zou ik het altijd proberen te repareren.

Je mag ook langskomen met die kijker dan kijken we er samen naar, maar er blijft een risico dat het mislukt.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

#5 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 16 april 2018 - 11:56

Bekijk Post Hans M, op 16 april 2018 - 09:45, zei:

Zelf heb ik nooit een kijker gerepareerd maar een collega van mij doet dit wel.
Ik heb heb hem eens gevraagd hoe zit het dan met de stikstof vulling en hij gaf toen het volgende antwoord: als de kijker klaar is om weer gemonteerd te worden doe dit dan onder een warme lamp, op de eerste plaats heb je dan nooit last van vocht, op de tweede plaats is de lucht bij montage in de kijker heet en bij afkoeling heerst er een negatieve druk in de kijker ( wat goed schijnt te zijn ).

Ik heb bovenstaande ter kennisgeving aangenomen maar deel het toch even, mocht het kloppen dan helemaal top, zo niet....... jammer dan.

Grt Hans

Dit moet eigenlijk precies andersom zijn:
- de afdichtingen zijn geschikt om een overdruk binnen te houden,
- koude lucht kan juist minder vocht bevatten dan warme lucht (ik weet, voor een leek klinkt het gek maar het is écht zo).
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#6 Gebruiker is offline   old brumax Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-november 07

Gepost 16 april 2018 - 12:17

Jaren geleden heb ik eens in een onbezonnen bui een kijkertje los gehaald waarvan ik vond dat de kruisdraad te dik was, er moest dus een dunnere draad in. na het nodige schroefwerk en gereedschapjes maken om de ringen los te draaien kwam ik op het punt dat er een lens niet goed uit wou, na enig duwen met een potlood kwam hij er uit maar daarbij sprong er een scherfje af tot bijna op de helft van de lens, na enig informeren kreeg ik via via een adres in Apeldoorn van een lenzenslijper, deze het probleem en de lens voorgelegd waarna ik de toezegging kreeg dat hij de week erop klaar zou zijn, en idd een week later was de lens klaar alleen iets dunner geworden en hij had hen ook rondom een fractie kleiner gemaakt dus monteren ging een stuk makkelijker, de draad had ik inmiddels vervangen door een paar stukjes koperdraad uit een oude ontstekingsspoel van de brommer wat nog wel enige hoofdbrekens kostte, ik had ze vastgesoldeerd omdat de binnenbus van messing was maar dan doet zich een natuurkundig verschijnsel gelden, bij het solderen word de buis heet en na afkoelen zit er een bocht in de draad, dus weer loshalen en nu met een drupje 3sec lijm vastzetten dat ging goed.
Het kijkertje heeft nog jaren naar volle tevredenheid z'n werk gedaan en heb ik later met de buks verkocht en ook de nieuwe eigenaar was er dik over tevreden!!

#7 Gebruiker is offline   Hans M Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-juni 08

Gepost 16 april 2018 - 14:25

Bekijk Post Rik, op 16 april 2018 - 12:56, zei:

Dit moet eigenlijk precies andersom zijn:
- de afdichtingen zijn geschikt om een overdruk binnen te houden,
- koude lucht kan juist minder vocht bevatten dan warme lucht (ik weet, voor een leek klinkt het gek maar het is écht zo).

Okee, daarom schreef ik al dat ik het ter kennisgeving had aangenomen.
Dat het andersom is geloof ik ook direct :P
Kraait de haan niet bij het morgenrood? Dan regent het, of.......de haan is dood.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers