Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (8 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Diana 340 N-Tec Luxus En Diana 430L Beide 4,5Mm

#1 Gebruiker is offline   Ger1957 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 19-juli 17

Gepost 12 mei 2018 - 15:51

Vandaag komen de n-tec en de 430L binnen(als de post doet wat ze beloven) reuze benieuwd wat het gaat brengen. In het verleden een 350 n-tec in .22 gehad, maar vond de klap niet acceptabel voor mij. Wel veel kracht maar vond het iets teveel van het goede. Mijn vriendin treedt de wereld van luchtbuks schieten ook binnen en heeft een diana 430 L in 16 joule besteld.

Het leek mij nu eens leuk om deze twee te gaan vergelijken in een review. Er is nl al zoveel over Weihrauch en Walther geschreven, dat je bijna zou gaan denken dat er geen andere goede veren(gasram) buksen zijn. Ik heb wel topics gelezen waar men vond dat Diana (te) duur was vergeleken met de twee andere merken. 339 euro voor een onderspanner met een T06 trekker, ik vraag me dan af, is dat wel zo?

Maar goed, zodra ze binnen zijn ga ik ze aan de tand voelen, en mijn bevindingen hier plaatsen, samen met foto's van de buksen en schiet resultaten. Daar ik een 97k en een walther centery varmint (heb) gehad hoop ik hier een objectief beeld te kunnen schetsen.

De Walther Century varmint in 4,5 mm mag plaats maken voor de twee nieuwkomers daar mijn vriendin deze toch te zwaar vindt spannen. Is slechts 2 mnd oud.

Foto diana 340 n-tec luxus is zolang maar een voorbeeld foto.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

#2 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 13 mei 2018 - 07:55

Ik ben heel benieuwd, het zijn natuurlijk wel 2 verschillende buksen, maar van hetzelfde merk dus ook wel weer leuk om te vergelijken. Zeker de 430 is niet heel bekend, ik lees graag de eerste bevindingen !

Diana te duur ? Tja, als je een Diana koopt dan heb je geen last van ovale compressiebuizen, lostrillende kolfbouten... En de T06 trekker is gewoon een topper. Kwaliteit mag wat kosten toch ;)
Uiteraard hebben ze ook wel hun dingetjes, zoals de lengte van de meeste Diana knikloop buksen. Dat kan meespelen in de ergonomie van de buks. Vaak zit er ook een gezonde voorspanning op de veer, waardoor het opspannen iets zwaarder kan gaan in vergelijk met andere merken.

Maar het zijn heerlijke buksen en ik kijk uit naar je eerste bevindingen (waar blijven die of kwam de pakjesbezorger niet :D ) en foto's natuurlijk :P

#3 Gebruiker is offline   TrexX Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-januari 15

Gepost 13 mei 2018 - 09:21

Mag ik vragen waar je je 430L besteld hebt en wat was de levertijd?

Groet,

Marco
Weihrauch HW35 4.5
Weihrauch HW57 4.5
Weihrauch HW85 4.5
Diana 23 4.5

#4 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 13 mei 2018 - 09:42

De 430 is voorlopig de meest besproken buks, waar je nooit wat over hoort.

Misschien wel een bewuste strategie van Diana. :)

#5 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 13 mei 2018 - 10:22

Bekijk Post josan, op 13 mei 2018 - 09:42, zei:

De 430 is voorlopig de meest besproken buks, waar je nooit wat over hoort.

Misschien wel een bewuste strategie van Diana. :)

Met name dat 'niet besproken worden' valt me hier op het forum mbt die 430 ook iedere keer meer op.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#6 Gebruiker is offline   Ger1957 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 mei 2018 - 11:04

Bijgesloten Plaatje Zo beide buksen binnen, wat me opvalt beide hebben wat mechnische geluiden bij het spannen. Bij de walther hoor je en voel je geen enkel mechnisch geluid.
De eerste schoten gelost,

De 430 L. 16 joule? Voor mijn gevoel lijkt hij meer in huis te hebben, vergeleken met schieten op 1 cm dik hout waar ze alle 3 door heen schieten met jsb 7,33 grain. Één dezer dagen wil ik een chronometer aanschaffen om de snelheden en het aantal joules te bepalen. De recoil en twang stelt niets voor, trekker zo uit de doos is super en komt mijn gevoel overeen met de record trekker van weihrauch. Dan het spannen van de buks, brrr erg erg zwaar voor een 16 joule buks, mijn vriendin (daar is hij voor aangeschaft) krijgt hem niet gespannen, wat mij opvalt is dat bij het spannen je nog een keer extra kracht moet zetten voor de antie bear trap in werking te zetten. Ook het terug brengen van de onderspanner na het spannen gaat wat moeizaam, net of er een mechnisch blokkering zit. Vergeleken met mijn vorige 97k gaat het spannen zwaar en niet vloeiend.

Dan de 340 n-tec, hier kan ik kort over zijn, met uitzondering van wat gepiep bij het spannen schiet deze buks heerlijk, ook de trekker is super zo uit de box. Het noten houtwerk, tja vergeleken met bv kral arms is deze kolf super glad afgewerkt en heerlijk om te schouderen.

Hoe komt dan de Walther century varmint uit de bus vergeleken met beide diana's, het spannen vergt net zoveel kracht als de 430L maar dan zonder bijgeluidjes, vooral het terug brengen van de loop is veel beter dan de diana's, soepel en met een duidelijke vergrendel klik. De trekker is zeker niet van het niveau van beide diana's, maar zeker niet slecht voor een buks van 299 euro.

Rest mij nog om de buksen te voorzien van een kijker en het aanschaffen van een chronometer, wordt vervolgd.

Deze post is bewerkt door Ger1957: 13 mei 2018 - 11:58

#7 Gebruiker is offline   Ger1957 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 mei 2018 - 11:08

Hier wat foto's

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

#8 Gebruiker is offline   Ger1957 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 mei 2018 - 11:10

Alle 3

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

#9 Gebruiker is offline   Ger1957 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 mei 2018 - 11:18

Op n of andere manier komen sommige foto' 90 graden gedraaid, misschien dat deze te draaien zijn door leden van het bestuur, mij lukt het niet

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

#10 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 13 mei 2018 - 11:39

Bekijk Post Ruud<, op 13 mei 2018 - 07:55, zei:

Diana te duur ? Tja, als je een Diana koopt dan heb je geen last van ovale compressiebuizen,

Al eens opgemeten Ruud?

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#11 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 13 mei 2018 - 12:08

Mooi stel zo ! Zeker die kolven zien er top uit...

En Diana's piepen en kraken bij het spannen idd een beetje. Zelf dacht ik dat het eerst de veer was, maar zo te horen dus ook bij een gasram. Overigens de scharnierpunten heeel licht smeren met naaimachine olie doet al wonderen.

Ja, die voorspanning op de veer zorgt voor spierballen werk, echter als de buks na een paar 100 pellets is ingelopen is dit al minder.

Bekijk Post Leo Bokkum, op 13 mei 2018 - 12:39, zei:

Al eens opgemeten Ruud?

Nope, mijn Diana's schoten goed uit de doos. Er was geen reden voor mij om ze open te maken. Maar je gaat mij nu toch niet vertellen dat je Diana's in je handen hebt gehad die dit euvel ook hebben ??? Geposte afbeelding Geposte afbeelding

#12 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 13 mei 2018 - 12:13

Bekijk Post Ruud<, op 13 mei 2018 - 12:08, zei:

Mooi stel zo ! Zeker die kolven zien er top uit...

En Diana's piepen en kraken bij het spannen idd een beetje. Zelf dacht ik dat het eerst de veer was, maar zo te horen dus ook bij een gasram. Overigens de scharnierpunten heeel licht smeren met naaimachine olie doet al wonderen.

Ja, die voorspanning op de veer zorgt voor spierballen werk, echter als de buks na een paar 100 pellets is ingelopen is dit al minder.

Nope, mijn Diana's schoten goed uit de doos. Er was geen reden voor mij om ze open te maken. Maar je gaat mij nu toch niet vertellen dat je Diana's in je handen hebt gehad die dit euvel ook hebben ??? Geposte afbeelding Geposte afbeelding

Wat denk je nou zelf?
Ook Diana is (helaas) niet meer de Duitse grundlichkeit
(of hoe je het ook schrijft) made in Germany.

Deze post is bewerkt door De-Witte: 13 mei 2018 - 12:22

#13 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 13 mei 2018 - 12:21

Bekijk Post De-Witte, op 13 mei 2018 - 13:13, zei:

Wat denk je nou zelf? Ook Diana is (helaas) niet meer made in Germany.

Wat ik zelf denk ? Hmm... kijk nog eens goed op de actie van een Diana, daar staat toch echt "Made in DE" op...

Overigens zijn mijn Diana's sowieso nog van voor het overname tijdperk.

#14 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 13 mei 2018 - 12:25

Bekijk Post Ruud<, op 13 mei 2018 - 12:21, zei:

Wat ik zelf denk ? Hmm... kijk nog eens goed op de actie van een Diana, daar staat toch echt "Made in DE" op...

Overigens zijn mijn Diana's sowieso nog van voor het overname tijdperk.

Chip je was mij te snel af, Mij lijken ze eerder uit Polen of die kant op te komen aangezien de bouw kwaliteit er erg op achteruit gaat wat weer bevestigd wordt door de topic starter.

Deze post is bewerkt door De-Witte: 13 mei 2018 - 12:27

#15 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 13 mei 2018 - 12:51

Tenzij je vriendin cht superklein is; formaatje 'wat-je-van-de-politiek-correcte-terroristen-niet-bij-naam-mag-noemen ' :D , ligt het niet kunnen opspannen cht net aan de buks. Geloof ik niks van. We hebben het hier niet over een HW90, of een Patriot of Hassan 135 maar over een 16J-tje :blink: Kwestie van gebrekkige techniek (zo'n in-de-lucht-spanner vermoed ik :D ).

Gepiep met opspannen heeft niks met Dianas recente overname door GSG te maken. Mijn ex Diana 31 T05 piepte al, en mijn ex Diana 21 k :D
HWs twangen, Dianas piepen, dat gaat zo. Alleen wordt er bij HW eroverheen geluld omdat het heilig is, Diana wordt er gelijk om opgehangen. Dat is het enige verschil :D Diana smeert met olie sinds mensheugenis. HW met vet. Denk dat daar verschil in zit. Vet verdoezelt/dempt veel meer en verloopt misschien ook minder.

Mijn ex ntec340 spande prachtig op. Niks te zwaar of wat ook, maar dat was 7.5J. Weet niet meer of er bijgeluiden waren. Ik vermoed van niet anders had ik dat wel erbij gezet in de review. 430 geen ervaring mee. Alleen met de ouwe 470th

Ik zou niet te veel waarde hechten aan 'made in DE'. Kolenboeren mogen iets groene stroom noemen als ze er 10% biomassa bij verbranden. :wow: Dat is net zoiets. Je wordt bedonderd waar je bijstaat. Kn zijn dat ze echt in DE gemaakt worden, kan dat het een merkenrechtelijk spelletje is. (maar wat is precies mken? Is dat alles? Of 50% 75% ervan? Is dat assembleren? Zeg het maar..)

Ben beniewuwd of ze bevallen. Veel plezier ermee.

• (8 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers