Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Het Recht Om Een Drone Uit De Lucht Te Schieten Geinig voor (misschien) weinig.

#1 Gebruiker is online   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 13 mei 2018 - 08:55

Volgens Ome rechter helemaal legaal....

Het recht om een drone uit de lucht te schieten

Enkele dagen geleden heeft de kantonrechter uitspraak gedaan over het recht om ‘een drone uit de lucht te schieten’. Uiteraard bestaat er geen dergelijk recht, maar betrof het hier twee verschillende onrechtmatige daden van buren die al enige tijd niet meer bij elkaar over de vloer komen. Het ging hier om een man die met zijn drone boven het perceel van zijn buurman aan het vliegen was. Na later de filmopnamen van de drone te hebben bekeken, zag hij dat zijn buurjongen met een luchtbuks zijn drone had beschoten en deed meteen aangifte. Niet geheel onverwachts was er al langer sprake van ruzie tussen de buren, zo was er onder andere onenigheid over een erfdienstbaarheid, de parkeersituatie, een hekwerk en betonblokken.

Volgens de vader van de buurjongen met de luchtbuks schendt het vliegen met een drone over diens perceel de privacy van zijn familie. De rechter beaamt dit in een tussenvonnis en overweegt dat het vliegen met een drone, waarop een camera is bevestigd, boven het perceel van de buurman ertoe kan lijden dat de familie zich bespied voelt. Een handeling die als onrechtmatig wordt aangemerkt. De rechter heeft vervolgens de families de gelegenheid gegeven om door middel van mediation nader tot elkaar te komen. Hier is spijtig genoeg niets van terecht gekomen, waardoor de gedaagde in kwestie (de vader van de schutter) de rechter heeft gevraagd om vonnis te wijzen.

De rechtbank herhaalt hetgeen dat overwogen is in het tussenvonnis. Aan de ene kant betreft het beschadigen van de drone een onrechtmatige daad jegens de eigenaar van de drone. Aan de andere kant is er ook in zekere mate sprake van eigen schuld. Het doet er wat dat betreft niet toe of een drone daadwerkelijk aan het filmen is. Er is ook sprake van een onrechtmatige inbreuk op de privacy indien de bewoner zich bespied kan voelen, welke situatie zich voordoet als de bewoner in onzekerheid verkeert over de vraag of de drone filmbeelden registreert.

Nu rest dus nog de vraag wat de veroorzaakte schade en de omvang van de vergoedingsplicht is. Rekening houdend met het feit dat er al langer sprake is van ruzie tussen de twee buren, komt de rechter tot het oordeel dat beide onrechtmatige handelingen samen de schade aan de drone hebben veroorzaakt. ‘Immers, wanneer geen inbreuk was gemaakt op de privacy van [gedaagde] had deze niet geschoten en wanneer [gedaagde] niet had geschoten was de drone niet beschadigd door het schot. In artikel 6:101 BW is opgenomen dat in een dergelijk geval de schade wordt verdeeld over beiden.’ Zodoende oordeelt de rechter dat ieder van partijen 50% van de schade dient te dragen.

Mooi opgelost zou je zeggen. Helaas zijn de partijen het daar niet mee eens. Zo betwist de schutter (diens vader) de hoogte van het gestelde bedrag, waardoor de drone-buurman de opdracht heeft gekregen om bewijs te leveren voor de geleden schade. Daarnaast moet hij iedere keer €250 betalen als hij weer met zijn drone over het terrein van de buurman vliegt en moet hij de door de drone gemaakte filmbeelden binnen veertien dagen aan de buurman verstrekken, met een dwangsom van €100 voor iedere dag dat deze niet geleverd worden.

Wat leren wij hier van? Het neerschieten van een drone met camera boven jouw eigen perceel mag, echter dien je wel 50% van de ontstane schade te vergoeden. Bekijk dus eerst even online hoeveel hij waard is.
I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#2 Gebruiker is offline   Schoontje Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-augustus 06

Gepost 13 mei 2018 - 09:42

... vreemde uitspraak... Mist de schutter , waar komt dan uiteindelijk zijn pellet terecht?

Als je schiet zorg je voor een degelijke backstop , en anders schiet je niet naar mijn mening ! Geposte afbeelding
De enige reden waarom ik wat dikker ben, is omdat al mijn persoonlijkheid niet in een klein lichaam past ...

Borsten zijn het bewijs dat ook mannen zich op twee dingen tegelijk kunnen concentreren ...

SV Gennep

#3 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 13 mei 2018 - 10:03

Bekijk Post Schoontje, op 13 mei 2018 - 10:42, zei:

... vreemde uitspraak... Mist de schutter , waar komt dan uiteindelijk zijn pellet terecht?

Als je schiet zorg je voor een degelijke backstop , en anders schiet je niet naar mijn mening ! Geposte afbeelding

Heele grote tuin msn
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#4 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 13 mei 2018 - 11:02

Als er eentje boven mijn grond of huis stil hangt, en dus aan het kijken of opnemen is, dan denk ik ook dat hij het terrein niet meer verlaat...
-Sam yang recluse .358
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Walther dominator 1250ft .22

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#5 Gebruiker is online   PaulMorss Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 20-april 08

Gepost 13 mei 2018 - 11:10

Ik heb dat filmpje gezien. Stond op dumpert. Die drone vloog boven een woonwijk. Dus waar gaat die pellet heen? En waar komt die drone neer als ie uit de lucht valt?
Word irritant die drones. Laatst een traumahelikopter die niet kon landen omdat iemand met zn drone bezig was... dus die dingen uit de lucht halen, ergens snap ik het wel.
An rud nach leigheasann im ná uisce beatha níl aon leigheas air

#6 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro

Gepost 13 mei 2018 - 11:15

Bekijk Post Dominique, op 13 mei 2018 - 12:02, zei:

Als er eentje boven mijn grond of huis stil hangt, en dus aan het kijken of opnemen is, dan denk ik ook dat hij het terrein niet meer verlaat...

Dat heb ik hier de “sterke arm” hier op de homestead al ter kennisgeving medegedeeld.
Moet ik wel aan toevoegen dat in dit woon cluster al 15 jaar diverse dingen spelen.
En dat ik me niet laat piepelen door een tokkie.
T huisbezoek kon men als melding van deze grappen aan t dossier toevoegen.
En dat ik ervan uitging dat men als politie dit volgens de regeltjes zo oplossen.
Deed men dat niet dan zou dit gezien worden als vrijbrief FLAK in te schakelen.

K moet zeggen dat men voor t eerste koos en dat t luchtruim vrij is.

#7 Gebruiker is offline   bonzo Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 19-april 15

Gepost 13 mei 2018 - 12:04

:ha: Paard van Marken en een drone gaan niet samen

https://www.dronewat...e-uit-de-lucht/

#8 Gebruiker is offline   Hans M Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-juni 08

Gepost 13 mei 2018 - 14:59

Bekijk Post Dominique, op 13 mei 2018 - 12:02, zei:

Same here, ik heb diegene met een drone in de buurt hiervan op de hoogte gesteld.
Ik ben heel tolerant behalve als het over mijn eigendom gaat.
Kraait de haan niet bij het morgenrood? Dan regent het, of.......de haan is dood.

#9 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 13 mei 2018 - 16:43

Interessante uitspraak...

Over een paar jaar hangt de hele lucht vol met commerciële ingezette drones...

Dan besteld diezelfde buurman toevallig online een portie sushi en dan vliegt de drone van de bezorger wellicht ook over je huis. Op hoogte zie je misschien niet als leek het verschil tussen een camera en een bakje sushi. Wordt weer een drone uit de lucht geschoten door een buks. De bezorgende partij, toevallig een groot internationaal bedrijf, komt aanzetten met een legertje advocaten. Wat dan ?

Probleem van de sushi bezorger zou je zeggen, maar let maar op dat de buks schutters hier op aangekeken gaan worden. Want je kan je voorstellen dat ook een organisatie als justitie drones meer gaan inzetten voor opsporingen.

Brrr.... Hier dient hele duidelijke regelgeving voor te gaan komen.

#10 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 13 mei 2018 - 16:52

Ik maak een groot verschil tussen overvliegen en stil hangen...
-Sam yang recluse .358
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Walther dominator 1250ft .22

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#11 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro

Gepost 13 mei 2018 - 16:55

Bekijk Post Ruud<, op 13 mei 2018 - 17:43, zei:

Dan besteld diezelfde buurman toevallig online een portie sushi en dan vliegt de drone van de bezorger wellicht ook over je huis. Op hoogte zie je misschien niet als leek het verschil tussen een camera en een bakje sushi. Wordt weer een drone uit de lucht geschoten door een buks. De bezorgende partij, toevallig een groot internationaal bedrijf, komt aanzetten met een legertje advocaten. Wat dan ?

Probleem van de sushi bezorger zou je zeggen, maar let maar op dat de buks schutters hier op aangekeken gaan worden. Want je kan je voorstellen dat ook een organisatie als justitie drones meer gaan inzetten voor opsporingen.

Klopt.
Al zou je drones kunnen verplichten een bepaalde route te volgen.
Ook blijven die dingen niet boven je erf hangen.
Je schiet ook niet op over vliegende helicopters ( de meeste zijn trouwens bewapend bij ons)

Binnen de landbouw en aannemerij worden de drones al massaal gebruikt.

Kortom ik zie t probleem nog niet ivm filmende buren. ��
Grts

Deze post is bewerkt door Nicesurprice: 13 mei 2018 - 16:56

#12 Gebruiker is offline   Hans M Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-juni 08

Gepost 13 mei 2018 - 17:24

Bekijk Post Ruud<, op 13 mei 2018 - 17:43, zei:

Die uitspraak is zeker interessant, dit betrof twee mensen waarvan er één hobby matig met een drone vloog en een ander die niet wilde dat betrokkene boven zijn grond ging vliegen en de drone stil ging laten hangen boven zijn grond.
Hierover zijn al behoorlijk wat regels gemaakt van wat wel niet mag met een drone als hobbyist, alleen wordt er weinig op gecontroleerd.

Wat je nu verder aanhaalt over bezorgdiensten die wellicht gebruik willen maken van drones ( dus bedrijfsmatig ) is wel een dingetje, het is te hopen dat dit goed afgetimmerd gaat worden anders vrees ik veel ellende.
Kraait de haan niet bij het morgenrood? Dan regent het, of.......de haan is dood.

#13 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 14 mei 2018 - 06:22

Bekijk Post de Dorpsgek, op 13 mei 2018 - 08:55, zei:

Volgens Ome rechter helemaal legaal....

Het recht om een drone uit de lucht te schieten

Enkele dagen geleden heeft de kantonrechter uitspraak gedaan over het recht om ‘een drone uit de lucht te schieten’. Uiteraard bestaat er geen dergelijk recht, maar betrof het hier twee verschillende onrechtmatige daden van buren die al enige tijd niet meer bij elkaar over de vloer komen. Het ging hier om een man die met zijn drone boven het perceel van zijn buurman aan het vliegen was. Na later de filmopnamen van de drone te hebben bekeken, zag hij dat zijn buurjongen met een luchtbuks zijn drone had beschoten en deed meteen aangifte. Niet geheel onverwachts was er al langer sprake van ruzie tussen de buren, zo was er onder andere onenigheid over een erfdienstbaarheid, de parkeersituatie, een hekwerk en betonblokken.

Volgens de vader van de buurjongen met de luchtbuks schendt het vliegen met een drone over diens perceel de privacy van zijn familie. De rechter beaamt dit in een tussenvonnis en overweegt dat het vliegen met een drone, waarop een camera is bevestigd, boven het perceel van de buurman ertoe kan lijden dat de familie zich bespied voelt. Een handeling die als onrechtmatig wordt aangemerkt. De rechter heeft vervolgens de families de gelegenheid gegeven om door middel van mediation nader tot elkaar te komen. Hier is spijtig genoeg niets van terecht gekomen, waardoor de gedaagde in kwestie (de vader van de schutter) de rechter heeft gevraagd om vonnis te wijzen.

De rechtbank herhaalt hetgeen dat overwogen is in het tussenvonnis. Aan de ene kant betreft het beschadigen van de drone een onrechtmatige daad jegens de eigenaar van de drone. Aan de andere kant is er ook in zekere mate sprake van eigen schuld. Het doet er wat dat betreft niet toe of een drone daadwerkelijk aan het filmen is. Er is ook sprake van een onrechtmatige inbreuk op de privacy indien de bewoner zich bespied kan voelen, welke situatie zich voordoet als de bewoner in onzekerheid verkeert over de vraag of de drone filmbeelden registreert.

Nu rest dus nog de vraag wat de veroorzaakte schade en de omvang van de vergoedingsplicht is. Rekening houdend met het feit dat er al langer sprake is van ruzie tussen de twee buren, komt de rechter tot het oordeel dat beide onrechtmatige handelingen samen de schade aan de drone hebben veroorzaakt. ‘Immers, wanneer geen inbreuk was gemaakt op de privacy van [gedaagde] had deze niet geschoten en wanneer [gedaagde] niet had geschoten was de drone niet beschadigd door het schot. In artikel 6:101 BW is opgenomen dat in een dergelijk geval de schade wordt verdeeld over beiden.’ Zodoende oordeelt de rechter dat ieder van partijen 50% van de schade dient te dragen.

Mooi opgelost zou je zeggen. Helaas zijn de partijen het daar niet mee eens. Zo betwist de schutter (diens vader) de hoogte van het gestelde bedrag, waardoor de drone-buurman de opdracht heeft gekregen om bewijs te leveren voor de geleden schade. Daarnaast moet hij iedere keer €250 betalen als hij weer met zijn drone over het terrein van de buurman vliegt en moet hij de door de drone gemaakte filmbeelden binnen veertien dagen aan de buurman verstrekken, met een dwangsom van €100 voor iedere dag dat deze niet geleverd worden.

Wat leren wij hier van? Het neerschieten van een drone met camera boven jouw eigen perceel mag, echter dien je wel 50% van de ontstane schade te vergoeden. Bekijk dus eerst even online hoeveel hij waard is.

Conclusie is een beetje kort door de bocht; de rechter heeft de burenruzie meegewogen. "Rekening houdend met het feit dat er al langer sprake is van ruzie tussen de twee buren, komt de rechter tot het oordeel dat beide onrechtmatige handelingen samen de schade aan de drone hebben veroorzaakt." De rechter spreekt over beide onrechtmatige handelingen. Het uit de lucht schieten was dus onrechtmatig. En wat als er geen sprake was geweest van een burenruzie? Deze uitspraak zit iets genuanceerder in elkaar.

Deze post is bewerkt door Henkie: 14 mei 2018 - 06:30

#14 Gebruiker is online   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 14 mei 2018 - 09:50

Bekijk Post Henkie, op 14 mei 2018 - 06:22, zei:

Conclusie is een beetje kort door de bocht; de rechter heeft de burenruzie meegewogen. "Rekening houdend met het feit dat er al langer sprake is van ruzie tussen de twee buren, komt de rechter tot het oordeel dat beide onrechtmatige handelingen samen de schade aan de drone hebben veroorzaakt." De rechter spreekt over beide onrechtmatige handelingen. Het uit de lucht schieten was dus onrechtmatig. En wat als er geen sprake was geweest van een burenruzie? Deze uitspraak zit iets genuanceerder in elkaar.

Dus.... altijd zeggen dat je al tijden boos bent.
I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#15 Gebruiker is offline   mono Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 03-maart 17

Gepost 16 mei 2018 - 06:58

En zorgen dat je niet met je buks op het filmpje te zien bent.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers