Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Eerste "serieuze" Buks

#1 Gebruiker is offline   De Windhazen Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 06-juni 18

Gepost 06 juni 2018 - 21:03

Beste schutters,

Sinds een jaar of twee ben ik begonnen met de schietsport.
Mijn eerste buks was een oude Diana, die ik bij mijn ouders op zolder had gevonden. Hier heb ik niet erg lang mee geschoten, omdat ik toen ben overgegaan naar een Gamo Big Cat .177 (inclusief 4x32 kijker). Dit was destijds een mooie upgrade en heb hier ook veel mee geschoten. In de tussentijd heb ik nog een 4-12x50 kijker aangeschaft voor de langere afstand. Ik schiet met deze buks nu groepjes op ongeveer 70 meter van zon vier a vijf centimeter. Als ik van verder ga schieten, merk ik dat de buks precisie en kracht mist, waardoor het niet fijn schieten is.

Aangezien ik de sport erg leuk vind, heb ik besloten dat het tijd is voor een upgrade. Nu zullen jullie wel denken; "daar heb je weer iemand die geen eigen keuze kan maken", maar toch neem ik jullie graag mee in mijn zoektocht naar mijn volgende buks.
Mijn budget ligt rond de 400-500 euro. (Graag had ik meer uitgegeven, maar ik studeer op het moment ook, oftewel "arme student")
Er hoeft niet per se een kijker bij te zitten, want ik zet de 4-12x50 gewoon over.

Nu zit ik te dubben tussen een mooie veerbuks of toch een PCP.
Voor de veerbuks gaat mijn voorkeur uit naar de HW97K (had je niet verwacht zeker). Ik heb hier een paar keer mee geschoten en het was (in mijn ogen) fenomenaal. Ik kan goed begrijpen waarom veel mensen dit als een van de betere veerbuksen zien.

Nu de PCP. Ik weet dat mijn budget krap is voor PCP (helemaal gezien ik nog geen pomp of fles heb), dus het wordt waarschijnlijk tweedehands. Dit vind ik geen probleem. Op het "te koop forum" zag ik al leuke complete setjes staan binnen mijn budget.

Verder zie ik dit nog als alternatief; Mijn link
Een leuke set, maar ik heb uiteenlopende meningen en reviews over de discovery gelezen.

Dus nu ben ik erg benieuwd wat jullie mening is, de meer ervaren geesten op dit gebied.
Doe ik er verstandig aan om naar PCP te gaan, of zeggen jullie "neem de veerbuks of verhoog je budget".
Alle input is welkom, wellicht zijn er dingen waar ik totaal niet over heb nagedacht.

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet,

Fokke

#2 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 06 juni 2018 - 21:41

Hallo Fokke,

Vraag.. Waar wil je je buks voor gebruiken? 25, 50, 100 mtr, plinken, kaartjes, serieus benchrest......wat?

de Dorpsgek
I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#3 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 06 juni 2018 - 21:49

Hoi Fokke,

Niks “arme student” jullie mogen studeren tot je dertigste en toch met 67 en een beetje met pensioen..... scheelt een hoop jaar met de non studenten, lees de dubbeltjes onder ons :D .... sorry flauw grapje!!

Ik heb in Stellenbosch Zuid Afrika in de studenten stad gewerkt en deze arme sloebers kwamen steeds drinken in de kroeg waar ik werkte ;)
Maar die wilde natuurlijk geen pcp ;)

Zonder gekheid, wat wil je uiteindelijk gaan doen? Je kan de knaken maar een keer uigeven, ik denk niet dat een 97 meer kracht zal hebben als een ”big cat”.. wil je lange afstand schieten dan is de vraag binnen of buiten, dan komt caliber meekijken ( pcp) of wil je HFT gaan doen, dit hoeft de wereld niet te kosten, echter weet ik niet of je in Groningen daar een plek voor hebt, of dat je met iemand kan meerijden.....

Lees de veeeeeeeele beschreven dingen hier, maar vooral bedenk eerst wat je wilt doen met de buks, dan kan er een gedegen advies ( voor zover wij daar capabel genoeg voor zijn) geven!, :D

Maar welkom voor zover!

Alex
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#4 Gebruiker is offline   De Windhazen Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 06 juni 2018 - 22:20

Bedankt voor jullie antwoord!

Ik ga de buks vooral gebruiken om op blikjes, kaarten e.d. te schieten.
Zoals ik zei schiet ik met die Big Cat nu op circa 70 meter. Aangezien ik op grotere afstand wil schieten is dat een van de redenen dat ik een andere/betere buks wil.
Schieten doe ik in de (achter)tuin van mijn ouders. Die is circa 200 meter diep, dus ruimte zat.
Aangezien ik op grotere afstand wil schieten leek het me "verstandig" om 5,5mm te nemen.

Ik zal me zeker ook nog verder in gaan lezen.

P.S. @alex de tijd van "de eeuwige student" is wel gedaan met het huidige leenstelsel ;)

#5 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 06 juni 2018 - 23:02

Bekijk Post De Windhazen, op 06 June 2018 - 23:20, zei:

Bedankt voor jullie antwoord!

Ik ga de buks vooral gebruiken om op blikjes, kaarten e.d. te schieten.
Zoals ik zei schiet ik met die Big Cat nu op circa 70 meter. Aangezien ik op grotere afstand wil schieten is dat een van de redenen dat ik een andere/betere buks wil.
Schieten doe ik in de (achter)tuin van mijn ouders. Die is circa 200 meter diep, dus ruimte zat.
Aangezien ik op grotere afstand wil schieten leek het me "verstandig" om 5,5mm te nemen.

Ik zal me zeker ook nog verder in gaan lezen.

P.S. @alex de tijd van "de eeuwige student" is wel gedaan met het huidige leenstelsel ;)

Ik geloof je gelijk ;)

Maar een knappe getunde veerbak die voorbij de 70 meter mooi schiet kost ook genoeg! Is wel uitdagender als een PCP.....
200 meter..... lucky devil you!,, :D
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#6 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 07 juni 2018 - 07:39

200 meter dat wordt zeker een pcp en wel wat groter kal dan 5.5 voor buiten :D
ga voor al eens kijken op een 100 meter bij een komst,en ga niet over een
nacht ijs, je ziet door het bos de bommen niet meer, zo veel keuze is er in pcp

Deze post is bewerkt door AGB: 07 juni 2018 - 07:39

Niet geschoten is altijd mis

#7 Gebruiker is offline   bert van der veen Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-januari 04

Gepost 08 juni 2018 - 06:08

Gezien je budget 400 500
Heb je niet veel keus pcp kan je wel laten.

Denk je moet zoeken in 2e hands om getunde hw80 .22 of hw 90 .22 hw97k .177 hw98 .177
Ook al kom je dan al snel op je budget.

Je scope 4x12x50 schiet ook snel te kort op lange afstand je hebt een 6x24x50 of 8x32x50 nodig.

Deze post is bewerkt door bert van der veen: 08 juni 2018 - 06:20

hw 35 .177-customtune-thumbhole stock
Artemis gr1600w .22
Hw 90 .22 20 fpe
Hatsan 135 QE .25 gasram tuned 36 fpe
Theoben Eliminator .22

#8 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 08 juni 2018 - 12:32

Hmmm, ik zit even voor je te denken Fokke, en er is wellicht wel wat mogelijk ongeveer binnen je budget.

Ik heb een tijd een cometa Orion gehad, die heb je in de SH Long versie bij mundilar voor 435,- Zit een koudgehamerde loop op en een shroud. Zuiver is die, ik heb er wel eens een topicje over gemaakt
https://www.luchtbuk...rscapaciteiten/

Nog een paar ook maar dan moet je maar even zoeken in mijn topics (klik op gebruiker). Let wel: soms zit er een maandagmorgen product tussen, maar mundilar heeft een goede service/reputatie. joppie's dump is helemaal super maar dan ga je boven je budget.

Met je huidige kijker, deze buks en een pomp of fles van het net kom je een heel eind in de buurt denk ik. Met de hamerveer kun je hem afstellen op ong. 280 m/s, en met die grote drukbuis en jsb jumbo's in 5,5 kom je een heel eind als startende schutter denk ik. Upgraden kan altijd nog. Met wat TLC kun je de trekker nog beter krijgen, de shroud vullen met extra schotjes voor meer demping etc. De loop is koudgehamerd en dat is een pre.

Afijn, is misschien een optie die je nog niet bekeken hebt.In mijn mening kun je met 5,5 mm op 100 meter als er niet teveel wind staat heel leuk schieten met ong. 40 joule. 6,35 moet je wel in ieder geval 60-70 joule hebben om een verschil te maken tov 5,5, en 5,5 is wat goedkoper schieten :)

Persoonlijk: de BSA t-10 occasion die nu bij airguns.nl staat voor 400,- zou ik gewoon direct kopen in jouw geval!

Vrgr Munt
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200MK3

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#9 Gebruiker is offline   De Windhazen Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 09 juni 2018 - 18:26

Bekijk Post munt, op 08 juni 2018 - 12:32, zei:

Hmmm, ik zit even voor je te denken Fokke, en er is wellicht wel wat mogelijk ongeveer binnen je budget.

Ik heb een tijd een cometa Orion gehad, die heb je in de SH Long versie bij mundilar voor 435,- Zit een koudgehamerde loop op en een shroud. Zuiver is die, ik heb er wel eens een topicje over gemaakt
https://www.luchtbuk...rscapaciteiten/

Nog een paar ook maar dan moet je maar even zoeken in mijn topics (klik op gebruiker). Let wel: soms zit er een maandagmorgen product tussen, maar mundilar heeft een goede service/reputatie. joppie's dump is helemaal super maar dan ga je boven je budget.

Met je huidige kijker, deze buks en een pomp of fles van het net kom je een heel eind in de buurt denk ik. Met de hamerveer kun je hem afstellen op ong. 280 m/s, en met die grote drukbuis en jsb jumbo's in 5,5 kom je een heel eind als startende schutter denk ik. Upgraden kan altijd nog. Met wat TLC kun je de trekker nog beter krijgen, de shroud vullen met extra schotjes voor meer demping etc. De loop is koudgehamerd en dat is een pre.

Afijn, is misschien een optie die je nog niet bekeken hebt.In mijn mening kun je met 5,5 mm op 100 meter als er niet teveel wind staat heel leuk schieten met ong. 40 joule. 6,35 moet je wel in ieder geval 60-70 joule hebben om een verschil te maken tov 5,5, en 5,5 is wat goedkoper schieten :)

Persoonlijk: de BSA t-10 occasion die nu bij airguns.nl staat voor 400,- zou ik gewoon direct kopen in jouw geval!

Vrgr Munt

Beste Munt,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De BSA bij Joppies Dump is helaas al gereserveerd, dus die is mij ontschoten. Dat was anders zeker geen gek buksje geweest.
De Cometa zag ik ook voorbijkomen op enkele sites en reviews. Dan kom ik, met pomp, wel behoorlijk boven mijn budget uit gezien deze nieuw 559eu kost bij Joppies Dump.
Nu is hij, zoals je al zei, bij Mundilar weg te halen, maar dan is ie weer minder krachtig....
Ik ben niet ontzettend kritisch, omdat ik denk dat de buks puur een middel is om beter te schieten, maar het bij de schutter vandaan moet komen.
Ik hou alles de komende tijd goed in de gaten, het "koop" forum, aanbiedingen bij dumpstores etc.
Zo hoop ik op een leuke buks uit te komen.

Groet,

Fokke

#10 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 09 juni 2018 - 18:57

Fokke,

Alles in de gaten houden is een goede, maar over de cometa heb je het mis. In Spanje heb je de 24 joule restrictie, Mundilar is Portugees en dat is gewoond de (max) 50 joule versie. Zoals gezegd mocht je die kopen zou ik even vragen of ze hem testen vooraf, verder kan dat dus prima.

(We) zijn altijd benieuwd wat het uiteindelijk is geworden!
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#11 Gebruiker is offline   De Windhazen Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 juni 2018 - 21:41

Even een korte update, met tevens een vraag.

Ik heb de afgelopen periode de occasies in de gaten gehouden, met tevens een oogje op de nieuwe markt. Nu ben ik er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan doen, maar het lijkt me handig om alvast een pomp te kopen. Veel buksen worden aangeboden zonder pomp of fles en nu kwam ik deze leuke aanbieding tegen;

Een gereviseerde pomp met nieuwe o ringen voor 100eu. Hij heeft zowel een Hatsan als een Benjamin pomp staan. Iemand ervaring met een van beide en wellicht de betere aan kan wijzen?

Nu zit er, naar mijn idee, een gekke koppeling op. Het is namelijk een mannelijk schroefdraad. Hoort dit niet vrouwelijk te zijn?
Iemand die hier wellicht opheldering over kan geven? :)

Met vriendelijke groet,

Fokke

Bijgesloten Plaatje

#12 Gebruiker is offline   Spierings Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-september 17

Gepost 13 juni 2018 - 22:45

Persoonlijk zou ik gewoon een tweedehands fles en vulset kopen, als je het een beetje in de gaten houd ben je niet veel kwijt. Ik heb het zelf ook tweedehands gekocht en was 125 kwijt voor een z.g.a.n. fles en vulset.

Als je een pomp koopt zou ik er wel eentje met een drypack pakken.

#13 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 13 juni 2018 - 22:54

Wegblijven van benjamin. Schiet je minder dan 1x per week met een pcp waar je +70 schoten uit een vulling haalt en of heb je meerdere buksen dan is pomp best prima. Tussen het schieten door is pompen niet zo fijn; weg rustige hartslag. anders zou ik fles aanraden. Ik heb allebei, & 3 pcp's. Die houd ik volgepompt en dan kan ik er thuis zo'n 250 schoten mee doen zonder bijvullen op de 25 meter. Ga ik ergens heen bv 50- 100m of bij een vriend is het flesje mee.
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#14 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 13 juni 2018 - 22:57

Oh ja en heb nu een fx 4-stage (=meer lucht per slag)pomp met grote tevredenheid sinds een jaar. De flesvulling gaat hierdoor veel langer mee. Let op: ik pomp altijd binnen in een droge ruimte dus heb geen vochtproblemen in de buksen(gechekt in de buks).
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#15 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 14 juni 2018 - 05:59

Bekijk Post De Windhazen, op 13 juni 2018 - 21:41, zei:

Even een korte update, met tevens een vraag.

Ik heb de afgelopen periode de occasies in de gaten gehouden, met tevens een oogje op de nieuwe markt. Nu ben ik er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan doen, maar het lijkt me handig om alvast een pomp te kopen. Veel buksen worden aangeboden zonder pomp of fles en nu kwam ik deze leuke aanbieding tegen;

Een gereviseerde pomp met nieuwe o ringen voor 100eu. Hij heeft zowel een Hatsan als een Benjamin pomp staan. Iemand ervaring met een van beide en wellicht de betere aan kan wijzen?

Nu zit er, naar mijn idee, een gekke koppeling op. Het is namelijk een mannelijk schroefdraad. Hoort dit niet vrouwelijk te zijn?
Iemand die hier wellicht opheldering over kan geven? :)

Met vriendelijke groet,

Fokke

Bijlage Schermafbeelding 2018-06-13 om 22.34.05.png

Koop ze nieuw uit china; ben je voor max €70,-- klaar inclusief verzendkosten. Bijna al die andere pompen komen daar ook vandaan of zijn in elkaar gezet met onderdelen uit China. PCP hoef ook niet duur te zijn. Een goede nieuwe, ik spreek uit ervaring, koop je voor €295,-- (Spa M10). 53 joule uit de doos. En dat pompen is goed voor je gezondheid. Doe je nog wat aan sport ;)

Deze post is bewerkt door Henkie: 14 juni 2018 - 06:02

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers