Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Fx Cyclone Eerste Indruk Van een amateur

#1 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 02-februari 18

Gepost 07 juni 2018 - 20:25

Hallo forum lui,

Yes! Een FX mogen toevoegen aan mijn arsenaal. Blij mee, jazeker, maar er zijn toch wat dingetjes die ik minder vind.

Ze is licht, heel licht. Maar vergis u niet, deze buks zit prima in elkaar. En wat is ze prachtig (vind ik). Mooie walnoten, rechtse kolf, heerlijk kort, de biathlon straight pull grendel, smooth twist barrel. En een actie waar een dikke laag glanzende lak op zit, in tegenstelling tot de geblauwde loop, en ow ja, had ik al gezegd hoe licht deze buks is, op je gemak staand schieten is kinderspel.

Accuraat:
Goedkope scope erop om even te kunnen proefschieten, en bingo, scope was binnen no time afgesteld en op 20m is gat in gat belachelijk makkelijk. Gewoon geen uitdaging meer. Jammer vind ik wel dat in elke powerstand je de scope opnieuw moet afstellen, zelfs op 20m. Gewoon een centimeter omlaag of omhoog, had ik niet verwacht. Vandaar mijn eerste vraag aan jullie experts daarbuiten, zou een barrel support dit euvel oplossen? Ik schiet trouwens met de JSB heavy's, naar mijn bescheiden menining een top pellet.

Magazijn cycling en blijladen:
Even flink mee zitten klooien in het begin om het magazijntje er goed in te krijgen, maar na een paar keer had ik het in de gaten en ging het vrij gemakkelijk. Als je het goed doet, dan roteert het magazijntje probleemloos naar de volgende kogel, vergemakkelijkt door de soepele en lichte grendel. Het laden van de pellets in het magazijntje is makkelijk, beetje aanduwen met je vinger (let op met de pellet skirts) en presto.

Geluid:
Ze is luidruchtig, had ik eerlijk gezegd niet gedacht. Maar goed, wat verwacht je van een loop die niet shrouded is. Bij full power heb ik de oordopjes in gedaan, niet dat ik er doof van werd, maar irritant was het wel. Hier moet een demper op, gelukkig een 1/2 unf schroefdraad. Wat mij brengt tot vraag nr2, wat is een goeie demper? Hoor een hoop goeie maar ook slechte dingen over de weihrauch demper, welke demper is aan te bevelen?

Penetratie:
Er zullen vast mensen zijn die een briljante manier hebben om dit te testen, maar ik doe het met kalkplaatjes van een centimeter dik ieder. Met de hw80 schiet ik er door 2 heen met dezelfde pellet, met de FX op full power, door 4. Dat ligt dus in de lijn der verwachting. Misschien leuk om te vermelden, mijn evanix met 150 joule in 9mm schiet er door 7 heen.

Nog nooit op iets levends geschoten, maar ik kan mij wel voorstellen wat in dat geval handig zou zijn, dit ding lijkt gemaakt voor de jacht. Krachtig, licht en kort met de mogelijk om snel nog een pellet erachteraan te jagen. Redelijk zuinig met lucht, 4 magazijntjes op full power brengt je van 210 naar 140 bar.

Nieuwprijs bij krale is 950€, dat zou ik er denk ik niet voor betalen, maar voor de prijs die ik er voor betaald heb toch wel dik in orde. Er zijn 2 dingen die me storen, en ik vraag me af of er cyclone eigenearen zijn die dit ook ervaren. Of omdat het komt dat deze misschien toch wat meer te leiden heeft gehad als het uiterlijk doet vermoeden. Wijs je de loop naar beneden en dan weer naar boven hoor je in de actie iets op en neer gaan als de hamer niet gespannen is, en er komt een klein beetje lucht uit de power schakelaar bij ieder schot.

Al met al tevreden over de aankoop, en een leuke nieuwe aanwinst die compleet anders is dan hetgeen ik heb.

Groetjes

Remy aka prinsheerlijk
HW97K 4,5mm vortek 16j met leapers 3-9x50 IR AO
Evanix sniper 9mm met vortex 4-12x44
FWB 300 4,5mm met diopter

#2 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 07 juni 2018 - 22:13

Gehad... super ding, met de gewone getrokken loop!
Super zuiver, volgens mij had ik geen power schakelaar... maar is al een poosje geleden... fijne trekker overigens ;)

Alex
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#3 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 07 juni 2018 - 22:44

Beste Remy,

Gefeliciteerd! Ik vind het ook een geweldig bukske. Misschien kan ik enkele vragen beantwoorden voor je.
-de powerstanden zijn simpel; elke stand betekent minder of meer snelheid omdat de transferpoort zo van grootte verandert. Vanaf 10 meter ong. Ga je dus verschillen in hoogte krijgen. Heeft verder geen zin om hiertegen barrel support te doen. Het grote voordeel is dat je op lagere snelheid/standje 1 veel meer schoten en ook met een vlakkere bell curve krijgt. Eat ik in het bijzonder kan aanraden is om in stand 1 met jsb rs , stand 2 met jsb express en stand 3 de gewone jsb jumbo's. Dan heb je veel minder last van de drop in hoogte op 20 meter, en heb je meer zuiverheid. De heavy' s zijn zeker op langere afstand eigenlijk een beetje te zwaar voor de cyclone. De st loop schiet bij voorkeur op 280 m/s. Gecombineerd met een kijker met (half) mildots of een ruime keuze aan streepjes oid en je zit goed. Dan schiet je bv tot 20 meter in stand 1, tot 30/40 meter in stand 2 en verder in stand 3, tenzij je echt wilt slopen natuurlijk. Dan blijft je poi op alle afstanden behoorlijk op hetzelfde punt en schiet je uiterst efficient qua schoten op 1 vulling.

Ongedempte loopmvan een pcp maakt altijd veel herrie vanwege de samengeperste lucht. De hw demper is in mijn beleving de beste binnen 100,-. Heb er drie voor verschillende buksen, na enkele modellen te hebben geprobeerd. Ik kan hem je bijzonder aanraden.

Het geluid dat je hoort is helemaal in orde; hebben alle fx'en. De hamerveer ligt expres los, en beweegt pas niet meer als hij gespannen is. Erg slim, want dit gaat zng hammer bounce tegen: de hamer slaat niet extra na tegen de klep dus geen onnodig luchtverbruik dus veel zuiniger met lucht. Voor dat pufje lucht zou ik denk ik eens de o-ringetjes in die buurt vervangen, daar heb ik verder geen idee over want ik kan het niet voelen.

Al met al een hele leuke buks met veel opties! De trekker is ook erg goed in te stellen. Kijk maar eens op YT.

@ Alex alle cyclones hebben die powerwheels, toen ik orienteerde op een cyclone las ik in jouw post ergens dat jij die ook had :)

Vrgr Munt
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200MK3

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#4 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 08 juni 2018 - 05:47

Bekijk Post munt, op 07 June 2018 - 23:44, zei:

Beste Remy,

Gefeliciteerd! Ik vind het ook een geweldig bukske. Misschien kan ik enkele vragen beantwoorden voor je.
-de powerstanden zijn simpel; elke stand betekent minder of meer snelheid omdat de transferpoort zo van grootte verandert. Vanaf 10 meter ong. Ga je dus verschillen in hoogte krijgen. Heeft verder geen zin om hiertegen barrel support te doen. Het grote voordeel is dat je op lagere snelheid/standje 1 veel meer schoten en ook met een vlakkere bell curve krijgt. Eat ik in het bijzonder kan aanraden is om in stand 1 met jsb rs , stand 2 met jsb express en stand 3 de gewone jsb jumbo's. Dan heb je veel minder last van de drop in hoogte op 20 meter, en heb je meer zuiverheid. De heavy' s zijn zeker op langere afstand eigenlijk een beetje te zwaar voor de cyclone. De st loop schiet bij voorkeur op 280 m/s. Gecombineerd met een kijker met (half) mildots of een ruime keuze aan streepjes oid en je zit goed. Dan schiet je bv tot 20 meter in stand 1, tot 30/40 meter in stand 2 en verder in stand 3, tenzij je echt wilt slopen natuurlijk. Dan blijft je poi op alle afstanden behoorlijk op hetzelfde punt en schiet je uiterst efficient qua schoten op 1 vulling.

Ongedempte loopmvan een pcp maakt altijd veel herrie vanwege de samengeperste lucht. De hw demper is in mijn beleving de beste binnen 100,-. Heb er drie voor verschillende buksen, na enkele modellen te hebben geprobeerd. Ik kan hem je bijzonder aanraden.

Het geluid dat je hoort is helemaal in orde; hebben alle fx'en. De hamerveer ligt expres los, en beweegt pas niet meer als hij gespannen is. Erg slim, want dit gaat zng hammer bounce tegen: de hamer slaat niet extra na tegen de klep dus geen onnodig luchtverbruik dus veel zuiniger met lucht. Voor dat pufje lucht zou ik denk ik eens de o-ringetjes in die buurt vervangen, daar heb ik verder geen idee over want ik kan het niet voelen.

Al met al een hele leuke buks met veel opties! De trekker is ook erg goed in te stellen. Kijk maar eens op YT.

@ Alex alle cyclones hebben die powerwheels, toen ik orienteerde op een cyclone las ik in jouw post ergens dat jij die ook had :)

Vrgr Munt

Klopt idd,

Maar was meer een schuif met 3 standen meen ik........ maar zoveel buksen gehad in die tijd ;) nog steeds een beetje spijt dat ik ‘m weg heb gedaan.
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#5 Gebruiker is offline   eagle Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-augustus 15

Gepost 08 juni 2018 - 07:34

goede keus gemaakt. Ga je veel plezier van hebben.

Wat demper betreft: Hw of een andere nemen uittesten in de winkel!! ben zelf niet zo voor schuim er in.

Iedereen ervaart het toch weer anders.

ik zou geen barrel support nemen.
Het lost het probleem van een andere poi niet op!

fx cycloon is zo'n 40 joule

#6 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 12 juni 2018 - 22:54

Bekijk Post munt, op 07 juni 2018 - 23:44, zei:

Beste Remy,

Vrgr Munt

Enorm bedankt Munt, je hebt geen idee hoe gerustellend het is om te weten dat er niks scheelt door dat geluidje. Je hebt gelijk hoor het is voor de rest een super buks en schoet ongelooflijk nauwkeurig zelfs voor zo’n leek als ik.

#7 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 12 juni 2018 - 22:59

Heb uiteindelijk een hogan demper voor een zacht prijsje kunnen overnemen, ben benieuwd wat die doet, nog niet kunnen testen. Het is de gewone, niet de heavy trouwens. Binnenkort op 50m testen, op 25m ben ik blij verrast. Hij schiet waar je richt. Barrel support laten we dan maar.

#8 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 juni 2018 - 09:31

Hier hangt hij dan met de hw80k. Beide op hun manier schitterende buksjes.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

#9 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 juni 2018 - 09:35

En nog eentje. Zie je goed hoe kort die cyclone is.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

#10 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 14 juni 2018 - 23:53

Vandaag de hogan demper geprobeerd. Schotbeeld is dan toch weer anders. Op dezelfde 20m 5mm lager en een 3mm naar rechts. Het gewicht van de demper, ondanks het niet de hogan heavy is, heeft toch invloed op de loop zo lijkt het. Draai ik hem eraf, dan is het weer keurig 5 schoten in het midden onder een 2 cent munt. Met demper zijn de groepjes trouwens wel even strak. Geluid is wel echt een stuk minder. Je hoort alleen de hamer op de klep, verder niks. Erg prettig.

#11 Gebruiker is offline   eagle Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-augustus 15

Gepost 15 juni 2018 - 07:50

het gebeurt vaker dat met demper je net iets (anders) lager uitkomt.

persoonlijk vond ik de hogan ook stiller dan de hw op mijn buks

Maar dit heb ik alleen in de winkel zonder kogeltje geprobeert.

De hogan heavy is 2 x zo zwaar 290 gram tegen 143 voor de hogan decimator volgens site krale

vaak moet het kwa kleur en grote /diameter ook passen bij de buks.
Wel zit er foam in en dit slijt wel (maar is natuurlijk vervangbaar)

#12 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 15 juni 2018 - 22:30

Maar ook dat is dus niet te verhelpen met een barrel support?

#13 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 16 juni 2018 - 07:26

Waarom zou je een barrelband of dergelijke gebruiken? Paar klikjes aan de kijker en daarna altijd met demper schieten.
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Walther dominator 1250ft .22

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#14 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 16 juni 2018 - 10:58

Barrelband is iets gebruikelijker bij veldtoepassingen voor het gevoel dat je heb niet scheef kan stoten in ruige tochten. Bij normaal huis tuin (keuken :) ) gebruik hoort hij er gewoon goed in te blijven, & een zwevende loop is over het algemeen zuiverder ivm barrel harmonics. Daar kan een demper ook positieve invloed op hebben mogelijk
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200MK3

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#15 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 16 juni 2018 - 23:42

De rede is dat ik op medium power graag binnen schiet op 20m. Maar buiten op 50m wil ik graag rekening houden met de buren en met demper schieten. Het vervelende is gewoon dat ik dan de scope opnieuw moet gaan instellen en dat kost tijd en pellets. Maar als ik het goed begrijp is niemand echt fan van een barrelband, had de indruk dat dat de boel wat steviger zou maken. Zou niet willen dat dat ten koste van precisie gaat.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers