Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hft Met Bullpup?

#1 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 20-april 08

Gepost 11 juni 2018 - 18:42

Ik ben is benieuwd wat de bevindingen zijn met het gebruik van een bullpup voor HFT.

Ik kan mij voorstellen dat het balans weer erg goed kan zijn, maar het missen van gewicht aan de voorkant weer kan zorgen voor instabiliteit. Wie heeft ervaring? (voor dat ik van alles uit de kast ga trekken om m'n Edgun hiervoor te gaan gebruiken)

Wat zijn de voor en nadelen? Ik hoor het graag.

Groet, Paul
An rud nach leigheasann im ná uisce beatha níl aon leigheas air

#2 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 12 juni 2018 - 14:43

Hoi paul,
Je mag de kolf op de grond laten rusten
Dus een soort van opgelegd schieten😉
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#3 Gebruiker is offline   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 12 juni 2018 - 17:51

Wat mij betreft zijn bullpups goed voor het betere plinkwerk of om mee te schieten vanaf een tafel. Ik kan alleen maar nadelen bedenken voor Hft met bullpup. Maar wat voor mij is hoeft voor jou niet te gelden.
Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be ~ DFTA
Diana 75U T01, 54, 50 (4 versies), 300R, 280, 2x28, 26D, 24 Top, 2x20.
Daystate X2 Merlyn, Daystate Huntsman Regal, Daystate MK3.
Anschütz 9015 ONE, Anschütz 9015 ONE FT.

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#4 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 12 juni 2018 - 19:46

Bekijk Post Joost_B, op 12 June 2018 - 18:51, zei:

Wat mij betreft zijn bullpups goed voor het betere plinkwerk of om mee te schieten vanaf een tafel. Ik kan alleen maar nadelen bedenken voor Hft met bullpup. Maar wat voor mij is hoeft voor jou niet te gelden.

Idd waar, de meesten hebben het zwaartepunt aan de achterzijde, komtieweeraanmetdepriest :gek: die dus niet..... maar daar zit wel die grote fles die 450 schoten doet..... of deze in de weg zit als je de peg vast houd.... dat heb ik nog niet geprobeerd :D
Hammerli AR 50 Dylan
Diana 280
RTI Priest .177
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

#5 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Pro
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 12 juni 2018 - 20:44

Hoi Paul,

Ik heb 1x een wedstrijd geschoten met een Edgun Lelya in .177 dat is de mini onder de bullpups hij staat standaard op 20 joule maar heb hem terug gebracht naar 16 Joule door de hamerveer te verlagen in voorspanning, hij schoot heel stabiel 243 m/s (Edgun regulators zijn groot maar werken goed)
Was een leuk experiment maar was toch iets minder geslaagd dan ik in gedachte had, en liep tegen een paar dingen aan.

Het eerste probleem met een bullpups zit hem in de afstand van de hartlijn van de kijker en loop die is te groot, met HFT wil je de kijker zo dict mogelijk op de loop hebben, het wangstuk is gelijk de actie waar de loop in zit dus moet men gebruik maken van verhoogd kijker rail, anders kom je niet lekker achter de kijker.

Een bullpup is gebouwd om er mee rond te lopen en staand of zittend mee te schieten en dus niet echt gebouwd om er liggend mee te schieten, 80% van de HFT schoten tijdens een wedstrijd zijn liggend, dat komt door de compacte opbouw van de bullpup dus het gemis van een kolf met wangstuk het is wel op te lossen door de kijker iets verder naar voren te plaatsen, dat gaf bij de Lelya het resultaat dat de kijker voorbij de demper kwam, het zag er niet uit en het balans was verstoord.

Ik weet niet over welke bullpup het gaat maar magazijn houdende geweren zijn niet echt gebruikelijk bij HFT en je moet goed opletten dat je die verwijderd tijdens verplaatsen naar volgende lane.

Staand zie ik gelijk voordelen maar dat zijn +/- maar 2 doeltjes tijdens een wedstrijd.

Ondanks dit je moet voor je zelf uitmaken of jij hier geen problemen mee hebt en gewoon proberen als je al een bullpup hebt, dat heb ik ook gedaan met mijn Lelya, als we allemaal als lemmingen achter elkaar aan lopen zijn er nooit trendsetters die het anders doen, en misschien doen alle HFT goeroe's het wel allemaal fout hihi

Mvg, Matthijs
www.theoben.nl is niet meer :(

&

Onthufter Uzelf

#6 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 12 juni 2018 - 21:19

Bekijk Post Matthijs, op 12 juni 2018 - 21:44, zei:

Hoi Paul,

Ik heb 1x een wedstrijd geschoten met een Edgun Lelya in .177 dat is de mini onder de bullpups hij staat standaard op 20 joule maar heb hem terug gebracht naar 16 Joule door de hamerveer te verlagen in voorspanning, hij schoot heel stabiel 243 m/s (Edgun regulators zijn groot maar werken goed)
Was een leuk experiment maar was toch iets minder geslaagd dan ik in gedachte had, en liep tegen een paar dingen aan.

Het eerste probleem met een bullpups zit hem in de afstand van de hartlijn van de kijker en loop die is te groot, met HFT wil je de kijker zo dict mogelijk op de loop hebben, het wangstuk is gelijk de actie waar de loop in zit dus moet men gebruik maken van verhoogd kijker rail, anders kom je niet lekker achter de kijker.

Een bullpup is gebouwd om er mee rond te lopen en staand of zittend mee te schieten en dus niet echt gebouwd om er liggend mee te schieten, 80% van de HFT schoten tijdens een wedstrijd zijn liggend, dat komt door de compacte opbouw van de bullpup dus het gemis van een kolf met wangstuk het is wel op te lossen door de kijker iets verder naar voren te plaatsen, dat gaf bij de Lelya het resultaat dat de kijker voorbij de demper kwam, het zag er niet uit en het balans was verstoord.

Ik weet niet over welke bullpup het gaat maar magazijn houdende geweren zijn niet echt gebruikelijk bij HFT en je moet goed opletten dat je die verwijderd tijdens verplaatsen naar volgende lane.

Staand zie ik gelijk voordelen maar dat zijn +/- maar 2 doeltjes tijdens een wedstrijd.

Ondanks dit je moet voor je zelf uitmaken of jij hier geen problemen mee hebt en gewoon proberen als je al een bullpup hebt, dat heb ik ook gedaan met mijn Lelya, als we allemaal als lemmingen achter elkaar aan lopen zijn er nooit trendsetters die het anders doen, en misschien doen alle HFT goeroe's het wel allemaal fout hihi

Mvg, Matthijs

Hoi Matthijs,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb een Matador R3M. Dus inderdaad een magazijn, ongeveer 40 joule. Ik moet dus nogal wat veranderen wil ik de R3M hiervoor kunnen gebruiken, vandaar dit topic.
Hartlijn loop tot kijker is 55mm t.o.v. 45mm met mijn S400.
Uiteindelijk waarschijnlijk teveel werk om het uit te proberen...

#7 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Pro
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 12 juni 2018 - 21:28

Bekijk Post PaulMorss, op 12 juni 2018 - 22:19, zei:

Hoi Matthijs,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb een Matador R3M. Dus inderdaad een magazijn, ongeveer 40 joule. Ik moet dus nogal wat veranderen wil ik de R3M hiervoor kunnen gebruiken, vandaar dit topic.
Hartlijn loop tot kijker is 55mm t.o.v. 45mm met mijn S400.
Uiteindelijk waarschijnlijk teveel werk om het uit te proberen...

Ik ga er van uit met 40 joule dat het om een .22 gaat .....

Dat gaat hem niet worden voor HFT, bespaar je de moeite met ombouwen ... de kogelbaan van een .22 is op 16.3 joule is standje mortier en hit kans op de doeltjes met kleine hitzone is kleiner dan een .177 ik zou zeggen ga op zoek of spaar voor een andere .177 geweer/bullpup die nauwkeurig genoeg is tot 45 meter en een schot of 50 á 60 doet om de wedstrijd uit te schieten.

Mvg, Matthijs

Ps, ik heb een matador gehad en het is dan wel een bullpup maar vond hem niet echt licht & kort.

Bekijk Post alexenilona, op 12 juni 2018 - 20:46, zei:

Idd waar, de meesten hebben het zwaartepunt aan de achterzijde, komtieweeraanmetdepriest :gek: die dus niet..... maar daar zit wel die grote fles die 450 schoten doet..... of deze in de weg zit als je de peg vast houd.... dat heb ik nog niet geprobeerd :D

Als je zoveel schoten hebt waarom monteer je er dan geen 280 of 200 cc fles ?!
M18x1.5 zit in een 400/500cc en M14x1.5 voor de 200/280cc (misschien heb je hier wat aan.
Scheelt gewicht en maakt het makkelijker bij de peg.
www.theoben.nl is niet meer :(

&

Onthufter Uzelf

#8 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 12 juni 2018 - 21:42

Bekijk Post Matthijs, op 12 juni 2018 - 22:28, zei:

Dat gaat hem niet worden voor HFT, bespaar je de moeite met ombouwen ... de kogelbaan van een .22 is op 16.3 joule is standje mortier en hit kans op de doeltjes met kleine hitzone is kleiner dan een .177 ik zou zeggen ga op zoek of spaar voor een andere .177 geweer/bullpup die nauwkeurig genoeg is tot 45 meter en een schot of 50 á 60 doet om de wedstrijd uit te schieten.

Mvg, Matthijs

Ps, ik heb een matador gehad en het is dan wel een bullpup maar vond hem niet echt licht & kort.

M18x1.5 zit in een 400/500cc en M14x1.5 voor de 200/280cc (misschien heb je hier wat aan.

Precies. We laten het bij de S400. Om nou een andere loop erin te zetten en de kracht aan te passen gaat me wat ver om t te proberen :)

#9 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 12 juni 2018 - 21:48

Bekijk Post Matthijs, op 12 June 2018 - 22:28, zei:

Mvg, Matthijs

Ik heb wel eens zitten denken aan een drukbuisje van b.v. een Hammerli en dan ingekort met humaregje en een verloopje naar de aansluiting van de priest...... zou wel leuk zijn ;) maar na mijn laatste uitgaven qua FT buks etc ga ik niet kijken hoever ik kan gaan bij mijn betere helft :D
Hammerli AR 50 Dylan
Diana 280
RTI Priest .177
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers