Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Atlas V8 Bipod. Echt Versus Nep Een vergelijking

#1 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 20-april 08

Gepost 22 juni 2018 - 17:39

Een tijdje terug kocht ik via de verkoop-sectie een Atlas V8 cloon. Ik kende de originele Atlas bipods, en vond de cloon niet slecht. Nu hebben we dus een originele aangeschaft. Een V8 met schroefbevestiging, met als extra de flat feet.
De originele zit gemonteerd onder de Edgun, en de cloon onder de Shin Sung Infinity.

Bijgesloten Plaatje

Tijd om de echte en de cloon is te gaan vergelijken:
De originele heeft een scherpere kruiskarteling dan de cloon.
De originele heeft geen speling op de hoekinstelling van de poten. Dit is een belangrijk punt waardoor de originele Atlas vele malen meer stabiliteit geeft.
De originele heeft iets meer speling op de hoogte verstelling van de poten dan de cloon. Waarvan ik de reden kan bedenken: vuil. een nauwe passing van de hoogte verstelling zal in combinatie met zand finaal vastlopen. (de Atlas bipods worden ook gebruikt door defensie in verschillende landen en zullen meer plekken op aarde zien dan alleen een schiet-tafel) Deze speling is overigens opgeheven zodra het geweer word neergezet.
De hoekinstelling van de originele is gehard, en geslepen. De uitsparingen voor de verstelling is taps, wat dus de speling weghaalt. De cloon heeft daar grof gestanste plaatjes die niet zijn gehard, maar verchroomd of vernikkeld.
De hoogteinstelling van de originele Atlas heeft een extra ring. (werkt zoals een foster koppeling) De cloon heeft die extra ring niet, een punt wat ook door Atlas word opgegeven om de echtheid te herkennen, net zoals de verchroomde boutjes.
De originele verwisselbare voetjes passen niet in de cloon. (al verschilt dit per cloon begreep ik een maand of wat terug uit een ander topic)
De originele heeft een pivoting-mechanisme wat werkt. Die word ingesteld met de draaiknop tussen de poten. De cloon heeft ook een draaiknop. Staat die niet goed vast, dan rammelt het geheel heen en weer, of de bipod verdraaid. De echte Atlas is hierin stevig, en laat het geweer alleen zijdelings kantelen.

Bijgesloten Plaatje

Mijn conclusie:
Een originele Atlas V8 bipod geeft veel meer stabiliteit als een cloon. De gebruikte materialen en afwerking zijn zoals te verwachten stukken beter. Het is als een Audi met een Lada vergelijken. Ze rijden allebei, maar de kwaliteit in de Lada mis je. De cloon vertoont nu al slijtagesporen op het mechanisme met de draaiknop, heeft bramen van de productie, en wiebelt.
Als ik nog een bipod nodig zou hebben zou ik weer een originele Atlas kopen, geen cloon.

B&T Industries heeft een policy: lever je cloon in en krijg korting op een originele. Dat doen ze niet voor niets.
An rud nach leigheasann im n uisce beatha nl aon leigheas air

#2 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 22 juni 2018 - 17:49

Dank voor het delen, erg gedetailleerde en waardevolle informatie :)

#3 Gebruiker is offline   MdM Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 27-juni 14

Gepost 23 juni 2018 - 01:41

Bedankt voor de goede informatie..
Wat ik nog mis in het relaas is, is het voor de incidentele hobbyschutter de moeite waard om zo'n cloon te kopen, of is hij bij voorbaat 'kansloos' ..??

#4 Gebruiker is offline   patriott Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-juli 07

Gepost 23 juni 2018 - 08:14

Bij deze vergelijking mis ik alleen nog het financile plaatje. In Nederland kost een origineel meer dan 400 terwijl je een clone voor $40 op de mat hebt liggen. Dan is de clone een stuk stabieler in de portemonnee. En is het dit prijsverschil waard, misschien op een zwaar vuurwapen of een big bore wel.
Air Arms Pro Sport Walnoot
Air Arms S510 extra fac Walnoot
Air Arms S400 Classic Walnoot

#5 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 23 juni 2018 - 08:16

Bekijk Post MdM, op 23 juni 2018 - 02:41, zei:

Bedankt voor de goede informatie..
Wat ik nog mis in het relaas is, is het voor de incidentele hobbyschutter de moeite waard om zo'n cloon te kopen, of is hij bij voorbaat 'kansloos' ..??

Zo'n cloon kopen kan. Schiet je alleen als "plinker" is t prima. Wil je echt stabiliteit met het schieten op langere afstanden zou ik voor een originele gaan. Wat de prijs betreft, het is wat je t waard vind. En wat je ermee gaat doen. Plink je alleen ga je geen dure kijkers, mounts, of bipods kopen.
Schiet je competities, dan koop je al snel spul wat kwalitatief beter is.

Deze post is bewerkt door PaulMorss: 23 juni 2018 - 08:24

#6 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 23 juni 2018 - 14:15

@Paul,je hebt helemaal gelijk! De clones willen die plaatjes graag mee gaan draaien.
Bij 1 van mijn clones heb ik hem iets verlaagt op de ronding waar hij op kan kantelen,de moet ging ook vaak los,
en door hem inwendig vlak te laten dragen was het voor mij een stuk beter in gebruik.

Voor het gemak had ik onder elke buks een clone bipod.
Wou ik echt testen dan pak ik de dikke originele bipod.
Ben wel benieuwd wat de clone zou gaan doen met die echte slee pootjes eronder.
Denk dat het dan ook al erg anders word, in de staande rechtop stand zoals je hem op de foto hebt staan.
Maar dan moet het wel in je clone passen, ook de 5H pootjes passen weer niet in de standaard echte Atlas.

1 originele bipod naast de clones is denk ik zeker de moeite waard.
Daystate Grey Shadow limited edition .22
Daystate Wolverine 303 .30
Daystate Wolverine B .22
Edgun Leshiy .22 / .30
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
TX200HC Walnut .177
Sheridan F .20
Slavia 630 "pinkiewinkie"
Falcon 5.5 x 25 x 50 M16L
Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Falcon 5.5-25x56 B20
Falcon 4-18x44 B20
Falcon M5 1.5-5x30 LP20
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#7 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 23 juni 2018 - 18:39

Het nadeel van de flat feet is dat deze als de bipod in de 45 graden stand staat, niet meer vlak op de ondergrond staan, maar op de gebogen rand.
De andere voetjes heb ik nog niet getest. (en gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren) Je hebt de spiked en de cleat feet nog, en een combinatie van beide. Deze zijn meer voor een zachte ondergrond geschikt, of een houten ondergrond die mag beschadigen (boomstronk oid). Voor sport disciplines lijken ze me wat overbodig, of je moet je schiettafel willen bekrassen :blink:

De flat feet geven de bipod stabiliteit wanneer de bipod in de 90 graden stand staat, maar zijn niet anti-slip.

#8 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 24 juni 2018 - 09:03

Beste Paul,

voor een chte Real vs Fake vergelijking zou je de originele moeten vergelijken met niet n maar met een stuk of 30 cheap knock-offs.

Heel Azi produceert ze inmiddels, de een een stuk beter dan de ander.
SV "The Pig Stall"
SV Le Cartouche
Team Brabant 4ever

#9 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 24 juni 2018 - 09:07

Bekijk Post Gert, op 24 juni 2018 - 10:03, zei:

Beste Paul,

voor een chte Real vs Fake vergelijking zou je de originele moeten vergelijken met niet n maar met een stuk of 30 cheap knock-offs.

Er zijn inderdaad verschillen tussen de clones. Ik heb er 4 of 5 denk ik. Echter komt geen enkele in de buurt van een echte. De clones zijn niet slecht tot goed te noemen. Echter het originele is gewoon nog een pak beter. Dat weet je ook gewoon als je een clone koopt.
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Walther dominator 1250ft .22

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#10 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 24 juni 2018 - 10:13

Bekijk Post Gert, op 24 juni 2018 - 10:03, zei:

Beste Paul,

Dat zou leuk zijn. Ik maak een vergelijking omdat ik een originele n een cloon in huis heb, en m'n bevindingen daarvan wil delen.

#11 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 24 juni 2018 - 10:17

Bij de 5H is de flat feed niet geheel vlak, Skifeet ,
de zijkanten hebben dan in de 45 graden stand alsnog een iets groter draagvlak. De pootjes zijn in het echt groter dan op de foto.
Nu merkte ik dan op de SV de stand anders is dan thuis,afhankelijk vd hoogte vd tafel,hoogte vd kaart/doel.
Maar ze zijn wel lekker hard tov het rubber originele dopje die aan de rand veel vervormd.
Bijgesloten Plaatje
Daystate Grey Shadow limited edition .22
Daystate Wolverine 303 .30
Daystate Wolverine B .22
Edgun Leshiy .22 / .30
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
TX200HC Walnut .177
Sheridan F .20
Slavia 630 "pinkiewinkie"
Falcon 5.5 x 25 x 50 M16L
Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Falcon 5.5-25x56 B20
Falcon 4-18x44 B20
Falcon M5 1.5-5x30 LP20
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#12 Gebruiker is online   munt Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 24 juni 2018 - 15:32

Hopelijk niet teveel off-topic, ik zocht ook een soortgelijk model, maar kwam uit op de "Bipod UTG Recon 360". Ik moet zeggen heel stabiel,geen speling, zeer fijn af te stellen, erg tevreden mee. Op de SV wel eens een impact met atlas gevoeld, staat als een huis idd, maar deze doet het ook goed genoeg. Via de heren uit Staphorst zeg maar.

Enfin, ook leuk in de test :) ?
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200MK3

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers