Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Fabel Dat Een Demper Geen Zin Heeft Op Een Veerbuks

#1 Gebruiker is offline   Zen-Plinker Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 20-oktober 17

Gepost 04 juli 2018 - 21:12

Beste mede schutters,
ik lees wel eens op websites dat een demper geen nut heeft op een veerbuks, dit vanwege het geringe geluid wat deze produceren.
Maar zelf heb ik een Weihrauch HW97K en heb daar toen redelijk onwetend een demper bij gekocht.Ik heb altijd al met demper er op geschoten, maar toen ik deze er eens afhaalde, waarom kan ik mij niet meer herinneren eerlijk gezegd, merkt ik dat de impact echt naar beneden viel.Dus heb ik de demper er maar weer meteen op gezet.En was het eigenlijk helemaal vergeten, tot ik het onlangs weer las op een website.
Dus dacht ik, ik ga het maar eens op het forum lanceren zodat iedereen het weet.Daar foto's meer zeggen dan 1000 woorden, heb ik maar even wat foto's op de schietbaan gemaakt.Helaas had ik wel twee keer een mooi groepje alleen was dat per test 1 groepje en niet beiden op 1 test.
Maar zie voor jezelf:
Test op 50 meter indoor met een Weihrauch HW97K 5,5 mm liggend geschoten met H&N Field Target Trophy 14,66 grain en deze zijn 5,53 mm.
De Demper werkt klaarblijkelijk als een verlenging van de loop waardoor de pellet net wat meer snelheid / energie op pikt en zo wat vlakkere baan trekt.Maar hoe dan ook, ik schiet altijd met de demper er op en kan zo op een goede avond op 50 meter 5 schoten kwijt op een 20 eurocentje.
Tot slot voor mijn HW97K zijn de H&N FTT's 5.53mm 14,66grain absoluut de allerbeste pellets! (maar her zit wel wat verschil tussen de blikjes/lotnrs)
Please spread the word .... een demper op een veerbuks heeft zeker weten wel zin, alleen niet voor het geluid maar wel voor je schotbeeld.
Reacties / aanvulling en ook zeker commentaar is altijd welkom!
Bye.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Weihrauch HW97K 5.5 mm met een Walther 8-32x56 FT
Best performing pellets op 50m zijn voor mij de H&N FTT 5.53 14.66grain
Veel plezier gehad met 50m Optiek ... beste match 255 uit 300 liggend met de HW97K

#2 Gebruiker is offline   jba Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 17-september 13

Gepost 04 juli 2018 - 21:20

Ben wel benieuwd met een chrony erbij,of de pellet met de demper erop echt sneller gaat.
Of dat de demper net een juiste luchtwerveling geeft en daardoor mogelijk een beter schotbeeld geeft.
Daystate Grey Shadow limited edition .22 Falcon 4-18x44 B20
Daystate Wolverine B .22 Falcon 5.5 x 25 x 50 ML16
Edgun Leshiy .22 / .30 Falcon 5.5-25x56 B20 en de Falcon M5 1.5-5x30LP20
TX200HC Walnut .177 Falcon 5.5-25x56 M25 EMD
Ataman AP16 Silver .22 pcp pistol
Sheridan F .20 -- Slavia 630 "pinkiewinkie" --buks gezocht voor de :Falcon 5.5 x 25 x 50 EMD
****de mooiste schietlocatie: LSV Noarderloft

#3 Gebruiker is offline   Zen-Plinker Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 04 juli 2018 - 21:31

Goed idee!! Daar had ik niet aan gedacht zeg.Geposte afbeelding
Ik heb een Chrony onderweg uit het oorspronkelijke land der sinaasappels.Zodra deze binnen is zal ik dat eens fijn uittesten.Geposte afbeelding
Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben.Dus meer volgt!!

Veel plezier gehad met 50m Optiek ... beste match 255 uit 300 liggend met de HW97K

#4 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 04 juli 2018 - 21:44

Allereerst: knap geschoten op 50 meter, compliment.
Maar je theorie geloof ik niks van.
Die pellet gaat niet sneller door de extra demper en krijgt daar zeker geen vlakkere baan van.
Op je 2e foto staat een heel mooi groepje (eigenlijk het mooiste groepje van allemaal) met 1 flyer.
Daar staat bij geschreven: 'no silencer'.
Dus, eigenlijk schoot je het mooiste groepje zonder demper.
Verder vind ik een extra demper op een 97K geen gezicht, maakt 'm veel te lang.
Puur esthetisch en persoonlijke mening uiteraard.
Ook is het onnodig want in de originele 'loodstofvanger' kun je aftermarket een dempende vulling stoppen, hetzij een kant en klaar schotten/kamer-systeem of je maakt het zelf met krulspelden en vilt.
Ik geloof persoonlijk dus niet in een verbetering van het schotbeeld door het gebruik van een demper.
Eerder zal in de regel het gebruik van een demper het schotbeeld nadelig beïnvloeden.

Groeten,

Frans
Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

#5 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 04 juli 2018 - 21:59

wanneer een veerbuks twang heeft is de actie vaak luider dan het schot. Maar als de buks getuned is dan scheelt een demper toch echt wel weer, dan wordt het een hamer die op een spijker tikt ipv een "plof". Heb zelf nog nooit verschil in accuratesse gehad met mijn '97 maar in geluid wel, vaak getest ook, ook met bv tx200 & walther lgv. Dit is altijd buiten de discussie of iemand iets zelf een hard of zacht geluid vindt, dat blijf persoonlijk.
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200HC

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#6 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 04 juli 2018 - 22:01

Hoi Zenplinker,

Nooit andermans wijsheden aannemen... soms kom je tot dezelfde conclusie, maar net zo vaak niet! Lekker zelf onderzoeken!

Maar ook ik zie de groepjes zonder demper, en denk dan laat de demper er lekker af ;)

Mijn smaak is dat de 97 zonder demper veel mooier is, maar dat is van nul en geen waarde, want het is jouw buks ;) en als jij dit leuk vind.....

De 97 is net als de Engelse tegenhangers een strak schietende buks, ook zonder demper ( althans) dat zou zo moeten zijn! Gezien de uitgebreide inzet in de schietsport.

Ik doe mijn ding nu met de 35 en deze ondanks kritiek schiet super op lage snelheid.. allerlei theorieën maar het is top voor nu! En laat de nee zeggers maar bewijzen dat ik ongelijk heb, ik ben er content mee, en dat is het belangrijkste :D

Alex

Deze post is bewerkt door alexenilona: 04 juli 2018 - 22:02

Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#7 Gebruiker is offline   Stefan666 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 24-juni 18

Gepost 05 juli 2018 - 04:36

Heb juist het idee dat met demper de mondingssnelheid afneemt.

CO2 pistool, allebei met een verse patroon :

Met demper, ketsen de kogeltjes af van de kogelvang-plaat

Zonder demper, schiet je er in.

#8 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 05 juli 2018 - 05:54

Kan best dat door een demper de groepjes verbeteren. Die demper werkt dan als 'barreltuner'. De 'barrelharmonics', de looptrillingen worden dan, kennelijk, verbeterd voor jouw buks-pellet combinatie.
Om exact dezelfde reden kan een buks echter slechter gaan schieten met dezelfde pellets en een nieuwe pelletvoorkeur krijgen.

#9 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 05 juli 2018 - 07:17

Hey Zen-Plinker, als het voor jou werkt, dan werkt het voor jou :)

Zowel wat betreft het schotbeeld, als voor de buks/demper combinatie.

Mijn ervaringen...

De HW97k is al redelijk stil van zichzelf...
Ik heb toch wel verschil gemerkt mbt de geluidwaarde als er een demper op een veerbuks zit...

Ben er niet van overtuigd dat de demper als verlengde loop werkt, gezien de pellet de getrokken loop al heeft verlaten bij het ingaan van de demper. Verder, zie mijn eerste zinsnede ;)

#10 Gebruiker is offline   Zen-Plinker Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 05 juli 2018 - 07:41

Beste mensen,
Thanks voor de ooie commentaren, het is heerlijk om verschillende invalshoeken en ervaren te krijgen.
Daarom lees ik graag op dit forum!
Maar ik denk dat ik per abuis de nadruk op het groepjes schieten heb gelegd.
Mijn voornaamste punt wat ik wil maken is dat de pellets zonder demper veel lager op de kaart komen,
terwijl ik met en zonder demper deadcenter richt.
Dus de demper laat mijn pellets een paar hoger uitkomen opde 50 meter.

Het wel of niet mooie groepjes schieten is een tussen trekker en schoenen issue... die factor ben ik gewoon.
Geen excuus maar realiteit, met een veerbuks tussen klein kaliber geweerschutters liggen leidt je wel eens af.
wat een kabaal ... bah.
Dus ik wil graag geen discussie aanzwengelen mbt het groeperen met of zonder demper.
Mag wel natuurlijk.. want alle informatie en commentaar is en blijft een kadootje.

nogmaals thanks en ik hoor jullie graag!

#11 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 05 juli 2018 - 08:38

Bekijk Post Zen-Plinker, op 04 juli 2018 - 21:12, zei:

De Demper werkt klaarblijkelijk als een verlenging van de loop waardoor de pellet net wat meer snelheid / energie op pikt en zo wat vlakkere baan trekt.

Dit is niet correct.

De demper levert een ander bewegingsbeeld (oscillatie, vibratie, schwung, whatever) van de loop tijdens het schot op. Bij een veerbuks is het wapen al in beweging voordat de pellet de loop verlaten heeft. De uiteinden van de veerbuks (uiteinde loop) bewegen daarbij meer dan zeg de aktie of laadpoort. Zet je een demper op de loop dan verandert de schwung van het wapen tijdens het schot. De loop staat dan bij verlaten van de pellet uit de loop meer naar boven, onder, links of rechts. Met de pelletsnelheid heeft een demper niks te maken. Uit testen is reeds lang geleden naar voren gekomen dat een veerbuks slechts een relatief korte loop nodig heeft om aan z'n V-max te komen. Een demper is trouwens geen loop, het heeft er sowieso niks mee te maken.

Het mooie slomo filmpje van de HW90 zegt vaak meer dan 1000 woorden.

https://www.youtube....h?v=FaW_Hs0B79c
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#12 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 05 juli 2018 - 08:45

Een paar centimeter verschil in hoogte met/zonder demper op 50m. Dat draai je er wel uit. Ik zou de groepering belangrijker vinden. Verlengde loop is nooit aangetoond en onwaarschijnlijk. Op Utube zijn filmpjes te vinden waar mensen echt snelheidsmetingen gedaan hebben. En bovendien, elke duw in de rug die de pellet in de demper nog krijgt zonder geleiding door de loop zal resulteren in "wobble" en zal slechtere vluchteigenschappen opleveren.

#13 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 05 juli 2018 - 10:27

Josan heeft daar wel een punt inderdaad. De hoogte van je inslag met/zonder demper kan je prima corrigeren met je kijker natuurlijk. Over het algemeen is het namelijk wel bekend dat een demper van invloed kan zijn op je inslag.

Dus als jouw kijker is ingesteld op het schieten met demper, dan geeft dat automatisch het beste resultaat.

De redenen waarom blijft verder black voodoo denk ik ;)

#14 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 05 juli 2018 - 11:46

Of een demper invloed heeft op Vo kan gemeten worden; ik geloof er niet in, hooguit marginaal verschil maar meten is weten.
Dat de hoogte van de inslag anders is met demper dan zonder demper is bij gebruik van een veerbuks zeker niet ongewoon; hierboven goed verwoord door Hylke.

Groet,
Christ

Deze post is bewerkt door christ: 05 juli 2018 - 11:47

#15 Gebruiker is offline   Boris007 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 24-maart 18

Gepost 05 juli 2018 - 12:12

Ik stel voor om de buks in een houder te zetten zodat deze vast staat en dan nog een keer de test te herhalen.
Mijn vermoeden is dat, net als bij een handboog, dat de demper wat trilling uit de buks haalt.

Geposte afbeelding

Door de loop te "verlengen / verzwaren" zal de loop / buks waarschijnlijk iets minder trillen als de pellet de loop verlaat.
Misschien is de buks met demper ook wel beter in evenwicht dan zonder demper.

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers