Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Top-Mount Voor Side-Mounted Scopes

#1 Gebruiker is offline   Floyd123 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 10-juli 18

Gepost 11 juli 2018 - 09:24

Hallo,

Na veel zoeken kom ik er niet uit: ik wil een oude soviet scope (met quick release aan de zijkant van je geweer gemonteerd) op mijn luchtbuks zetten. Waarom? Het lijkt me gewoon super gaaf en die oude scope ligt nu stof te vergaren.

Probleem: de soviet scope heeft een quickrelease mechanisme welke je normaliter aan de zijkant van b.v. een ak47 monteerd. Mijn luchtbuks heeft dat uiteraard niet. Ik vraag me af daar een adapter voor bestaat. Andersom kom ik er namelijk genoeg tegen: een adapter die juist WEL op een ak47 past en waarop met dan een top mounted scope kan plaatsen.

Ik kom wel sideplates tegen. Deze plaatjes zijn voor russische wapens bedoeld. Je monteerd ze aan de zijkant en je quickrelease scope klikt hier simpelweg op. Precies wat ik zoek maar hij past niet zomaar op een luchtbuks. Daar moet ik gaatjes voor boren en dat lijkt me zonde. Het zou mooi zijn als er een adapter bestaat op je loop geschroeft kan worden net als een top mounted scope. Mijn vraag is dus of zoiets bestaat.

Info:
Betreffende luchtbuks: Webley Spector
Geposte afbeelding

Betreffende scope: 1p29
Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Adapter die op een ak47 past en waarop men een moderne top mounted scope kan plaatsen. (welke ik dus net niet moet hebben!)
Geposte afbeelding

Sideplate op op een ak47: in feite moet ik dit dus op mijn luchtbuks zien te krijgen.
Geposte afbeelding

#2 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 03-augustus 17

Gepost 11 juli 2018 - 11:44

Houdt er rekening mee dat je het hart van de kijker precies boven het hart van de loop monteert. Dit omdat je een linkse- of rechtse afwijking krijgt op andere afstanden dan waarop je hebt ingeschoten. Ik heb wel eens foto's gezien waarop de kijker centimeters naast de loop was gemonteerd omdat de schutter rechts een minder goed oog had. je bent dan gebonden aan de trefafstand waarop je buks hebt ingeschoten. Lees ook in het forumgedeelte Optiek het stukje over kijker montage naast de loop om eventuele afwijkingen te kunnen calculeren.
Een kijker op- of aan de loop monteren is uit den boze omdat je hiermee de looptrillingen en dus het schotbeeld beïnvloedt.

#3 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 23-juli 13

Gepost 11 juli 2018 - 11:48

Ik zou eerst maar eens nadenken of een dergelijke scope wel bestand is tegen de dubbele terugslag van een magnum-springer

Mvg
Steven
knsa 10mtr luchtpistool met een Webley Hurricane .177

Webley Raider .177 voor de HFT

Webley Raider .22 voor de 100mtr klaarmaken??????

#4 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 20-april 08

Gepost 11 juli 2018 - 12:17

Je wil ook dat je scope in de hartlijn van de loop ligt. En zuiver recht. Ik zou jezelf de moeite besparen en er een normale kijker op zetten. En als je graag dat Russische reticle wil heeft luchtbuks.com richtkijkers met een SVD reticle.
An rud nach leigheasann im ná uisce beatha níl aon leigheas air

#5 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 23-juli 13

Gepost 11 juli 2018 - 17:16

Aanvulling:

Even de info in de link doorgespit... standaard zero setting 400mtr? Gaat flink zoeken worden met een luchtbuks hoe schuin je 'm dan moet zetten....
knsa 10mtr luchtpistool met een Webley Hurricane .177

Webley Raider .177 voor de HFT

Webley Raider .22 voor de 100mtr klaarmaken??????

#6 Gebruiker is offline   Rob_CO2 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 03-juli 18

Gepost 12 juli 2018 - 00:41

Op AliExpress even zoeken naar “picatinny angled”. Zijn zeg maar een adapters die op een picatinny rail gaan waar dan onder een hoek van 90 graden weer een rail op zit. Dan is het een kwestie van heel nauwkeurig meten en boren en dan zou je daar die sideplate op kunnen schroeven.

#7 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 12 juli 2018 - 05:49

Bekijk Post Rob_CO2, op 12 juli 2018 - 01:41, zei:

Op AliExpress even zoeken naar “picatinny angled”. Zijn zeg maar een adapters die op een picatinny rail gaan waar dan onder een hoek van 90 graden weer een rail op zit. Dan is het een kwestie van heel nauwkeurig meten en boren en dan zou je daar die sideplate op kunnen schroeven.

Al zou dat lukken komt die scope veel te hoog. En omdat de zero range 400 meter is word t een heel gedoe om dat goed te krijgen.
Ik zou t vergeten. Of die scope moet van de mount af kunnen, dan zou je nog een adapter kunnen (laten) maken.

#8 Gebruiker is offline   Floyd123 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 10-juli 18

Gepost 13 juli 2018 - 08:57

Bekijk Post 3wheel, op 11 juli 2018 - 11:48, zei:

Ik zou eerst maar eens nadenken of een dergelijke scope wel bestand is tegen de dubbele terugslag van een magnum-springer

Mvg
Steven

Daar heb je een goed punt.. geen idee. Op dit moment denk ik 'nooit geschoten is altijd mis'. Als het niet al te veel kost wil ik de gok wel wagen.

Bekijk Post PaulMorss, op 11 juli 2018 - 12:17, zei:

Je wil ook dat je scope in de hartlijn van de loop ligt. En zuiver recht. Ik zou jezelf de moeite besparen en er een normale kijker op zetten. En als je graag dat Russische reticle wil heeft luchtbuks.com richtkijkers met een SVD reticle.

Al zou dat lukken komt die scope veel te hoog. En omdat de zero range 400 meter is word t een heel gedoe om dat goed te krijgen.
Ik zou t vergeten. Of die scope moet van de mount af kunnen, dan zou je nog een adapter kunnen (laten) maken.

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen. Helemaal als ik je opmerking over zero range zie. Ik ben benieuwd welke scope zou je adviseren (met een russische reticle) voor de Spector Webley?

Bekijk Post Rob_CO2, op 12 juli 2018 - 00:41, zei:

Toch weer een sprankje hoop voor deze Do It Yourself freak! Ik vindt inderdaad veel van deze angled adapters echter bijna allemaal 45 garden i.p.v. 90. Ik zoek nog even verder, ze zijn namelijk spotgoedkoop.

#9 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 13 juli 2018 - 10:14

Bekijk Post Floyd123, op 13 juli 2018 - 09:57, zei:

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen. Helemaal als ik je opmerking over zero range zie. Ik ben benieuwd welke scope zou je adviseren (met een russische reticle) voor de Spector Webley?

Klik!

Let wel op. Je hebt een magnum springer. Weet niet of dit kijkertje ertegen kan, maar ik zou een dampa montage gebruiken.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers