Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hatsan 125 , Veerbuks , Met Een Budget Scoop. Veerbuk, hoeft niet slecht te zijn

#1 Gebruiker is offline   Stefan666 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 24-juni 18

Gepost 14 juli 2018 - 12:52

Inmiddels de Hatsan 125 een week of 2 in bezit,
De keus was gevallen op een veerbuks, 5,5 , en "zo zwaar mogelijk en nog betaalbaar".
De gewone veer variant, niet de vortex ( met gaszuiger ).

Bijgesloten Plaatje

En als je dt wilt, lijkt mij deze buks zeker gn slechte keuze.
Veel power, zeer accuraat , best veel buks voor niet al te veel geld .

De keuze was gevallen op een Engelse scoop, 3-9 x 40 , met name omdat ik niet het geld wou uitgeven voor een
"dure" Hawke , en vooral.. omdat het mij nogal stoorde dat je ook nog mounts erbij moet aanschaffen, en.. - vind ik -
De prijs voor een paar stukjes gefreesd aluminium gewoonweg te hoog was.
Engels.. engels.. ik - vermoed - dat ze gewoon - in opdracht - gewoon in China zijn gemaakt.
Ze lijken erg op een wat goedkopere variant op de bekende china-verkoop-site's .

En die scoop is echt verbazend, voor de prijs van een halve tank benzine heb je vl ( en volgens de verkoper, een hufter proof ) scoop.
De instel mogelijkheden, AO , zoom sluiten mooi op elkaar aan, kon geen echt dood punt vinden.
Ook is het mogelijk het doelkruis te verlichten ( 3 kleuren ) ... Tja... Tja.. Leuk , voor mij, een beetje overbodige luxe.

Bijgesloten Plaatje

Duurzaamheid.. tot nu toe 500 schoten met een stevig schoppende veerbuks.. en geeft geen krimp.
gewoon gemonteerd met de meegeleverde weaver mounts.

Dan meer de buks zelf, krachtig, schopt aardig, en lekker zwaar ( in gewicht ) .
Ook het schietbeeld is absoluut niet verkeerd, kogelgat-in-kogelgat op 10 meter, euromunt groepjes op 25 meter , en een vuist-groep op 50 meter.
En dan geheel tegen verwachting in, op 50 meter schiet je alsnog door je tuinplank-schijfhouder heen :)
Voor iemand die uit de tijd komt dat dt allemaal verboden was, verbazend hoeveel power er tegenwoordig
in een legale veerbuks zit.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Ben nog niet helemaal uit over wat nu de beste kogeltjes zijn voor deze buks,
Heb meerdere types geprobeerd ( H&M , RAM en Dynamil superpoint )
H&M lijkt destructiever te zijn, RAM vind ik behoorlijk vallen op 50 meter, Dynamil lijkt tot nu toe de beste keus
( 2 cm verval als je van 25 naar 50 meter gaat ) , waar RAM bijna op 14 ( hele kaart ) zit.

Ben er redelijk van overtuigt, dat met de juiste kogeltjes accuraat op 75 meter zeker haalbaar moet zijn.

Heeft de buks ook echte minpunten ? Ja..

De veiligheid / safety stopte al met werken na een schot of 100 , nu heb ik ook het vermoeden dat het iets te doen
heeft met het extreem licht zetten van de trekker.
( leuke combinatie ook, niet werkende safety samen met een lichte trekker ;p )
Nu was het al niet een buks om zo maar in handen te geven van de buurtjochie's , en met deze... snelvuur optie..
Helemaal maar niet doen :)

Bijgesloten Plaatje

De blauwing.. ik vind het redelijk waardeloze kwaliteit, zelfs met vet houden en schoon houden , zie je de loop
bijna roesten uit de doos. Net een franse auto.. roest al in de showroom.

( over uit de doos gesproken, eerste schot is vrij spectaculair met deze buks.. gezien de conserveringsmiddelen
die ze er in hebben gespoten in de fabriek.
Dacht hl even een vuurwapen in handen te hebben. Gelukkig was dit er na een schot of 5 wel af. )

Mr.. als je het plaatje bekijkt ( kosten , en wat je er voor krijgt ) ..
Absoluut elke euro waard , alleen.. die 37 joule .. Als je nu in de stad woont, en in je achtertuin wilt schieten..
Niet doen..
Die buks vreet 16mm bouwplaten , tuinhout en plaatstaal alsof het niks is.

#2 Gebruiker is offline   Robk Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 13-juli 14

Gepost 14 juli 2018 - 21:47

Probeer de jsb jumbo heavy maar eens. Die gaan meestal ook wel goed in deze hatsan.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Weihrauch HW77 V Mach .22
Weihrauch HW100T .22
Weihrauch HW70 .177
Weihrauch HW30S .177
Diana 25D .177
Hatsan 125 .22
Hatsan 25 supercharger .177
Webley tempest .177

#3 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 15 juli 2018 - 05:47

Zuiverst in de mijne was gewoon JSB
Roest geen last van gehad. Gewoon na elke beurt afgedaan met ballistol.
Op magnums is de simpelste kijker vaak de beste; hoe meer fratsen des te meer er stuk kan.
IR is ook zoiets dat snel kan sneuvelen
Verder zijn het leuke buksen, die dikke Hatsans. :)
Had toen de 125 Sniper in 6.35. Tzt nog een .30 Carnivore op de kop tikken.

Deze post is bewerkt door yana: 15 juli 2018 - 05:51

#4 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 15 juli 2018 - 07:31

Hah :ha:

Leuk nog even over je aankoop te lezen ! De 125 is inderdaad een prettig schietende buks met veel potentie. De Quattro trekker zal daar zeker aan bijdragen.

Zo'n weaver mount vind ik nou een goede zet, ik wou dat deze op iedere 16J+ veerbuks zou zitten.

De JSB Heavy zeker uitproberen, hele fijne pellet. Hoewel ik recent ook een Hatsan in het arsenaal heb zitten en die heeft een lichte voorkeur voor H&N pellets. Mischien anders ook de H&N Baracuda's testen ?

#5 Gebruiker is offline   Stefan666 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 24-juni 18

Gepost 15 juli 2018 - 08:05

Soort zij-hobby van me, materiaal testen / uitproberen en aanpassen :)

Ik zal zeker die JSB bestellen,
Wil ook nog de "high speed" van gamo proberen.. kijken wat ie dan doet.

H&N heb ik ( baracuda ) , dit al na lezen op dit forum.
Daar moet ik nog beter mee testen, had er in mijn doosje behoorlijk wat beschadigde kogeltjes.
- slechte batch ? - gaf ook het niet helemaal mooi groepen daar al snel de schuld van.
Ging van "roosje" naar, niet eens op de kaart op 25 meter.

Zal ze nog eens beter bekijken en nogmaals testen - blikje was al halverwege de oud ijzer bak.

Verbaasde me over de prestaties van de Dynamil superpoint, die schieten prettig.
Uiteraard waren deze uit oude voorraad, en staat de gulden prijs nog op het blik.
- en niet zo snel meer ergens op het web te koop :) -

Oh als een aanvulling, heb de buks ook geprobeerd met een red-dot van Webley ( speed point ) , oud model.
Totaal nutteloos :)
Boven de 10 meter beslaat de red-dot het hele doel. "mhe"

Met de korrel keep is er ook prima te schieten, heel prettig af te stellen, en door de -lichtgevende- inserts tekent het erg goed af.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers