Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Kan Je Lid Worden Van Een Schietvereniging Als Je Adhd Hebt?

#16 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 15 juli 2018 - 22:39

het is maar net in welke sterkte je het hebt , kan je er op den duur goed mee om gaan,
met wat wil je schieten met vuur of lucht, ik denk dat er met lucht wel wat anders tegen aan,
wordt gekeken , goede raad in dit geval kan twee kanten op, eerlijk zijn kom je op den duur,
het beste mee weg, maar loop ook niet mee te koop met wat je hebt , er is ook nog veel onbegrip,
het ja of nee kan een ander niet voor je geven die ander kent je niet, zorg eerst dat ze je goed kennen waar je heen wil gaan, dat is de raad die ik geef,en zeg eerst niets over ADHD,
de kenners zien het toch wel snel genoeg, en mocht het goed gaan na een poos kan je altijd,
nog kijken of een van het bestuur te vertrouwen is om mee te praten,in dien nodig

Deze post is bewerkt door AGB: 15 juli 2018 - 22:46

Niet geschoten is altijd mis

#17 Gebruiker is offline   Flipse Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 26-december 17

Gepost 15 juli 2018 - 22:47

Bekijk Post Ruud<, op 15 juli 2018 - 21:34, zei:

Een schietvereniging is dan wel een rechtspersoon, maar volgens mij heb je hier gelijk ivm de medische geheimhoudingsplicht en privacy.

Ik denk vooral ook dat Flipse voor zichzelf dient af te vragen wat de implicaties van zijn/haar gedrag kan zijn op een schietvereniging. Ten eerste gezien de aard van de sport (veiligheid #1) en ook de afspiegeling op de andere schutters. Schieten is nu eenmaal een sport die behoorlijk veel concentratie kan vergen, andere schutters zitten wellicht niet op drukte om zich heen te wachten.

Lastig...

Dat ik anderen tot last ben ben ik niet zo bang voor. (Op de schaakvereniging waar ik zit gaat het na 10 jaar ook nog altijd goed). Voor mijn werk zit ik vaak op de weg met een trekker en hier lukt het concentreren ook altijd. Het is niet zo dat ik 24 uur per dag aan het hyperen ben en ik ben zelf ook van mening dat ik niet moet schieten als ik druk ben of geen concentratie heb.

#18 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 15 juli 2018 - 22:47

Bekijk Post Flipse, op 15 July 2018 - 22:34, zei:

Hoezo is er dan een vragen lijst zoals ik een paar posts eerder had geplaatst. Het gaat mij meer om de luchtdruk wapens dan om de vuurwapens.

Nou dan is de moeilijkste horde om een SV te vinden die open staat voor allerhande luchtschietspul ;)
Het c5 formulier is enkel nodig voor het verlof of verlenging ervan.

En wat betreft dat iemand druk zou zijn, en dat dit storend zou zijn........ probeer maar eens te schieten met al die ouwehoerenden non ADHDers achter je :D

Flipse, waar niet naar gevraagd wordt ;)

Neem anders het aanbod van Triek aan, als je daar een aantal keer mag schieten met lucht maar het te ver weg is, kan deze mischien bemiddelen.

Als Woerden in de buurt is, kom dan op de zaterdagen dat we lucht schieten (hoef je niet lid te worden kost 7.50€ van 10 tot 14:00 soms langer en kan je met gelijkgestemden op klapdoeltjes of kaarten schieten, niemand hoeft te weten dat je ADHD hebt, daarentegen als je dit kenbaar zou willen maken kan je zomaar stuiten op begrip als je een “stuiter” momentje hebt ;)

We hebben iemand die aangeeft ADHD te hebben, en is idd soms niet bij te houden :sad: maar het meest irritante is eigenlijk zijn Haagse accent :D

Groetjes,
Alex
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#19 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 15 juli 2018 - 22:52

wat gaat het snel hier met schrijven
Niet geschoten is altijd mis

#20 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 16 juli 2018 - 07:16

Bekijk Post Flipse, op 15 juli 2018 - 23:47, zei:

Dat ik anderen tot last ben ben ik niet zo bang voor. (Op de schaakvereniging waar ik zit gaat het na 10 jaar ook nog altijd goed). Voor mijn werk zit ik vaak op de weg met een trekker en hier lukt het concentreren ook altijd. Het is niet zo dat ik 24 uur per dag aan het hyperen ben en ik ben zelf ook van mening dat ik niet moet schieten als ik druk ben of geen concentratie heb.

Schaakvereniging zelfs ? :D ;)

Nou, dan zou ik mij er allemaal niet zo hééél errug druk om maken, ga lekker naar een schietvereniging en schieten maar en dat formuliertje komt wel goed toch ;)

#21 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 16 juli 2018 - 08:10

Ik zou eerlijk gezegd gewoon nee invullen. Er zijn zoveel mensen met ADHD die er zó mee rondlopen en 'gewoon druk' heten te zijn en van niks weten.
Zwz vind ik persoonlijk ADHD een 'hype'van nu. Net als bijna alle kinderen tegenwoordig hoogbegaafd zouden zijn :blink:
Ze zijn erg makkelijk in het plakken van etiketten tegenwoordig. Maar waar trek je de grens? Afijn, dat is off topic. IEDEREEN heeft trekken van bepaalde persooblijkheidsstoornissen etc. Of dat nou narcisme, autisme, of ADHD etc is.
Maar 'ja' invullen geeft gewoon een bérg ellende. Zéker omdat je vermoedelijk Ritaline gebruikt? Dat is gewoon soort speed..
Als je dat straks invult op je gekkenbriefje houdt het gewoon op vermoed ik.

Niemand bij de politie, óf bij een SV, gaat een risico nemen als je ergens ja aanvinkt. Zo simpel is het.
En geen enkele arts of psych die een verklaring gaat geven dat je wél veilig bent met wapens. Om exact dezelfe reden.
Hoe prijzenswaardig eerlijk zijn ook ís, igv de schietsport kaatst de bal waarschijnlijk in je eigen nadeel terug.
Niemand gaat zijn handen eraan branden. En volkomen begrijpelijk als je in hun schoenen staat.

Zelf lijkt mij ADHD geen enkel probleem icm de schietsport. Ik ken meer mensen met ADHD in de sport. En goede schutters óók.

PS gekkenbriefje speelt idd bij verlof. Dus pas na min 1 jr SV. Binnenkort komt de Escreener. Te beginnen bij nieuwe aanvragen. Gekkenbriefje komt dan te vervallen. Dan wordt het lastiger verhaal.
Voor lidmaatschap SV is vanuit wetgeving alleen VOG vereist. Al hebben veel SV een bepaling mbt medicijngebruik in hun aanvraagformulier. Het staat ze vrij om strenger te zijn dan de wetgeving uiteraard. Zolang het niet ism de privacy.

Deze post is bewerkt door yana: 16 juli 2018 - 08:17

#22 Gebruiker is offline   Rob_Venlo Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-december 04

Gepost 16 juli 2018 - 08:37

Beste Flipse,

ik zou bij de gezondheidsvragen overal fijn nee invullen. Het gaat de vereniging eigenlijk ook niets aan dat jij iets in het autisme spectrum hebt. De vraag alleen al vind ik al net zo krom als bij het lidmaatschap vragen naar iemands sexuele voorkeur.

Daarbij vind ik het autisme spectrum niet thuishoren in het lijstje van "stoornissen". (Hoog funtioneel) autisme is een manier van informatie verwerken. Dat gaat bij autisten net iets anders dan bij "simpele" mensen, dat is niet meteen slechter of beter. Een gedragsstoornis, ja dat vind ik thuishoren op zo'n vragenlijst. De vraag naar verslaving is onzinnig, dat is een momentopname. Ik kan zo maar volgende week aan de drank gaan terwijl ik op dit moment helemaal niet drink. "Stressvolle omstandigheden", wat een kolder zeg. Je moet mijn baantje eens een weekje ofzo doen. "Extreem in uw uitlatingen".... Ik wilde bij deze vereniging niet eens lid worden als was het de laatste op aarde. Extreem he?

Rob

Deze post is bewerkt door Rob_Venlo: 16 juli 2018 - 09:01

Weihrauch HW35 (1965) Gamo Black 1000 AS-IGT (2017)
Weihrauch HW50s (2014) Milbro Series 70 model 79 (????)
Weihrauch HW50s (1975) Cometa Fusion Premier Star (2018)
Weihrauch HW30 (2011)

#23 Gebruiker is offline   Vassago Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-april 11

Gepost 16 juli 2018 - 08:59

Zeker doen, al direct fraude plegen bij het inschrijven is een goed begin.

Het (voor KNSA gecertificeerde verenigingen) verplichte inschrijfformulier heeft inderdaad een aantal vragen waarvan vraag 1 is heeft u oa. ADHD. Het antwoorden van Ja hierop zou hooguit moeten lijden tot een gesprek met het bestuur hierover maar zal afhankelijk van hoe je je gedraagd op de baan niet direct lijden tot het onthouden van lidmaatschap.
Verder is de SV verplicht zorgvulding met jouw gegevens om te gaan, alleen het bestuur zal op de hoogte zijn van wat jij invult.

Dat niemand het aan zou durven iemand met ADHD lid te laten worden van een SV is grote onzin.

#24 Gebruiker is offline   Hermanusb Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-september 17

Gepost 16 juli 2018 - 10:48

Ik zou ook nee invullen en lekker gaan schieten.

Elke SV verplicht je tot een cursus die voor een luchtschutter werkelijk nergens op slaat.
3/4 van NL heeft wel iets en we kunnen het ook overdrijven.
Geweer HW97k
Optiek Hawke Sidewinder 6-24x56 SR PRO

#25 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 16 juli 2018 - 10:51

Bekijk Post Ruud<, op 15 juli 2018 - 22:34, zei:

Een schietvereniging is dan wel een rechtspersoon, maar volgens mij heb je hier gelijk ivm de medische geheimhoudingsplicht en privacy.

Ik denk vooral ook dat Flipse voor zichzelf dient af te vragen wat de implicaties van zijn/haar gedrag kan zijn op een schietvereniging. Ten eerste gezien de aard van de sport (veiligheid #1) en ook de afspiegeling op de andere schutters. Schieten is nu eenmaal een sport die behoorlijk veel concentratie kan vergen, andere schutters zitten wellicht niet op drukte om zich heen te wachten.

Lastig...

Beste medeschutters,

graag neem ik even een moment om eea te nuanceren, zodat dit interessante topic wat helderder verloopt en we de vooroordelen weg kunnen halen.

ADHD in een notedop:

Het betekent dat je vaak druk IN JE HOOFD bent, niet zozeer de hele tijd in gedrag. Dit komt omdat het filter om de externe prikkels te waarderen naar prioriteit minder sterk ontwikkeld is. Dit heeft een zeer duidelijke functie in de natuur; de mens als roedeldier heeft ongeveer 10% verkenners nodig, die uitblinken in creativiteit, gevoeligheid voor omgeving, improvisatievermogen en OOTB denken. Dat was een tijd lang in de moderne samenleving minder nodig maar nu met de opkomst van de technologische revolutie geeft het weer enorme voordelen op bijv. de arbeidsmarkt. Anderzijds zijn monotone handelingen en repetatieve taken zoals administratie vaak een grotere opgave.

De onrust ontstaat vaak in prikkelrijke omgevingen. Deze kunnen stimuleren maar ook voor een overload aan indrukken zorgen. Mensen met ADHD kunnen een hoger concentratievermogen opbrengen dan de gemiddelde persoon, alleen hebben meer uitdaging om die concentratie op 1 ding gefocust te houden daar dus externe prikkels aandacht blijven vragen.

Zaken als yoga, martial arts, (boog)schieten en bv schaken werken zeer positief, daar dit veelal prikkelarme en rustige omgevingen zijn . Het onrustige gedrag neemt dan ook snel af. ADHDers zijn vaak ook sterk getraind in het herkennen van hun drukke gedrag en leren hierin time-outs te nemen. Een schietvereniging is bij uitstek een prikkel arme omgeving waar iemand tot rust komt (herkenbaar denk ik voor iedere beoefenaar).

Autisme is echt iets totaal anders dan ADHD.

Uit onwetendheid worden er rare maatregelen/sancties preventief opgesteld door oa overheden. Wanneer je een diagnose hebt kun je daar open over doen mits van toepassing en wanneer je het kunt nuanceren naar degenen in de omgeving die wat minder op de hoogte zijn. Ook geeft een diagnose en behandelplan aan dat je er serieus mee bezig bent en en mee om kunt gaan. Neemt niet weg dat je er soms nog wel van kunt balen en er niet te koop mee loopt, da's ook begrijpelijk.

Zonder diagnose van een psychiater zou ik niets vermelden op schrift, het kan best zijn dat je een vermoeden hebt maar dat hoeft niet direct te betekenen dat je gelijk ADHD hebt. Er is een experiment uitgevoerd op een middelbare school voor onhandelbare leerlingen waar ze alle kinderen op een o.a. cafeine- en suikervrij dieet hebben gezet en na enkele maanden was 60% van het ADHD gedrag verdwenen. Inderdaad, het lijkt wel een trend, een echte diagnose is iets heel anders dan een vermoeden, en dat maakt het voor de mensen die de aandoening echt hebben ook niet makkelijker.

In jouw geval uit jouw ervaring wetende (lees: schaakclub) dat het geen problemen oplevert voorzie ik ook geen probleem, ik zou het zeker even toelichten in een persoonlijk gesprek.

Dank voor deze ruimte, nu weer on-topic,

Vrgr Munt

(deskundig op dit gebied zowel uit ervaring als professioneel)
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200MK3

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#26 Gebruiker is offline   berts Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 19-mei 04

Gepost 16 juli 2018 - 10:57

Meer 'Munt' op dit forum :)

#27 Gebruiker is offline   Rob_Venlo Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-december 04

Gepost 16 juli 2018 - 11:50

Bekijk Post munt, op 16 juli 2018 - 11:51, zei:

Autisme is echt iets totaal anders dan ADHD.

Beste Munt,

ADHD en autisme komen niet alleen vaak samen voor maar lijken ook ontzettend op elkaar. Dat zou jij als pro en ervaringsdeskundige moeten weten. Het is niet voor niets dat er in het hele land centra voor Autisme en ADHD zijn. Dus om nou te stellen dat het totaal iets anders is gaat me wat ver. Inderdaad worden ze in de DSM-IV afzonderlijk benoemd, de DSM 5 staat hiervoor een specifieke dubbele diagnose toe. Voortschrijdend inzicht zeg maar. Maar jij als professioneel en ook ervaringsdeskundige zult het ongetwijfeld het beste weten.

Groet,

Rob

PS: je moet eens een rijbewijs aanvragen en zeggen dat je ADHD hebt en daar medicatie, bijv. Ritalin of Wellbutrin voor krijgt. Kun je nog eens lachen (of huilen). Dus voor een schietvereniging... Ik wist het inmiddels wel.
Weihrauch HW35 (1965) Gamo Black 1000 AS-IGT (2017)
Weihrauch HW50s (2014) Milbro Series 70 model 79 (????)
Weihrauch HW50s (1975) Cometa Fusion Premier Star (2018)
Weihrauch HW30 (2011)

#28 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 16 juli 2018 - 13:41

Beste Rob,

Dank voor je nuance en verduidelijking met DSM-V. Dat het vaak een dubbele diagnose is klopt, dat het hetzelfde is, dat voor mij niet direct. Dan (voor mij) eerder AHDH & OCD samen. Ik weet uiteraard absoluut niet alles. De centra behandelen vaak autisme, GTS, ADHD, OCD en PPD-NOS allemaal op 1 plek, dat heeft ook met efficiëntie te maken. Ik ben overigens geen psycholoog of psychiater en wil dat ook zeker niet pretenderen. Omwille van dit topic laat ik iig deze hier even liggen (altijd welkom en interessant om verder te leren verder hoor nogmaals dank!).

Waar het mij om gaat is precies hetzelfde als jij op doelt, er is hier en daar maatschappelijk weinig inzicht en veel vooroordeel, iets waar de schietsport an sich ook regelmatig last van heeft. Het aanvragen van een rijbewijs doelde ik ook op, we zijn het helemaal eens wat dat betreft!

Goed topic Flipse, en laat jezelf nooit gek maken he :)

Vrgr Munt
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200MK3

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#29 Gebruiker is offline   Porschelover Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 19-oktober 13

Gepost 16 juli 2018 - 14:18

Beste Flipse,

als secretaris van een SV heb ik toevallig ervaring opgedaan met een schutter die bij het intake gesprek heel eerlijk een soortgelijke stoornis vertelde te hebben. Onze bestuursleden zijn geen psychiaters, maar naar de kandidaat schutter toe vond ik het onze plicht om ons te verdiepen in de materie en de kandidaat niet zo maar af te wijzen. Om een lang verhaal kort te maken, deze schutter is nu enkele jaren lid bij ons en heeft ook een vuurwapen verlof. Wij hebben er echt eerst alle info over ingewonnen en een van de dingen die ons duidelijk zijn geworden is dat dergelijke stoornissen (geen fijne bewoording) wel meer voorkomen onder de topschutters.

Als SV heb je sowieso de plicht om tijdens de aspirantentijd een lid te monitoren en dat vind ik net zo belangrijk als een positief antwoord op een van de vragen van het C4 formulier.

Mocht je je gaan aanmelden bij een SV dan hoop ik oprecht voor je dat ze je niet zo maar afwijzen. Elk bestuur is anders en elke stoornis zal apart moeten worden beoordeeld.

Volgens de certificeringseisen van de KNSA ben je als SV wel verplicht om iedere aspirant het C4 formulier te laten invullen. C5 is voor verlof en vervangen door WM32 sinds 16 Juni.

Groet Bert
Big Bore lucht
Secretaris S.V. Trefpunt

#30 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 02-november 07

Gepost 16 juli 2018 - 15:50

zoals gewoonlijk lopen de meningen uiteen wat op zich een goede zaak is. Persoonlijk heb ik ook om mijn sportschutters licentie te behalen een medisch attest verstrekt door de dokter moeten af leveren. Op regelmatige basis wordt dit opgevolgd en moet dit vernieuwd worden.
Het zal zo wel zijn redenen hebben denk ik waar dit nodig voor is, volgens mij om gewoon uit voorzorg bepaalde stereotypes te weren :cool5: Zelf vind ik dit eigenlijk de normaalste zaak van de wereld want het gaat hier tenslotte over wapens, hoe licht die ook mogen zijn.

En voor men mij hier voor het blok werpt, in mijn persoonlijke kenniskring ken ik toch iemand die het licht in één van zijn ogen moet missen voor de rest van zijn leven en dit door een gamo luchtpistooltje :les:

Aan de andere kant ben ik ook wel de laatste die iemand in een vakje steekt omdat ie anders is. Ik ben geen medisch onderlegd persoon en ken niets van ADHD maar een vragenlijst bewust verkeerd beantwoorden zal niet in goede aarde vallen eens dit opgemerkt wordt denk ik.

Even navraag doen waarom dit nodig is om die vragenlijst in te vullen, alleen al om privacy redenen is een goede reden. ;)

succes

mvg
Bertje
walther 1250 dominator .177 - BSA R10 mk2 .177 - Walther LP 400 carbon

Is de buks uit het foudraal, zie je iedere keer een zonnestraal!

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers