Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Kan Je Lid Worden Van Een Schietvereniging Als Je Adhd Hebt?

#1 Gebruiker is offline   Flipse Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 26-december 17

Gepost 15 juli 2018 - 11:32

Ik zit er over na te denken om lid te worden van een schietvereniging. Het enigste wat mij tegen houd is de eigen verklaring waarin je een aantal vragen met ja of nee moet beantwoorden. Bij de eerste gaat het bij mij gelijk al fout omdat ik met adhd rond loop. Omdat dit forum lekker anoniem is durf ik het hier wel te vragen aangezien ik er nou niet echt trots op ben dat ik het heb. Hieronder heb ik een aantal vragen waarvan ik hoop dat er iemand een antwoord op heeft.

1. Kunnen ze je weigeren als je "ja" invuld dat je het hebt?

2. Er staat dat je het naar waarheid in moet vullen maar zouden jullie dan "nee" invullen? Al ben ik 20 toch kan ik thuis af en toe nog aardig hyperen. Als ik aan het werk ben dan valt het vaak mee. Ik heb mezelf aangeleerd om dingen als schieten niet te doen als ik druk ben dus ik ben er niet bang voor dat ik met een buks rare dingen zal gaan doen.

3. Mocht ik een "ja" invullen mag die gene waarmee je in gesprek gaat dat dan door vertellen aan anderen dat je adhd hebt? Ik hou het zelf liever verborgen voor anderen omdat je vanuit mijn ogen gelijk een stempel "druk kut jong" krijgt als mensen weten dat je het hebt en niet iedereen hoeft te weten wat ik mankeer.

Dit waren al mijn vragen.

Met vriendelijke groet,
Flipse

#2 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 15 juli 2018 - 12:16

Hoi Flipse,

ADHD, daar moet je net zoveel schaamte gevoel voor hebben als dat je bijvoorbeeld in een rolstoel zit, kaal bent, etc.
Het is een afwijking op de norm waar je zelf geen keuze in hebt gehad ;) voor mij makkelijk gezegd, echter laat de “schaamte” vooral los. Misschien dat het je wat meer rust geeft, en anders in ieder geval mogelijk meer begrip van anderen ;)

Maar ADHD en de schietsport, ik meende dat het “leugen briefje” enkel van toepassing was als je een verlof aanvraag of verlenging wilt doen.
Verder als je daar een ja invult, betekent dit niet in alle gevallen dat je daarmee gelijk uitgespeelt bent. Soms betekend het dat men daar toelichting over wilt.

Het advies wat ik je wil geven, ga eens bij een schietvereniging in de buurt langs en leg het voor ( ga eens een gesprekje aan met een bijzondere wetten ambtenaar, je zal niet de eerste zijn denk ik) , je zal zien dat er wel meer mensen zijn die iets meer “bagage” hebben als de gemiddelde “normale” schutter...... eigenlijk is wat men noemt een “normale” schutter iemand waar nog niets van bekend is :D kan zijn dat je openheid en zelf inzicht meer deuren opent als sluit ;)

Veel succes gewenst,

Alex
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#3 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 15 juli 2018 - 12:25

Zie PM, het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet!

Vrgr Munt
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200HC

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#4 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 15 juli 2018 - 13:16

Wat is de letterlijke vraag op het formulier?

#5 Gebruiker is offline   Flipse Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 juli 2018 - 13:34

Bekijk Post josan, op 15 juli 2018 - 13:16, zei:

Wat is de letterlijke vraag op het formulier?

http://www.dekorrel....Korrel_2016.pdf

Ik hoop dat de link het doet.Het is op de laatste bladzijde en de eerste vraag.

#6 Gebruiker is offline   Boris007 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 24-maart 18

Gepost 15 juli 2018 - 13:46

De eerste vraag op de meeste formulieren.

//
Is ooit een psychiatrische diagnose vastgesteld, zoals een psychotische stoornis, bipolaire stoornis, depressieve stoornis, posttraumatische stress-stoornis, ADHD of een persoonlijkheidsstoornis?
//

#7 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 15 juli 2018 - 15:22

Wanneer je 'JA' aankruist gooi je een leeuwenkooi open. Zelf slik ik vanwege chronische pijn een antidepressiva. Dit heb ik destijds eerlijk aangegeven en ook de reden benadrukt waarom ik dit soort medicatie slikte. Pijnbestrijding is namelijk een bijwerking van sommige antidepressiva. Ondanks mondelinge toelichting bij de dienst bijzondere wetten die zelfs werd ondersteund door een schriftelijke doktersverklaring werd een wapenvergunning keihard afgewezen. Nu weet ik dat er ook andere leden zijn op dezelfde sv die dit soort pillen gewoon bij hun uitrusting hebben liggen en deze slikken om lekker rustig te worden...... Maar deze leden hebben keurig gelogen en hun mond dicht gehouden. Dus duurt eerlijk het langst?

de Dorpsgek
I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#8 Gebruiker is offline   linegun Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 25-juli 11

Gepost 15 juli 2018 - 15:22

Hallo Flipse,

In dit topic
https://www.luchtbuk...lo-ik-ben-joey/
is de vragenlijst m.b.t. psychiatrische diagnoses ook aan de orde geweest.

Vanwege (juridische) aansprakelijkheid en risico, is de kans groot dat diverse mensen binnen de SV (die jouw aanvraag moeten beoordelen) in eerste instantie afwijzend zullen reageren. De praktijk leert da ze je kunnen en mogen weigeren op die grond. Bij verzekeringen zie je dat ook.

Ik zou de strategie van Alexenilona volgen. Ze hebben je dan gezien, wellicht mag je een paar keer komen kijken, zelf schieten, etc. Helaas is het bij Joey niet goed gelopen.

Ik zou het briefje niet foutief invullen, aangezien ADHD genoemd wordt en je weet dat je dat hebt. Ik neem aan dat je er ook voor onder behandeling bent (geweest).

Over privacy, zij mogen de informatie delen met anderen voor zover dat nodig is m.b.t. jou wel of niet toelaten.

#9 Gebruiker is offline   Boris007 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 24-maart 18

Gepost 15 juli 2018 - 18:35

Toch betwijfel ik of je verplicht bent om je medische gegevens aan een schietvereniging te geven ?
Als ze je medisch dossier willen weten / inzien zal dat via een onafhankelijke arts moeten gebeuren.
De arts kan advies geven aan de schietvereniging, maar mag nooit zeggen waarom het advies negatief / positief is aan de schietvereniging.
Er bestaat zo iets als privacywetgeving en medische geheimhoudingsplicht.

#10 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 15 juli 2018 - 19:30

Ik denk dat medische informatie, informatie is die je vrijwillig meedeelt aan een vereniging. Zij mogen de vaag stellen, maar je hoeft niet te antwoorden. De vraag is zelfs of je waarheidsgetrouw moet antwoorden. Je mag zelfs liegen tegen de Politie, dus waarom niet tegen een schietvereniging? Ik zeg overigens niet dat dat ethisch of wenselijk is. :) De ergste sanctie die ze hebben als ze er alsnog achterkomen is je royeren.

Is overigens in jouw geval expliciet de diagnose ADHD door een psychiater gesteld? Het oordeel van familie of huisarts telt hier niet in! Die kunnen deze diagnose niet stellen. Zo niet dan heb je helemaal geen officiele diagnose ADHD.

Deze post is bewerkt door josan: 15 juli 2018 - 19:40

#11 Gebruiker is offline   Flipse Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 juli 2018 - 21:05

Bekijk Post josan, op 15 juli 2018 - 19:30, zei:

Ik denk dat medische informatie, informatie is die je vrijwillig meedeelt aan een vereniging. Zij mogen de vaag stellen, maar je hoeft niet te antwoorden. De vraag is zelfs of je waarheidsgetrouw moet antwoorden. Je mag zelfs liegen tegen de Politie, dus waarom niet tegen een schietvereniging? Ik zeg overigens niet dat dat ethisch of wenselijk is. :) De ergste sanctie die ze hebben als ze er alsnog achterkomen is je royeren.

Is overigens in jouw geval expliciet de diagnose ADHD door een psychiater gesteld? Het oordeel van familie of huisarts telt hier niet in! Die kunnen deze diagnose niet stellen. Zo niet dan heb je helemaal geen officiele diagnose ADHD.

Bij mij is het officieel vast gesteld. ik heb er ook pillen voor.

#12 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 15 juli 2018 - 21:20

Jullie gaan allemaal een stap te ver met jullie antwoorden.
De meeste antwoorden van jullie hebben betrekking met aanvragen wapen verlof.

Voor het lid worden van een schietvereniging is dit allemaal nog niet aan de orde. Het enige wat je nodig hebt om van een schietvereniging lid te worden is een VOG.

Kortom de topic starter kan gewoon lid worden van een sv zonder te vertellen over zijn medische achtergrond. Eerst minimaal 6 maanden aspirant lidmaatschap. In die tijd kan zowel schutter als sv kijken of de klik er wederzijds is.
Als die er is dan wordt de schutter volwaardig lid. Na een jaar volwaardig lidmaatschap mag de schutter een wapen vergunning aanvragen maar dat moet niet. Schutter kan gewoon tot einde van zijn schietcarriere met verenigingswapens blijven schieten.
Alleen als de schutter een eigen wapen op verlof wilt wordt er gekeken naar de geestelijke gesteldheid van de betreffende persoon.

Dus topicstarter ga naar de sv in de buurt en ga lekker ervaren wat het is en of het je wat lijkt.

Mocht je in de buurt van schouwen duiveland wonen dan maak ik als bestuurslid je met alle plezier wegwijs op onze sv.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 4-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met Sniper Compact 3-12x32AO FFP
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Airforce Condor .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF A.K.A. "twenty Cents"
Airforce Talon .35 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Webley Patriot .22 BSA Deerhunter 2.5-10x40AO
Haenel 49a .173
?????????? met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF

#13 Gebruiker is offline   Flipse Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 juli 2018 - 21:34

Bekijk Post Triek, op 15 juli 2018 - 21:20, zei:

Jullie gaan allemaal een stap te ver met jullie antwoorden.
De meeste antwoorden van jullie hebben betrekking met aanvragen wapen verlof.

Voor het lid worden van een schietvereniging is dit allemaal nog niet aan de orde. Het enige wat je nodig hebt om van een schietvereniging lid te worden is een VOG.

Kortom de topic starter kan gewoon lid worden van een sv zonder te vertellen over zijn medische achtergrond. Eerst minimaal 6 maanden aspirant lidmaatschap. In die tijd kan zowel schutter als sv kijken of de klik er wederzijds is.
Als die er is dan wordt de schutter volwaardig lid. Na een jaar volwaardig lidmaatschap mag de schutter een wapen vergunning aanvragen maar dat moet niet. Schutter kan gewoon tot einde van zijn schietcarriere met verenigingswapens blijven schieten.
Alleen als de schutter een eigen wapen op verlof wilt wordt er gekeken naar de geestelijke gesteldheid van de betreffende persoon.

Dus topicstarter ga naar de sv in de buurt en ga lekker ervaren wat het is en of het je wat lijkt.

Mocht je in de buurt van schouwen duiveland wonen dan maak ik als bestuurslid je met alle plezier wegwijs op onze sv.

Hoezo is er dan een vragen lijst zoals ik een paar posts eerder had geplaatst. Het gaat mij meer om de luchtdruk wapens dan om de vuurwapens.

#14 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 15 juli 2018 - 21:34

Bekijk Post Boris007, op 15 juli 2018 - 19:35, zei:

Toch betwijfel ik of je verplicht bent om je medische gegevens aan een schietvereniging te geven ?
Als ze je medisch dossier willen weten / inzien zal dat via een onafhankelijke arts moeten gebeuren.
De arts kan advies geven aan de schietvereniging, maar mag nooit zeggen waarom het advies negatief / positief is aan de schietvereniging.
Er bestaat zo iets als privacywetgeving en medische geheimhoudingsplicht.

Een schietvereniging is dan wel een rechtspersoon, maar volgens mij heb je hier gelijk ivm de medische geheimhoudingsplicht en privacy.

Ik denk vooral ook dat Flipse voor zichzelf dient af te vragen wat de implicaties van zijn/haar gedrag kan zijn op een schietvereniging. Ten eerste gezien de aard van de sport (veiligheid #1) en ook de afspiegeling op de andere schutters. Schieten is nu eenmaal een sport die behoorlijk veel concentratie kan vergen, andere schutters zitten wellicht niet op drukte om zich heen te wachten.

Lastig...

#15 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 15 juli 2018 - 21:55

Bekijk Post Flipse, op 15 juli 2018 - 22:34, zei:

Hoezo is er dan een vragen lijst zoals ik een paar posts eerder had geplaatst. Het gaat mij meer om de luchtdruk wapens dan om de vuurwapens.

Dat zal dan per sv verschillen. Maar de vragenlijst is zo te zien 1 op 1 over genomen van het gekkenbriefje(voorheen c4/c5 formulier. Nu wm32 formulier) en een sv hoeft en heeft die vragen niet te stellen.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 4-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met Sniper Compact 3-12x32AO FFP
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Airforce Condor .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF A.K.A. "twenty Cents"
Airforce Talon .35 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Webley Patriot .22 BSA Deerhunter 2.5-10x40AO
Haenel 49a .173
?????????? met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2