Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Veerbuks Efficientie Berekenen

#1 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 03-augustus 17

Gepost 31 augustus 2018 - 14:32

Deze post heb ik al eens eerder op een ander NL forum geplaatst. Omdat ik vermoed dat er hier op het forum ook liefhebbers zijn die er mogelijk plezier van kunnen hebben heb ik de post ook hier geplaatst.

Op het spoor gezet door de boeken van Cardew en omdat ik nieuwsgierig was naar de efficiëntie van veerbuksen- en pistolen heb ik een Excel rekenblad gemaakt (zie bijlage) waarmee ik door een aantal maten en gewichten in te vullen direct kan zien wat een buks of pistool presteert. Al snel zag ik dat er behoorlijke verschillen in veer- en druk efficiëntie voor komen bij een aantal buksen en pistolen die ik heb opgemeten. Zie tabel 1.
Opmerkelijk zijn de gegevens van de HW35 (2) waarin een nieuwe zuigerafdichting (leer) en veer zijn gemonteerd en de HW50 waar alleen de leren zuigerafdichting een opfrisbuurt heeft gekregen en de originele veer weer in is teruggezet.

Voor diegenen die graag met hun buksen experimenteren om het rendement te verbeteren kan het rekenblad een handige aanvulling zijn om direct de invloed van een modificatie te kunnen bekijken. Als iemand nog graag een of meer aanvullingen ziet geef dan even een tip.

Hieronder de link naar het rekenblad. Als voorbeeld heb ik de gegevens van mijn HW35 (1) ingevuld.
https://1drv.ms/x/s!...yO8uKXnLGzYeyqw

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Barn: 31 augustus 2018 - 14:33

#2 Gebruiker is offline   veldschutter Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 10-oktober 17

Gepost 31 augustus 2018 - 17:36

Bekijk Post Barn, op 31 augustus 2018 - 15:32, zei:

Deze post heb ik al eens eerder op een ander NL forum geplaatst. Omdat ik vermoed dat er hier op het forum ook liefhebbers zijn die er mogelijk plezier van kunnen hebben heb ik de post ook hier geplaatst.

Op het spoor gezet door de boeken van Cardew en omdat ik nieuwsgierig was naar de efficiëntie van veerbuksen- en pistolen heb ik een Excel rekenblad gemaakt (zie bijlage) waarmee ik door een aantal maten en gewichten in te vullen direct kan zien wat een buks of pistool presteert. Al snel zag ik dat er behoorlijke verschillen in veer- en druk efficiëntie voor komen bij een aantal buksen en pistolen die ik heb opgemeten. Zie tabel 1.
Opmerkelijk zijn de gegevens van de HW35 (2) waarin een nieuwe zuigerafdichting (leer) en veer zijn gemonteerd en de HW50 waar alleen de leren zuigerafdichting een opfrisbuurt heeft gekregen en de originele veer weer in is teruggezet.

Voor diegenen die graag met hun buksen experimenteren om het rendement te verbeteren kan het rekenblad een handige aanvulling zijn om direct de invloed van een modificatie te kunnen bekijken. Als iemand nog graag een of meer aanvullingen ziet geef dan even een tip.

Hieronder de link naar het rekenblad. Als voorbeeld heb ik de gegevens van mijn HW35 (1) ingevuld.
https://1drv.ms/x/s!...yO8uKXnLGzYeyqw

Is HW35(1) dan met moderne zuigerafdichting en heeft juist de HW35(2) met de lerenafdichting een veel hoger rendement?
Weihrauch HW50 kal .177" (geproduceerd in 1970)
Weihrauch HW35 kal .22" (geproduceerd in 1980)
Artemis CP1-M kal .177" (2017)

#3 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 31 augustus 2018 - 18:11

@Veldschutter: Beiden zijn met een leren zuiger. Alleen de HW35(2) heeft een nieuwe leren zuiger en een nieuwe veer. De HW35(1) heeft nog de originele leren zuiger en veer uit 1970.

#4 Gebruiker is offline   Ron99 Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 31-januari 18

Gepost 31 augustus 2018 - 18:11

Voor mij is het ook niet geheel duidelijk mbt de HW35(1) en HW35(2).
Wat is wat met welke zuiger?

helder nu, post op zelfde moment verzonden :)

Deze post is bewerkt door Ron99: 31 augustus 2018 - 18:25

RRa
------------------------------------
Air Arms TX200 MK3:
HW 35:
HW 50:
HW 70 BLACK ARROW:
HW 80:
HW 90:
HW 97KT:
Anschutz 275

#5 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-juni 13

Gepost 31 augustus 2018 - 18:39

en hoe uit zich deze efficiency ?
pellet-snelheid / vermogen ?

#6 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 31 augustus 2018 - 19:31

@JPR: als je het Excel bestand download en dan opent ga je op een betreffend vakje staan dan zie je in de formulebalk tekst of een formule verschijnen met de cel verwijzingen hoe de formule is opgebouwd. Het voert te ver om elke formule hier te beschrijven met een uitleg. In de gele cellen voer je de gegevens van je eigen buks in en het Excelbestand rekent dan e.a. voor je uit. In de niet gele cellen staat een vaste tekst of een formule die je niet moet wijzigen of wissen. Zijn er specifieke vragen stel ze gerust.

#7 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 31 augustus 2018 - 19:52

Barn,

Ik kan momenteel vanaf de plaats waar ik nu ben geen excel openen; mogelijk wordt het me daarom niet duidelijk wat je precies verstaat onder veerefficientie en drukefficientie.
Mijn uitgangspunt lijkt eerder te zijn om het totale rendement van de veerbuks te bekijken, dwz wat komt er aan kinetische energie uit in de pellet gedeeld door de energie die ik in de veer heb gestopt x 100 %. Dat zou ik het totale rendement willen noemen.
Overigens is het zinvol dat je het caliber van de veerbuksen vermeldt in je tabel; een groter caliber heeft normaal gesproken immers een hoger rendement dan een kleiner caliber bij een veerbuks (rendement volgens mijn uitgangspunt).

Groet,
Christ

Deze post is bewerkt door christ: 31 augustus 2018 - 19:52

#8 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 31 augustus 2018 - 20:31

Bekijk Post Barn, op 31 augustus 2018 - 20:31, zei:

@JPR: als je het Excel bestand download en dan opent ga je op een betreffend vakje staan dan zie je in de formulebalk tekst of een formule verschijnen met de cel verwijzingen hoe de formule is opgebouwd. Het voert te ver om elke formule hier te beschrijven met een uitleg. In de gele cellen voer je de gegevens van je eigen buks in en het Excelbestand rekent dan e.a. voor je uit. In de niet gele cellen staat een vaste tekst of een formule die je niet moet wijzigen of wissen. Zijn er specifieke vragen stel ze gerust.

ok, ik wijzig tp diameter van 4 naar 3 mm , de efficiency wijzigt,maar energie blijft hetzelfde(10,10joule),snelheid blijft hetzelfde(199 m/s).
waar haal ik de gewijzigde waarde vandaan?
(als ik 1 veld verander ,moeten andere velden ook veranderen)
of moet ik dan alle gele velden invullen met mijn eigen metingen?
heb hier zelf een test gedaan alles hetzelde gelaten alleen tp diameter gewijzigd,kwam een heel andere pelletsnelheid/energie waarde uit(dit ook met een hw35)

Deze post is bewerkt door jpr: 31 augustus 2018 - 20:49

#9 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 01 september 2018 - 08:22

@JPR: Het Excel bestand is om van jouw buks de gegevens te berekenen. Geen buks is gelijk en iedere buks heeft zo zijn eigen specificaties. Dus zal je eerst al de gegevens van jouw buks zorgvuldig moeten opmeten en in het bestand invoeren. Een van de belangrijkste metingen is je snelheidsmeting met een bepaalde pellet op een vaste afstand van de loopmonding. Sla dit bestand met je basis gegevens op onder een andere naam dan kun je altijd terugzien waarmee je bent begonnen.

Nu kun je gaan wijzigen. Elke wijziging hoe klein ook zal de snelheid en dus ook de energie en rendement beïnvloeden. Of dit nu een andere pellet, veer, diameter en lengte overgangsbuis, zuigerafdichting, of wat ook is maakt niet uit maar beïnvloedt wel (of niet) je snelheid. Dus een snelheidsmeting na een wijziging is essentieel voor de resultaten.

Het hangt ook helemaal af wat je met wijzigingen voor ogen hebt. Wil je zoveel mogelijk power? Een zo klein mogelijke groepje? Een zo constant mogelijke snelheid? Zo zijn er nogal wat variabelen. Iedereen heeft zo zijn interesses en dus zal je zelf de keuzes moeten maken wat je met je aanpassingen voor ogen hebt. Het bestand kan daarbij een welkom hulpmiddel zijn waarmee je direct de resultaten van je aanpassingen kunt zien.

Deze post is bewerkt door Barn: 01 september 2018 - 08:39

#10 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 01 september 2018 - 09:16

@Christ: Overigens is het zinvol dat je het caliber van de veerbuksen vermeldt in je tabel; een groter caliber heeft normaal gesproken immers een hoger rendement dan een kleiner caliber bij een veerbuks (rendement volgens mijn uitgangspunt).

Alle buksen en pistolen in de tabel zijn kaliber 4,5mm. Rendement berekening mag van mij ook.

Deze post is bewerkt door Barn: 01 september 2018 - 09:21

#11 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 01 september 2018 - 18:14

Bekijk Post Barn, op 01 september 2018 - 09:22, zei:

@JPR: Het Excel bestand is om van jouw buks de gegevens te berekenen. Geen buks is gelijk en iedere buks heeft zo zijn eigen specificaties. Dus zal je eerst al de gegevens van jouw buks zorgvuldig moeten opmeten en in het bestand invoeren. Een van de belangrijkste metingen is je snelheidsmeting met een bepaalde pellet op een vaste afstand van de loopmonding. Sla dit bestand met je basis gegevens op onder een andere naam dan kun je altijd terugzien waarmee je bent begonnen.

Nu kun je gaan wijzigen. Elke wijziging hoe klein ook zal de snelheid en dus ook de energie en rendement beïnvloeden. Of dit nu een andere pellet, veer, diameter en lengte overgangsbuis, zuigerafdichting, of wat ook is maakt niet uit maar beïnvloedt wel (of niet) je snelheid. Dus een snelheidsmeting na een wijziging is essentieel voor de resultaten.

Het hangt ook helemaal af wat je met wijzigingen voor ogen hebt. Wil je zoveel mogelijk power? Een zo klein mogelijke groepje? Een zo constant mogelijke snelheid? Zo zijn er nogal wat variabelen. Iedereen heeft zo zijn interesses en dus zal je zelf de keuzes moeten maken wat je met je aanpassingen voor ogen hebt. Het bestand kan daarbij een welkom hulpmiddel zijn waarmee je direct de resultaten van je aanpassingen kunt zien.

aha, dus het is niet : een waarde veranderen en dan kijken wat gebeurt(in de tabel),
maar ook steeds testen(snelheidsmeting) wat de verandering is

maar als ik na elke verandering ga testen maak de theorie erachter ( veer-rendement,druk-rendement etc.) niets meer uit , de uitkomst (pelletsnelheid) heb ik dan al zelf gemeten.

Deze post is bewerkt door jpr: 01 september 2018 - 18:16

#12 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 01 september 2018 - 18:21

anders gezegd :
stel ik vul mijn eigen waarden in , en wil dan weten wat er gebeurt als ik bv. de veerdraad diameter dikker maak,dan zal ik daadwerkelijk een andere veer(met dikkere draad) erin moeten zetten en de snelheid opnieuw moeten meten, en dan de wijzigingen opnieuw moeten invullen

waarmee helpt dit , het testwerk moet toch gebeuren?

#13 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 01 september 2018 - 20:14

Barn,

Wat versta jij onder veer efficiency resp. druk efficiency; kun je dat omschrijven of wellicht beter nog: welke definitie hanteer je daarvoor?

Groet,
Christ

#14 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 03 september 2018 - 13:14

@Christ: (Wat versta jij onder veer efficiency resp. druk efficiency; kun je dat omschrijven of wellicht beter nog: welke definitie hanteer je daarvoor?)

Het veer of mechanische rendement (efficientie) is de bruto energie die je door middel van de compressie veer in de buks stopt en wat er uiteindelijk aan netto energie in de pellet aan de loopmonding uit komt. Het veer rendement wordt berekent uit de mondingsenergie gedeeld door de geleverde veer energie en wordt uitgedrukt in procenten. (Em/Er)

Het druk rendement wordt berekent uit cilinderdruk, atmosferische druk, cilinder en overgangsbuis volume en de specifieke warmtecapaciteit van lucht en moet dus in principe dicht bij het veer rendement uitkomen. Je zou kunnen overwegen om het druk rendement te laten vervallen maar je kunt ook stellen dat dit een mooi controle element is van het berekende veer rendement.

Als je de verborgen kolommen in de rijen 33 t/m 60 zichtbaar maakt (wachtwoord “Barne”) dan zie je daar de gebruikte formules staan zodat je kunt zien hoe deze zijn opgebouwd. Het wachtwoord staat er op om het per ongeluk wissen van formules te voorkomen.

#15 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 03 september 2018 - 13:27

@JPR: (aha, dus het is niet : een waarde veranderen en dan kijken wat gebeurt(in de tabel),
maar ook steeds testen(snelheidsmeting) wat de verandering is maar als ik na elke verandering ga testen maak de theorie erachter ( veer-rendement, druk-rendement etc.) niets meer uit , de uitkomst (pellet snelheid) heb ik dan al zelf gemeten.)

Tja, het Excel bestand is geen snelheidsmeter dit moet je nog wel zelf doen. Inderdaad is de snelheid na elke wijziging bepalend voor de geleverde energie van de pellet aan de loopmonding. Degenen die geïnteresseerd zijn in wat wijzigingen aan de buks doen met de druk, temperatuur, volumes e.d. krijgen hier dan wel een snel beeld van.

Deze post is bewerkt door Barn: 03 september 2018 - 13:52

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers