Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Helpppppppp! bottle problem

#1 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 02-november 07

Gepost 30 september 2018 - 17:01

Hallo allemaal,

je zal het maar voor hebben en dit met aanstaande zaterdag een wedstrijd voor de boeg. :(

Het gaat over mijn BSA R10, tijdens het vullen plotseling een gesis van jewelste. Geen probleem dacht ik , een of andere dichting waarschijnlijk. Voorgeschreven handeling om de druk af te laten gevolgd, een toer los draaien en regulator uit schieten.

Maar wat blijkt, er blijft druk op :blink: Dan nog maar een half toertje los draaien dacht ik maar daar plopt de bottle o-ring met als gevolg dat er nog luider gesist wordt. Dan maar de bottle late leeg lopen zeker.

Ik denk dat ik gewoon brute pech heb, het eerste gesis zal wel gekomen hebben door een lek bij de vulprobe en deze is al vervangen. De klep in de bottle lost dus ook druk, met een staafje de klep wat heen en weer geduwd in de hoop dat dit het lekken zal verhelpen en de bottle terug gemonteerd.
Het vullen gaat vlot met in het begin wat lichtjes gesis.

Even grendelen en testen , ok schijnt te werken maar er klinkt nog wat gesis dat na een 15tal seconden stopt, blijkt dat het komt van de huma-reg via het atmosferisch gaatje komt er lucht.

Dan maar de buks terug zonder druk zetten maar zoals verwacht sluit de klep van de bottle niet.

problemen zijn dus:

* klep van de bottle herstellen, kan dat en hoe doe je dat?
* weet iemand wat er aan de hand is met de huma-reg, na ieder schot een 10tal seconden lucht afblazen via het atmosferisch gaatje?

Alle hulp enorm geapprecieerd, alvast bedankt.

mvg
Bertje
walther 1250 dominator .177 - BSA R10 mk2 .177 - Walther LP 400 carbon

Is de buks uit het foudraal, zie je iedere keer een zonnestraal!

#2 Gebruiker is offline   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 06-januari 07

Gepost 01 oktober 2018 - 10:10

Bertje, kan je helaas niet helpen. Kan alleen zeggen dat ik zelf ook zo’n probleem heb met 1 van mijn Theobens.
De stift vulprobe al vervangen, maar er blijft lucht langzaam weglopen (stopt bij mij niet) via dat referentie gaatje in de regulator.

Ik lift als het mag mee op jouw topic :)
THEOBEN | STEYR | AIR ARMS | IOR | S&B | DELTA | VORTEX

*R.I.P. www.theoben.nl*

#3 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Pro
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 01 oktober 2018 - 12:37

Bekijk Post bertjezoef, op 30 september 2018 - 18:01, zei:

* klep van de bottle herstellen, kan dat en hoe doe je dat?
* weet iemand wat er aan de hand is met de huma-reg, na ieder schot een 10tal seconden lucht afblazen via het atmosferisch gaatje?

Hoi Bert,

Ik heb even een klep van een BSA bottle los gedraaid om te laten zien wat er in zit, het witte stiftje zal waarschijnlijk vies,vet of beschadigd zijn.
Er zit Loctite op de het schroef gedeelte wat je er uit gedraai moet worden, dus even iets warm stoken en met een griptang los draaien.
Wat niet te zien is de o-ring die tussen bottle en klep zit die heb ik ooit eens hergebruikt bij een 280cc Theoben fles.

Met je Huma-reg probleem kan ik je niet bij helpen, denk dat dat meer een vraag voor Huub74 is om te beantwoorden.

Mvg, Matthijs

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

www.theoben.nl is niet meer :(

&

Onthufter Uzelf

#4 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro

Gepost 02 oktober 2018 - 09:43

Bekijk Post Peete, op 01 oktober 2018 - 11:10, zei:

Bertje, kan je helaas niet helpen. Kan alleen zeggen dat ik zelf ook zo’n probleem heb met 1 van mijn Theobens.
De stift vulprobe al vervangen, maar er blijft lucht langzaam weglopen (stopt bij mij niet) via dat referentie gaatje in de regulator.

Ik lift als het mag mee op jouw topic :)

Hartelijk dank voor de info, ik denk dat ik zelf het probleem al opgelost heb i.v.m. de regulator door eventjes dit filmpje te bekijken, misschien kan dit je ook helpen ;)

service humareg bsa r10

Ik moet je wel zeggen dat het bij mij niet zo simpel en gemakkelijk verlopen is. Het kapje los draaien ging vanzelf, boutje er in en trekken maar helaas lukte dat niet zoals op het filmpje, te grote tegenstand en ik was bang om op die manier schade toe te brengen. Dan maar besloten om het van de andere kant te proberen. Wel opletten nu, mijn regulator heeft geen schaalverdeling op het uiteinde zoals de regulator die te zien is op huma site, verschrikkelijk jammer vind ik dat maar op de mijne staat enkel een een markering met een stift. Dat staat op de binnenkant, zet die markering over op de rand want als je de reg reinigt voor je hem opnieuw assembleert dan is die markering foetsjie :blink:, verder heb ik met een schuifmaat de diepte van de schroef gemeten. Draai de schroef er uit en pas op voor het dunne witte plaatje, die moet er ook nog uit voor je de stamper kunt uit drukken.
Op de stamper zitten 2 o-ringen, maatvoering denk ik maar dat is een gok 5 x1.5 en 12.5 x 1.5 . Misschien als Huub dit mee leest hij zo vriendelijk wil zijn om de juiste maten door te geven ;)
Bij mij was de kleine o-ring helemaal verhard en brokkelde af, dat verklaart waarom de demontage wat stroef verliep ;) . Ik heb deze vervangen door een 4.5 x 1.5 o-ring bij gebrek aan een 5 x 1.5 en blijkbaar werkt die ook want het probleem is verholpen, voorlopig althans.

Laat eens weten of het probleem bij jou ook op die manier verholpen kan worden

mvg
Bertje

Bekijk Post Matthijs, op 01 oktober 2018 - 13:37, zei:

Hoi Bert,

Ik heb even een klep van een BSA bottle los gedraaid om te laten zien wat er in zit, het witte stiftje zal waarschijnlijk vies,vet of beschadigd zijn.
Er zit Loctite op de het schroef gedeelte wat je er uit gedraai moet worden, dus even iets warm stoken en met een griptang los draaien.
Wat niet te zien is de o-ring die tussen bottle en klep zit die heb ik ooit eens hergebruikt bij een 280cc Theoben fles.

Haha Matthijs, fantastisch man en zoals gewoonlijk een heel duidelijke weergave van wat ik mag verwachten. Prachtige foto's dank u wel daarvoor. Als ik me niet vergis heeft die klep wel geen invloed op de werking van de buks, denk ik toch, en dus als het God belieft zal ik eerst zaterdag die wedstrijd schieten want de buks werkt goed momenteel :cool5:

Wat denk jij zelf, is dit te herstellen of zal het probleem van die klep blijven bestaan door , en ik zeg zomaar wat, bvb corrosie binnenkant fles??

Met je Huma-reg probleem kan ik je niet bij helpen, denk dat dat meer een vraag voor Huub74 is om te beantwoorden.

Denk ook dat dit de aangewezen persoon is en ik wacht eventjes af tot Huub zijn mening geeft.

Hartelijk dank voor de hulp Matthijs

mvg
Bertje

Mvg, Matthijs

#5 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro

Gepost 05 oktober 2018 - 08:28

voorlopig niets nieuws, ik stuur een mailtje naar Huub en dan zien we wel.

mvg
Bertje

#6 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro

Gepost 12 oktober 2018 - 13:40

even een update, nog niks gehoord van Huub.

is dit pb systeem betrouwbaar, heb dit nog voor gehad en bleek dat het pb systeem niet werkte naar behoren.

mvg
Bertje

#7 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Pro
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 12 oktober 2018 - 19:45

PB systeem is wel betrouwbaar, maar de mail die gestuurd wordt dat er een PB is heeft wel eens jaren terug gehaperd nadat er een SMTP protocol aangepast was bij de providers of iets in degelijk strekking, maar de user kan die melding via mail ook uitzetten.

Heb je al gekeken of de user online geweest op forum ? Want ik zie dat Huub na 23 sep niet meer online geweest is.

Stel anders de vraag via de mail adres die op de huma reg site staat !?!
www.theoben.nl is niet meer :(

&

Onthufter Uzelf

#8 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro

Gepost 12 oktober 2018 - 22:00

Bekijk Post Matthijs, op 12 oktober 2018 - 20:45, zei:

PB systeem is wel betrouwbaar, maar de mail die gestuurd wordt dat er een PB is heeft wel eens jaren terug gehaperd nadat er een SMTP protocol aangepast was bij de providers of iets in degelijk strekking, maar de user kan die melding via mail ook uitzetten.

Heb je al gekeken of de user online geweest op forum ? Want ik zie dat Huub na 23 sep niet meer online geweest is.

Stel anders de vraag via de mail adres die op de huma reg site staat !?!

Goed idee Matthijs, dat doe ik ;)

mvg
Bertje

PS: de o-ring die ik gebruikt heb, 4.5 x 1.5mm, laat de buks heel langzaam leeglopen. De regulator werkt anders wel normaal. Dit even ter info voor BSA R10 bezitters met een humareg. :P

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers