Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Aanschaf Bsa Buccaneer

#1 Gebruiker is offline   Anthony_Tilburg Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 17-augustus 18

Gepost 07 oktober 2018 - 14:33

Beste mede schutters.

Na lang met veerbuksen te hebben geschoten is het nu echt tijd voor een eerste pcp buks. Gezien mijn budget van ongeveer 500 - 600 euro neig ik naar de BSA Buccaneer. Mooie uitstraling met grendel, gemaakt in UK, goede recensies en past binnen budget.

http://bsaguns.co.uk...D=34#gun-stocks

Nu worden er verschillende joule varianten aangeboden (bij Teun)
Verschillende kalibers
Opties voor dempers
Regulator etc

Ikzelf heb de beschikking over stadstuin en woonkamer van ongeveer 15 - 20 meter en een zolder. Ook helaas Heb ik de beschikking over buren :ha: :ha:

Klopt het dat hoe minder joule en kaliber de buks ook daadwerkelijk minder geluid maakt of maakt dit niet uit bij een pcp.
Is een regulator aan te bevelen bij dit soort buksen? En werken deze dempers goed?

Ik kijk uit naar jullie advies zodat ik de beste keuze kan maken passend bij mijn situatie.
Ervaringen met deze buks is ook zeer welkom! :D

Gr Anthony

#2 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 07 oktober 2018 - 15:30

Hoi Anthony,

Leuk dat je pcp gaat proberen! Even een concrete reactie op je vragen (natuurlijk vanuit eigen mening):
-PCP zonder demper is een heleboel herrie! PCP met demper (bijvoorbeeld een HW) is stiller dan een veerbuks.
-minder joule is minder herrie.
-In jouw geval, en tot 40-50 meter kom je helemaal prima uit met een 16joule 4,5 mm buks, tenzij je voor de sloopfactor gaat. Dan is een groter kaliber wel leuk.
-in dat kaliber heb je een fijne regelmatige "shotstring" met pcp.
-de buccaneer heb ik ook wel eens vastgehouden, kwalitatief gaat het wel. Je hebt ongereguleerd ongeveer 25-30 schoten schat ik die op dezelfde plek raken op 25 meter/ongeveer dezelfde snelheid hebben.

Persoonlijk zou ik nooit voor de buccaneer gaan. Voor nagenoeg dezelfde prijs heb je een Air Arms S400/S410 serie (en single shot is zuiverder en goedkoper dan magazijn en handiger wil je ooit HFT gaan doen). Die is kwalitatief echt vele malen beter dan de buccaneer. Ik steun graag NL MKB, maar mocht het net buiten je prijs vallen kun je deze buks ook bij mundilar krijgen (google).

Let wel: de bsa heb je om echt raak te schieten al snel een regulator bij nodig, wat extra kost. De air arms op 16 joule heeft een betere interne "afstemming" waardoor je geen regulator nodig hebt (op 16 joule) en je zo'n 50-60 schoten op 1 vulling doet met hetzelfde raakpunt (dezelfde snelheid).

Dus:
-jazeker demper
-bsa met reg is aan te raden
-andere optie kost dan evenveel, heeft een veel betere trekker en afwerking.

Keuzes, keuzes, sorry ;) maar hopelijk ben je iets beter op weg. PS bij Hes van Zweden stond net nog een tweedehands Air Arms S400, die alleen bij ophaal en dan is er in de winkel nog te onderhandelen. Die kun je even bellen...?

Belangrijk: schouder de buks even hoe hij voelt, en bij voorkeur los je een schot of twee dan voel je welke voor jou het beste is.

Succes!
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200HC

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#3 Gebruiker is offline   MartinT Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 02-juni 12

Gepost 07 oktober 2018 - 16:28

De Buccaneer is eigenlijk een GAMO Coyote, en die schieten - O N T Z E T T E N D - zuiver! (Coyote wordt nl. gewoon in de UK bij de BSA fabriek gemaakt en heeft dus ook een BSA loop, en die zijn echt goed. (ondanks dat de buks ongereguleerd is. Dat is de S400 waar munt het hierboven over heeft trouwens ook. Maar ondanks dat er (grote) voordelen aan een regulator zitten, is het niet een vereiste voordat je nauwkeurig zou kunnen zijn. Het verhaal om "echt raak te kunnen schieten" van hierboven gaat echt niet op. Die Coyote is nl. waanzinnig nauwkeurig! (mijn zoon heeft er een dus ik spreek uit persoonlijke ervaring)
Voor de prijs van een Buccanneer heb je zeer waarschijnlijk een Coyote -met- demper. (Ze zijn goedkoper omdat er dan niet BSA op staat maar GAMO) En zoals hierboven beschreven: die demper heb je met een pcp -100% ZEKER - nodig in een woonwijk.

Nou succes!

#4 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 07 oktober 2018 - 19:15

Martin dank voor de nuance, met voortschrijdend inzicht was mijn toevoeging inderdaad niet afgebakend genoeg. wat ik bedoel:

-ik ben zo'n bench milimeter-n*ker yep geen plinker
-in mijn ervaring (ja dat blijft subjectief! maar je moet ergens beginnen op 50 & 100m) zijn de nieuwe lopen van bsa even zuiver als de air arms lopen (heb uitvoerig met een R10 en een S500 kunnen testen, beiden in 5,5 FAC)
-de oude bsa lopen (lonestar) zijn iets zuiverder dan de air arms lothar walther (groepjes van 10 van 3 cm op 100m ipv 4-5 cm voor en achter ondersteund)
-mechanisch schiet de air arms iets mooier/rustiger, door het iets hogere niveau van afwerking imho dan een bsa. Zeker tov een Buccaneer. Helemaal tov een Gamo (wat overigens niet zegt dat een gamo een slechte buks is!)
-Trekker van de air arms is beter dan een instap bsa/gamo, en gelijkwaardig aan een scorpion/r10 als die laatste getuned wordt

Wat ik bedoel met zuiver schieten is dat je bij de air arms in 16 joule nagenoeg geen bell curve hebt, en dus 50-60 schoten op dezelfde snelheid hebt. Dus veel meer zuivere schoten achter elkaar. Ik heb met mijn S500 op 25 meter op 20 joule (5,5mm) ongereguleerd 70 schoten behaald met exact hetzelfde inslagpunt; geen hoogteverschil. De Buccaneer/coyote (de coyote heb ik niet mee geschoten maar ken ik wel, idd een spaanse buccaneer) heeft volgens mij een stukje minder schoten op 1 vulling met minder dan 5 m/s snelheidsverschil (al zou de zelfregulerende klep van de coyote daar wat uitkomt op kunnen bieden)/. Neemt niet weg dat je met een coyote/buccaneer prima groepjes kunt schieten, alleen je moet de buks dan erg goed kennen om er 10 van 5 schoten achter elkaar goed mee te schieten. ALternatief is om de BSA de hamerveer vrij zacht te zette, heb je ook meer schoten. Ik blijf erbij dat een buccaneer/ gamo qua kwaliteit het een beetje verliest tegen een air arms, maar het blijven persoonlijke voorkeuren, voor langere afstanden pak ik net iets eerder mijn bsa dan mijn air arms (75m+).

Uiteindelijk zou ik zeggen: als je een nieuwe (PCP) buks koopt, kijk niet alleen/teveel naar de specificaties maar ga naar een winkel waar je hem even vast kunt houden en een paar schoten kunt lossen. Anders is de kans groot dat je er een koopt, het hem niet helemaal is en dan een kastschoonheid wordt of dat je hem een stukje goedkoper verkoopt / inruilt. Wat ook erg leuk kan zijn maar het kost somos wat (uit eigen ervaring :) )

Blijft leuk allemaal, succes met je keuze! (of even langs op een SV. Ik hoop de 2e zondag weer in Winterswijk te schieten mag je beide merken even proberen als je wilt hoor)

Munt
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200HC

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#5 Gebruiker is offline   Anthony_Tilburg Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 17-augustus 18

Gepost 08 oktober 2018 - 10:13

Heren, bedankt! Ik ga ook zeker even naar de air arms kijken en vasthouden. Deze is iets duurder maar zeker de overweging waard!

#6 Gebruiker is offline   Airblower Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 12-februari 06

Gepost 08 oktober 2018 - 12:49

Even om Munt,s verhaal te onderbouwen
de trekker is van de buccaneer een beetje ruk
ik heb hem ooit eens aangepast met Matthijs, toen was die wel goed :)
jammer dat hij standaard niet oke was, misschien is hij later wat verbeterd is de vraag?
geen KNSA/NFTI lid ,maar 18cm lid wel!!

bescheiden zijn .....heeft het grootste bereik!

waterpistool!
klappertjes pistool
proppeschieter
alarmpistool

#7 Gebruiker is offline   rob Icoon

• Donateur
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-januari 05

Gepost 08 oktober 2018 - 23:52

hoi, ook ik heb een buccaneer en ik schiet er (veel) beter mee dan met mijn kogelgeweren; ben waarschijnlijk een middelmatige schutter. (lol)
Reguleren?
Huma is geweldig, maar Altaros kan ook.
Groetjes, Rob.

#8 Gebruiker is offline   hobbyprins Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 29-juli 18

Gepost 09 oktober 2018 - 05:18

Coyote of Chacal prima ding en identiek aan de BSA.
Knutsel vriendelijk.
Bevalt mij goed.
Lid Neerpelt

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers