Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Chiappa Fas 6004 Back in business!

#1 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 05-december 10

Gepost 10 oktober 2018 - 07:56

Hoi allemaal,

Als iets maar lang genoeg jeukt dan MOET je krabben!

Het was een tijdje geleden dat ik hier op het forum (en daarbuiten) actief bezig was met de schietsport. Een paar jaar geleden schoot ik fanatiek 100m pcp op een schietvereniging. I.v.m. Studie en verhuizingen heb ik helaas, op twee knikloopjes na, alles verkocht... En hoewel ik nu dus geen lange baan tot mijn beschikking heb, zocht ik een leuke uitdaging voor binnen in ons appartementje. Hier heb ik beschikking over een 7 meter lange gang, en als ik de woonkamer erbij trek (als er niemand thuis is) dan kom ik aan 12 meter. 'T is geen 100m maar ik doe het er voorlopig maar mee :P.

Ik ben geen pistoolschutter, maar voor deze korte afstand vond ik dat ik daar de uitdaging wel eens mocht zoeken. Zéker nadat ik tot mijn verbazing zag dat enkele nederlandse wapenzaken op dit moment bezig zijn met het verruimen van hun assortiment. En dan vooral met modellen waaraan zij een paar jaar geleden NIET hun vingers durfden te branden. Laat dat nou net de pistolen zijn die interessant zijn vanwege hun compactheid, balans en natuurlijk uiterlijk. Niet de lomp grote knikloop pistolen, of de standaard Crosman's. Maar pistolen die ook echt VOELEN als pistool.

Mijn eisen waren: stil, compact, degelijk, en zuiver. En een beetje een verfijnde trekker mocht ook wel. Daarnaast ben ik een groot fan van het "terugslagloos" schieten, zoals je met pcp ervaart, maar had ik geen zin in gedoe met flessen, en eigenlijk ook geen CO2 capsules...
Een Webley tempest heb ik ooit al gehad, en die heb ik nog even overwogen... Totdat ik tegen een italiaans meesterwerkje aanliep. De Chiappa FAS 6004!

Ik dacht nog even dat de naam verkeerd geschreven was, want vroeger was er de FAS 604. Destijds een handgemaakt wedstrijdpistool van wereldklasse, maar die wordt al een hele tijd niet meer gemaakt. Nu wordt dit pistool door Chiappa gemaakt, en door de productielijn wat meer te automatiseren is de prijs niet eens astronomisch hoog, hoewel de naam er dus een nulletje extra heeft gekregen :ha:. Besteld bij een duitse wapenleverancier betaalde ik € 376,56 INCLUSIEF verzending. En had ik hem na twee werkdagen in mijn handen! Ofja... De Doos dan ;p

De doos was gigantisch te noemen. Ik dacht even dat ze me toch een geweer gestuurd hadden :P. Bij het uitpakken verscheen er een mooie maar lange kunstof koffer. Met daarop "FAS by Chiappa firearms". Dat klinkt toch als iets dat ik besteld had, gelukkig!

Geposte afbeelding

Nadat ik de doos aan de kant gesmeten had, heb ik de koffer geopend. Daar lag ze. Eerste indruk: waarom in hemelsnaam zon grote koffer!?!?! Tweede indruk, wat een mooi pistool, goede verhoudingen en MOOIE Greep! :wow:. Ik heb duidelijk gescoord met de tekening van het notenhout! Het pistool voelt enorm degelijk, heeft een lekker gewicht van 980 gram en met 25 cm lengte (vizierlijn) een fijne balans. Er is nergens een stukje kunstof te bekennen. Ze vinden plastic duidelijk een heel VIES woord bij Chiappa. De greep past goed in mijn toch wel redelijk grote handen. Ik ben bewust voor de ambi greep gegaan omdat het hiermee ook comfortabel twee-handig schieten is. Voor recreatief schieten heb ik de matchgreep gewoon niet nodig, en met de ambi greep heb je gewoon meer vrijheid. Ook scheelt het een paar tientjes.

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

De afwerking is goed. Een mooie zwarte poedercoat of zoiets, met enkele diep geblauwde onderdelen zoals de keep, korrel en het palletje waarmee je het pistool opent. De gravering is zeer strak. De stippling van de greep voelt prettig maar niet scherp. Bij het openen van het pistool verschijnt een schitterend spiegelende cilinder. En eveneens een foutloos geblauwde loop. Het klephuis/transferpoort is een minder mooi staalgrijs blok. Ook van binnen is de afwerking op het oog in orde. Wanneer het pistool open is, is de enige manier van ontladen, schieten! Gelukkig is het bij dit SSP pistool geen ramp om een keer droog te vuren. Dus dan gelijk maar even luisteren naar het geluid. Er klinkt een mooi scherpe PETS! Mijn hond lag te maffen, en die keek er niet eens raar van op. Met het volume valt het dus goed mee.

Geposte afbeelding

Vervolgens een doosje gevuld met oude t-shirts. Enkel een oud doosje jsb exact op voorraad... Ach, eerst maar eens kijken hoe t vizier staat afgesteld... Bijna perfect. Het bijstellen van het vizier gaat met een platte schoevendraaier of klein muntje. Er zijn wat groffe "kliks" voelbaar, maar de verstelling is zeer fijn. Na een paar keer schieten valt op dat de loop toch wel wat scherp is afgewerkt. Pellets laden soms lastig door de scherpe randjes, en ook schaaft de loop tegen het klephuis/transferblok. Daarnaast vreet de scherpe bovenrand van het blokje de o-ring op. Dat is niet helemaal lekker. Dus, eerst de loop er maar eens uit gehaald in een poging die opnieuw te "zetten". Helaas sloot de o-ring daarna de boel niet meer goed af. Een duidelijke vertraging tussen schot en inslag, zelfs op 7 meter zegt genoeg. Tijd om te sleutelen! Ik kan het helemaal uitleggen, maar dat heeft iemand anders al perfect gedaan, dus waarom zou ik er meer woorden aan vuil maken: http://www.targettal...ic.php?t=53523.

Na het beschreven schuurpapiertje, o-ring shims en het zetten van de loop, zit ze zo weer in elkaar. Je zou kunnen zeggen dat ze dat voor die prijs bij Chiappa zelf wel even hadden kunnen doen. Maar ach, zo ingewikkeld is het niet, en ik hou wel van een beetje knutselen. Dat zorgt er alleen maar voor dat je het wapen leert kennen, begrijpen en vertrouwen. Ook dat helpt uiteindelijk bij het schietresultaat. De trekker behoeft trouwens GEEN werk. Werkelijk heerlijk! Licht, scherp, duidelijke eerste en tweede stage, niks meer aan doen. Mocht je dat misschien toch willen dan is ie trouwens wel volledig verstelbaar.

En hoe schiet dat dan? Niet hard maar wél zuiver. Kaarten zijn 12m kkk. Geschoten op 7 meter. De foto met 1 roos is opgelegd, de andere zijn vrijstaand geschoten. Ik ben erg tevreden. Ze schiet zeer zuiver, bijna terugslagloos en niet te luid. Verder is ze zeer degelijk gebouwd, maar perfect in balans en de verhoudingen kloppen helemaal. Enkel een doosje pellets en gáán is ook heerlijk!

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Het pistool is natuurlijk ontworpen als een instap "match" pistool. Of het ontwerp op die manier nog relevant is tussen het pcp geweld weet ik niet, maar het is zeker een pistool waar je de basis erg GOED kunt leren. Daarnaast maken de de recreatieve mogelijkheden, historie, sexy uiterlijk en prijs haar ook interessant voor alle niet-wedstrijd schutters. Wanneer zuiverheid, kwaliteit en genieten van elk schot voor jou boven (sloop)kracht en magazijnen leegknallen gaan... Dan kan ik dit pistool van harte aanbevelen!

Geposte afbeelding

Groeten,
Jasper

#2 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 10 oktober 2018 - 08:10

Een duidelijk en verhelderend verhaal. Dank hier voor Jasper en heel veel plezier met dit prachtige pistool.
I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#3 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 10 oktober 2018 - 08:38

Leuke review, lijkt me een fijn pistool. Goed dat je de schietsport weer hebt opgenomen!
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#4 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 04-november 03

Gepost 10 oktober 2018 - 10:26

Dank Jasper, even voor de duidelijkheid: het ging hier niet om tweedehands, maar nieuw ?
En is de spanscharnier schroef/bout/as die het bovenstuk met het onderstuk verbindt nastelbaar ?

Merci,
Hendrick

Deze post is bewerkt door hendrickotto: 10 oktober 2018 - 11:20

#5 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 10 oktober 2018 - 11:41

Bekijk Post hendrickotto, op 10 oktober 2018 - 11:26, zei:

Dank Jasper, even voor de duidelijkheid: het ging hier niet om tweedehands, maar nieuw ?
En is de spanscharnier schroef/bout/as die het bovenstuk met het onderstuk verbindt nastelbaar ?

Merci,
Hendrick

Het gaat inderdaad om een nieuw exemplaar!

De verbinding is een pen-gat verbinding met sluitringetjes aan beide zijden. Er is dus geen mogelijkheid om af te stellen. Het geheel is in gesloten staat absoluut rotsvast. In geopende toestand is er minimale zijdelingse speling, maar niet meer dan absoluut noodzakelijk om soepel op te spannen. Absoluut degelijk gebouwd met minimale toleranties! En omdat het vizier vast op de bovenkant staat, waar ook de loop in zit, maakt het voor de precisie helemaal niks uit. :ha:

#6 Gebruiker is offline   marksmen Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 29-januari 06

Gepost 10 oktober 2018 - 19:06

Is deze nou te vergelijken met de gamo match
Of wereld van verschil?

Mvg
Sander
bij vlagen ben ik geniaal

alleen is het op dit moment windstil

#7 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 10 oktober 2018 - 22:28

Bij wie heb je dit pistool besteld?
I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#8 Gebruiker is offline   RobRos Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 26-september 14

Gepost 10 oktober 2018 - 22:30

Ik kan niet voor Jasper spreken , maar b.v. bij Metura
https://www.metura-s...89/Chiappa.html
Groeten, Rob.

Deze post is bewerkt door RobRos: 10 oktober 2018 - 22:31

HW97K 16J met N2 scope 6-24x50SFE
FWB LP 65

#9 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 11 oktober 2018 - 07:58

Bekijk Post marksmen, op 10 oktober 2018 - 20:06, zei:

Is deze nou te vergelijken met de gamo match
Of wereld van verschil?

Mvg
Sander

Ik heb de Gamo Compact Match niet zelf in mn handen gehad. Ik heb wel reviews en vergelijkingen gelezen. Het ssp principe is vergelijkbaar natuurlijk. Het grote verschil zit voor zover ik kan zien in gebruikte materialen en afwerking. De Gamo is plastic fantastic, de makers van FAS lijken daar wel allergisch voor :P . De trekker van de FAS is denk ik de beste die ik ooit gevoeld heb, geweer of pistool... De greep van FAS is ergonomischer. En als ik de algehele bouwkwaliteit van Gamo 'n beetje ken steekt de FAS daar ver bovenuit.

Dit wil niet zeggen dat de Gamo slecht is overigens. Ook dat is niet voor niks een klassieker. Schijnt ook erg zuiver te zijn, en tegen een stootje te kunnen.

Mijn pistool komt van Sportwaffen schneider.

Deze post is bewerkt door Jasper S.: 11 oktober 2018 - 08:01

#10 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 04-november 03

Gepost 11 oktober 2018 - 13:05

Bekijk Post Jasper S., op 10 October 2018 - 16:11, zei:

Het gaat inderdaad om een nieuw exemplaar!

Hopelijk kun je tzt ooit wat chrono resultaten laten weten, Jasper....
Best veel belovend maar jammer van dat noodzakelijke bewerken, waarover ik bij de Gamo nooit heb vernomen........
H

#11 Gebruiker is offline   Big is Beautiful  Icoon

• 300 meter schutter
  • Lid geworden: 28-september 08

Gepost 11 oktober 2018 - 17:25

Bekijk Post RobRos, op 10 oktober 2018 - 22:30, zei:

Ik kan niet voor Jasper spreken , maar b.v. bij Metura
https://www.metura-s...89/Chiappa.html
Groeten, Rob.

Bekijk Post Jasper S., op 10 oktober 2018 - 07:56, zei:

Besteld bij een duitse wapenleverancier betaalde ik € 376,56 INCLUSIEF verzending.

Oei, dat doet wel erg veel pijn in de knip...
Dan is Duitsland wel een mooie omweg voor dit soort pistolen.

Groeten, Martijn
It's only when you see a mosquito landing on your testicles that you realise that there is always a way to solve problems without using violence.

Chi pecora si fa, il lupo mangia.

Zolang je met feiten discussieert, heb je altijd gelijk.

Cetero censeo birrum bibendum esse.

#12 Gebruiker is offline   Ger1957 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-juli 17

Gepost 23 oktober 2018 - 11:44

Bekijk Post Jasper S., op 11 oktober 2018 - 07:58, zei:

Ik heb de Gamo Compact Match niet zelf in mn handen gehad. Ik heb wel reviews en vergelijkingen gelezen. Het ssp principe is vergelijkbaar natuurlijk. Het grote verschil zit voor zover ik kan zien in gebruikte materialen en afwerking. De Gamo is plastic fantastic, de makers van FAS lijken daar wel allergisch voor :P . De trekker van de FAS is denk ik de beste die ik ooit gevoeld heb, geweer of pistool... De greep van FAS is ergonomischer. En als ik de algehele bouwkwaliteit van Gamo 'n beetje ken steekt de FAS daar ver bovenuit.

Dit wil niet zeggen dat de Gamo slecht is overigens. Ook dat is niet voor niks een klassieker. Schijnt ook erg zuiver te zijn, en tegen een stootje te kunnen.

Mijn pistool komt van Sportwaffen schneider.

Hoi Jasper, ik had eigenlijk ookwel interesse in dit pistool. Nu zie ik dat ze bij schneider te koop staan voor 379,95 excl verzending. Een andere Schneider? Of heb je afgedongen op de prijs?

Groet Ger

#13 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 23 oktober 2018 - 13:13

Hoi Ger,

Ik kon gebruik maken van een (terugkerende? :blink: ) aanbieding. Ik heb het pistool in de tijd dat ik mij aan het oriënteren was namelijk twee keer in verschillende weekeinden de aanbieding gezien voor de prijs die ik betaald heb.

Het lijkt er dus op dat zij hun aanbiedingen roteren? Misschien dus even het juiste moment afwachten als je geduld hebt, en regelmatig kijken op de website...

Groet,
Jasper

#14 Gebruiker is offline   Ger1957 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-juli 17

Gepost 27 oktober 2018 - 07:14

Bekijk Post Jasper S., op 23 oktober 2018 - 13:13, zei:

Hoi Ger,

Ik kon gebruik maken van een (terugkerende? :blink: ) aanbieding. Ik heb het pistool in de tijd dat ik mij aan het oriënteren was namelijk twee keer in verschillende weekeinden de aanbieding gezien voor de prijs die ik betaald heb.

Het lijkt er dus op dat zij hun aanbiedingen roteren? Misschien dus even het juiste moment afwachten als je geduld hebt, en regelmatig kijken op de website...

Groet,
Jasper

Hoi Jasper,

Fas6004 besteld bij schneider, incl verzending nu 376 euro. Ben reuze benieuwd. Verwacht hem as maandag of dinsdag, dat track en trace snap ik niet zo van hun. Voorheen was ik zo gechameerd van de hw75. Maar aangezien dat je deze niet mag hebben hier is dit een super alternatief. Buiten de kolf lijkt de fas hier best veel op. Welke pellet schiet jij, denk dat het wel best lichte pellets moeten zijn niet?.

Als ik hem heb zal ik ook wel een foto plaatsen.

Groet,
Ger

Deze post is bewerkt door Ger1957: 27 oktober 2018 - 07:15

#15 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 27 oktober 2018 - 11:45

Bekijk Post Ger1957, op 27 oktober 2018 - 08:14, zei:

Hoi Jasper,

Fas6004 besteld bij schneider, incl verzending nu 376 euro. Ben reuze benieuwd. Verwacht hem as maandag of dinsdag, dat track en trace snap ik niet zo van hun. Voorheen was ik zo gechameerd van de hw75. Maar aangezien dat je deze niet mag hebben hier is dit een super alternatief. Buiten de kolf lijkt de fas hier best veel op. Welke pellet schiet jij, denk dat het wel best lichte pellets moeten zijn niet?.

Als ik hem heb zal ik ook wel een foto plaatsen.

Groet,
Ger

Ha Ger,

Zie je, dus toch een terugkerende aanbieding! (Vijf weken nadat ik hem besteld had).

Ik heb RWS hobby (0,45 g), rws meisterkugeln pistool (0,45 g) en standaard JSB exact (0,547 g) geprobeerd. De meisterkugeln en JSB zijn aan elkaar gewaagd qua groepjes. Rws hobby schiet ook goed. Nét een klein beetje minder, maar voldoende om serieus te oefenen, of plinken natuurlijk.

JSB schiet dus goed, maar gewoon minder snel vanwege t gewicht, en de gaatjes in t papier zijn niet zo mooi.

Ben benieuwd wat jij ervan vind als hij binnen is! ;)

Groeten,
Jasper

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers