Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Sightron Sih4-12X40 Ft Gillend dure HFT kijker?

#1 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 16 oktober 2018 - 12:34

Bete Medeluchters,

Omdat de ogen geen lekker beeld meer maken met de Connectszijn die in de verkoop gegaan, met pijn in het hart. Nu moet er een alternatiefvoor komen en omdat ik erg graag niet schakel in mijn reticles het liefst eenHFT waardige kijker die dus van een klein 10 meter tot heel ver bruikbaar is enniet te gek duur is (vrij veel buksen voor HFT).

Veel rondgekeken op het mooie net en een aantal kijkersgevonden die het zouden kunnen worden.

Airmax, Timberline, Mamba Pro, Leopold, Vortex enz. maar mijnverlanglijst is beperkt door een aantal eisen: kort ivm. Laadpoort,lichtgewicht graag, niet erg dik reticle, helder glas en graag lange garantieop veerbuks.

Zoals jullie lezen stond Sightron niet op de lijst vanwegede prijs (x een stuk of 6) veel te gek, maar google bracht me op de site vanJoost die me toch naar deze kijker stuurde.

Uiteindelijk ben ik naar Luchtbuks.com toe gereden om zelf door de kijker te kijken voordat ik zou besluiten. Joost heeft goede koffie wat ook helpt, de kijker is naar schrijven gemaakt in de Filipijnen en dat zou de fijne prijs verklaren. De kijker is behoorlijk afgewerkt, eenvoudig uitgevoerd met focus verstelling voorop ipv aan de zijkant en de turrets zijn afgedekt dooreen kort metalen kapje. Het verstellen gaat met de hand, knoppen "klikken"duidelijk en geven ook prettig weerstand zodat ik denk dat verlopen niet kan.De focus vertelling werkt ook met weerstand waardoor het per ongeluk verdraaien tijdens een wedstrijd erg onwaarschijnlijk is.

Het beeld is gewoon goed, kan natuurlijk heel veel beter (en duurder) maar voldoet volgens mij perfect voor mijn doel. Ik waardeer een onscherpte op bepaalde afstanden om het daarmee de afstand tot het doeltje te kunnen controleren. Het reticle is wat dik, veel dikker dan ik had in de Connects maar nu dus wel goed zichtbaar en voorzien van lekker veel puntjes om de afstand te kunnen corrigeren, zowel naar boven als naar onderen.

Op dit moment heb ik er 2 op ze LGU's staan, plaatjes volgen en ik denk een waardige opvolger te hebben gevonden voor de oude.

Wat ook leuk is: levenslange garantie van Sightron en echt kleine prijs voor deze fijne kijker (222,=) en gewoon in Nederland te koop, dus makkelijk!

Na een tijdje zal ik verder info geven als ik er wat wedstrijden mee achter de rug heb, plaatjes helaas vervormd, eigen komen nog.

Groeten en tot HFT,

HJM

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door hjm: 16 oktober 2018 - 12:39

Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat
DFTA lid
NFTI lid

#2 Gebruiker is offline   rgsx749 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 18-december 10

Gepost 16 oktober 2018 - 16:29

zijn dit halve mildots per streepje?
ziet er idd goed uit
gr

#3 Gebruiker is online   R!(@RD0 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-maart 17

Gepost 16 oktober 2018 - 16:30

Hoi hjm,

Die Sightron Sih kijkers zijn inderdaad echt top!!
Zeker als je kijkt naar de prijs kwaliteit verhouding.
Ik denk ook niet dat deze kijker in dit segment en in deze prijs klasse te verslaan is.

Ik heb deze Sih namelijk zelf ook gehad, alleen heb ik deze later wel ingeruild voor zijn iets grotere broer de Stac 3-16x42.
Dit alleen omdat ik iets meer vergroting wel makkelijk vond, en qua lengte van de scope dan nog iets kleiner werd dan de Sih

Het draadkruis in de Stac is wel heel dun in vergelijking tot de Sih.

Ik ben sowieso wel een fan van t merk Sightron geworden, ik heb echt veel kijkers geprobeerd op mijn veerbuksen maar deze Sightron blijft.

Verders heb ik laatst ook een Bushnell AR 2-7x36 heb aangeschaft bij Joppies,
Dit omdat ik 1 compacte scope zocht voor mijn HW30s.

Deze is nog niet gemonteerd, maar heb hier wel even in de gauwigheid doorheen gekeken en moet eerlijk zeggen dat ik door deze kleine Bushnell aangenaam verrast ben.
Als ik hem vergelijk met de Hawke Airmax 2-7x32 Ao vind ik deze helderder en scherper.

Sterker nog ik denk dat deze toch wel gelijk staat aan de Vortex Diamondback HP 2-8x32.
Alleen deze Bushnell is wel parallax vrij vanaf 10m.

Toch maar eens een review van deze kleine rakker maken,
Alleen ik heb helaas zo weinig vrije tijd. Geposte afbeelding

groetjes Ricardo.

#4 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 16 oktober 2018 - 17:36

Een hele fijne kijker. Heb 'm een weekje mogen lenen van een mede clublid.

Goeie tracking, helder, mooi draadkruis (niet te dun). Ik overweeg 'm ook aan te schaffen.

Ook enkele nadeeltjes. Tikkie groot voor HFT. Randscherpte van het glas is matig.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#5 Gebruiker is online   R!(@RD0 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-maart 17

Gepost 16 oktober 2018 - 18:09

Klopt Lytse,

Daarvoor ook mijn inruil voor de iets grotere Stac broer.
Maar daar koop je dan ook 2 Sih's voor.

Maaaaar Lytse in deze prijsklasse en in het segment van de Sih,

Is ie denk ik niet te verslaan, door een andere kijker,,
Of denk jij hier toch anders over?

groet Ricardo

#6 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 16 oktober 2018 - 18:25

Durf ik niet te zeggen Ricardo.

Het MoA draadkruis van de S1H lijkt me voor HFT ook prettig. Heb denk ik hetzelfde probleem als HJM. Of het draadkruis is te klein, of de objectiefdiameter te gering. Heb recent m'n Burris Timberline verkocht omdat ik het draadkruis te dun vond. Glas en helderheid waren voor het 32 mm objectief uitstekend. Ik schiet nu met een leenkijkertje. Een Pentax (eigenlijk ook een Burris) met wederom 32 mm objectief maar met een wat dikker draadkruis. Ben er nog niet over uit wat nu het beste is. Met een 40 mm objectief loop je meer kansen om parallaxfouten te maken, maar de lichtopbrengst is een klap beter. Ook de vele richtpunten van het redelijk dikke draadkruis van de S1H lijken me heel prettig. Op 42 meter zit je dan ergens op het 4e of 5e streepje. Ben benieuwd hoe snel HJM hieraan gewend is geraakt.
Handjevol Weihrauchs

#7 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 16 oktober 2018 - 20:41

Bekijk Post Lytse Hielke , op 16 oktober 2018 - 19:25, zei:

Durf ik niet te zeggen Ricardo.

Het MoA draadkruis van de S1H lijkt me voor HFT ook prettig. Heb denk ik hetzelfde probleem als HJM. Of het draadkruis is te klein, of de objectiefdiameter te gering. Heb recent m'n Burris Timberline verkocht omdat ik het draadkruis te dun vond. Glas en helderheid waren voor het 32 mm objectief uitstekend. Ik schiet nu met een leenkijkertje. Een Pentax (eigenlijk ook een Burris) met wederom 32 mm objectief maar met een wat dikker draadkruis. Ben er nog niet over uit wat nu het beste is. Met een 40 mm objectief loop je meer kansen om parallaxfouten te maken, maar de lichtopbrengst is een klap beter. Ook de vele richtpunten van het redelijk dikke draadkruis van de S1H lijken me heel prettig. Op 42 meter zit je dan ergens op het 4e of 5e streepje. Ben benieuwd hoe snel HJM hieraan gewend is geraakt.

Nou, dat wennen gaat vlot en ik heb de kijker lekker laag staan, bij zero 26 mtr kom ik bij een 42 meter net bij het eerste streepje, dus 15-42 zo goed als rechtdoor met een 40 mm killGeposte afbeelding die we natuurlijk niet voor HFT gebruikenGeposte afbeelding Geposte afbeelding .
Groeten,
HJM
DFTA lid
NFTI lid

#8 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 16 oktober 2018 - 21:38

Bekijk Post hjm, op 16 oktober 2018 - 20:41, zei:

Nou, dat wennen gaat vlot en ik heb de kijker lekker laag staan, bij zero 26 mtr kom ik bij een 42 meter net bij het eerste streepje, dus 15-42 zo goed als rechtdoor met een 40 mm killGeposte afbeelding die we natuurlijk niet voor HFT gebruikenGeposte afbeelding Geposte afbeelding .
Groeten,
HJM

Het eerste streepje bij 42 meter? Welk reticle heb je dan? Ik meende dat luchtbuks.com alleen die met het MoA reticle in de prijslijst had staan.
Handjevol Weihrauchs

#9 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 16 oktober 2018 - 21:49

Bekijk Post Lytse Hielke , op 16 oktober 2018 - 22:38, zei:

Het eerste streepje bij 42 meter? Welk reticle heb je dan? Ik meende dat luchtbuks.com alleen die met het MoA reticle in de prijslijst had staan.

Klopt helemaal, bekende jsb met 252m/sec Geposte afbeelding
DFTA lid
NFTI lid

#10 Gebruiker is offline   rgsx749 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 18-december 10

Gepost 16 oktober 2018 - 22:00

Bekijk Post hjm, op 16 oktober 2018 - 20:41, zei:

Groeten,
HJM

dan is het mildot recticle ?? ziet er thans kleiner uit , 1 streepje 42 m klop op 9x vergroting

#11 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 17 oktober 2018 - 07:01

Bekijk Post rgsx749, op 16 oktober 2018 - 23:00, zei:

dan is het mildot recticle ?? ziet er thans kleiner uit , 1 streepje 42 m klop op 9x vergroting

Goedemorgen,
Specs staan hier:
https://luchtbuks.co...h4-12x40-ft-moa
en ik gebruik hem op 10x maar niet gecontroleerd of dat echt klopt.
Groeten en tot HFT,
HJM
DFTA lid
NFTI lid

#12 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 17 oktober 2018 - 09:38

Ik denk dat ik eruit ben. De specsheet zoals die luchtbuks.com geplaatst is klopt natuurlijk niet. Daar wordt van een Duplex reticle gesproken.

Er had op die site simpelweg naar de mooie informatieve site van Sightron doorgelinkt kunnen worden. Naar het volgende blad bijvoorbeeld:

https://sightronusa....n-for-print.pdf

Daar staat te lezen dat de streepjes op 12x vergroting true MoA zijn. Dat is niet helemaal waar, want per streepje gaat het om 2 MoA. Gebruik je ipv 12x vergroting de meer voorkomende 10x vergroting dan toont de tabel aan dat een streepje voor 2,4 Moa staat. Als we dit hele spel naar de centimeters terugrekenen zoals we die bij de bullet drops in HFT gebruiken dan blijkt dat op 42 meter bij 10x vergroting een streepje voor 2,92 cm staat. Twee streepjes aldus voor 5,84 cm. Heel bruikbaar lijkt me.
Handjevol Weihrauchs

#13 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 18 oktober 2018 - 11:04

Gisteravond een training in Spaarnwoude met dit loerijzer geschoten en besloten dat wij vrienden worden....en er nog een paar besteld.
Het is ook in wat mindere licht omstandigheden tot een 50 meter erg prettig glas.
Medeschutters waren ook aangenaam verrast, zeker toen ik de aanschafprijs vertelde.
Groeten en tot hft,
HJM
DFTA lid
NFTI lid

#14 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 18 oktober 2018 - 11:14

Bekijk Post hjm, op 18 oktober 2018 - 11:04, zei:

Gisteravond een training in Spaarnwoude met dit loerijzer geschoten en besloten dat wij vrienden worden....en er nog een paar besteld.

Een paar besteld? Gooi je ze na een wedstrijd weg of zo? :D

Hoe dan ook, ik heb die SIH kijker van de clubmaat overgenomen. We zullen het meemaken.
Handjevol Weihrauchs

#15 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 18 oktober 2018 - 11:17

Bekijk Post Lytse Hielke , op 18 oktober 2018 - 12:14, zei:

Een paar besteld? Gooi je ze na een wedstrijd weg of zo? :D

Hoe dan ook, ik heb die SIH kijker van de clubmaat overgenomen. We zullen het meemaken.

Nee ik heb een hekel aan schakelen, dus op alle hft buksen staat straks dezelfde Sightron kijker......daarom heb ik ook wat veel Connects te koop Geposte afbeelding
DFTA lid
NFTI lid

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers