Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

.22 Vs .30 Groepjes 100 meter binnen vergeleken

#1 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 17 oktober 2018 - 21:50

Ja dat is nog eens een titel he! Eigenlijk een kansloze inkopper zou je zeggen, of toch niet..?

Eerst even de context, en daarna lekker veel foto’s van groepjes. Ik schiet zelf alleen met 5,5 mm pcp, heb weleens getest maar ook buiten heb ik nog niet het grote verschil of voordeel gevonden tussen .22 en .25 tot 100 m. Puur persoonlijk natuurlijk, ook wel met en naast .25 geschoten, maar 5,5 is het max waar ik me in de tuin prettig bij voel (buren) en het gaat mij enkel over de zuiverheid, niet de sloopfactor. Dus mijn doel is om te kijken wat je uit 5,5mm kunt halen. Op de 100m resultaten kijk ik ook altijd met plezier naar Nils met zijn vertrouwde lonestar .25 en TenseFountain met zijn Scorpion .22, die gewoon meedoen tussen de vele FX Boss’ in .30 . HisPoorLeadership zei ook eens “ de zuiverste buks is een BSA Scorpion!”.

Voorop gesteld: ik heb geen enkele illusie dat buiten op 75 meter+ met een beetje wind .22 en .30 überhaupt te vergelijken zijn!
Dus onlangs heb ik geschoten op een binnenbaan van 100 meter met mijn 3 redelijk bekende PCP’s in 5,5mm, ik kwam om te testen of de instellingen klopten na wat tunen. Tussendoor ook een beetje kijker stellen enz. Naast mij zat een bekende medeschutter met zijn FX Boss lekker te knallen, wat is dat toch een beest van een buks zeg. Maar mijn .22 deden het ook wel lekker had ik het gevoel. Dus aan het einde vroeg ik hem of ik zijn kaart en de mijne mocht vergelijken voor een topic, en hij vond het best. We hadden verder geen wedstrijdje gedaan oid, gewoon lekker oefenen met je buks en kleine groepjes proberen te schieten.

Aldus, hierbij een verslagje van die ochtend:

Allereerst de FX Boss. 2 jaar oud, black pepper, recht uit de doos. Enige dat hij heeft gedaan is de loop 1x schoongemaakt toen hij uit
de winkel kwam. Pellets (jsb) gewoon ook recht uit de doos, nix wegen oid. Voorop een bipod (Atlas meen ik) en achter een kussentje, en een Sidewinder erop. Topset.
En ik met een Air Arms S500, FX Streamline en jawel, mijn BSA Scorpion tuneproject, alles in 5,5mm. Ook steeds voor een bipod, en achter een kussentje, jsb jumbo of jumbo heavy recht uit de doos.
De kaarten:
Bijgesloten Plaatje
De 5,5mm zijn de rechter, ja die slordige. Ik was tussendoor ook aan het testen en afstellen van kijkers, vandaar.
FX Boss van dichtbij:
Bijgesloten Plaatje
Ik moet zeggen, het ziet er indrukwekkend uit hoor, die .30 inslagen! Heel wat anders dan een 5,5mm gaatje :P
Even de afmeting van een cirkeltje en wat betere groepjes van de Boss:
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Overzicht van de Boss resultaten:
Bijgesloten Plaatje

Ja, ga er maar aanstaan met die 5,5. Goed, volgende post de FX Streamline.

Deze post is bewerkt door munt: 17 oktober 2018 - 22:26

Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200HC

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#2 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 17 oktober 2018 - 21:58

Goed, allereerst schoot ik dus met de Streamline. An sich dezelfde ST loop als de Boss, en snelheid ook zoals af fabriek. Dus dat is wel leuk vergelijken. Zelf een beetje mee geknutseld, maar regulator instelling is niets mee gedaan; recht uit de doos en met jsb jumbo:
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Helemaal niet gek, die hamerveer staat goed zo, niets meer aan doen. Misschien kon ik nog wat kleinere groepjes schieten; ik was nog aan het inschieten maar wilde door.

Toen de Air Arms. Op een paar snelheden getest met JSB Jumbo en Heavy, maar ik bleef flyers houden dus geloofde ik het wel, want ik moest de BSA ook nog testen. Thuis eerst verder afstellen. Verder niet slecht, hij kan denk ik nog wel beter:
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Save the best for last, de BSA scorpion met lonestar loop....
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#3 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 17 oktober 2018 - 22:07

Zo, en nu dus de beurt aan de BSA. Scorpion single shot, en best wat aan getuned. Oa andere hamerveer, hamergeleider, 60cm lonestar loop, huma, kolf, en trekker polijsten en veertjes.
Eerst met JSb jumbo:
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
ongeveer hetzelfde als de anderen, ik had het gevoel dat de heavy’s het beter zouden gaan doen. En dat klopte! De groepjes:
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Resultaat BSA:
Bijgesloten Plaatje
En nu het grote eindoverzicht:
Bijgesloten Plaatje
Jawel, de BSA schoot 85% van de schoten sub moa (op deze manier van meten natuurlijk)…! Is dit een definitief wetenschappelijk onomstotelijk eindbewijs? Welnee. En er is vast een boel aan op te merken. Maar vond het wel heel leuk dat een 15 jaar oude goedkope buks met een hoop TLC in 5,5mm in ieder geval heel goed meekomt op 100m binnen tov een .30 , lekker tegen de algemene stroom van meningen in :)

Hoop dat het een beetje leuk leesvoer was, dank voor je interesse en schiet ze allemaal,

Munt
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#4 Gebruiker is online   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 17 oktober 2018 - 22:24

Claudio won de EBR toch maar mooi met de .22 25gr Monster Redesigned ondanks de sterke wind.

In de top 10 was de helft .22, Ted met .25 en rest was .30.

Kaliber zegt weinig in de wind, gaat om BC, snelheid en stabiliteit van het projectiel.

#5 Gebruiker is offline   Tensefountain1 Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 22-januari 14

Gepost 18 oktober 2018 - 13:16

Met een .22 kun je idd gewoon meedraaien op de wedstrijden. Er is wel wat meer werk voor nodig als met een .30 pellet.
De .30 pellets zijn constanter m.b.t. gewicht en dat zie je terug in de resultaten.
hw97k .177
Diana 48/52 .177
Diana 35 .177
Bsa Scorpion se .22
RAW HM1000x .25

#6 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 18 oktober 2018 - 20:52

Dus jij zegt wegen, en what about sizen dan, heeft dat ook zin (binnen met wedstrijden)?
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#7 Gebruiker is offline   aadje93 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 24-februari 13

Gepost 19 oktober 2018 - 07:19

de afwijking op .30 pellets is navenant kleiner dan .22 (een klein puntje heeft minder invloed dan bij een 22) Echter heeft een .30 natuurlijk meer energie nodig om de pellet met dezelfde snelheid voort te stuwen, dat kan:
  • Langere locktime
  • Langere loop (ivm de efficientie > zie punt 1)
  • Meer energie > Actie = reactie > Meer terugslag
  • Meer terugslag = onnauwkeuriger.

Ik schiet nu zelf met een .22 die 100 joule haalt en dus solids met prima snelheid kan verschieten indien nodig, zal is gaan testen met groepjes op 100m als ik het op 50m netjes krijg Geposte afbeelding . Het is zeker geen wedstrijdbuks, maar mooi vergelijk met mijn .25 pellet buks die minder energie heeft.
[list][*]Weihrauch HW50s[*]vulcan tactic Mk4[*]Huben K1[/list]

#8 Gebruiker is offline   Tensefountain1 Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 22-januari 14

Gepost 19 oktober 2018 - 08:01

Met .22 woog ik de pellets inderdaad. zit best wel wat afwijking in de blikjes.
sizen heb ik zelf nooit gedaan. Wel heb je in .22 aardig wat keus in de pellets en ik zelf schoot niet met de standaard JSB :ssh:
bij de .30 pellets is er eigenlijk maar 1 keuze dus dat maakt het ook al wat eenvoudiger.
hw97k .177
Diana 48/52 .177
Diana 35 .177
Bsa Scorpion se .22
RAW HM1000x .25

#9 Gebruiker is offline   Veerkracht Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 22-november 09

Gepost 19 oktober 2018 - 10:31

Mijn ervaring is dat je meer redabiliteit hebt aan een goede batch als dat je aan de gang ga met wegen/selecteren.

Gr Robert.
I'm not insane.... my mother had me tested for it. (Dr. S.L. Cooper)
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers