Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Gamo Mc Super verrassende oude SSP

#1 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 23-juli 13

Gepost 31 oktober 2018 - 07:51

Allen,

Een nieuw projectje wat denk ik wel thuishoort in zeldzaam en of bijzonder...

Begonnen met de loop of sloop advertentie van Roel. Wat heeft geleid tot aanschaf van onderstaande (hier gefotografeerd in de Loft)
Bijgesloten Plaatje

1 wedstrijd mee geschoten, waarbij duidelijk werd dat er wat werk aan zat, de buks bouwde dan weer wel en dan weer geen druk op en aan het eind van de dag was het uit met de pret, klep sloot niet meer af.

Advertentie geplaatst over onderdelen van ouwe zooi... wat tot mijn verbazing resulteerde in onderstaande resultaten:

Een paar originele klepjes en wat ander klein spul...

En een incomplete, lekkende donorbuks in uiterlijk perfecte staat....
Bijgesloten Plaatje

Inmiddels ook diverse experimenten uitgevoerd, in eerste instantie op de pomp-unit van de donor-buks.

Resultaten hiervan volgen... moet langszaam een beetje aan wat echt werk beginnen...

Grt
Steven
knsa 10mtr luchtpistool met een Webley Hurricane .177

Webley Raider .177 voor de HFT

Webley Raider .22 voor de 100mtr klaarmaken??????

#2 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 31 oktober 2018 - 13:24

Na de eerste wedstrijd die ik er mee schoot in de Noarderloft de Gamo maar eens aangepakt:

Eerst de lekkage maar eens opgelost... oorzaak: de klep
Bijgesloten Plaatje

Een avondje experimenteren met verschillende o-ring maten levert een functionerende klep op.

Chrony waarden een constante 142m/s, niet veel maar wel heel constant.
Zuiger compensatiekamer stond in de laagste stand waardoor er minder compressie is.

Toen kwam de donorbuks... uiterlijk een pareltje, alleen ontbreekt de buttplate...
Bijgesloten Plaatje

Hiervan de pomp maar eens uit elkaar getrokken en de lekkende zuiger geprobeerd te repareren:
Eerst met een o-ring op de originele zuigerkop: dit leek goed te werken. Maar na verloop van tijd gaat de o-ring lekken. Mede omdat de uitsparing in de zuigerkop niet bedoeld is voor een o-ring en de afdichting teveel kan bewegen waarschijnlijk.

Wordt vervolgt :D

Deze post is bewerkt door 3wheel: 31 oktober 2018 - 13:25

#3 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 31 oktober 2018 - 18:42

De beruchte MC en zijn afdichtingen...Geposte afbeelding
Voor dat klepje heb ik een nieuwe ontworpen. Je kunt wel blijven kloten met die bestaande klep, maar met een nieuwe klep en 2 standaard o-ringetjes reviseer je dat ding voortaan voor 8 cent.
Ziet er zo uit:

Bijgesloten Plaatje

Die zuiger is ook zoiets.
Zo'n compensatiezuiger is briljant bedacht, alleen jammer dat het niet werkt.
Wanneer je de simmiering bevestigt zoals op de tekening uit je boekje kán het ding niet werken omdat hij geen druk opbouwt, en wanneer je die afdichting omdraait werkt het na een tijdje ook niet meer omdat de druk achter de compensatiezuiger net zo hoog wordt als in de compressieruimte waardoor hij stijf in zijn hoogste stand blijft staan. Het enige wat die compensatiezuiger uiteindelijk oplevert is vermogensverlies.
En dan zitten er ook nog -niet meer verkrijgbare- simmieringen om zuiger en compensatiezuiger.

Die ellende is simpel weg te werken door de kop van de zuiger te vervangen. Ik heb er een delrin exemplaar met o-ring op zitten, zonder compensatiezuiger. Buksje ging meteen van 145 naar 184m/s. Wat iets te veel is en voor zwaar spannen zorgt, dus de zuigerkop een weinig uitgehold.
En klaar is de MC voor een lange toekomst.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 31 oktober 2018 - 18:53

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#4 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 31 oktober 2018 - 19:22

Leo,

Heel mooi gemaakt.... jammer genoeg heb ik geen draaibank :P

Maar in de buks van Roel zitten op dit moment 2 o-ringen om de originele klep en dat lijkt voorlopig ook goed te werken....

In de donorbuks zat een lekkende zuiger, dus dat was het volgende project:
O-ring om originele kunststof kop compensatie zuiger, dat werkt; maar de snelheid is laag... heel laag?? 110m/s gemiddeld.

Oke; omhoog die snelheid; er wordt gezegd dat er in de originele zuiger gasdruk zit... dus een veer gemonteerd achter de compensatiezuiger....... 119m/s...

Maar de schot afwikkeling duurt steeds langer, de buks sist na... tevens gaat het schot niet af als je de trekker overhaalt maar ls je 'm terugduwt???

Anyway, ipv een veer een busje achter de zuiger..98m/s???? en flink nasissen....
De o-ring om de zuiger begint dus steeds meer te lekken, waarschijnlijk omdat hij niet goed blijft zitten in de gleuf in de kop die bedoeld is voor een hele andere afdichting...

Maar we hebben nog een envelopje uit Engeland:
Bijgesloten Plaatje
een van de weinige nog leverbare afdichtingen....

monteren die zooi... de trekker van de donor werkt inmiddel helemaal niet meer dus de zuiger in de buks van Roel gefietst:
Bijgesloten Plaatje
Deze zuiger is volledig voorzien van originele afdichtingen.

en over de chrony...
148m/s
154m/s
160m/s
164m/s
en het spannen gaat steeds zwaarder..

De buks blijft rond de 164m/s hangen, maar als er even niet mee geschoten is spannen de eerste 2 schoten weer erg licht... iets wat op internet ook wel beschreven wordt op sommige forums; alsof de buks intern op druk moet komen.

Omdat de zuiger nu uit de buks van Roel is kunnen we eens kijken wat daar nog mee moet/kan gebeuren.

uiteindelijk is daar alleen een bus ingegaan, want de rest was al vervangen
Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Deze aangepaste zuiger moet nog getest worden; dus wordt vervolgt; in de donorbuks klinkt hij fel, maar de trekkerunit daarvan werkt niet meer betrouwbaar genoeg om snelheidstesten mee te doen.

wordt vervolgt:

Deze post is bewerkt door 3wheel: 31 oktober 2018 - 19:51

#5 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 31 oktober 2018 - 22:02

Voor de tweede wedstrijd (afgeloen zaterdag) heb ik trouwens nog wel een kleine aanpassing aan de Gamo gemaakt...
Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje
Een nette aluminium kolfverlenging, zodat ie net iets beter past...

#6 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 31 oktober 2018 - 23:36

Omdat ik het idee niet los kan laten dat Gamo die compensatiezuiger niet voor niets heeft verzonnen toch weer even de rommelbakjes ingedoken...
Bijgesloten Plaatje

En in de zuiger van Roel de compensatiezuiger verend gemonteerd....

134m/s... en constant.. dus zwaardere veren zou een oplossing kunnen zijn in combinatie met een kop die geschikt is gemaakt voor o-ringen.

Omdat ik ook benieuwd was wat deze zuiger "massief" doet, hier ook een aluminium bus in gezet...

165m/s.. 10 schoten mooi constant, hierna begint de buks na te blazen en zakt dē snelheid naar een constante 158m/s.
De oude o-ring in de compensatie zuiger lekt iets, waardoor de zuiger wel weer als compensatie zuiger werkt maar de lucht te langszaam vrij komt, van het weekend maar even kijken of ik een passende o-ring heb en de aluminiumbus iets lager maken zodat de compressie omlaag gaat.

Trouwens ook even geprobeerd om de korrel te wisselen, die van de donorbuks is iets luxer... maar dat is een complete loopwissel geworden. De voorzijde van de loop en de bevestiging van de korrel zijn anders: en de oude korrel kon ik niet terugzetten: de schroefjes ontbraken en de korrel zat verlijmt....

Nou ja, loopwissel is bij zo'n Gamo ook een fluitje van een cent...

Grt
Steven

Deze post is bewerkt door 3wheel: 31 oktober 2018 - 23:36

#7 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 01 november 2018 - 00:02

Hoi Steven,

ik vond tijdens het opruimen van mijn schuurtje de originele korrelhouder van mijn oer-MC. Als je me even je adres appt zorg ik dat ie jouw kant op komt.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#8 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 02 november 2018 - 07:34

Uit het blote hoofd is ook niet alles. Eenmaal thuis heb ik dat boekje even opgezocht en daaruit bleek dat op de tekening die simmering van de compensatiezuiger andersom zat dan ik in gedachte had. Het zal de leeftijd wel wezen...
Vergeet dus even mijn eerste posting wbt de simmering.

Hier de herkansing met de tekeningen zodat anderen misschien ook kunnen begrijpen waaraan Steven zit te rommelen.

Bijgesloten Plaatje

Op deze tekening staat de zuiger (groene pijl) in gespannen toestand weergegeven. Het klepje (blauwe pijl) staat gesloten.
De holle zuiger is aan de achterkant afgedicht met een o-ring (witte pijl).
In de zuiger bevindt zich een beweegbaar gedeelte (begrenst door de gele pijlen) welke een simmering (rode pijl) bevat. Dit beweegbare gedeelte is de compensatiezuiger.

Wat is nu de bedoeling geweest: Een simmering is een 1-richtingsverkeers afdichting. In dit geval kan de compressielucht wel in de holle zuiger stromen, maar er niet meer uit. Daardoor ontstaat na een aantal malen comprimeren een overdruk. De bedoeling was waarschijnlijk dat de druk in de zuiger een stuk lager bleef dan in de compressieruimte zodat je de situatie zoals op de tekening krijgt. Wanneer je de buks dan afvuurt wordt de druk in de compressieruimte lager waardoor de compensatiezuiger naar voren zal gaan bewegen. De compensatiezuiger werkt dus als een soort mini-gasram. Zo krijgt de pellet een geleidelijke stroom lucht van beperkte druk achter zich.

Echter: Iedere keer wanneer je de buks opspant zal vanwege de (1-richtingsverkeer)simmering de druk in de zuiger hoger worden, net zo lang tot de druk in de zuiger vrijwel net zo hoog staat als in het compressiegedeelte. Op dat moment werkt die compensatiezuiger niet meer want hij blijft vrijwel in de bovenste stand staan wanneer je de buks spant.
Kortom leuk bedacht, maar de praktijk kwam niet overeen met de theorie...

Nou zijn er mensen die de simmering omdraaien. Dan gebeurt er dus niks qua drukopbouw in de zuiger. Het enige wat je dan hebt is een grote compressieruimte met lage druk.
Zelfde geldt voor het vervangen van de simmering door een o-ring: Een o-ring sluit namelijk af aan de drukkant. Er kan (bij een goed geplaatste) o-ring nooit druk in de zuiger opgebouwd worden.

Voor de duidelijkheid ook nog een afbeelding wanneer de buks is afgevuurd.

Bijgesloten Plaatje

Je ziet dan dat het klepje naar beneden staat waardoor de lucht in de loop kan stromen. Aan de gecompliceerde weg die de lucht moet afleggen kun je al afleiden dat dit nooit een buks met hoog rendement kan zijn. Te veel weerstand.
Tevens blijkt hieruit dat de compensatiezuiger na afvuren in de bovenste stand staat. Althans, dat was de bedoeling.

Conclusie: De MC is een uitermate goed buksje voor het geld wat hij toendertijd kostte. Tijdens het schot is geen enkele beweging merkbaar. De trekker is 1 van de allerbeste en de loop is bloedzuiver.
Zijn slechte naam dankt deze buks aan de gebruikte afdichtingen. Deze waren speciaal gemaakt, zijn nergens meer verkrijgbaar en verkruimelen in de loop van de jaren. Je zult 'm dus moeten verbouwen. Waarbij je dan het geluk hebt dat je die compensatiezuiger totaal kunt laten vervallen.
De opgegeven 180m/s is echter slechts haalbaar wanneer je van (relatief) zwaar spannen houdt, want het rendement is door de constructie gewoon ruk. Ben je echter tevreden met een Joultje minder en heb je een draaibankje dan weet ik verdomd weinig SSP's die aan hem kunnen tippen. Heb zelf dan ook twee MC's waarvan ik maar zeer moeilijk afstand kan doen.
Misschien ga ik er ooit nog 1 verbouwen tot pompbuks. Een beweginsloze 16J met supertrekker lijkt me wel wat.Geposte afbeelding

Mvg, Leo.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 02 november 2018 - 07:57

#9 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 02 november 2018 - 12:31

Inmiddels kan ik een deel van het verhaal van Leo onderschrijven.... de zuiger die was voorzien van een nieuwe originele afdichting bouwt inderdaad druk op.
De zuiger gisteren gedemonteerd en bij het lossen van de schroef van de kunststof zuigerkop van de compensatiezuiger begon de boel te sissen....

Inmiddels de afdichting weer vervangen door een o-ring, maar dat krijg ik op de originele kop niet fatsoenlijk dicht.

Volgende stap is "draaien" van een vervangende compensatiezuiger die vast gemonteerd wordt, in kunststof of aluminium kom ik wat dat betreft een eind met mijn kolomboor.... kan alleen geen staal verwerken en er moet een stukje 13mm aanzitten om 'm in te kunnen spannen..
Het "draaiwerk" wordt dan gedaan met losse beitels, vijltjes en schuurpapier.

Gisteravond weer even lekker zitten rommelen....
Bijgesloten Plaatje

De afdichting die nieuw besteld is....
Bijgesloten Plaatje

De nieuwe afdichting werkte niet naar wens, dus verschillende o-ringen zitten proberen en uiteindelijk de zuiger weer gemonteerd met een o-ring en een aluminium bus.
Bijgesloten Plaatje

Maar ook deze zuiger sist weer na, dus zeker met de originele kunststofkop krijg ik de boel niet betrouwbaar dicht.

En zo rommelen we vrolijk verder.... er is ten slotte geen mooiere bezigheidstherapie

Deze post is bewerkt door 3wheel: 02 november 2018 - 12:32

#10 Gebruiker is offline   B15-B1 Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-augustus 09

Gepost 02 november 2018 - 12:34

Is dit iets: http://www.adeportes.es/905-mc-super-

Van die simmeringen zijn in alle maten en gewichten te vinden in de automobielsector. Ik had verleden jaar een koppelingsprobleem toen ik de ferry in Tanger afreed met mijn Land Cruiser (pedaal kwam gewoon niet meer terug en koppeling bleef plakken...). 'k Heb heb toen een hele rits autoparts dealertjes in Tanger gedaan eer ik de juiste simmering vond (voor de hydraulische koppelingspomp na de pedaal, daar zitten er zo een paar in). Hnderden modellen gezien, van piepklein tot redelijk groot...
De hele pomp kostte bij Toyota 400 euro, een complete zuiger (geen idee van welk merk noch model wagen) met de juiste afmeting simmeringen (twee stuks dan nog) kostte me 2 euro. Nog 20 euro erbij om dat te laten demonteren/constateren en terug monteren in een plaatselijke garage en mijn offroad vakantie was gered :-).

#11 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 02 november 2018 - 13:03

Op die site zie je hetzelfde als bijvoorbeel bij Chambers en Knibbs, het grootste deel van de onderdelen is gewoon niet meer leverbaar.

Of de verschillende ringen in de automobielsector nog leverbaar zijn durf ik niet te zeggen omdat ik op dit moment geen MC in mijn bezit heb die compleet origineel is en waar ik de maten van alle originele afdichtingen kan bekijken, de donorbuks kwam een eind maar daarvan waren de onderdelen van de compensatiezuiger dusdanig verpulverd dat ik daar verder ook niets mee kon.

Mvg
Steven

#12 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 02 november 2018 - 15:20

Geen idee wat je nou eigenlijk wil bereiken Steven.
Als je wil dat de compensatiezuiger NIET werkt, hoef je toch alleen maar de nieuwe afdichting verkeerd om te monteren en de compensatiezuiger van binnen te blokkeren?

#13 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 02 november 2018 - 15:32

Bekijk Post Leo Bokkum, op 02 november 2018 - 15:20, zei:

Geen idee wat je nou eigenlijk wil bereiken Steven.
Als je wil dat de compensatiezuiger NIET werkt, hoef je toch alleen maar de nieuwe afdichting verkeerd om te monteren en de compensatiezuiger van binnen te blokkeren?

Dat dacht ik dus ook... maar dan komt er toch langszaam druk in... dat is het gekke.... de dichtring is dan zo gemonteerd dat de v-vorm richting compressiekamer wijst. Mijn theoretische kennis van afdichtingen zegt dan dat de luchtdruk de rand van de afdichting strakker tegen de buitenwand aandrukt bij drukopbouw en dus goed af zou moeten dichten.

Maar in de praktijk krijg ik dat niet voor elkaar.

Wat ik probeer te bereiken is eenvoudig, 1 werkende MC... en 1 werkende pomp om mee te experimenteren... de theorie achter de compensatiekamer is namelijk heel mooi en zou met moderne afdichtingen en veren toch werkend te krijgen moeten zijn.... (en anders een massieve zuiger met de juiste compressie voor een goed span en schot gedrag)

Op dit moment heb ik het echter nog niet voor elkaar om een betrouwbare afdichting te krijgen, dus zowel de massieve zuiger als de experimentele zuiger lekken momenteel...

Grt
Steven

#14 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 02 november 2018 - 15:59

Dan weet ik nog steeds niet wat je wil. Hoeveel Joule moet dat ding gaan leveren zonder al te zwaar te spannen?

#15 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 02 november 2018 - 16:55

Bekijk Post Leo Bokkum, op 02 november 2018 - 15:59, zei:

Dan weet ik nog steeds niet wat je wil. Hoeveel Joule moet dat ding gaan leveren zonder al te zwaar te spannen?

Gezien de grootte van de cylinder en het feit dat de zuiger in de compressiestand origineel al bijna tegen het eind van de cylinder aanzit? Denk ik niet dat meer als 7 joule haalbaar is.
En laten we eerlijk zijn, voor een 10mtr match-geweer is dat ook meer dan voldoende.

Voor HFT zou je 'm inderdaad om moeten bouwen tot multipomp, maar ik denk niet de span-constructie bedoeld is voor de kracht die dan nodig gaat zijn voor de 2e slag...

Bovendien moet er dan ergens een klep in komen waar de opgebouwde druk achter blijft staan, bij de huidige opzet is de cylinder namelijk altijd open als de spanarm helemaal open staat.

Voorlopig wil ik alleen een beetje "spelen", kennis opbouwen en met 1 MC lekker op de SV meedoen.

Hoop dat je nu wat beter begrijpt wat ik zit te hobbieen.... dat ik ook met veren e.d aan het rommelen ben is voornamelijk uit belangstelling voor de ideeen van Gamo over dat compensatiestuk...

Massieve zuiger is uiteraard veel eenvoudiger.... maar eenvoudig is niet leuk....

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers