Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Zuigerafdichting Voor Een Walther Mod. 51 Of Mod. 55

#1 Gebruiker is offline   BdeL Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 01-december 15

Gepost 06 november 2018 - 12:30

Wie heeft er toevallig nog een zuigerafdichting liggen voor een Walther Mod. 51?

Volgens mij is de afdichting van een Mod. 55 hetzelfde, dus die is ook welkom.

Alvast bedankt!

#2 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 06 november 2018 - 21:09

Die vind je nieuw niet meer. Heb bij fe mijne een adaptertje gedraaid uit messing, dan past een dichting van het oude model HW50 op.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

#3 Gebruiker is offline   Boris007 Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 24-maart 18

Gepost 07 november 2018 - 17:52

Bekijk Post Frans, op 06 november 2018 - 21:09, zei:

Die vind je nieuw niet meer. Heb bij fe mijne een adaptertje gedraaid uit messing, dan past een dichting van het oude model HW50 op.

Hoe zet je die leren zuiger er dan op ?

#4 Gebruiker is offline   Overijssel Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-september 10

Gepost 07 november 2018 - 23:02

Probeer eens:
www.waffencenter-gotha.de

Groet!
Eric
BSA Ultra .22 + Hawke 3-9x50AO
BSA Scorpion .22 T10 Humareg + BSA 8-32x44
BSA GRT Lightning XL SE .22 + Optisan Mamba
HW97k .177 (Vortek 16J) + Hawke 3-9x50AO
HW80 Mk1 .177 + Nikko Stirling 3-9x40 AO
Walther Modell 53
Umarex Airmagnum 850 Hunter + Walther 6x40
Hatsan Gladius .25 + UTG 3-9x32 "Bug Buster"

#5 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 08 november 2018 - 07:23

http://egun.de/marke....php?id=7187281
Waffen Gotha heeft spul voor de LG55:
https://www.waffence...07_562_310.html
Of dat voor de 51 past, geen idee.
Of vraag Teun ff van Metura. Die heeft mijn LG55 ook gereviseerd :)

Deze post is bewerkt door yana: 08 november 2018 - 07:27

#6 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro

Gepost 09 november 2018 - 12:32

Bekijk Post Boris007, op 07 november 2018 - 22:22, zei:

Hoe zet je die leren zuiger er dan op ?

Geen lederen seal, kunststof. 'HW50 alt'.

Past perfect, wordt heel veel gedaan omdat de originele dichtingen bijna niet meer te vinden zijn.
1x ombouwen met adaptertje en je kunt voortaan de HW seals gebruiken.

https://www.versandh...roducts_id/1169

Een lederen seal is trouwens ook vrij gemakkelijk zelf te maken uit een stuk dik leder (oude boekentas o.i.d.)
Je weekt een lapje leder in water tot het soepel is, dan pak je voor de binnenmaat een passende dop uit je doppenset, daarover leg je het lapje leer, daarover druk/pers/ tik je de achterzijde van je aktie of stukje pijp met dezelfde diameter.
(blokje hout gebruiken als je gaat tikken uiteraard).
Laten drogen, randje netjes afsnijden met scherp hobbymes en klaar.
Dan uiteraard weken in olie alvorens te monteren.

Gr. Frans

Deze post is bewerkt door Frans: 09 november 2018 - 12:41

#7 Gebruiker is offline   Boris007 Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 09 november 2018 - 12:46

Zo'n leren zuigertje maakt je toch gewoon zelf ?
Tien minuten werk, alleen het drogen duurt wat langer (2 dagen) en dan heb je een perfecte plunjer.
Droog monteren, dan een paar druppeltjes olie in het gaatje van de buis en een paar dagen laten intrekken.
Ik denk dat ik nog wel een aantal ergens in een doosje heb liggen voor mijn OUDE HW50'ers (25mm).
Die plastic dingen doen het niet omdat de buis niet meer rond is na jaren met een leren plunjer schieten en dus niet afdichten.
Leer zet zich naar de vorm van de buis en dat doet plastic niet en ook vult dat plastic de "sleep krasjes" niet op in de buis.
En als laatste, een oude buks die ooit met leren plunjer uit de fabriek kwam HOORT weer een leren plunjer te krijgen, maar dat is mijn mening.

#8 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro

Gepost 11 november 2018 - 09:17

Bekijk Post Boris007, op 09 november 2018 - 17:16, zei:

Zo'n leren zuigertje maakt je toch gewoon zelf ?
Tien minuten werk, alleen het drogen duurt wat langer (2 dagen) en dan heb je een perfecte plunjer.
Droog monteren, dan een paar druppeltjes olie in het gaatje van de buis en een paar dagen laten intrekken.
Ik denk dat ik nog wel een aantal ergens in een doosje heb liggen voor mijn OUDE HW50'ers (25mm).
Die plastic dingen doen het niet omdat de buis niet meer rond is na jaren met een leren plunjer schieten en dus niet afdichten.
Leer zet zich naar de vorm van de buis en dat doet plastic niet en ook vult dat plastic de "sleep krasjes" niet op in de buis.
En als laatste, een oude buks die ooit met leren plunjer uit de fabriek kwam HOORT weer een leren plunjer te krijgen, maar dat is mijn mening.

Die Walthers zijn over het algemeen niet uitgesleten. Toch ietwat andere bouwkwaliteit dan een HW.
Ook gaat dat niet zo hard.
Kunststof seal sluit perfect af.
Over het algemeen gaat de snelheid omhoog met een kunstof seal, dus om nou te zeggen dat 'ze het niet doen'..
De kunstof seals hebben een veel dunnere rand en zijn dus meer cup-vormig. Die dunne randjes worden echt wel tegen de cylinderwand gedrukt.
Waarom zou in de loop der tijd een cylinderwand vervormen?
En sleepkrasjes? Daar zijn ok theorieën over.
Een perfect glad gepolijste wand houdt weer geen smeermiddel vast.
Daarom wordt er soms gehoond, niet alleen om de buis perfect rond te maken maar ook omdat de kruislings lopende 'krasjes' smeermiddel vasthouden.
Volgens mij allemaal marginaal en te verwaarlozen.
Of het 'erin hoort' zal mij persoonlijk worst zijn, ik zie 'm niet zitten van buitenaf.

Gr. Frans

#9 Gebruiker is offline   Boris007 Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 11 november 2018 - 14:59

Wrijf een met een droge vinger over een (bv) gelakt tafelblad, je zal ondervinden dat je warmte voelt in die vinger.
Doe het zelfde met een natte (olie/water) vinger en er ontstaat veel minder warmte.
Bedenk dat een zuiger niet met die lage snelheid door de buis gaat, maar met X km/uur.....in ieder geval veel sneller dan dat jij met je vinger over die tafel wrijft.
De droge kunststof cupvorm zal uit zetten door de tegen druk en met X km/uur langs een droge wand van de buis schuiven.
Des te verder de cup uitzet door de tegen druk des warmer zal de wrijving zijn en des te meer zal de cup gaan plakken.

Nu even de leren cup, die heeft zijn smering aan boord en zal niet gaan plakken aan de buis (krasjes zijn dan ook niet nodig in de buis om olie vast te houden).
De leren cup zal ook niet zo strak gaan uitzetten als een cup met dunne randjes.

Waarom een buis na verloop van tijd niet meer rond is komt door de zwaarte kracht.
Als je een cilinder van bv een brommer bekijkt welke een horizontale cilinder heeft dan zal je zien dat de cilinder na verloop van tijd niet meer rond is maar ovaal.
De zuiger drukt/ligt op de onderkant van de cilinder en daar zal meer slijtage ontstaan dan aan de bovenkant van de cilinder.
Nu zal eea bij een buks niet zo snel gebeuren omdat die niet 3000x per minuut op een neer gaat, maar het effect is in de loop der jaren het zelfde.

Maar door mijn leeftijd en het gebruik van oudere buksen ben ik misschien bevooroordeeld...ik houd gewoon van de plop van de leren plunjers en griezel van die droge klappen van kunststof cups.

#10 Gebruiker is offline   BdeL Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-december 15

Gepost 23 november 2018 - 18:35

Bedankt voor alle tips en suggesties.

Ik heb gelukkig op Egun een kunststof afdichting kunnen vinden die op de zuiger past zonder aanpassingen.

Tegelijk het originele dioptertje weten te vinden, dus de Mod. 51 is weer compleet.

Hier mag een slotje op.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers