Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Herintreder Na 24Jaar

#1 Gebruiker is offline   BertB Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 15-november 18

Gepost 16 november 2018 - 13:48

Goedendag,

Mijn naam is Bert, ik kom uit Heemskerk en heb na 24 jaar de luchtbuks weer ter hand genomen.
De vorige keer dat ik met deze hobby bezig was, was ik 14. Ooit begonnen met een Gamo.
Verder houd ik mij bezig met techniek in mijn vrije tijd. Modelbouw, maar ook sleutelen aan auto's vindt ik leuk.

Nu, vele jaren én wilde haren later, wil ik er dus graag weer mee beginnen.
Ik heb al wat kogeltjes geschoten met een reserve buks van een goede vriend, dat wakkerde het vuurtje weer aan.
Hammerli Firefox, daarmee op 27meter proberen nog groepjes te schieten...was gewoon leuk en gezellig.

Wil uiteraard niet afhankelijk zijn van de spullen van een ander, dus ben me nu druk aan het orienteren op wat moois.

Momenteel erg gecharmeerd van o.a.:

HW77 (die gelamineerde versie... :heart: )
HW97
Diana 340 N-TEC

Ik ben zelf dus wat meer van de klassieke look, waarbij ik met name de onderspanners erg mooi vindt.
Mijn voorkeur gaat uit naar .22 niet bepaald onderbouwd, maar gewoon een iets groter kogeltje dan "vroeger".
Het gaat mij bovenal om kwaliteit en vakmanschap, zuiver schieten dus, en niet om hoe hard een buks wel niet schiet.
Ook gaat mijn voorkeur niet uit naar het slepen met duikflessen, etc, dus een mooie (gas)veerbuks heeft mijn voorlopige voorkeur.
Vooralsnog denk ik dat ik hiermee wel zou kunnen slagen, maar kijk natuurlijk breder dan enkel deze 3 voorbeelden.

Dank aan de moderators voor het toevoegen. Ik heb de regels netjes doorgenomen en het ziet er goed uit.

Hopende veel te leren hier van de experts en mogelijk zelfs andere forummers eens te ontmoeten.

M.v.g,

Bert
HW50S + Hawke 3-9*40 AO

#2 Gebruiker is online   hjm Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 16 november 2018 - 15:51

Hallo,

Mogelijk sluit HFT ook mooi aan bij je wensen: www.dfta.nl voor meer informatie en indien ja, Spaarnwoude is erg dichtbij voor een test.
Groeten,
HJM
Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat
DFTA lid
NFTI lid

#3 Gebruiker is offline   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 16 november 2018 - 15:52

Welkom, mooie selectie heb je gemaakt. Ik zou zeggen, probeer met zowel een hw77/97 als de Diana 340 te schieten voordat je een keuze maakt. Schotgedrag is anders, maar ook de balans en hoe de kolf vasthoudt.
Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be ~ DFTA
Diana 75U T01, 54, 50 (4 versies), 300R, 280, 4x28, 26D, 24 Top, 2x20, 3.
Daystate X2 Merlyn, Daystate Huntsman Regal, Daystate MK3.
Anschütz 9015 ONE, Anschütz 9015 ONE FT.

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#4 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 16 november 2018 - 17:08

Welkom, Bert, en alvast veel plezier op het forum!

Denk bij een 5,5 mm ook zeker eens aan een HW80 of HW80K, ik vind dat ook erg fijne buksen.

Maar er is zo veel moois...
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#5 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 16 november 2018 - 18:55

Welkom!
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Walther dominator 1250ft .22
-Cometa lynx .177

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#6 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 18 november 2018 - 13:46

Welkom Bert als je zin en tijd hebt kun je langskomen op Spaarnwoude. Daar kun je een aantal verschillende buksen zien en vergelijken. Probeer HJ te vermijden..... Hij zal je besmetten met het HFT virus�

Groet, Rob
[b]YOU MAY GO FAST, I CAN GO ANYWHERE ![/b]
Shoots: Weihrauch, Sheridan, Crosman, QB78, Hatsan, ...

#7 Gebruiker is offline   BertB Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 19 november 2018 - 14:07

Beste HJM, Joost, Mus, Dominique en Rob,

Dank voor het warme welkom. Inderdaad lastig om een keuze te maken.
Zaterdag ga ik kijken bij een eerste buks, hopelijk past hij me goed.

HJM: bedankt voor de link, ik heb gekeken en HFT lijkt me super! (mooie site ook, spreekt meteen aan én overtuigt)
Wel heb ik daarvoor waarschijnlijk dan een te zware buks op het oog, want geen van de buksen die ik aangaf heeft een passende Joule-waarde (?)

Ik hoop snel even te kunnen komen kijken wanneer jullie bezig zijn. Er valt vast nog een hoop te leren.

Dank nogmaals, en als er nog meer tips zijn voor schieten in Noord-Holland, houd ik mij aanbevolen.
HW50S + Hawke 3-9*40 AO

#8 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 20 november 2018 - 06:31

Bij SV de Heerhugowaard is op maandag altijd een redelijke schare luchtschutters aanwezig. De meesten zitten dan op de 100 meter baan trouwens.
Komende zondag is daar overigens een big-bore wedstrijd van het GKG.
Als ik jou was zou ik ook de rit naar Noarderloft eens wagen!
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#9 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 20 november 2018 - 13:31

Hoi Bert. Ik schiet zowel met HW77k als met HW97k. Zijn beide getuned naar sub 16 joule.
En dus geschikt voor HFT
Als je eens wilt proberen hoe deze schieten ben je welkom.

#10 Gebruiker is offline   BertB Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 26 november 2018 - 11:08

Kleine update...

De spreekwoordelijke kogel is door de kerk, ik heb dit weekend een mooie buks aangeschaft.

Ik zou eerst gaan kijken bij een HW97K met een 1.5-6 vizier, maar de aanbieder was niet geheel eerlijk over de leeftijd van de buks.
Dat daarover niet de waarheid gesproken werd was voor mij direct een moment van afhaken. We moeten wel eerlijk blijven...
De buks zou nét 3 jaar oud zijn en misschien maar 1 blikje geschoten hebben, maar bleek na wat onderzoek van mijn kant zo'n 7 jaar oud.
Dat, én de reactie van de verkoper maakte dat ik maar gewoon voor nieuw ben gegaan. Wel zo duidelijk.

Eenmaal in de winkel, en pratende over wat ik er mee wilde doen, etc maar eens een paar buksen vastgehouden.
Ik wist dat de HW97/77 geen lichtgewicht buksen waren, maar jeetje...dit waren toch wel zware jongens.
Staand schieten kan, maar dat doe je niet de hele middag met een gewicht wat net onder de 5kg uit zal komen met scope.

Vond het geluit overigens ook minder dan bij de Walther LGU...die schoot eigenlijk mooier zo uit de doos, maar ook een zware jongen.

Een Diana 340 N-Tec ook eens goed bekeken... wat een prachtbuks, stuk lichter ook. Schoot érg mooi.
Helaas had deze ook een "maar"... de gasram van deze buks bleek niet aan te passen in druk. (terugtunen)
Daardoor zou ik hem ook niet kunnen inzetten vor HFT, mocht ik die kant ook op willen.
Nogmaals, een prachtding...Alleen die kunstof korrel vond ik er niet mooi bij, verder een prachtding.

En toen pakte ik een HW50S, met de mooie nieuwe checkering op de kolf, de precision adjustable match trigger "Rekord".
Qua gewicht een prima buks... mooi handzaam en ook weer niet té licht...helaas geen onderspanner, maar dat was de 340 ook niet.
Kolf zag er grandioos uit, zeker gezien het prijsje van deze buks. Hij spande ook een pak makkelijker, een voordeel van de wat lichtere veer.
In mijn eigen achtertuin van 10M waren alle andere buksen natuurlijk overkill, maar deze zou ik zelfs in de achtertuin nog kunnen gebruiken.
Toen de keuze voor het kaliber: 4,5 of 5,5 als ik ooit op 50M nog het e.e.a. wilde raken werd de 5,5 toch wel afgeraden.
Het verschil in mondingssnelheid was ook wel behoorlijk. Dus overstag naar de 4,5mm.
Mijn doel is natuurlijk niet om in de korte achtertuin te schieten, maar het is toch fijn als ik af en toe ook daarnaartoe kan uitwijken.

Als scope heb ik gekozen voor de Hawke 3-9*40 AO met handmatige focus. (je ziet ze het vaakst zonder te koop, maar ik heb liever de handmatige optie)

Moet zeggen, dat ik érg onder de indruk ben van de kwaliteit en zuiverheid van de buks.
Er wordt natuurlijk al veel over geschreven, maar daardoor zijn de verwachtingen ook hoger, en die maakt hij waar.
Ik heb de verleiding weerstaan en heb gisteravond éérst een avond lang geschoten met keep en korrel.
Op zo'n 11 meter schoot ik al snel groepjes van 5 binnen een vierkantje van zo'n 2.5cm. Waarna ik de keep en korrel verder heb afgesteld.

Ik schoot dus binnen (in een loods) op 11 meter, zónder scope, met JSB Diabolo Exact 8.44gr (voor diegene die het wil weten)

Ik heb genoten. Eenvoudige buks wellicht, maar het schietplezier was er zéker niet minder om.
De volgende keer zal ik verder gaan mét de scope, maar ik neem de tijd...

Zo zie je maar, dat je écht een buks in je handen moet hebben om een goede keuze te maken.
Ik vind het jammer dat ik niet een mooier ogende onderspanner heb nu, maar ben hier érg blij mee.
Wetende dat ik er alle kanten mee op kan, en dat ik een beter hanteerbare buks heb, de betere keus.

Afijn, dat was hem weer voor deze update...
HW50S + Hawke 3-9*40 AO

#11 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 26 november 2018 - 20:39

Gefeliciteerd met je nwe buks.
HW50 is prima!
Tot zondag!

Deze post is bewerkt door Stoney: 26 november 2018 - 20:40

#12 Gebruiker is offline   BertB Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 26 november 2018 - 20:58

Gelukkig!(pfiew...)
HW50S + Hawke 3-9*40 AO

#13 Gebruiker is offline   Rens1987 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 18-juni 16

Gepost 27 november 2018 - 00:09

Bekijk Post BertB, op 26 november 2018 - 20:58, zei:

Gelukkig!(pfiew...)

Welkom Bert,
Zal je een klein geheimpje verklappen,
De nederlandse nummer 1, 2018 hft 2 (veerbuks)
Schoot ook met een hw50 ;)
Een prima buks dus, heel veel plezier ermee, en tot zondag dan!
Groeten van nummer 2 :D
Rens
AirArms|Walther|weihrauch
Mtc|Optisan|Sightron
DFTA lid
NHFT Spaarnwoude

#14 Gebruiker is offline   BertB Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 27 november 2018 - 10:11

Merci Rens,

Ik heb gisteravond pas de scope gemonteerd, dus ik heb geen al te hoge verwachtingen... Puur beginner dus.
Zag dat jij uit Wormerland komt, mag ik je vragen waar jij regelmatig schiet?
Ben natuurlijk nog steeds op zoek naar diverse schiet-locaties in het Noord-Hollandse...

Hopelijk kan ik voor zondag mijn scope nog ergens inregelen, anders zal ik dat zondag pas kunnen doen.

Tot zondag!
HW50S + Hawke 3-9*40 AO

#15 Gebruiker is offline   BertB Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 28 november 2018 - 09:55

Omdat ik natuurlijk geen geduld heb en mijn nieuwe spullen wil uitproberen ben ik gisteravond weer gaan schieten.

De Scope montage op de 50S is een standaard 2-delige. Ik vond het aluminium materiaal wat zacht, maar heb hem desondanks zo stevig mogelijk aangedraaid op de dovetail.
(althans: zo hard aangedraaid als ik durfde op dit materiaal)

Inregelen van de scope ging in eerste instantie goed, tot ik er halverwege de avond achterkwam dat hij tóch naar achteren schoof...
Iets dat ik niet had verwacht op de 50S, welke niet zo'n zware buks is.
Toen gelijk diezelfde avond maar meteen een gat geboord in de achterste steun, netjes getapt, een M6 Grubscrew afgedraaid tot een gladde bus aan het einde ontstond en deze ingezet om de achterste mount netjes op zijn plek te houden. Mooi geluk dat we bij mijn maat aan het schieten waren, waar alle machines voor handen waren. Andere mounts kopen en opnieuw de scope inregelen heb ik immers geen tijd meer voor deze week.

Afijn, de eerste avond mét scope schieten verliep dus niet helemaal als gepland, maar kleine groepjes op 25m zijn inmiddels een feit. Wat een fijne buks :blush:

En door....
HW50S + Hawke 3-9*40 AO

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers