Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Pcp En Temperatuurverschillen Technisch topicje

#1 Gebruiker is online   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 06 december 2018 - 11:49

Technisch vraagje:

Ik ben erachter gekomen toen mijn buks(en) op langere afstanden iets onregelmatiger groepeerden dat bij temperatuurverschillen de snelheden wisselen. Hoeveel dan?

verschil tussen zeg 25 graden celcius buitentemperatuur en 5 graden zorgt voor 5-10 m/s verschil met de jsb 15,9 grain en de heavy's 18.1 gr. (5,5mm) dus bv 279 en 272 m/s gemiddeld. De buksen zijn intern gereguleerd. Op afstanden tot een meter of 40-50 is er weinig verschil merkbaar, op 100 merk je dit wel.

Als je ongereguleerde buksen hebt kun je dit compenseren met een inline regulator natuurlijk, schieten en kijken bij welke druk hij het beste groepeert, of ongereguleerd schieten met een andere sweet spot misschien, maar met interne reg kan dit niet.

Ik heb dit oa opgelost met mijn Air Arms S500 met interne reg als volgt (kostte me 2 jaar vloeken :sad: :P en dat is de mooie weg nietwaar?): in de zomer schiet hij met dezelfde afstelling met de jsb 18,1 279 m/s, en in de winter met de 15,9 gr 277 m/s. Opgelost, want de hamerveer kun je met de AA niet verstellen. Interessant detail: oorspronkelijk stelde ik de (altaros) interne reg af op 278 m/s in de zomer met de 15,9, maar hij groepeerde na een jaar oid niet goed meer. Geleerd: 1) loop schoonmaken had veel effect om de 500 schoten maar nog belangrijker: de reg was blijkbaar ingeschoten want nu schiet hij dezelfde snelheid met de heavy's in de zomer...! Oftewel het scheelde ong. 5 joule waardoor de 15,9 veel te hard gingen.

Dus vraag ik me af:
1) interne regulator zou de druk en dus snelheid constant moeten houden, maar dit gebeurt dus niet, hoe kan dat?
2) zou je dmv de hamerveer de snelheid alsnog op de juiste kunnen krijgen en dan de resultaten (groepjes) correct kunnen krijgen? Of ligt het meer aan de druk dan de snelheid? (volgens mij is het snelheid primair, welke je door drukwisseling kunt corrigeren)

Dit ga ik eens testen binnenkort, mochten jullie al ervaringen/inzichten hebben heel welkom!

Vrgr Munt
Nu:
S500-Streamline-ScorpionSS-HW97K-TX200HC

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#2 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 06 december 2018 - 12:00

T enige wat je er echt aan kunt doen is met een constant ritme
Schieten.
Dat de zaak of niet zo veel afkoelt.
Of dat je de temp gelijk houd

T probleem zit m namelijk in heel je mechaniek wat anders gaat reageren.

In t verleden werkte men wel eens met een verwarmings element.

Groet.

Deze post is bewerkt door Nicesurprice: 06 december 2018 - 12:04

Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#3 Gebruiker is offline   old brumax Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 25-november 07

Gepost 06 december 2018 - 12:04

Bekijk Post Nicesurprice, op 06 december 2018 - 12:00, zei:

In t verleden werkte men wel eens met een verwarmings element.

Groet.

Denk dat dat bij co2 was/is !

#4 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 06 december 2018 - 12:05

Bekijk Post old brumax, op 06 december 2018 - 12:04, zei:

Denk dat dat bij co2 was/is !

Nee HW 100
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#5 Gebruiker is offline   Schoontje Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-augustus 06

Gepost 06 december 2018 - 13:41

Freeway 😉😊
De enige reden waarom ik wat dikker ben, is omdat al mijn persoonlijkheid niet in een klein lichaam past ...

Borsten zijn het bewijs dat ook mannen zich op twee dingen tegelijk kunnen concentreren ...

SV Gennep

#6 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Pro
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 06 december 2018 - 14:57

Ken ook iemand met een Daystate Airwolf waarvan de bottle, beech en loop door warmte snoer en elementen plus isolatie op een stabiliteit temperatuur gehouden word, de controleren zit voor op de bottle en het accu pakket zit onder in een zelfbouw kistje die onder zijn 3 liter duikfles zit, de insteek is met een hogere stabiel terperatuur schiet de Daystate zuiverder en de temperatuur staat wat ik me nog kan herinneren op 31 of 32 graden, het grappige aan het geheel is dat de Airwolf is niet overdreven anders uit ziet dan alleen en dunne zwarte plak foam en extra stroom snoertje richting duikfles

Ofwel een control freak die alles onder onder controle wil hebben los van de pellets, loop en de rest wat een buks zuiver doet schieten :)

Mvg, Matthijs
www.theoben.nl is niet meer :(

&

Onthufter Uzelf

#7 Gebruiker is online   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 06 december 2018 - 16:15

Bekijk Post Schoontje, op 06 december 2018 - 14:41, zei:

Freeway 😉😊

En nog een ;)

Bijgesloten Plaatje
Ullie de gullie de jullin k?

#8 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 02-februari 18

Gepost 06 december 2018 - 18:41

Bekijk Post munt, op 06 december 2018 - 11:49, zei:

Technisch vraagje:

Ik ben erachter gekomen toen mijn buks(en) op langere afstanden iets onregelmatiger groepeerden dat bij temperatuurverschillen de snelheden wisselen. Hoeveel dan?

verschil tussen zeg 25 graden celcius buitentemperatuur en 5 graden zorgt voor 5-10 m/s verschil met de jsb 15,9 grain en de heavy's 18.1 gr. (5,5mm) dus bv 279 en 272 m/s gemiddeld. De buksen zijn intern gereguleerd. Op afstanden tot een meter of 40-50 is er weinig verschil merkbaar, op 100 merk je dit wel.

Als je ongereguleerde buksen hebt kun je dit compenseren met een inline regulator natuurlijk, schieten en kijken bij welke druk hij het beste groepeert, of ongereguleerd schieten met een andere sweet spot misschien, maar met interne reg kan dit niet.

Ik heb dit oa opgelost met mijn Air Arms S500 met interne reg als volgt (kostte me 2 jaar vloeken :sad: :P en dat is de mooie weg nietwaar?): in de zomer schiet hij met dezelfde afstelling met de jsb 18,1 279 m/s, en in de winter met de 15,9 gr 277 m/s. Opgelost, want de hamerveer kun je met de AA niet verstellen. Interessant detail: oorspronkelijk stelde ik de (altaros) interne reg af op 278 m/s in de zomer met de 15,9, maar hij groepeerde na een jaar oid niet goed meer. Geleerd: 1) loop schoonmaken had veel effect om de 500 schoten maar nog belangrijker: de reg was blijkbaar ingeschoten want nu schiet hij dezelfde snelheid met de heavy's in de zomer...! Oftewel het scheelde ong. 5 joule waardoor de 15,9 veel te hard gingen.

Dus vraag ik me af:
1) interne regulator zou de druk en dus snelheid constant moeten houden, maar dit gebeurt dus niet, hoe kan dat?
2) zou je dmv de hamerveer de snelheid alsnog op de juiste kunnen krijgen en dan de resultaten (groepjes) correct kunnen krijgen? Of ligt het meer aan de druk dan de snelheid? (volgens mij is het snelheid primair, welke je door drukwisseling kunt corrigeren)

Dit ga ik eens testen binnenkort, mochten jullie al ervaringen/inzichten hebben heel welkom!

Vrgr Munt

Munt! Held! Dat heb je toch maar weer mooi uitgeplozen.
HW97K .177 blue laminated met leapers 3-9x50 IR AO
HW100T FSB laminated .22 met optisan viper 3-12x44
Evanix sniper .35 met vortex 4-12x44
FWB 300 .177 met diopter

#9 Gebruiker is online   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 06 december 2018 - 22:57

:)

@Matthijs wow, nee dat red ik niet hoor en gaat ook niet gebeuren. Ik ben geen wedstrijdschutter. Het ontstond gewoon omdat ik mijn AA heerlijk vind schieten en een goed jaar heb getwijfeld om hem te verkopen omdat hij zo onregelmatig goed en dan weer minder groepeerde (naar mijn normen) en er toevallig achterkwam door hem weer eens over de chrony te halen in een ander seizoen nadat de reg ingeschoten was.

Met mijn fx heb ik het ietsje minder overigens, maar ken iemand met een boss die zegt dat hij in de kou redelijk groepeert maar als hij een beetje warm is als een malle.
En @ prins, thnx, ik hoop weer wat terug te geven voor alle goed forumtips die ik hier heb geleerd, zodat we allemaal het meeste plezier blijven hebben!

Vooralsnog dus de K.I.S.S versie voor mij:
(pcp) Buks getest en zuiver gekregen in de zomer & groepeert hij minder in de winter:

-hamerveer beetje indraaien en /of
-druk beetje omhoog en/of
-lichter kogeltje van hetzelfde merk (ivm loodsamenstelling in de loop)

En voor winter naar zomer precies andersom :les: :)

Waar ik wel redelijk zeker over ben (en vast niet iedereen) is dat een loop buiten een pelletvoorkeur ook wel een optimale snelheidsvoorkeur heeft, en als je die op deze manier constant houdt dat
je dan het beste groepeert.

To be continued...?
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#10 Gebruiker is offline   Ikke-1-1 Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 28-maart 09

Gepost 07 december 2018 - 10:17

Aanvulling op je bevinding niet alleen een PCP geeft een verandering in het schot beeld bij temperatuurverschillen dit gaat ook op voor een veer buks, waarom:

De gebruikelijke smeervloeistoffen zijn zeer gevoelig voor temperatuursveranderingen. Bij stijgende temperatuur neemt de viscositeit sterk af, bij dalende temperatuur sterk toe. Uit constructie-technisch gezichtspunt is dat een zeer onwelkome eigenschap: Voor 10W-40 motorolie leidt een geringe temperatuurdaling van 20 naar 10 C al tot een viscositeitstoename van respectievelijk 83%. (info : http://www.tribolex....oeligheid.html)

Waarom dit inleidend verhaal over olie, naar mate de temperatuur daalt wordt het toegepaste smeermiddel in je buks dikker de viscositeit neemt toe ofwel de bewegende delen lopen moeilijker, in een PCP gaat de hamer moeilijker, waardoor deze minder snel op de klep slaat dus snelheid verlies van je pellet, klep gaat minder ver open omdat de hamer met minder energie (massa x snelheid) op de klep slaat.

Heb je een gereguleerde buks met een regulator komt hier ook nog bij dat o-ringen harder worden als ze koud worden gevolg is dat de bewegende delen van je regulator ook moeilijker bewegen (slipstick effect) plus nog het boven staande verhaal over smeermiddelen gaat ook op voor de smeermiddelen in de regulator. Gevolg dat je regulator minder nauwkeurig gaat regelen ofwel de delta-p wordt hoger, of mooier gezegd de reproduceerbaarheid van de ingestelde druk wordt lager. Met gevolg weer een afwijking van je pellet snelheid verschil.

Dus het gebruik van dunne smeermiddelen geeft een buks die minder temperatuurgevoelig is maar zal nooit totaal ongevoelig zijn voor temperatuurveranderingen. En het zal dus ook duidelijk zijn dat vet niet geschikt is als smeermiddel in de vrieskou daar vet bijna een vaste wordt als de temperatuur daalt.

Hopende dat sommige mensen nu snappen waarom hun buks anders schiet als het koud is.

Gr. Arno
HW 100S 4,5 - Bushnell 10x40

#11 Gebruiker is online   munt Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 07 december 2018 - 10:54

Thnx Arno, mooie aanvulling!

Weet jij misschien hoe (goed of slecht) runox en ballistol zich gedragen?
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers