Ik ben erachter gekomen toen mijn buks(en) op langere afstanden iets onregelmatiger groepeerden dat bij temperatuurverschillen de snelheden wisselen. Hoeveel dan?
verschil tussen zeg 25 graden celcius buitentemperatuur en 5 graden zorgt voor 5-10 m/s verschil met de jsb 15,9 grain en de heavy's 18.1 gr. (5,5mm) dus bv 279 en 272 m/s gemiddeld. De buksen zijn intern gereguleerd. Op afstanden tot een meter of 40-50 is er weinig verschil merkbaar, op 100 merk je dit wel.
Als je ongereguleerde buksen hebt kun je dit compenseren met een inline regulator natuurlijk, schieten en kijken bij welke druk hij het beste groepeert, of ongereguleerd schieten met een andere sweet spot misschien, maar met interne reg kan dit niet.
Ik heb dit oa opgelost met mijn Air Arms S500 met interne reg als volgt (kostte me 2 jaar vloeken

Dus vraag ik me af:
1) interne regulator zou de druk en dus snelheid constant moeten houden, maar dit gebeurt dus niet, hoe kan dat?
2) zou je dmv de hamerveer de snelheid alsnog op de juiste kunnen krijgen en dan de resultaten (groepjes) correct kunnen krijgen? Of ligt het meer aan de druk dan de snelheid? (volgens mij is het snelheid primair, welke je door drukwisseling kunt corrigeren)
Dit ga ik eens testen binnenkort, mochten jullie al ervaringen/inzichten hebben heel welkom!
Vrgr Munt