Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Mag Minderjarige Met Luchtbuks Schieten?

#16 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 10 januari 2019 - 13:48

de vraag is mag hij thuis onder begeleiding schieten,en mag dat van de wet?
zeker kan op een vereniging veiliger, gezelliger zijn ,maar niet iedereen wil dat ,
er zijn er genoeg die willen, de vrije schutter zijn en nergens een verplichting aan hebben.
tot de wet in grijpt :cry:
Niet geschoten is altijd mis

#17 Gebruiker is offline   flintstone Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 22-maart 04

Gepost 10 januari 2019 - 13:50

Ja, het is inderdaad al een "oud topic". Maar het blijft leven....
Ach, het kan geen kwaad het nog maar eens samen te vatten in J&J taal.

De WWM (en RWM) heeft het nooit over wat MAG...
Alleen over wat NIET MAG.

Staat het niet in de wet als verboden, dan is het dus toegestaan.

Wat mag NIET:
- een minderjarige mag geen luchtbuks VOORHANDEN hebben.
- En een meerderjarige mag een luchtbuks niet aan een minderjarige OVERDRAGEN.
Uitzondering: minderjarig lid van een SV die in KNSA wedstrijdverband schiet.

Blijven dus voor de leek nog een paar dringende vraagjes: wat is VOORHANDEN hebben?
Antwoord: de minderjarige heeft een luchtbuks voorhanden als hij de feitelijke beschikking heeft over die luchtbuks. Van feitelijke beschikking is sprake als de minderjarige naar eigen goeddunken / initiatief de luchtbuks KAN gebruiken (en dat is veel ruimer dan werkelijk zal gebruiken !).
Onder DIREKT toezicht van een meerderjarige heeft de minderjarige dus geen feitelijke beschikking, omdat de meerderjarige toezicht houdt (= de mogelijkheid heeft om in te grijpen) en mag hij dus schieten (op eigen terrein, etc.). Let wel op: het schieten door de minderjarige valt dan niet alleen onder de strafrechtelijke, maar ook onder de civielrechtelijke aansprakelijkheid van de meerderjarige. Verzekeringstechnisch ligt hier een giftig gestreept slangetje op de loer!

Dus: TS kan gerust zijn zoon laten schieten met zijn luchtbuks, zolang hij (of een andere meerderjarige) maar toezicht houdt en op elk moment kan ingrijpen.

En voor de meerderjarige schutters onder ons: onder OVERDRAGEN verstaat de rechter hier ELKE mogelijkheid, die een meerderjarige aan een minderjarige verschaft om (al of niet tijdelijk) de feitelijke beschikking te verkrijgen over een luchtbuks. En dat overdragen is dus bij WWM verboden (m.u.v. bovengenoemde speciale categorie jeugdschutters en disciplines).
Dus geef je als ouder je minderjarige spruit een luchtbuks cadeau: VERBODEN
Of laat je het ding los in huis slingeren: VERBODEN
Of laat je hem even onbeheerd achter in de tuin: VERBODEN
Of berg je hem op in een kast, waarvan iedereen de bergplaats van de (reserve)sleutel weet: VERBODEN

Het komt er op neer, dat als zoonlief (of een van zijn vriendjes) met jouw slordig opgeborgen luchtbuks kattenkwaad (vaak helaas ook "kat-kwaad") uithaalt, de man met de blauwe pet proces verbaal opmaakt tegen de eigenaar (die er doorgaans nog mild vanaf komt met de inbeslagname van de buks).
Wat wel vaker kan en zal voorkomen, is dat de derden met schade, die schade verhalen op hun verzekering. En die kan wel degelijk proberen die schade te verhalen op de verwijtbaar slordige eigenaar van de buks...

Fred

Deze post is bewerkt door flintstone: 10 januari 2019 - 15:13

Lucht valt gewoonlijk nauwelijks op.... totdat je het samenperst tot 350 bar !

#18 Gebruiker is offline   iop65 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 05-september 18

Gepost 10 januari 2019 - 13:50

Ik zie op de kermis toch anders veel knaapjes met een luchtbuks schieten hoor

#19 Gebruiker is offline   flintstone Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 22-maart 04

Gepost 10 januari 2019 - 13:57

Bekijk Post iop65, op 10 January 2019 - 14:50, zei:

Ik zie op de kermis toch anders veel knaapjes met een luchtbuks schieten hoor

KLopt!
Heel goed opgemerkt!

Daarvoor heeft de kermis-schiettent-houder een speciaal verlof volgens de WWM. :ha:
En als die minderjarige knaapjes het in hun hoofd halen ergens anders op te richten dan op die pijpjes, kralen, roosjes, etc. dan zorgt genoemde schiettenthouder er wel voor dat ze daarna meteen en zeeeer langdurig weten wat "toezicht" in kan houden.... :sad: :sad:

Fred
Lucht valt gewoonlijk nauwelijks op.... totdat je het samenperst tot 350 bar !

#20 Gebruiker is offline   Reinier Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-maart 10

Gepost 10 januari 2019 - 14:21

Hartelijk dank, heren! Op basis van het bovenstaande (ihb Fred; Fred ben je jurist? heldere uitleg iig) concludeer ik (voorzichtig) dat als ik 1) de zoon van mijn vrouw in het souterrain laat schieten terwijl ik daar bij ben, 2) de buksen op alle andere momenten keurig in de kluis heb staan (achter slot en grendel en zonder toegang tot de sleutel door anderen dan mijzelf en mijn vrouw) en 3) hem af en toe meeneem naar een wedstrijd in e.g. Spaarnewoude of Schalkhaar, hij en ik keurig voldoen aan de WWM en de RWM. Dat is geruststellend. Nogmaals: baje dankie!

#21 Gebruiker is offline   TrexX Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-januari 15

Gepost 10 januari 2019 - 14:24

Bekijk Post flintstone, op 10 januari 2019 - 13:50, zei:

Ja, het is inderdaad al een "oud topic". Maar het blijft leven....
Ach, het kan geen kwaad het nog maar eens samen te vatten in J&J taal.

De WWM (en RWM) heeft het nooit over wat MAG...
Alleen over wat NIET MAG.

Staat het niet in de wet als verboden, dan is het dus toegestaan.

Wat mag NIET:
- een minderjarige mag geen luchtbuks VOORHANDEN hebben.
- En een meerderjarige mag een luchtbuks niet aan een minderjarige OVERDRAGEN.
Uitzondering: minderjarig lid van een SV die in KNSA wedstrijdverband schiet.

Blijven dus voor de leek nog een paar dringende vraagjes: wat is VOORHANDEN hebben?
Antwoord: de minderjarige heeft een luchtbuks voorhanden als hij de feitelijke beschikking heeft over die luchtbuks. Van feitelijke beschikking is sprake als de minderjarige naar eigen goeddunken / initiatief de luchtbuks KAN gebruiken (en dat is veel ruimer dan werkelijk zal gebruiken !).
Onder DIREKT toezicht van een minderjarige heeft de minderjarige dus geen feitelijke beschikking, omdat de meerderjarige toezicht houdt (= de mogelijkheid heeft om in te grijpen) en mag hij dus schieten (op eigen terrein, etc.). Let wel op: het schieten door de minderjarige valt dan niet alleen onder de strafrechtelijke, maar ook onder de civielrechtelijke aansprakelijkheid van de meerderjarige. Verzekeringstechnisch ligt hier een giftig gestreept slangetje op de loer!

Dus: TS kan gerust zijn zoon laten schieten met zijn luchtbuks, zolang hij (of een andere meerderjarige) maar toezicht houdt en op elk moment kan ingrijpen.

En voor de meerderjarige schutters onder ons: onder OVERDRAGEN verstaat de rechter hier ELKE mogelijkheid, die een meerderjarige aan een minderjarige verschaft om (al of niet tijdelijk) de feitelijke beschikking te verkrijgen over een luchtbuks. En dat overdragen is dus bij WWM verboden (m.u.v. bovengenoemde speciale categorie jeugdschutters en disciplines).
Dus geef je als ouder je minderjarige spruit een luchtbuks cadeau: VERBODEN
Of laat je het ding los in huis slingeren: VERBODEN
Of laat je hem even onbeheerd achter in de tuin: VERBODEN
Of berg je hem op in een kast, waarvan iedereen de bergplaats van de (reserve)sleutel weet: VERBODEN

Het komt er op neer, dat als zoonlief (of een van zijn vriendjes) met jouw slordig opgeborgen luchtbuks kattenkwaad (vaak helaas ook "kat-kwaad") uithaalt, de man met de blauwe pet proces verbaal opmaakt tegen de eigenaar (die er doorgaans nog mild vanaf komt met de inbeslagname van de buks).
Wat wel vaker kan en zal voorkomen, is dat de derden met schade, die schade verhalen op hun verzekering. En die kan wel degelijk proberen die schade te verhalen op de verwijtbaar slordige eigenaar van de buks...

Fred

Mooi duidelijk uiteen gezet. Hulde!

Marco
Weihrauch HW35 4.5
Weihrauch HW57 4.5
Weihrauch HW85 4.5
Diana 23 4.5

#22 Gebruiker is offline   Reinier Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-maart 10

Gepost 10 januari 2019 - 14:28

Bekijk Post TrexX, op 10 January 2019 - 15:24, zei:

Mooi duidelijk uiteen gezet. Hulde!

Marco

+1. Glashelder en logisch.

#23 Gebruiker is offline   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 10 januari 2019 - 16:22

Inderdaad, weer wat geleerd!
Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be ~ DFTA
Diana 75U T01, 54, 50 (4 versies), 300R, 280, 4x28, 26D, 24 Top, 2x20, 3.
Daystate X2 Merlyn, Daystate Huntsman Regal, Daystate MK3.
Anschütz 9015 ONE, Anschütz 9015 ONE FT.

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#24 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 10 januari 2019 - 16:44

Bekijk Post Reinier, op 10 januari 2019 - 14:21, zei:

Hartelijk dank, heren! Op basis van het bovenstaande (ihb Fred; Fred ben je jurist? heldere uitleg iig) concludeer ik (voorzichtig) dat als ik 1) de zoon van mijn vrouw in het souterrain laat schieten terwijl ik daar bij ben, 2) de buksen op alle andere momenten keurig in de kluis heb staan (achter slot en grendel en zonder toegang tot de sleutel door anderen dan mijzelf en mijn vrouw) en 3) hem af en toe meeneem naar een wedstrijd in e.g. Spaarnewoude of Schalkhaar, hij en ik keurig voldoen aan de WWM en de RWM. Dat is geruststellend. Nogmaals: baje dankie!

Fred is een erkeninghouder ( Kurvers Schietsport).

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#25 Gebruiker is offline   gradje2003 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 09-juli 08

Gepost 10 januari 2019 - 18:49

Bekijk Post zwartpaard, op 10 januari 2019 - 12:56, zei:

Het mag volgens mij niet thuis.
Hier is ook al eens een discussie geweest:

https://forum.infopo...pic.php?t=37795

Groet van Jeroen

Berichtgevingen van infopolitie zijn niet altijd even betrouwbaar. Ze doen wel alsof ze alles weten maar dat soort personen heb je hier ook op het forum. Echt moeilijke vragen kun je beter aan een expert vragen.
Het is pas mis als ik niet schiet ....

SV Gennep

#26 Gebruiker is offline   linegun Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 25-juli 11

Gepost 10 januari 2019 - 19:08

@flintstone:
Jij schrijft:
"Dus: TS kan gerust zijn zoon laten schieten met zijn luchtbuks, zolang hij (of een andere meerderjarige) maar toezicht houdt en op elk moment kan ingrijpen."

Ik was/ben in de veronderstelling dat het onder direct toezicht laten schieten alleen mag op een SV, op grond van art. 1.3.1, CWM, citaat:

"Het overdragen, dat wil zeggen: het aan een ander doen overgaan van de feitelijke macht. Hieronder valt zowel het doen toekomen (laten bezorgen) als het feitelijk ter hand stellen daarvan. Ook het tijdelijk afstaan van een wapen is volgens de memorie van toelichting overdragen in de zin van artikel 1 van de WWM. Niet elk tijdelijk afstaan wordt echter aangemerkt als ‘overdragen’. Zo zijn er in de regeling c.q. deze circulaire een aantal uitzonderingen opgenomen voor het schieten met (verenigings)vuurwapens en het schieten binnen het kader van de schietsportcentra. Zolang dit schieten gebeurt onder het directe toezicht van een daartoe bevoegd persoon is er geen sprake van ‘overdragen’ in de zin van de WWM".

De achtergrond van mijn bijdrage is Scouting. Tot nu toe heb ik altijd gezegd dat het niet mag (voor jeugdleden). Als ik een sterke tekst zou hebben waaruit blijkt dat het wel mag, is dat makkelijker als er vragen van bijvoorbeeld ouders komen. Bovenstaande tekst komt op mij over dat het laten schieten van een minderjarige alléén mag op een SV/schietcentrum, dus niet thuis of op Scouting.

#27 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 10 januari 2019 - 20:52

Fred Kurver (Flintstone) :
Geposte afbeelding

Denk dat Fred en Martijn wel weten hoe de wet op gebied van (luchtdruk) wapens geïnterpreteerd moet worden.! Groet, Rob

Deze post is bewerkt door Stoney: 10 januari 2019 - 20:54

[b]YOU MAY GO FAST, I CAN GO ANYWHERE ![/b]
Shoots: Weihrauch, Sheridan, Crosman, QB78, Hatsan, ...

#28 Gebruiker is offline   linegun Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 25-juli 11

Gepost 10 januari 2019 - 22:40

@Stoney:
De achtergrond van Flinstone is mij bekend (zie een paar bijdragen terug), maar ik zou het voor mijzelf goed onderbouwd willen hebben. Ik heb tot nu toe geen tekst waaruit voor mij overduidelijk blijkt dat het ook buiten de SV mag, en dat kriebelt. Ik zit niet verlegen om de WWM tegen mij te hebben, voorlopig) hou ik het nog even op: "mag niet".

#29 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 10 januari 2019 - 22:48

helemaal mee eens, wat Fred schrijft, dit is wel wat de meeste mensen aan spreekt,en komt geloofwaardig over,
maar wat vinden we er van terug als je te maken krijgt met een diender die er een andere,
mening op na houd? en de wet weer anders uitlegt,soms kun je met de wet meerdere kanten op,
hoort niet zo te zijn ,maar gebeurd wel,is er een gerechtelijke uitspraak over waar op is,
terug te vallen ,in dien men zo een diender tegen komt?

Deze post is bewerkt door AGB: 10 januari 2019 - 22:50

Niet geschoten is altijd mis

#30 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 11 januari 2019 - 00:23

Bekijk Post linegun, op 10 January 2019 - 19:08, zei:

@flintstone:
Jij schrijft:
"Dus: TS kan gerust zijn zoon laten schieten met zijn luchtbuks, zolang hij (of een andere meerderjarige) maar toezicht houdt en op elk moment kan ingrijpen."

Ik was/ben in de veronderstelling dat het onder direct toezicht laten schieten alleen mag op een SV, op grond van art. 1.3.1, CWM, citaat:

"Het overdragen, dat wil zeggen: het aan een ander doen overgaan van de feitelijke macht. Hieronder valt zowel het doen toekomen (laten bezorgen) als het feitelijk ter hand stellen daarvan. Ook het tijdelijk afstaan van een wapen is volgens de memorie van toelichting overdragen in de zin van artikel 1 van de WWM. Niet elk tijdelijk afstaan wordt echter aangemerkt als ‘overdragen’. Zo zijn er in de regeling c.q. deze circulaire een aantal uitzonderingen opgenomen voor het schieten met (verenigings)vuurwapens en het schieten binnen het kader van de schietsportcentra. Zolang dit schieten gebeurt onder het directe toezicht van een daartoe bevoegd persoon is er geen sprake van ‘overdragen’ in de zin van de WWM".

De achtergrond van mijn bijdrage is Scouting. Tot nu toe heb ik altijd gezegd dat het niet mag (voor jeugdleden). Als ik een sterke tekst zou hebben waaruit blijkt dat het wel mag, is dat makkelijker als er vragen van bijvoorbeeld ouders komen. Bovenstaande tekst komt op mij over dat het laten schieten van een minderjarige alléén mag op een SV/schietcentrum, dus niet thuis of op Scouting.

Schieten met een luchtbuks welk niet conform de olympische discipline is op een schietvereniging?.......... succes, zijn er weinig!

De vraag is toen eens voorgelegd aan de KNSA hoe om te gaan met jeugd schutters die met ouders mee wilden schieten (HFT/FT).. “dit mag onder toezicht van een ouder, verzorger of door deze aangewezen persoon” als mijn geheugen mij niet in de steek heeft gelaten.
Let wel!! Dit mag wettelijk, wilt niet zeggen dat als er een ongelukje gebeurt dat de verzekering dit dekt ( geeft Fred ook al aan) echter dit beperkt niet enkel tot de jeugd, maar ook de volwassen persoon die een WA verzekering heeft die ongevallen in de schietsport niet dekt/uitsluit,
Stel je vraag eens aan een bijzondere wetten ambtenaar, en vraag gelijk naar het stukje tekst welk dit verduidelijkt.
Of richt je tot de KNSA en leg je vraag voor..... publiceer dit hier, en dan heb je meer duidelijkheid dan van de mensen die “menen” of “vermoeden” of “vinden” of “denken” of “volgens mij” ........ als dit voor de zin staat betekent dit enkel... ik weet het ook niet!
Fred (Flinstone) heeft een cursus gehad welk dit behandelt heeft, de tekst die hij gebruikt heeft klinkt akelig bekend met hetgeen wij toen hebben gekregen/gehoord.

Succes,

Alex
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate! FT 2 recoil met LBC 10-60-60 kijker
SPA 12 pour le tin + AR 223

RTI Priest .177 FT 1 met de Big Nikko
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers