Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Fx Impact Of Fx Crown?

#1 Gebruiker is offline   marc1 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 10-januari 06

Gepost 26 januari 2019 - 11:55

Ik geraak er maar niet uit,daarom wil ik jullie om raad vragen.
Ik zit al een hele tijd filmpjes te bekijken op YouTube hoe geweldig deze twee wapens zijn,zelfs tot ver voorbij de 100 meter.
Uiterlijk vind ik de crown zelf een stapje voor hebben op de impact,zeker in de blauwe versie.
Voor welke zouden jullie gaan en waarom.

#2 Gebruiker is offline   edd Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 13-juli 12

Gepost 26 januari 2019 - 14:34

Zijn allebei heel goeie buksen, kijk ook eens naar een raw lrt. Het hangt vooral af van wat je ermee wil gaan doen denk ik. De impact is wat beter te tunen.

#3 Gebruiker is offline   marc1 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 januari 2019 - 14:48

Bekijk Post edd, op 26 January 2019 - 14:34, zei:

Zijn allebei heel goeie buksen, kijk ook eens naar een raw lrt. Het hangt vooral af van wat je ermee wil gaan doen denk ik. De impact is wat beter te tunen.

Ik zou er voornamelijk kleine groepjes mee willen schieten op de wat verdere afstand,en als ik de filmpjes op het internet mag geloven zouden deze beide buksen dit moeten kunnen waarmaken .

#4 Gebruiker is offline   rgsx749 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 18-december 10

Gepost 26 januari 2019 - 15:42

Er zijn wel veel crown tekoop is mij opgevallen die hem pas hebben???? heb ik toch vragen bij

#5 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 26 januari 2019 - 16:19

Als je niet heel veel wilt tunen maar gewoon met. 25 king op langere afstanden wilt schieten zou ik zeker ook even naar de dreamline kijken. Zelfde loop, zelfde trekker, veel andere ergonomie opties qua kolf, en een heel stukje goedkoper kun je ook nog evt een mooie kijker van het verschil scoren
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-(soon)Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#6 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 26 januari 2019 - 16:19

Welke afstand heb je in gedachten?

Voorbij de 100 meter gaan meer aspecten mee spelen dan op de kortere afstanden en de optelsom van variabelen neemt exponentieel toe hoe langer de afstand wordt, zeker met de subsonische snelheden en inefficiënte projectielen waar wij mee schieten.

Bv op 150 meter met de .30 45 grain rond de 270m/s is een verschil van 1m/s een poi shift van ca 1cm, 2m/s is ca 2cm, etc. Als ik lees dat sommige buksen een spread van 3 of 4 m/s hebben dan ga je daarmee op lange afstanden dus nooit kleine groepjes kunnen schieten want de groepjes kunnen alleen maar groter worden onder invloed van vele andere variabelen en niet kleiner worden dan de spread technisch toe staat. Mijn .30 Impact X zit onder de 1m/s wat voor ca een derde mee weegt in de ca 3cm groepjes die ik schiet op 150 meter (puur biervilt berekeningen btw).

Tevens ga je een behoorlijk MOA verkanting nodig hebben om het doel in de kijker te krijgen, op de snelheden dat de Crown en Impact de pellets verschieten heb je op 100 meter al 26MOA nodig om op 100 meter in het optisch midden van de kijker uit te komen. Om met de .30 Impact de 200 meter te halen heb ik de mount nu ingesteld op 40MOA zodat ik de turrets van 20 tot 200 meter kan gebruiken.

Voor de picatinny rail van de Impact zijn er vele mogelijkheden qua mounts met verkanting, voor de 11mm dovetail van de Crown met een magazijntje in het midden is die keus een stuk minder. M'n RAW LRT heeft 22MOA ingebouwd in de picatinny rail, dan zit je ergens rond de 80 meter in het optisch centrum van de kijker en 150 meter is te halen met de turrets van bv m'n Vortex 5-25x50 PSTII maar de 200 meter ga ik niet halen zonder additionele verkanting, gelukkig zit er een mooi kerstboom reticle in zodat ik met overhouden als nog in de buurt kom :)

Voordeel van de Crown en RAW LRT is de verstelbare kolf wat weer de consistentie van het schieten bevordert.

#7 Gebruiker is offline   marc1 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 januari 2019 - 16:47

Bekijk Post Bushwacker, op 26 January 2019 - 16:19, zei:

Welke afstand heb je in gedachten?

Voorbij de 100 meter gaan meer aspecten mee spelen dan op de kortere afstanden en de optelsom van variabelen neemt exponentieel toe hoe langer de afstand wordt, zeker met de subsonische snelheden en inefficiënte projectielen waar wij mee schieten.

Bv op 150 meter met de .30 45 grain rond de 270m/s is een verschil van 1m/s een poi shift van ca 1cm, 2m/s is ca 2cm, etc. Als ik lees dat sommige buksen een spread van 3 of 4 m/s hebben dan ga je daarmee op lange afstanden dus nooit kleine groepjes kunnen schieten want de groepjes kunnen alleen maar groter worden onder invloed van vele andere variabelen en niet kleiner worden dan de spread technisch toe staat. Mijn .30 Impact X zit onder de 1m/s wat voor ca een derde mee weegt in de ca 3cm groepjes die ik schiet op 150 meter (puur biervilt berekeningen btw).

Tevens ga je een behoorlijk MOA verkanting nodig hebben om het doel in de kijker te krijgen, op de snelheden dat de Crown en Impact de pellets verschieten heb je op 100 meter al 26MOA nodig om op 100 meter in het optisch midden van de kijker uit te komen. Om met de .30 Impact de 200 meter te halen heb ik de mount nu ingesteld op 40MOA zodat ik de turrets van 20 tot 200 meter kan gebruiken.

Voor de picatinny rail van de Impact zijn er vele mogelijkheden qua mounts met verkanting, voor de 11mm dovetail van de Crown met een magazijntje in het midden is die keus een stuk minder. M'n RAW LRT heeft 22MOA ingebouwd in de picatinny rail, dan zit je ergens rond de 80 meter in het optisch centrum van de kijker en 150 meter is te halen met de turrets van bv m'n Vortex 5-25x50 PSTII maar de 200 meter ga ik niet halen zonder additionele verkanting, gelukkig zit er een mooi kerstboom reticle in zodat ik met overhouden als nog in de buurt kom :)

Voordeel van de Crown en RAW LRT is de verstelbare kolf wat weer de consistentie van het schieten bevordert.

De afstand die ik in gedachten had is zeker niet meer dan 100 meter

#8 Gebruiker is offline   marc1 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 januari 2019 - 16:49

Bekijk Post rgsx749, op 26 January 2019 - 15:42, zei:

Er zijn wel veel crown tekoop is mij opgevallen die hem pas hebben???? heb ik toch vragen bij

Ja idd dat was mij ook al opgevallen,maar waarom.....
Zijn ze nieuwsgezind of ligt het aan wat anders??

#9 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 26 januari 2019 - 17:13

"De afstand die ik in gedachten had is zeker niet meer dan 100 meter"

Dan heb je bijzonder veel keuze buiten je genoemde buksen. Volgens mij zijn er ook wel topics aan besteed, even zoekfunctie gebruiken?
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-(soon)Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#10 Gebruiker is offline   Yves000 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-januari 13

Gepost 26 januari 2019 - 17:25

@bushwacker ..
hoeveel schoten doet je impact .30
Doet hy echt 1m/s op een volledige schotstring ?

Helaas doet mijn impact .22 min 4m/s spreiding op 120schoten
Maar ik merk er weinig van :) noem hem danook mijn super-impact

Aan de eigenaren van impact-Crown
Wat zijn jullie waarden kwa spreiding in m/s ?

Benieuwd ;)
Fx impact X - s&b 5-25x56 ffp - atlas arms

#11 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 26 januari 2019 - 18:12

Voor het afstellen meestal maar strings van 5 a 10 schoten daar er nogal wat groepjes verschoten moeten worden om de buks af te stellen.

De spread over 120 schoten is voor mij persoonlijk niet heel interessant, meer hoe consistent de buks is voor een groepje van 5 a 10 schoten.

Op full power schiet de .30 Impact 3 magazijntjes a 14 pellets pellets weg, dus 42 schoten voordat hij weer aan de beademing moet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

#12 Gebruiker is offline   JosD Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 01-januari 16

Gepost 26 januari 2019 - 20:46

Bekijk Post Yves000, op 26 januari 2019 - 17:25, zei:

Aan de eigenaren van impact-Crown
Wat zijn jullie waarden kwa spreiding in m/s ?

Benieuwd ;)

De laatste keer dat ik gemeten heb deed mijn Crown in .25 een spreiding van 3.3 m/s Dit was na de tune met de MKII's 33.95 grains. Voor de tune was het 2 m/s met de JSB's 25.4 grains. Er valt dus nog wel wat te verbeteren. :P

Deze post is bewerkt door JosD: 26 januari 2019 - 20:51

In bezit:
Weihrauch HW97KT 4.5mm 16J - Hawke Vantage 3-9x40 AO IR / Hawke Sport HD 3-9x50
Mercury Mod 25 4.5mm
Air Arms S400F Classic 4.5mm 16J - Vortex 2-8x32
FX Crown 6.35mm / .25 - MTC Viper Pro 5-30x50

Wensen:
Te veel om hier te vermelden.

Lid van:
SV de Tolschutters
KNSA

#13 Gebruiker is offline   rs72 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 07-januari 10

Gepost 28 januari 2019 - 11:59

Krijg soms de indruk dat kopers het idee krijgen dat de impact, crown en raw super buksen zijn waar je altijd maar superkleine groepjes mee kan schieten ( zo uit de doos).
En als dat dan niet het geval is het een beetje tegen valt en weer de verkoop in gaat.
Alle factoren die een buks een goede 100 m buks maken zijn vaak groter als men denkt , alle pellets wegen en selekteren is er een van, bij mijn .30 raw is dat bijv een verschil tussen 3 ms kleiner dan 1ms speiding aan een grote aquarius externe regulator geschoten over een 30 schoten schotstring .
Aan de interne reg is de spreiding al weer ietsje groter.
Bevestiging van een tweepoot met meer of minder speling of zo een garage krik ( wide base).
Hoever deze tweepoot naar voren gemonteerd staat, verder naar voren is meestal beter maar bij bottle buksen gaat dat minder makkelijk daar heb je dan weer een bottle klem of een verlengde rail voor nodig.
Gewicht van de buks en waar dat gewicht zit gewicht toevoegen aan de uiteinden van de kolf/ buks bijv .
Schoonmaken vd buks welke frequentie en het daarna weer effe inschieten daarna.
En de schutter cappaciteiten zelf niet te vergeten .

Kortom met de wel bekende 100 m winnaars kun je zeer waarschijnlijk goed uit de voeten, maar verwacht niet zomaar top 100 m resultaten.
Maar op onze binnenbaan met bijv een .25 fx wildcat of streamline ( met de .25 kings) is mijn ervaring dat je zowat of gewoon dezelfde groepjes schiet , ook deze buksen kun je wat fine tunen, gaat allen iets minder makkelijk .
Iets wat ik met mijn wildcat niet heb hoeven doen.( wel schiet ik met gelubde pellets dan zijn de groepjes met mijn st loop wat kleiner)

Succes met jouw keuze

Deze post is bewerkt door rs72: 28 januari 2019 - 12:11

#14 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 28 januari 2019 - 13:28

Helemaal mee eens, het schieten zelf is slechts een klein deel van het lange afstanden schieten, beleef minstens zoveel plezier aan alles er om heen om het maximale uit mezelf en een buks te halen :D

En in mijn geval heb ik in de afgelopen jaren vele uren en duizenden pellets verschoten met het Impact platform dus kan er onderhand mee lezen en schrijven. Bv m'n RAW LRT is een top buks en zeer zuiver maar voelt na slechts een paar honderd schoten nog steeds vreemd aan als ik er achter ga liggen en heb het finetunen nog lang niet zo goed onder de knie als m'n Impact maar het ontdekken van een nieuwe buks is voor mij althans ook waar de fun factor zit, en het moet allemaal ook niet te makkelijk worden natuurlijk anders is de lol er snel af ;)

#15 Gebruiker is offline   drbytes Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-augustus 13

Gepost 28 januari 2019 - 13:44

Zelf heb ik de impact gehad en momenteel de crown in idd mooi blue laminate. Het klopt dat beide wat 'werk' nodig hebben eer ze consistent schieten, eerst ding leren kennen, dan wat inschieten.Mijn crown hou ik nog effe, schouderen gaat beter dan met de impact met de verstelbare wang en schouder stukken, wat maakt dat ik telkens dezelfde hold heb. Met de impact was dat altijd wat zoeken om het ijzer van tafel tot schouder in de correcte hold te hebben. De impact doet het niet beter qua accuratesse dan de crown en vice versa.
Om de hold verkies ik de crown alsook dat ie gewoon simpeler in elkaar steekt, minder dat kan fout lopen.

Lood spuwer FX Impact .25 Zilver - Kijkgaatje MTC Viper Connect 3-12x32

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers