Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Smith En Bender

#1 Gebruiker is offline   chrlen Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 26-januari 19

Gepost 01 februari 2019 - 09:46

hoi iemand ervaring met kijker smith en Bender ???

#2 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 23-september 06

Gepost 01 februari 2019 - 16:57

Shit&Blunder? Dat je een hoge prijs moet betalen voor wat je krijgt staat vast. Waarvoor wil de hem gebruiken en welk type wil je aanschaffen?

Mvg,
Sven
Ripley AR5S,BSA Scorpion rifle .177, Steyr LG110 FT

#3 Gebruiker is offline   Yves000 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-januari 13

Gepost 01 februari 2019 - 17:34

Van sightron , vortex , delta , bushnell , ior
Is voor my de s&b de beste kijkers die er zijn

Voor myn ogen het best :)

Myn 2 favoriet zijn s&b & vortex

heb ook nog een vortex gen2 & voor 1/3 van de prijs
En gaat ook even goed

Deze post is bewerkt door Yves000: 01 februari 2019 - 19:04

Super impact X - vortex - atlas arms

#4 Gebruiker is offline   Frederik Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 21-oktober 04

Gepost 01 februari 2019 - 19:19

En vergeleken met Swarovski, Zeiss en Leica?

En ook met Kahles, Meopta en Doctor Optic?

@Yves000 alle merken die je noemt (Behalve Ior) zijn gemaakt in Azi.

Ik zou wel eens willen horen wat mensen van S&B vinden vergeleken met de andere 3 topper; Zeiss, Leica en Swarovski.

En ook van ander in Europe gemaakte kijkers: Kahles, Meopta en Doctor Optic.

Wat is voor jouw nu precies het verschil tussen IOR en S&B?

Ik heb zelf geen premium richtkijkers, maar wel een Swarovsky EL verrekijker, en zeker in het donker of bij slecht weer is het verschil in vergelijking bij mijn Steiner en Bushnell verrekijkers enorm.

Ook de bouw kwaliteit van de Swarovski is veel beter.
'A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity.' (Sigmund Freud)

#5 Gebruiker is offline   Yves000 Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 01 februari 2019 - 19:52

Yes Yes ..
door een Zeiss & kahles bij ons in de club
& 5min van myn deur staat een mooie swarovski scope te koop , waar ik ook al door gekeken heb

Maar voor mijn ogen voel ik me het best met s&b en vortex

NightForce Is ook een zeer goed.. de NXS staat in de top 10 scopes van 2019

Zeiss is zowieso top
maar minder voor luchtbuks , omdat de scherpte afstand meestal verder ligt

#6 Gebruiker is offline   Frederik Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 21-oktober 04

Gepost 01 februari 2019 - 19:54

Ok bedankt, goed om te horen. Het is toch een hele investering, dus ik ben blij met dit soort ervaringen.

En in de winkel er 2 minuten doorheen turen zegt ook niks.

Als ik vragen mag. Welke S&B kijker heb je precies?

Deze post is bewerkt door Frederik: 01 februari 2019 - 20:03

'A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity.' (Sigmund Freud)

#7 Gebruiker is offline   Yves000 Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 01 februari 2019 - 20:01

Bekijk Post Frederik, op 01 februari 2019 - 19:54, zei:

Ok bedankt, goed om te horen. Het is toch een hele investering, dus ik ben met dit soort ervaringen.

En in de winkel er 2 minuten doorheen turen zegt ook niks.

Neen dat is waar .. ik schaamde my al omdat ik al 5min daarstond met de Swarovski in myn handen :ssh:

Het moet een directe klik zijn met de scope & zekers voor een hoge bedrag niet altijd even gemakkelijk

Ik sta op punt om een s&b 5-20 ultra short op de impact te zetten
De afstanden dat wij maar schieten is grote vergroting met goed glas niet nodig

#8 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 01 februari 2019 - 20:22

Ik schiet vooral field target en daar is de S&B niet beter dan een Nikko die een paar jaar geleden 6x goedkoper was. De S&B FT heeft erg last van temperatuurverschil en het glas is eigenlijk te goed en te helder om er fijn de afstanden mee te kunnen lezen. De Kahles FT is een hele mooie kijker met prima glas maar ook aan de dure kant en het paralaxwiel zit bovenaan i.p.v. aan de linkerkant, is voor de meeste schutters niet zo interessant. Leica, Leopold en Zeiss hebben niet zo'n sterke vergroting in hun kijkers. Voor FT heb je een kijker nodig die vanaf een meter of 10 scherp moet zijn tot 50 meter en een vergroting van 50 is het meest gebruikt. Zelf schiet ik nu met Sightron, mijn tweede en voorheen een Nikko of 7-8 gehad.

Mvg,
Sven

#9 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 01 februari 2019 - 20:42

Swarovski, Zeiss en Leica maken met name jachtkijkers en vallen daarmee in dezelfde category als de normale (non PM) kijkers van S&B en zijn imho niet echt interessant voor de lucht schutter, althans niet voor mij als lange afstand schutter omdat de meeste modellen een simpel duplex kruis hebben, turrets die alleen maar goed zijn om de zero in te stellen, etc. En voor plinken op 50 meter zijn dit soort kijkers een beetje overkill.

Swarovski en Zeiss hebben beide echter ook een tactical zuster merk zijnde respectievelijk Kahles en Hensoldt, deze kijkers zijn beter te vergelijken met de Police & Military (PM) kijkers van S&B maar ook die van Steiner, Vortex AMG, Minox ZP5, Night Force ATACR, IOR en het Canadese Tangent Theta die door velen als de absolute nummer 1 gezien wordt.

Heb recentelijk m'n IOR 3-25x50 ingeruild voor een Minox ZP5 5-25x56 met MR4 reticle, was met de IOR redelijk verwend maar de Minox is als tier one kijker toch wel even andere koek, reden van overstap was met name voor het fantastische MR4 reticle met 0.2mil hashes en dots voor de hele kerstboom maar ook de fijnere turrets en het extreem heldere glas (schiet vaak door tot na zonsondergang).

Op de Shot Show heeft S&B met de GR2ID een vergelijkbaar reticle aangekondigd, vooralsnog alleen voor de 5-25x56 PMII maar later ook voor andere PMII modellen. De geruchten gaan dat Kahles op de IWA met een SKMR 4 reticle uit gaat komen met dezelfde features voor de K318i en K525i, de kijkers die oa door Claudio in gebruik zijn.

Deze post is bewerkt door Bushwacker: 01 februari 2019 - 20:43

#10 Gebruiker is offline   ric Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 21-december 07

Gepost 02 februari 2019 - 19:55

Met een S&B zit je volgens mij altijd wel goed,zoals je dat ook bent met alle kijkers in die prijsklasse,zeker voor op een luchtbuks waar de afstand toch beperkt is tov vuwa.
Dan gaat het hem dus om wat jezelf het beste bij je passen vind en of bij jouw ogen past.
Heb zelf oa Swarovski,Leupold,Sightron en IOR gehad.En ook wel is door andere topmerken gekeken, bv March hier nog niet genoemd dacht ik,wow ,mischien wel het beste glas van allemaal.
Ik ben een grote fan van IOR heb er een paar gehad waaronder de Terminator en dit is voor mij de beste kijker in die prijsklasse waar ik dus ervaring mee heb.
Mijn bro Hans(Nagant) heeft oa de IOR Crusader ook topklasse,kwa glas mischien nog iets beter dan de Terminator!Nog redelijk compacte kijker,prachtig richtkruis,kraakhelder tot 40x de max vergroting/Scott HD glas,100moa hoogte verstelling,Diopter verstelling – -4 to +4,parralax vanaf 7m.Is wel FFP en daar moet je voor zijn.Zelf altijd met SFP kijkers geschoten,maar bij de Crusader stoorde het me niet dat hij FFP is, integendeel ik was aangenaam verrast.

Een vd betere YouTube kanalen vind ik wat betreft richtkijkers en dergelijke;

https://www.youtube....SharpshootingUK

Over de PMII;
https://youtu.be/bv4Uahh-tIU

Maar zoals ook al eerder aangegeven in dit topic het is persoonlijk.Dus waar mogelijk,testen ,kijken,voelen ,kortom zelf zoveel mogelijk ervaren.
Het is toch een pak geld in die prijsklasse...
Grtn Ric

Deze post is bewerkt door ric: 02 februari 2019 - 20:26

Luchtbuks.com schutter
100m airgun.nl schutter
L.S.A.N.H.N en Proleet
GKG Vice Kampioen 2016(pellets)
100m Airgun,Lid club van 300
"aim small, miss small"

#11 Gebruiker is online   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 02 februari 2019 - 21:07

Bekijk Post ric, op 02 februari 2019 - 19:55, zei:

Met een S&B zit je volgens mij altijd wel goed,zoals je dat ook bent met alle kijkers in die prijsklasse,zeker voor op een luchtbuks waar de afstand toch beperkt is tov vuwa.
Dan gaat het hem dus om wat jezelf het beste bij je passen vind en of bij jouw ogen past.
Heb zelf oa Swarovski,Leupold,Sightron en IOR gehad.En ook wel is door andere topmerken gekeken, bv March hier nog niet genoemd dacht ik,wow ,mischien wel het beste glas van allemaal.
Ik ben een grote fan van IOR heb er een paar gehad waaronder de Terminator en dit is voor mij de beste kijker in die prijsklasse waar ik dus ervaring mee heb.
Mijn bro Hans(Nagant) heeft oa de IOR Crusader ook topklasse,kwa glas mischien nog iets beter dan de Terminator!Nog redelijk compacte kijker,prachtig richtkruis,kraakhelder tot 40x de max vergroting/Scott HD glas,100moa hoogte verstelling,Diopter verstelling -4 to +4,parralax vanaf 7m.Is wel FFP en daar moet je voor zijn.Zelf altijd met SFP kijkers geschoten,maar bij de Crusader stoorde het me niet dat hij FFP is, integendeel ik was aangenaam verrast.

Een vd betere YouTube kanalen vind ik wat betreft richtkijkers en dergelijke;

https://www.youtube....SharpshootingUK

Over de PMII;
https://youtu.be/bv4Uahh-tIU

Maar zoals ook al eerder aangegeven in dit topic het is persoonlijk.Dus waar mogelijk,testen ,kijken,voelen ,kortom zelf zoveel mogelijk ervaren.
Het is toch een pak geld in die prijsklasse...
Grtn Ric

Anderzijds koop je die kijkers voor t leven.
Heb zo een topklasse kijker.
Heb wel een breed inzetbare gekozen.
Scherp vanaf 9 m.

Al jaren de top in t FT en longrange BR.
Vaak zie je dat men dan een compromis kiest.
Das dan jammer.
Mijn kijkertje blijft gewoon hier.
Tot k met een hond en stok loopt.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#12 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 02 februari 2019 - 22:45

Helemaal eens, met de IOR 3-25x50 en Vortex 5-25x50 met EBR-2C reticle de afgelopen 3 jaar uitgevogeld welke features in een kijker het beste bij mijn type gebruik passen, een short list bijgehouden met "must haves" & "nice to haves" voor een tier one kijker en daar kwam de voor mij onbekende Minox ZP5 5-25x56 met MR4 reticle steeds boven drijven dus werd het mijn kijker voor de komende paar decennia.

Daar ik op afstanden van 25-200 meter schiet met pellets en slugs heb ik een beetje gekeken wat de boys doen in de PRS en NRL wedstrijden daar ze vergelijkbare oefeningen doen met 1.25 tot 2MOA doelen op afstanden met vergelijkbare holdovers.

Hier de meest gebruikte kijkers van het vorig seizoen in de PRS en NRL:
https://precisionrif.../21/best-scope/

Matt schiet btw met de Nightforce ATACR 5-25x56 en Claudio met de Kahles K525i, het lijkt er op dat beide heren echter gesponsord worden door deze merken dus dat zal hun keuze enigszins benvloed hebben ;)

#13 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 02 februari 2019 - 23:19

Bekijk Post Nicesurprice, op 02 February 2019 - 21:07, zei:

Al jaren de top in t FT en longrange BR.
Vaak zie je dat men dan een compromis kiest.
Das dan jammer.
Mijn kijkertje blijft gewoon hier.
Tot k met een hond en stok loopt.

Ik vrees toch echt dat de S&B kijkers niet DE topkijkers zijn in FT. De big Nikko is de meest gebruikte, de Sightron is momenteel in opmars, zeer goede ft kijker en af en toe zie je een March, Khales of S&B. Met de S&B zijn er toch behoorlijk wat problemen, intussen ook aan de MKII versie bezig maar toch nog problemen volgens mij.

Mvg,
Sven

Deze post is bewerkt door shadowhunter: 02 februari 2019 - 23:19

#14 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 03 februari 2019 - 00:36

Bekijk Post shadowhunter, op 01 februari 2019 - 20:22, zei:

De S&B FT heeft erg last van temperatuurverschil en het glas is eigenlijk te goed en te helder om er fijn de afstanden mee te kunnen lezen.

Temperatuur verschil als in dat de focus afstand van de parallax verstelling te veel veranderd?

Voor mijn discipline niet echt een issue maar algemene interesse :)

M'n Minox is nog weer helderder dan de S&B 5-25 en las dat door sommige dat ook als te helder ervaren kan worden als ze vol in de zon aan het schieten waren in de woestijn of dergelijke exotische omgevingen. Van de week even de ZP5 naast de Vortex 5-25x50 gelegd op een schietkussen en met een mokje koffie in de hand door beide kijkers zitten turen naar de rand van een boomgaard op ca 300 meter tijdens de zonsondergang. De Vortex hield het lang vol na de zonsondergang maar op den duur begint het beeld langzaam een donkere massa te worden waarmee je met de Minox nog gewoon de kleine takjes kon onderscheiden en een paar meter de boomgaard in kon kijken.

Zelfde ervaring met de Leica 1600 vs de Nikon Monarch 3000 VR rangefinders, denk dat de Leica wel een keer zo helder was maar uiteindelijk toch voor de Nikon gekozen omdat ik met de optische stabilisatie (VR) veel consistenter uit de hand metingen kon doen op kleine doelen tussen de 100 en 200 meter.

#15 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 03 februari 2019 - 09:17

Ja, klopt. Door temperatuurverschil krijg je verschil op het zijwiel waarmee men de afstanden meet. 45 meter is dan 48 of 50 meter en dan kloppen de instellingen niet meer natuurlijk. Veel schutters hebben twee of drie afstandschalen op hun S&B zijwiel of nullen elke keer voor de wedstrijd het zijwiel opnieuw. Bij het afstand meten blijft de kijker op een grote afstand op het zijwiel scherp wat het bepalen van de juiste afstand moeilijk maakt. Bij een Nikko kijker is de afstand die scherp is op het zijwiel maar heel kort.

Mvg,
Sven

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers