Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Nazenden Van Een Buks In België

#1 Gebruiker is offline   Jan N Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-april 07

Gepost 06 februari 2019 - 21:10

Ik las dat volgens de letter van de wet je als Belg geen verkoop op afstand van luchtbuksen mag organiseren.
Maar als ik een persoon ontmoet heb en in levende lijve de verkoopafspraak gemaakt heb na controle van leeftijd, dan mag ik een buks wel nazenden.

Kan iemand mij dat bevestigen?

Yana misschien?

Mvg,

JAn N

#2 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 23-september 06

Gepost 06 februari 2019 - 21:22

Volgens mij mag je in België geen wapens via pakketdienst laten vervoeren. De wapenwet is sinds de aanslagen in maart serieus aangescherpt en je mag geen wapens, wapenonderdelen en scherpe voorwerpen via pakketdienst verzenden en ontvangen. Ik zou er heel erg mee opletten, zeker als je ook een vergunning hebt voor vuurwapens, die zou je kwijt kunnen zijn als ze je betrappen.

Mvg,
Sven
Ripley AR5S,BSA Scorpion rifle .177, Steyr LG110 FT

#3 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 06 februari 2019 - 22:14

Bekijk Post Jan N, op 06 februari 2019 - 21:10, zei:

Ik las dat volgens de letter van de wet je als Belg geen verkoop op afstand van luchtbuksen mag organiseren.
Maar als ik een persoon ontmoet heb en in levende lijve de verkoopafspraak gemaakt heb na controle van leeftijd, dan mag ik een buks wel nazenden.

Yana misschien?

Mvg,

JAn N

Volgens wat ik gelezen heb, heb je gelijk. Ik rijd meestal de grens over en verzend de buks vanaf een postnl punt binnen Nederland. Scheelt verzendkosten en eventuele problemen achteraf.
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Walther dominator 1250ft .22
-Cometa lynx .177

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#4 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 06 februari 2019 - 22:43

Zie deze tekst.

HOOFDSTUK VIII. –Verbodsbepalingen
Art. 19. Het is verboden :
1° [wapens per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren, of de verkoop op afstand van wapens aan particulieren te organiseren];
2° vuurwapens te verkopen aan particulieren jonger dan 18 jaar;
3° reclame te maken voor verboden wapens;
4° reclame te maken voor vergunningsplichtige wapens of zodanige wapens te koop te stellen zonder op zichtbare wijze aan te geven dat voor het voorhanden hebben ervan een vergunning is vereist;
5° vuurwapens, niet-vuurwapens die projectielen kunnen afschieten [, munitie of laders] te koop aan te bieden, te verkopen of over te dragen op openbare markten, beurzen en andere plaatsen zonder vaste vestiging, behalve in geval van openbare verkopen door een gerechtsdeurwaarder of notaris onder toezicht van de directeur van de Proefbank voor vuurwapens of van een van de beambten aangewezen door de minister bevoegd voor de Economie, na advies van de directeur van de proefbank. De Staat, de politiezones en de gemeenten mogen evenwel uitsluitend aan erkende wapenhandelaars de individuele bewapening verkopen van de overheden die in dienst wapens mogen dragen. Vrij verkrijgbare wapens mogen evenwel […] worden verkocht op beurzen mits toelating van de minister van Justitie. [De Koning kan, na advies van de Adviesraad voor wapens, een of meerdere voorwaarden bepalen, waaraan die toelating kan worden gekoppeld];

Hier gevonden. https://www.wapenunie.be/wapenwet

Mvg,
Sven

#5 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 06 februari 2019 - 22:53

Je mag het niet verkopen vanop afstand, wel in persoon verkopen en dan achteraf nazenden... Grijze zones enzo he...
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Cometa lynx .177

Contacteer me!

#6 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 06 februari 2019 - 23:57

Ik vrees toch echt dat er staat dat wapens niet per post mogen verzonden worden en dan spreekt men niet enkel over vuurwapens maar over alle wapens. Ik versta daaruit blanke wapens, kruisbogen, luchtdrukwapens, alarmpistolen, katapult, replica's en noem maar op. Als er van jou iets onderschept wordt door de politie van postpakket en er zit ook maar iets in dat met wapens te maken heeft dan hang je volgens mij. Bij de politiediensten zijn burgers met wapens nooit graag gezien, de kans zit er in dat ze terugschieten en beter gatraind zijn dan de politiediensten. Ik ken iemand bij de politie en daar zijn echt bang van alle soorten wapens die ze kunnen terugvinden bij burgers en ze zijn echt slecht op de hoogte van wat er wettelijk mag. Meestal nemen ze gewoon alles in beslag wat ze vinden en pas als er een klacht komt gaan ze onderzoeken wie er gelijk heeft. Je bent dus best zelf goed voorbereid als je niet alles kwijt wil zijn mocht je controle of dergelijke krijgen.

Mvg,
Sven

#7 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 07 februari 2019 - 00:14

Bekijk Post shadowhunter, op 06 februari 2019 - 23:57, zei:

Ik vrees toch echt dat er staat dat wapens niet per post mogen verzonden worden en dan spreekt men niet enkel over vuurwapens maar over alle wapens. Ik versta daaruit blanke wapens, kruisbogen, luchtdrukwapens, alarmpistolen, katapult, replica's en noem maar op. Als er van jou iets onderschept wordt door de politie van postpakket en er zit ook maar iets in dat met wapens te maken heeft dan hang je volgens mij. Bij de politiediensten zijn burgers met wapens nooit graag gezien, de kans zit er in dat ze terugschieten en beter gatraind zijn dan de politiediensten. Ik ken iemand bij de politie en daar zijn echt bang van alle soorten wapens die ze kunnen terugvinden bij burgers en ze zijn echt slecht op de hoogte van wat er wettelijk mag. Meestal nemen ze gewoon alles in beslag wat ze vinden en pas als er een klacht komt gaan ze onderzoeken wie er gelijk heeft. Je bent dus best zelf goed voorbereid als je niet alles kwijt wil zijn mocht je controle of dergelijke krijgen.

Mvg,
Sven

Waar ik de tekst die je gepost hebt staat dat dan? Ik zie het nergens staan of ik slaap al half :blink:
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Cometa lynx .177

Contacteer me!

#8 Gebruiker is offline   Johan van Tienen Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 16-mei 16

Gepost 07 februari 2019 - 00:43

Bewijzen dat de verkoop van man tot man plaats vond en dat het een na zending is, is zowat onmogelijk. Kranten artikels en TV programma's laten zien dat agenten, rechters en journalisten over het algemeen geen idee hebben van wat verboden wapens zijn. Regelmatig liggen zelfs luchtdruk wapens en toegelaten blanke wapens op de foto in de krant onder de noemer van verboden wapens. Zelfs iets bestellen bij Knives&Tools.be (staat duidelijk .be) kan gevolgen hebben. Sparen voor enkele reis naar zuiden van Alaska is de beste oplossing.

Steun AVWLvzw zie hun gesloten groep op facebook en volg hun stem advies als je verandering wil.

AVWL
De AVWL is een vereniging die opkomt voor uw rechten en belangen als legaal wapenliefhebber.

Sluit u aan en versterk onze rangen!

Alleen op deze manier kan u meewerken aan het inperken van de onzinnige maatregelen van de overheid tegen de
legale wapenliefhebbers, terwijl de eigenlijke problemen van onveiligheid en criminaliteit niet aangepakt worden!

Deze post is bewerkt door Johan van Tienen: 07 februari 2019 - 00:54

#9 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 07 februari 2019 - 06:52

Bekijk Post Dominique, op 07 February 2019 - 00:14, zei:

Waar ik de tekst die je gepost hebt staat dat dan? Ik zie het nergens staan of ik slaap al half :blink:

1° [wapens per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren

Per postorder is toch pakketdienst.

Mvg,
Sven

#10 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 07 februari 2019 - 06:54

Bekijk Post Jan N, op 06 February 2019 - 22:10, zei:

Yana misschien?

Mvg,

JAn N

Belgische wetten ken ik het mijne niet van, sorry

#11 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 07 februari 2019 - 11:15

Bekijk Post shadowhunter, op 07 februari 2019 - 06:52, zei:

1° [wapens per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren

Per postorder is toch pakketdienst.

Mvg,
Sven

Per postorder verkopen is verboden, als ik jou op een shoot tegen kom en jou een buks verkoop die op dat moment bij mij thuis in de kluis staat mag ik ze daarna wel naar u sturen.
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Cometa lynx .177

Contacteer me!

#12 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 07 februari 2019 - 11:17

T is dan wel de vraag of men t pakket aanneemt.
Tenminste als je ze verteld dat er een luchtbuks in zit.

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#13 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 07 februari 2019 - 12:47

Bekijk Post Nicesurprice, op 07 februari 2019 - 11:17, zei:

T is dan wel de vraag of men t pakket aanneemt.
Tenminste als je ze verteld dat er een luchtbuks in zit.

Groet.

Das nog een ander verhaal, maar wettelijk mag het zo wel.
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Cometa lynx .177

Contacteer me!

#14 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 07 februari 2019 - 19:42

Deze tekst vond ik op belgianairsoft:

Het is verboden om replica’s te verkopen in België en deze na de verkoop te verzenden via de post of door een postorderbedrijf bijvoorbeeld DHL of FedEx.

Eveneens spreekt het artikel over de verkoop over het internet. Deze verkoop wordt via dit artikel eveneens verboden. De verkoop van replica’s via Internet en sociale media zoals Facebook, Twitter, fora, … is
verboden. Er is een uitzondering op de regel waarbij een erkend wapenhandelaar toestemming heeft om de replica’s te koop aan te bieden via het internet om ze te verkopen aan een andere erkende persoon. Tussen
erkende personen is de internethandel m.a.w. wel toegestaan.

In het artikel wordt er specifiek gesproken over verkoop en te koop aanbieden. Het posten van een replica en de interesse ervoor wekken is niet verboden, voor zover dit niet inhoudt dat er een “aanbod” is dat
verplicht moet worden aanvaard door de verkoper indien een koper erop ingaat. Een mogelijke verkoop kan dan geregeld worden buiten het internet om, via persoonlijk contact. Telefonisch contact wordt volgens de
letter van wet eveneens aanzien als een verkoop op afstand.

De wapenwet is begin maart 2018 bijgewerkt, de keer daarvoor was net na de aanslagen in 2016. In de vorige versie stond uitdrukkelijk dat scherpe voorwerpen niet met pakketdienst mogen verstuurd worden. Ik heb als hobby ook een messenverzameling en ik mag die niet per post ontvangen.

Mvg,
Sven

#15 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 02-november 07

Gepost 07 februari 2019 - 22:58

vind ik wel een beetje vreemd hoor. Zelf heb ik ook al een pistool .22lr, en dat is toch ietsje meer dan een luchtbuks, gekocht van een nederlandse wapenhandel via internet. Na het nodige papierwerk wordt het pistool gewoon opgestuurd :cool5:

Ook met luchtbuksen idem.

En ik ben niet de enige hoor, in mijn kennissenkring ken ik toch zeker een tiental schutters die hetzelfde hebben gedaan :les:

mvg
Bertje
walther 1250 dominator .177 - BSA R10 mk2 .177 - Walther LP 400 carbon

Is de buks uit het foudraal, zie je iedere keer een zonnestraal!

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers