Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Strelok Pro + Fx Impact X .25 Instelligen + ervaringen andere gebruikers

#1 Gebruiker is offline   Master_W Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 04-oktober 17

Gepost 12 februari 2019 - 21:51

Beste Allen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een FX Impact X 0.25 (iets gekieteld 72J) in combinatie met een LBC 10-60x60.

Ik wil graag voor deze combinatie Strelok Pro gebruiken en zit daarom dus een beetje te worstelen met het instellen hiervan.

Mijn scope heb ik als volgt ingesteld:
Bijgesloten Plaatje
De scope hoogte heb ik bepaald door een meeting te doen van midden scope tot midden loop, dat leek mij de correcte manier. Alleen het eerste discussie punt wat zich hier voordoet is dat ik gebruik maak van FX no-limit mounts, dus mijn kijker staat ten opzichte van de loop in een kleine hoek.

Is dit op een of andere manier op te lossen?

Verder staat op de scope turrets het volgende: 1/4@100yards, betekend dat dat ik mijn MOA waardes 0.25 moet maken? of moet ik hele andere optie kiezen?

In de handleiding van deze scope staat dat de gebruikte reticle een Trajectory is, dus dit leek me wel oke.

Verder heb ik de minimale vergroting ingesteld op 10x en de maximale vergroting op 60x
alleen wat te doen bij de "Ranging Magnification"
Bijgesloten Plaatje

De kogels die ik ga gebruiken zijn de JSB King Heavy MK2, deze heb ik kant en klaar gevonden in de bijgeleverde database, Als er interesse naar is dan kan ik daarvan ook een foto posten

De buks zelf instellen geeft ook wel wat vraagtekens :P :P
Bijgesloten Plaatje
Ik las namelijk dat er een twist rate mag worden gebruikt van 30, maar ik las ook dat een Smooth Twist X loop eigenlijk een vreemde eend in de bijt is(alleen het laatste stukje van de loop heeft een twist)..., dus werd er gezegd dat er een waarde van 12 gebruikt mocht worden.

Tenslote nog even een vraagje over de "Right hand twist" en de "Left hand twist", het lijkt me de manier van verdraaiing van de twist rate, maar wat is het in mijn geval?

Ben benieuwd naar de response.

WJM

#2 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 12 februari 2019 - 22:55

Het kruis van een Second Focal Plane (SFP) kijker is gekalibreerd voor één vergroting waar een MOA ook echt een MOA is, die moet je dus invullen Ranging Magnification.

De BC's uit de database zijn grove waarden, de genoemde waarde lijkt voor een normale loop maar de BC is meestal hoger in een Smooth Twist (X) of polygoon loop. In de STX rond die snelheid gebruik ik 0.05 met het GA model ipv G1, GA is specifiek voor de diabolo vorm maar het verschil is pas echt verneembaar voorbij de 80 meter.

De twist is daadwerkelijk 1:30 voor de .25 STX loop daar de gehele liner getrokken is en heeft een right hand twist.

Deze post is bewerkt door Bushwacker: 12 februari 2019 - 22:56

#3 Gebruiker is offline   Master_W Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 februari 2019 - 23:20

Bushwacker,

Ik heb mijn "Ranging Magnification" gezet op 24x zoals op de website van LBC staat, dus dat zou perfect moeten zijn.

Ook maar even de BC waarde aangepast. Mijn dank hiervoor.

Heb jij enig idee hoe het zit met de "scope height" wanneer je FX no limit mounts gebruikt?

Groet, Wouter

#4 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 13 februari 2019 - 00:11

Kan de link zo snel even niet vinden maar er wordt nog wel eens verwezen naar een artikel waarin beschreven staat hoe je netje de juiste hoogte van kijker (verkanting + verstelling) en de monding kan meten, iets met op korte afstand op een pampierke schieten en dan verschil tussen inslag en kijker meten. Moet het binnenkort ook nog eens uitzoeken en doen, tot op heden altijd zoals jij gemeten er een beetje afgetrokken.

#5 Gebruiker is offline   hobbyprins Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 29-juli 18

Gepost 13 februari 2019 - 09:57

Heb je jouw scope gegevens uit de Strelok database geupload?
Zo ja dan heb je er gelijk het juiste draadkruis bij wat wel heel erg fraai gevisualiseerd is in StrelokPro.
Lid Neerpelt

#6 Gebruiker is offline   RHRH Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-augustus 18

Gepost 13 februari 2019 - 18:55

/\ Eens, afgelopen weekend Strelok Pro gebruikt met MH10. En het klopt als een bus, op 25, 50, en 100mtr. Zelf met maar 15.5J.
HW97KT 4.5mm 16J VMach + Hawke Vantage 4x12x40
TX200 Mk3 5.5mm FAC Vortek + Optisan EVE 4X12X44
Hatsan 125 5.5mm + Hawke Vantage 4x16x50
Hatsan Supertact 4.5mm + Walther 6x42
Artemis Cp2M 5.5mm + Walther 6x42
Webley Tempest 4.5mm
Diana Mod 5 4.5mm

#7 Gebruiker is offline   hobbyprins Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 29-juli 18

Gepost 13 februari 2019 - 19:43

Bekijk Post RHRH, op 13 februari 2019 - 18:55, zei:

/\ Eens, afgelopen weekend Strelok Pro gebruikt met MH10. En het klopt als een bus, op 25, 50, en 100mtr. Zelf met maar 15.5J.

Daar was ik ook al achter met 235 m/s.
De wind is dan echter na de 50mtr wel erg bepalend.
Trouwens ook netjes gevisualiseerd o.a. met als je kiest red point target

Deze post is bewerkt door hobbyprins: 13 februari 2019 - 19:45

Lid Neerpelt

#8 Gebruiker is offline   Master_W Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 februari 2019 - 22:57

Bekijk Post hobbyprins, op 13 februari 2019 - 09:57, zei:

Heb je jouw scope gegevens uit de Strelok database geupload?
Zo ja dan heb je er gelijk het juiste draadkruis bij wat wel heel erg fraai gevisualiseerd is in StrelokPro.

Nee, ik heb dat niet gedaan omdat mijn scope niet in deze database staat. Ik heb een LBC 10-16x60, als jij suggesties hebt dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Het draadkruis wat ik nu gekozen heb is trouwens wel degene die in mijn scope zit, dus dat zou goed moeten zijn.

@Bushwacker
Als je die link voor mij kan vinden dan maak je me erg blij :D. Ik zal eens kijken of de maker van Strelok iets weet over de verstelbare mounts, ik zal allicht niet de eerste zijn... of misschien toch wel?

#9 Gebruiker is offline   mrdirect Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 26-september 17

Gepost 14 februari 2019 - 10:57

Het gaat toch om de afstand tussen de voorkant lens en loop ? Niet van je 'eye piece'?
Dus dat je een 20 MOA verkanting in de rail hebt, of verstelbare mounts, maakt niet uit.
Je moet de afstand tussen loop en voorkant lens meten. Dat is wat je in moet vullen.
Dat je achterkant hoger of lager staat dan de voorkant maakt niet uit, je moet de voorkant afstand opgeven.

#10 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 14 februari 2019 - 10:58

ik zou met niet te druk maken over die hoogte, probeer het eerst gewoon eens. Ik denk dat in het begin je de nauwkeurigheid van strelok nog niet echt zult benaderen met schieten. Dus gewoon de gemeten hoogte invullen en gaan schieten en de data vergelijken met strelok. Zie je rare verschillen dan ga je gewoon wat spelen met de hoogte tot je het wel kloppend hebt.
"You miss 100% of the shots you don’t take"

100 Meter Airgun Team Linne

#11 Gebruiker is offline   Master_W Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 februari 2019 - 20:23

@Mrdirect Dank voor je reactie, wat jij zegt lijkt me (hoe langer ik er over nadenk) best logisch. Ik heb de zelfde vraag ook even aan de maker van Strelok gesteld en die zegt volgens mij ongeveer het zelfde:

Quote: There is the difference between physical incline of the scope and incline line of view inside of the scope. First depends from base, second - not. It depends only from scope height above barrel and zero distance. If you entered correct scope height above barrel and zero distance, you already accounted your adjustable mounts.

Ik ga dus nog even mijn maatvoeringen nameten met mijn schuifmaat en dan zou ik wel een benadering moeten hebben. En daarna zoals broekzwans zegt,.. gewoon proberen :P.

Ik geef mijn bevindingen nog wel even door.

Voor verdere tips en tricks sta ik natuurlijk open :D

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers