Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Dit topic is gesloten

Buks Verkopen - Wetgeving België

#1 Gebruiker is offline   Yves000 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-januari 13

Gepost 01 maart 2019 - 18:42

deze week al vermeld op het buksforum
Maar denk dat er toch noodzaak is aan duidelijkheid
Vandaar ik het dubbel post ..

Vorige week kon ik het gaan uitleggen bij de politie
Omdat ik in de zomer van 2018 mijn kalibrgun cricket .22
Te koop had staan op 2dehands.net :blink:

- Eerst dacht de agent dat het een vuurwapen was, niet dus !
- verder bij de verklaring werd my duidelijk gemaakt dat het ook verboden was om een buks te koop te adverteren in BELGIË
- parket vroeg om een huiszoeking & beslagname
( te laat cricket is weg )
- Tot slot stelde ze voor ,of ik bereid was voor een
minnelijke schikking ( dit heb ik geweigerd ) slim ?

rest mij eigenlijk 1vraag

Ist nu werkelijk verboden voor België om een buks te koop te zetten ?
Ben ik zo in de fout geweest ?
Of wil de politie hun fout niet toegeven omdat ze in eerste instantie dachten omdat het om vuur ging ?

Deze post is bewerkt door Yves000: 01 maart 2019 - 19:32

Super impact X - vortex - atlas arms

#2 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 01 maart 2019 - 19:36

Het is wettelijk zo dat de verkoop niet op afstand mag gebeuren. Je mag dus niet voorstellen om hem naar de koper die je nog nooit ontmoet hebt op te sturen.

Volgens mij is het niet verboden om via het internet aan te kondigen dat men bij u thuis in persoon een buks kan komen kopen.
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Beaumont Warrior .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Walther dominator 1250ft .22

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#3 Gebruiker is offline   Jan N Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 23-april 07

Gepost 01 maart 2019 - 20:25

Verkoop op afstand sluiten is verboden.
Occasioneel in persoon verkopen na bewijs meerderjarigheid kan wel.

Kennisgave van beschikbaarheid online plaatsen kan vermoedelijk wel, maar reken me er niet op af.
Vermelden: kennisgave van beschikbaarheid, geen online verkoop, koop en overdracht in persoon na bewijs meerderjarigheid, verkoop volgens de huidige wetgeving. Niet plaatsen: te koop en een prijs. Nooit verkoop bevestigen op afstand, enkel in persoon.
Idioot, want aankoop op afstand uit het buitenland is geen probleem.

Mvg,

Jan N

#4 Gebruiker is offline   Ron99 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 31-januari 18

Gepost 01 maart 2019 - 20:36

Als ik dat zo lees is zowat iedere Belg in overtreding die op een site zijn buks te koop aanbied.
vr.gr.
Ron
HW 50:
HW 70 BLACK ARROW:
HW 80:
HW 90: 2x
HW 97KT:
HW 97K;
Anschutz 275:

#5 Gebruiker is offline   Coltrui Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-november 16

Gepost 01 maart 2019 - 20:41

Eigenlijk moet ik mijn mond houden want geen rechtsgeleerde of zo, maar mij lijkt toch dat ze uitgegaan zijn van het feit dat het een vw was en dat ze te laat beseften dat ze zich wat mispakt hebben.

Ben wel benieuwd wat de tenlastelegging zou geweest zijn in geval van minnelijke schikking. Nu deze geweigerd is, komt deze 'zaak' voor het gerecht indien gegrond, anders hoor je er niks meer van.
Freedom's just another word for nothing left to lose - JJ.

#6 Gebruiker is offline   juweeltje Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 26-november 18

Gepost 01 maart 2019 - 20:44

Ah, dit is weer typisch Belgisch hehe.
Als je de letter van de wet echt volgt, dan mag je volgens mij, geen vuurwapens, noch vrije wapens te koop aanbieden via het internet. Dus neen het mag niet.

Maar dan ook geen hakbijl, messenblok, katapult, samurai zwaard, doosje loodjes,enz.... want dat zijn ook wapens...

Alles nu iedereen, inclusief oom agent zijn gezond boerenverstand gaat gebruiken is er geen probleem om via het internet kenbaar te maken dat je een legaal wapen verkoopt, niet? Hoe ga je anders een verkoop kunnen realiseren?Een bordje in je tuin plaatsen?
Ik denk niet dat wapenhandelaars staat te springen om je luchtbuks 2dehands te mogen verkopen.....

En als ze echt de letter van de wet willen volgen, dan zullen ze ongetwijfeld heel veel huiszoekingen mogen doen. Waar gaan ze dan nog de tijd halen om echt politie werk te verrichten? Jongens toch.

Het internet staat vol van vergunningsvrije items die aangeboden worden, zelfs echte vuurwapens.

Als die politieagent en beetje normaal doet en zich met belangrijkere dingen wil bezighouden ja...
drie kamelen en twee geiten

#7 Gebruiker is offline   juweeltje Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip

Gepost 01 maart 2019 - 20:53

En in verband met het weigeren van de minnelijke schikking, zou ik er niet van wakker liggen hoor.

Bijna zeker dat je er ooit nog iets van gaat horen. Parket heeft nu al zijn handen vol

#8 Gebruiker is offline   kooga Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-september 12

Gepost 01 maart 2019 - 21:47

Per letter van de wet is het nu zelfs verboden om een mes en zelfs een luchtbuks met de post te versturen. Moet via een wapenhandel gaan.
Het online te koop aanbieden van een wapen is verboden in het apenland.

Persoonlijk zou ik voor de minnelijke schikking gegaan zijn dan was u er vanaf.
Het politiek benoemde parket is ANTI wapenbezit dus u weet nooit wat die gaan doen. Misschien niets, misschien trekken ze het voor?
Laat het ons weten.

Gewapende holdup met een vuurwapen van een garagist waar dat de gangsters getipt worden door de locale corrupte flikken seponeert de onderzoeksrechter desondanks videobewijs. Dat zijn gangsters die mogen dat, een gewoone burger aan de andere kant daar willen ze graag af en toe een voorbeeld van maken.
Dit verhaal haalt de krant nog niet eens.

Deze post is bewerkt door kooga: 01 maart 2019 - 21:52

#9 Gebruiker is offline   Jan N Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 23-april 07

Gepost 02 maart 2019 - 00:13

Bekijk Post kooga, op 01 maart 2019 - 21:47, zei:

Per letter van de wet is het nu zelfs verboden om een mes en zelfs een luchtbuks met de post te versturen. Moet via een wapenhandel gaan.
Het online te koop aanbieden van een wapen is verboden in het apenland.

Persoonlijk zou ik voor de minnelijke schikking gegaan zijn dan was u er vanaf.
Het politiek benoemde parket is ANTI wapenbezit dus u weet nooit wat die gaan doen. Misschien niets, misschien trekken ze het voor?
Laat het ons weten.

Gewapende holdup met een vuurwapen van een garagist waar dat de gangsters getipt worden door de locale corrupte flikken seponeert de onderzoeksrechter desondanks videobewijs. Dat zijn gangsters die mogen dat, een gewoone burger aan de andere kant daar willen ze graag af en toe een voorbeeld van maken.
Dit verhaal haalt de krant nog niet eens.

Kan je me even in de wetgeving aanduiden waar het staat dat luchtbuks of mes niet verzonden mogen worden aub?

Mvg,

Jan N

#10 Gebruiker is offline   kooga Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-september 12

Gepost 02 maart 2019 - 00:56

HOOFDSTUK VIII. –Verbodsbepalingen
Art. 19. Het is verboden :
1° [wapens per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren, of de verkoop op afstand van wapens aan particulieren te organiseren];

http://www.avwl-vzw.be/node/50 en lees hier de uitleg maar.

Neemt u het risico maar.
Begrijp mij niet verkeert het is belachelijk.

#11 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 02 maart 2019 - 09:23

Kooga
Het opsturen van een buks.
Is iets anders dan een postorder he.

Als ik iets opstuur dan verkoop ik t niet.
Een post order is iets van vroeger.
Denk aan een wehkamp of zo iets.
Dus iets opsturen voor bv reparatie of zelfs nasturen na een persoonlinke verkoop mag gewoon.
In t artikel heeft men t ook niet over verzenden maar specifiek over verkoop per post, die post ORDER.

Wat wel zou kunnen.
Dat om gezeik te voorkomen een vervoerder een pakket met een wapen niet aanneemt.
Maar das weer iets anders.
Ben geen jurist, maar das wel wet er staat.

Deze post is bewerkt door Nicesurprice: 02 maart 2019 - 09:23

Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#12 Gebruiker is offline   juweeltje Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip

Gepost 02 maart 2019 - 10:44

Bekijk Post Dominique, op 01 maart 2019 - 19:36, zei:

Het is wettelijk zo dat de verkoop niet op afstand mag gebeuren. Je mag dus niet voorstellen om hem naar de koper die je nog nooit ontmoet hebt op te sturen.

Volgens mij is het niet verboden om via het internet aan te kondigen dat men bij u thuis in persoon een buks kan komen kopen.

o jawel hoor, het kennis geven dat je een verguningsvrije wapen te koop aanbied is in België.....verboden.

"Vrij verkrijgbare wapens mogen net zoals vergunningsplichtige wapens niet op afstand worden verkocht of te koop aangeboden"

de tekst kan je op de site van de overheid hier vinden :https://justitie.bel...ij_verkrijgbaar

het blijft natuurlijk ronduit belachelijk....Allen naar de wapenhandelaar om vergunningsvrije wapens te verkopen?IK vrees dat we daar niet welkom gaan zijn...

wat je volgens mij wel kan zetten in je advertentie....
Ik heb een leuke buks, zolang je niet praat over een prijs of het woord te koop zet, is er geen probleem.

Deze post is bewerkt door juweeltje: 02 maart 2019 - 10:46

#13 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 02 maart 2019 - 11:27

Bekijk Post juweeltje, op 02 maart 2019 - 10:44, zei:

"Vrij verkrijgbare wapens mogen net zoals vergunningsplichtige wapens niet op afstand worden verkocht of te koop aangeboden"

Dan nog de vraag: wat is de Belgische definitie van "op afstand te koop aanbieden"?
Een korte zoektocht op het www leert dat bij de eerste 3 hits (Podevijn, Frank en Van Wetteren, verder zoeken leek me nutteloos) zowel vuur- als luchtwapens te koop worden aangeboden.
Nu verschilt het Belgische taalgebruik in detail van het Nederlandse, maar in mijn optiek bieden de webwinkels wapens op afstand te koop aan. Dat ze niet fysiek op afstand verkocht worden is een tweede, maar dat doet TS in wezen ook niet. Hij geeft enkel ter kennisgeving aan dat hij een luchtbuks te koop heeft, dat doen de 3 bovengenoemde winkels ook.

De Belgische diender is schijnbaar nóg minder intelligent dan de Nederlandse.
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#14 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 02 maart 2019 - 11:49

oeps, die vergelijking wil ik niet maken onder beide zijn goede en minder goede en hele,
slechte die de wet kennen? en uit voeren.

Deze post is bewerkt door AGB: 02 maart 2019 - 11:50

Niet geschoten is altijd mis

#15 Gebruiker is offline   Kurrrt Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-juli 18

Gepost 02 maart 2019 - 12:08

2dehands.net staat vol met aangeboden wapens. Zowel vuur als lucht.

Misschien kan Yves meegeven hoe hij het zoekertje opgesteld had? Misschien dat er daardoor ergens een alarm bij een (onwetende) inspecteur afging?
Kan me niet voorstellen dat iedereen op den duur met het parket te maken gaat krijgen die daar één of ander wapen aanbiedt (alhoewel, hier in België weet je nooit :gek: )

Wat me aan deze zaken het hardst stoort, is dat men zo steeds met een kanon op een mug schiet, zich daarbij hard op de borst klopt alsof men op deze manier het land weer eens gevrijwaard heeft van één of andere terrorist in spé.
En aan de andere kant wordt het zware oorlogstuig rustig verder verhandeld onder de zware jongens alsof het niets is. Maar daar moet men véél meer moeite voor doen om een sluitende zaak tegen klaar te krijgen. Een gewone, deftige burger zijn 'speelgoed' of hobby materiaal afpakken is veel makkelijker en er is sneller mee verdiend dmv een boete...

En als men dan toch zo'n hobbyist pakt die zich ergens niet volledig aan de regels hield, dan verschijnen er foto's in de krant van de vondst en Jan Modaal, die er niks van afweet, is weer tevreden dat de politie de maatschappij voor een groot gevaar behoedt heeft en kan men de regels en wetten weer eens extra gaan verstrengen vanuit de politiek met de steun van het volk.

Deze post is bewerkt door Kurrrt: 02 maart 2019 - 12:18

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Dit topic is gesloten

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers