Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Sheridan Bluestreak Revisie

#1 Gebruiker is offline   Reynold Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 09-maart 19

Gepost 11 maart 2019 - 21:22

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, dit is mijn eerste topic.

Sinds een paar weken ben ik (o.a.) in het bezit van een Sheridan bluestreak uit '77. Deze houdt geen druk vast dus ga ik hem reviseren. Ik heb besloten om de gehele buks op te knappen, niet enkel het binnenwerk. De coating van de loop is wat beschadigd en de kolf heeft ook aardig wat misbruik gezien. Niet heel ernstig maar voor een knutselaar als ik een mooi project om mij in vast te bijten. :biggrin:
Ik hoop hier te aller leer en vermaak de voortgang van mijn project te delen en ook om via deze weg wat tips te krijgen van de meer ervaren knutselaars onder jullie.

Dit is mijn buks tot nu toe:
(om onverklaarbare reden worden bij mij de foto's op de kop weergegeven, ik krijg ze maar niet omgedraaid. Excuses daarvoor)

Bijgesloten Plaatje

De uiteinden heb ik matzwart gespoten met rustoleum

Bijgesloten Plaatje

Helemaal uit elkaar op één deel na: het drukventiel. Voor de moer die hem vasthoudt heb ik een vierkant sleuteltje geveild dus die is er uit, het ventiel zelf zit dus vast. Ik heb voor weinig uit de UK een tappenset besteld van 9\32 inch, 32 tpi. deze blijkt voor Whitworth draad te zijn en niet standaard USA draad... Die kan dus de prullenbak in... :muur: Ik ben nog op zoek naar een betaalbare optie om dat ding er uit te krijgen, mocht iemand een tip (of één in zijn bezit) hebben, die is uiteraard welkom.

Zoals te zien op de foto is de zwarte coating op de loop versleten. het liefste krijg ik die terug in de oude staat. Ik heb mij aardig verdiept in de verschillende manieren om dit te doen: Warm/koud zwarten zijn mogelijkheden maar dat schijnt een niet zo duurzame coating op te leveren. Ik zie vaak terug dat mensen hun oude Sheridan loop gewoon zwart spuiten maar dat vind ik denk ik minder mooi. Graag zou ik hier ook tips voor krijgen, wat denken jullie wat de beste manier is? misschien ergens laten doen? Wat zit er nu überhaupt op?
Binnenkort ga ik hem eens lekker polijsten met de schijf en pasta, eens kijken hoe dat gaat.

Verder zit ik er over te denken om de kolf ook zwart te maken, al is dit misschien zonde van het notenhout? hier denk ik nog even over na.

#2 Gebruiker is offline   Reynold Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 maart 2019 - 22:07

met éen in bezit bedoel ik een Sheridan valve tool, zo één waarmee je het ventiel eruit kan trekken :blush:

#3 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 12 maart 2019 - 08:12

Koud zwarten op brons/messing wordt niks, daar moet je niet aan beginnen.
Koud blauwen gaat alleen op staal, niet op brons of messing.
De flesjes om brons/messing te zwarten werken slecht, zeker op grote oppervlakken.

Gewoon mat zwart spuiten.

Kolf zwart spuiten is doodzonde, afbijten en in heet water afwassen, knapt ie al een stuk op.
Diepere butsen kun je eruit stomen met soldeerbout en natte lap.
Daarna polijsten (niet schuren) met zeer fijn schuurpapier, grainfiller erop, nogmaals polijsten en afwerken met een paar druppels gekookte lijnolie. Zeer dun opbrengen met doek en uitwrijven.
Evt. 5% siccatief door de olie mengen.
Walnoot is zeer makkelijk te bewerken en komt gewoon terug in nieuwstaat met wat geduld.

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

#4 Gebruiker is online   De-Witte Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 12 maart 2019 - 08:31

Ik sluit mij bij Frans aan omdat dit ook mijn inziens de enige juiste manier is om mooi te restaureren.
Mijn tip:
Mocht je de gepolijste kolf kleur niet mooi vinden maak hem dan wel helemaal blank en kleur deze naar wens met WATER kleur beits. Hierna weer verder met de olie zoals Frans vermeld.
Tussendoor nog polijsten omdat door het water de houtvezels omhoog komen en die moet je ff onthoofden. Je wilt nl een gelijkmatig oppervlak.
Jachtlak in meerdere dunnen lagen kan heel mooi zijn maar zelf ben ik weg van olie.
Enfin succes. Gr Gerard.

Deze post is bewerkt door De-Witte: 12 maart 2019 - 08:33

I'm GOD

a Grumpy Old Dog.
Schiet met een.
HW97K 1.77 AGW FP tune.
Hawke Sidewinder 30
8-32X56 h/mildot.

#5 Gebruiker is offline   Reynold Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 maart 2019 - 10:58

Bekijk Post Frans, op 12 maart 2019 - 08:12, zei:

Koud zwarten op brons/messing wordt niks, daar moet je niet aan beginnen.Koud blauwen gaat alleen op staal, niet op brons of messing.De flesjes om brons/messing te zwarten werken slecht, zeker op grote oppervlakken.Gewoon mat zwart spuiten.Kolf zwart spuiten is doodzonde, afbijten en in heet water afwassen, knapt ie al een stuk op.Diepere butsen kun je eruit stomen met soldeerbout en natte lap.Daarna polijsten (niet schuren) met zeer fijn schuurpapier, grainfiller erop, nogmaals polijsten en afwerken met een paar druppels gekookte lijnolie. Zeer dun opbrengen met doek en uitwrijven.Evt. 5% siccatief door de olie mengen.Walnoot is zeer makkelijk te bewerken en komt gewoon terug in nieuwstaat met wat geduld.Gr. Frans

goeie tips, ik had al mijn twijfel bij koud zwarten... Thanks voor de tips voor de afwerking van de kolf. Ik heb alles daarvoor al in huis, dat maakt het weer iets eenvoudiger. ;)

Bekijk Post De-Witte, op 12 maart 2019 - 08:31, zei:

Ik sluit mij bij Frans aan omdat dit ook mijn inziens de enige juiste manier is om mooi te restaureren.Mijn tip:Mocht je de gepolijste kolf kleur niet mooi vinden maak hem dan wel helemaal blank en kleur deze naar wens met WATER kleur beits. Hierna weer verder met de olie zoals Frans vermeld.Tussendoor nog polijsten omdat door het water de houtvezels omhoog komen en die moet je ff onthoofden. Je wilt nl een gelijkmatig oppervlak.Jachtlak in meerdere dunnen lagen kan heel mooi zijn maar zelf ben ik weg van olie.Enfin succes. Gr Gerard.

Interessant! ik zal eens wat voorbeelden zoeken van hoe die kleurbeits uitpakt op kaal walnoothout. Dat klinkt als iets waar ik blij van ga worden!

#6 Gebruiker is offline   Reynold Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 maart 2019 - 22:02

Ik heb deze afwerking gevonden welke ik erg mooi vind. De techniek heet Ebonizing, wat eerst met sterke thee en dan met ijzeroxide wordt gedaan. Dit gaat een reactie aan met de tannines in het hout waardoor het donker kleurt. Hoe donker schijnt af te hangen van de gebruikte houtsoort. Daarna kan hij afgewerkt worden met een olie of was.

Op de foto is een afwerking op walnoot te zien :cool5:

Bijgesloten Plaatje

De kolf staat inmiddels in de afbijt, morgen maar eens kijken hoe die eruitkomt!

#7 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 20-oktober 12

Gepost 14 maart 2019 - 08:11

Gaat goed ebonizing, met sterke thee en een oplossing van azijn en staalwol.
Heb het gedaan op mijn HW80

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Anschutz 335 in .177
Baikal IJ22 in .177
Diana 6
Diana 46 in .22
Diana 60
Diana 65
Haenel 303-8 Super
Weihrauch hw 35E in .22
Weihrauch hw 80 mk1 in .20
Weihrauch hw 80 mk2 in .22
Weihrauch hw 90 mk1 in .25
Lucznik 87
Relum Tornado
Walther CP-M
Walther 55T
Walther LGV Olympia
Walther LGV Special
Walther LGR

#8 Gebruiker is offline   louisvanhovell Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 05

Gepost 14 maart 2019 - 09:10

Beste Reynold,

Welkom hier. Mooie eerste topic!

De "valve tool" kun je denk ik het makkelijkste lenen van iemand, of kopen. Ik zou hem je zo opsturen, maar hij is in de opslag, ben net geëmigreerd. Teun van Metura verkoopt het denk ik wel.

Zelf zou ik de Sheridan zoveel mogelijk origineel houden.
Ik krijg altijd uiteindelijk spijt van moeilijk terug te draaien aanpassingen aan mooie oude buksen.
Sheridans hebben prachtige kolven. Licht opschuren en in de olie zetten (ik gebruik CCL).
Zoals hierboven geschreven: butsjes kun je eruit stomen, ik doe dit met een natte theedoek en een strijkijzer.
Een beetje slijtage van de "blauwing" geeft vaak juist karakter.
Ballistol en fijne staalwol (0000 graad) zullen het weer tot leven brengen.
De buks mag best zijn leeftijd tonen, vind ik. Mooier en eerlijker dan een gespoten/gepolijst exemplaar waarbij je gelijk ziet dat het niet klopt - tenminste, in mijn opinie :P

Hierbij wat plaatjes. Na een dagje sleutelen en een dagje metaal en hout tlc, is dit mijn lievelings Blue Streak geworden.
Veel plezier!

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

#9 Gebruiker is online   De-Witte Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 14 maart 2019 - 09:19

Mooi gedaan en prachtig gevlamde kolf.
Echte mooie kolf exemplaren komen mede door het vele gebruik maar zelden voor.
Jouw exemplaar is super hersteld.
Gr Gerard.

Bekijk Post louisvanhovell, op 14 maart 2019 - 09:10, zei:

Beste Reynold,

Welkom hier. Mooie eerste topic!

De "valve tool" kun je denk ik het makkelijkste lenen van iemand, of kopen. Ik zou hem je zo opsturen, maar hij is in de opslag, ben net geëmigreerd. Teun van Metura verkoopt het denk ik wel.

Zelf zou ik de Sheridan zoveel mogelijk origineel houden.
Ik krijg altijd uiteindelijk spijt van moeilijk terug te draaien aanpassingen aan mooie oude buksen.
Sheridans hebben prachtige kolven. Licht opschuren en in de olie zetten (ik gebruik CCL).
Zoals hierboven geschreven: butsjes kun je eruit stomen, ik doe dit met een natte theedoek en een strijkijzer.
Een beetje slijtage van de "blauwing" geeft vaak juist karakter.
Ballistol en fijne staalwol (0000 graad) zullen het weer tot leven brengen.
De buks mag best zijn leeftijd tonen, vind ik. Mooier en eerlijker dan een gespoten/gepolijst exemplaar waarbij je gelijk ziet dat het niet klopt - tenminste, in mijn opinie :P

Hierbij wat plaatjes. Na een dagje sleutelen en een dagje metaal en hout tlc, is dit mijn lievelings Blue Streak geworden.
Veel plezier!

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

I'm GOD

a Grumpy Old Dog.
Schiet met een.
HW97K 1.77 AGW FP tune.
Hawke Sidewinder 30
8-32X56 h/mildot.

#10 Gebruiker is offline   louisvanhovell Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 05

Gepost 14 maart 2019 - 10:04

Bekijk Post De-Witte, op 14 maart 2019 - 09:19, zei:

Mooi gedaan en prachtig gevlamde kolf.
Echte mooie kolf exemplaren komen mede door het vele gebruik maar zelden voor.
Jouw exemplaar is super hersteld.
Gr Gerard.

Thank you Sir :)

#11 Gebruiker is offline   Reynold Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 14 maart 2019 - 20:38

De kolf is alweer uit de afbijt en na een grondige sopbeurt netjes met een stuk scotchbrite opgewreven. Wauw, wat knapt hij daar vanop! :cool5: Ik heb er even geen foto van maar de stootplaat van de kolf mist een klein hoekje omdat er mee op steen is geramd. Er zitten wat putjes in ook die denk ik niet te verwijderen zijn met een strijkijzer. Ik overweeg (ik weet het, heiligschennis) een rubber kolfplaat te monteren. Verder zit er in de pompkolf één klein deukje, die moet eruit te halen zijn. Morgen op zoek naar fijn staalwol om een oplossing mee te maken, misschien kan ik dit weekeind al een begin maken met het "ebbeniseren".

Bijgesloten Plaatje

Bekijk Post herman1973, op 14 maart 2019 - 08:11, zei:

Gaat goed ebonizing, met sterke thee en een oplossing van azijn en staalwol.Heb het gedaan op mijn HW80

Dat ziet er mooi uit! Klopt het dat die Weirauch ook een Beukenhouten kolf heeft? Dat schijnt bij moeilijk te ebbeniseren zijn door de grote dichtheid in sommige delen. Hoe is jouw ervaring daarmee?

Bekijk Post louisvanhovell, op 14 maart 2019 - 09:10, zei:

Beste Reynold, Welkom hier. Mooie eerste topic! De "valve tool" kun je denk ik het makkelijkste lenen van iemand, of kopen. Ik zou hem je zo opsturen, maar hij is in de opslag, ben net geëmigreerd. Teun van Metura verkoopt het denk ik wel. Zelf zou ik de Sheridan zoveel mogelijk origineel houden. Ik krijg altijd uiteindelijk spijt van moeilijk terug te draaien aanpassingen aan mooie oude buksen. Sheridans hebben prachtige kolven. Licht opschuren en in de olie zetten (ik gebruik CCL). Zoals hierboven geschreven: butsjes kun je eruit stomen, ik doe dit met een natte theedoek en een strijkijzer. Een beetje slijtage van de "blauwing" geeft vaak juist karakter. Ballistol en fijne staalwol (0000 graad) zullen het weer tot leven brengen. De buks mag best zijn leeftijd tonen, vind ik. Mooier en eerlijker dan een gespoten/gepolijst exemplaar waarbij je gelijk ziet dat het niet klopt - tenminste, in mijn opinie :P Hierbij wat plaatjes. Na een dagje sleutelen en een dagje metaal en hout tlc, is dit mijn lievelings Blue Streak geworden. Veel plezier!Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding

Dank voor het complimenten het warme welkom! Er is altijd een kamp van minimaal v.s. maximaal restaureren, of het nou om buksen gaat of iets als auto's en motoren. Maar ik hoor je, voor origineel is zeker wat te zeggen. Ik heb de loop nog niet onder handen genomen ;) Ik overweeg ook de optie om hem professioneel onder handen te laten nemen. Die van jou ziet er goed uit idd, hij heeft zijn patina niet verloren door het opknappen :respect: Ik denk wel dat die van mij een stuk donkerder gaat worden :D Ik zal eens kijken of iemand hier een valve tool te leen heeft voor mij.

#12 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 14 maart 2019 - 22:14

Is inderdaad beuken is mij verteld, heb 4 dagen de kolf elke dag in gesmeerd met sterke earl grey.
Toen een dag of 3 laten drogen en toen behandeld met azijn waar een stuk staal wol in heeft geweekt voor een weekje.

https://www.luchtbuk...23-hw80-vragen/

In dit topic staan wat meer foto’s
Anschutz 335 in .177
Baikal IJ22 in .177
Diana 6
Diana 46 in .22
Diana 60
Diana 65
Haenel 303-8 Super
Weihrauch hw 35E in .22
Lucznik 87
Relum Tornado
Walther CP-M
Walther 55T
Walther LGV Olympia
Walther LGV Special
Walther LGR

#13 Gebruiker is offline   Reynold Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 maart 2019 - 23:16

Inmiddels heb ik de staalwol in de azijn staan en ben ik lekker bezig met het insmeren van de kolf met sterke thee. Ik heb nu al een laag of vijf aangebracht, morgen ga ik ook nog even door ermee.

Bekijk Post herman1973, op 14 maart 2019 - 22:14, zei:

Is inderdaad beuken is mij verteld, heb 4 dagen de kolf elke dag in gesmeerd met sterke earl grey.
Toen een dag of 3 laten drogen en toen behandeld met azijn waar een stuk staal wol in heeft geweekt voor een weekje.

https://www.luchtbuk...23-hw80-vragen/

In dit topic staan wat meer foto’s

Die is mooi geworden idd, ook met de kolfplaat en spacer! waar heb je de spacer en liners van gemaakt?

#14 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 16 maart 2019 - 00:36

Wit is micarta de rode weet ik niet meer, besteld via smederij Alkmaar.
Maar via Alliexpres zal het goedkoper zijn.

Ik heb het ebonizing wel eerst getest op een plekje wat niet gelijk zichtbaar was.
Aan de binnen kant en onder de butt plate.

Deze post is bewerkt door herman1973: 16 maart 2019 - 01:16

Anschutz 335 in .177
Baikal IJ22 in .177
Diana 6
Diana 46 in .22
Diana 60
Diana 65
Haenel 303-8 Super
Weihrauch hw 35E in .22